ANWB: Kwart Nederlanders in de knel door hoge brandstofprijzen

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
59 procent van de gepeilde ANWB leden geeft in juli aan zijn autogebruik te hebben aangepast (foto: Shutterstock)

Een kwart van de Nederlanders komt financieel in de knel door de hoge brandstofprijzen. Dit blijkt uit een recente peiling van de ANWB. De bond pleit er daarom voor dat de accijnsverlaging van kracht moet blijven om te voorkomen dat een grote groep mensen wordt beperkt in hun mobiliteit.

De hoge prijzen hebben groot effect op autorijdend Nederland. 59 procent van de gepeilde ANWB leden geeft aan zijn autogebruik te hebben aangepast. 50 procent geeft aan de auto vaker te laten staan voor sociaal-recreatieve doeleinden en 22 procent gaat minder met de auto naar werk.

Dertig procent van de Nederlanders zegt geen alternatief te hebben voor de auto om naar het werk te gaan en voor 63 procent is het OV of de fiets geen optie vanwege de veel langere reistijd. 

In maart besloot het kabinet de accijns op benzine te verlagen met 17 cent per liter, ook werden de accijns op diesel en LPG verlaagd. Normaal gesproken wordt er in Nederland 83 cent per liter aan accijns geheven. Nederland is daarmee volgens de ANWB koploper in Europa en houdt die positie ondanks de verlaging.

ANWB: Kwart Nederlanders in de knel door hoge brandstofprijzen | Automotive Online

ANWB: Kwart Nederlanders in de knel door hoge brandstofprijzen

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
59 procent van de gepeilde ANWB leden geeft in juli aan zijn autogebruik te hebben aangepast (foto: Shutterstock)

Een kwart van de Nederlanders komt financieel in de knel door de hoge brandstofprijzen. Dit blijkt uit een recente peiling van de ANWB. De bond pleit er daarom voor dat de accijnsverlaging van kracht moet blijven om te voorkomen dat een grote groep mensen wordt beperkt in hun mobiliteit.

De hoge prijzen hebben groot effect op autorijdend Nederland. 59 procent van de gepeilde ANWB leden geeft aan zijn autogebruik te hebben aangepast. 50 procent geeft aan de auto vaker te laten staan voor sociaal-recreatieve doeleinden en 22 procent gaat minder met de auto naar werk.

Dertig procent van de Nederlanders zegt geen alternatief te hebben voor de auto om naar het werk te gaan en voor 63 procent is het OV of de fiets geen optie vanwege de veel langere reistijd. 

In maart besloot het kabinet de accijns op benzine te verlagen met 17 cent per liter, ook werden de accijns op diesel en LPG verlaagd. Normaal gesproken wordt er in Nederland 83 cent per liter aan accijns geheven. Nederland is daarmee volgens de ANWB koploper in Europa en houdt die positie ondanks de verlaging.