Door fusie gaat de branche weer naar één titel

Grijs verleden | Één vakblad voor de markt, over de markt

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Wijlen Jaap Dik wordt beschouwd als de nestor van de autovakbladjournalistiek.

De in 2020 overleden Jaap Dik geldt zonder twijfel als de nestor van de Nederlandse autobranche-journalistiek. Hij zette begin jaren ’80 een eigen uitgeverij op, Faktor, waar onder andere een maandelijkse krant voor managers in de automotive werd uitgegeven: Automobiel Management. De krant, in de volksmond ‘AM’ genoemd, werd al snel een succes. “Het geheim van de formule? Het was een soort Story voor de autobranche. Mensen die van functie wisselden, overnames, overeenkomsten: alles stond erin”, zegt Freek van Leeuwen, die zelf in 1988 als freelancer binnenkwam. “Jaap had een omvangrijk netwerk, iedereen kon zijn verhaal in AM kwijt.” 

Onder andere Paul de Waal, huidig woordvoerder Bovag, marketingjournalist Erwin Wijman en Jaap Rijlaarsdam waren er actief als redacteur. “Dik was een meester in het verbinden van mensen. Hij zette de verkiezing Zakenauto van het Jaar op, de Oliebollenspecial, maar ook de Orde van de Grijze Leeuw, voor mannen die heel lang in autobranche werkten. Hij begreep de functie van netwerken als geen ander”, aldus Van Leeuwen. 

Weinig goeds

In 1994 werd AM overgenomen door Kluwer. Erwin Wijman was destijds adjunct-directeur en hoofdredacteur van AM. “Ik was in gesprek om het bedrijf van Jaap overnemen, maar ging toch liever verder als freelancer.

Uiteindelijk is een blad zo sterk als de mensen die ervoor werken

Toen kwam Kluwer als overnamekandidaat. Peter Brouwer werd adjunct en zou daarna ook lange tijd hoofdredacteur zijn.” Volgens zowel Wijman, als Van Leeuwen bracht de overname de titel weinig goeds. “Bij Kluwer begrepen ze onvoldoende dat de titel zijn positie te danken had aan het netwerk”, zegt Van Leeuwen.

Onder andere Jaap Rijlaarsdam maakte daarop de overstap naar een nieuwe concurrent: Automotive, waar wijlen Gert Enklaar hoofredacteur was. Nadat Rijlaarsdam de leiding had overgenomen, werd het profiel van Automotive scherper gesteld. “Waar AM de Story was, kun je Automotive in ambitie het beste vergelijken met NRC: to-the-point, zakelijk en informatief”, aldus Van Leeuwen, die in 1995 vaste medewerker werd bij Automotive. “Automotive nam uiteindelijk de positie van AM over”, redeneert Wijman. “Met een beter netwerk en scherpe journalistiek.”

Uiteindelijk werd Automobielmanagement, samen met onder andere Schuttevaer, in 2007 verkocht aan Mybusinessmedia. Dat het zo’n 10 jaar later weer verkocht aan ProMedia. Niet veel later ging Mybusinessmedia failliet. Intussen – we schrijven 2013 – was Automotive door RAI Langfords verkocht aan een aantal werknemers, die hiervoor de uitgeverij Mobility Media oprichtten.

Onder ProMedia zette ook Automobielmanagement weer een beweging in de goede richting in, met de bouw van een studio en een goedwerkend internetplatform, ziet Van Leeuwen. “Ik vind Automotive journalistiek op dit moment de beste titel, AM heeft met het occasionevenement en de Zakenauto van het jaar goede toevoegingen en heeft het platform.”

Zoals bedoeld

Vorige maand werd bekend dat ProMedia uitgeverij Mobility Media overneemt. Daarmee lijkt de cirkel rond. “Ik draag beide titels een warm hart toe. Ik heb voor beide gewerkt”, zegt Wijman. “Uiteindelijk is een blad zo sterk als de mensen die ervoor werken. Ik denk dat het goed is dat er weer één vakblad voor het automotive management ontstaat, dat niet vóór, maar óver de markt schrijft. Met een team van vaste medewerkers dat dankzij een omvangrijk netwerk de echte verhalen uit de markt haalt. Zoals Jaap Dik het ooit bedoelde.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Grijs verleden | Één vakblad voor de markt, over de markt | Automotive Online
Door fusie gaat de branche weer naar één titel

Grijs verleden | Één vakblad voor de markt, over de markt

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Wijlen Jaap Dik wordt beschouwd als de nestor van de autovakbladjournalistiek.

De in 2020 overleden Jaap Dik geldt zonder twijfel als de nestor van de Nederlandse autobranche-journalistiek. Hij zette begin jaren ’80 een eigen uitgeverij op, Faktor, waar onder andere een maandelijkse krant voor managers in de automotive werd uitgegeven: Automobiel Management. De krant, in de volksmond ‘AM’ genoemd, werd al snel een succes. “Het geheim van de formule? Het was een soort Story voor de autobranche. Mensen die van functie wisselden, overnames, overeenkomsten: alles stond erin”, zegt Freek van Leeuwen, die zelf in 1988 als freelancer binnenkwam. “Jaap had een omvangrijk netwerk, iedereen kon zijn verhaal in AM kwijt.” 

Onder andere Paul de Waal, huidig woordvoerder Bovag, marketingjournalist Erwin Wijman en Jaap Rijlaarsdam waren er actief als redacteur. “Dik was een meester in het verbinden van mensen. Hij zette de verkiezing Zakenauto van het Jaar op, de Oliebollenspecial, maar ook de Orde van de Grijze Leeuw, voor mannen die heel lang in autobranche werkten. Hij begreep de functie van netwerken als geen ander”, aldus Van Leeuwen. 

Weinig goeds

In 1994 werd AM overgenomen door Kluwer. Erwin Wijman was destijds adjunct-directeur en hoofdredacteur van AM. “Ik was in gesprek om het bedrijf van Jaap overnemen, maar ging toch liever verder als freelancer.

Uiteindelijk is een blad zo sterk als de mensen die ervoor werken

Toen kwam Kluwer als overnamekandidaat. Peter Brouwer werd adjunct en zou daarna ook lange tijd hoofdredacteur zijn.” Volgens zowel Wijman, als Van Leeuwen bracht de overname de titel weinig goeds. “Bij Kluwer begrepen ze onvoldoende dat de titel zijn positie te danken had aan het netwerk”, zegt Van Leeuwen.

Onder andere Jaap Rijlaarsdam maakte daarop de overstap naar een nieuwe concurrent: Automotive, waar wijlen Gert Enklaar hoofredacteur was. Nadat Rijlaarsdam de leiding had overgenomen, werd het profiel van Automotive scherper gesteld. “Waar AM de Story was, kun je Automotive in ambitie het beste vergelijken met NRC: to-the-point, zakelijk en informatief”, aldus Van Leeuwen, die in 1995 vaste medewerker werd bij Automotive. “Automotive nam uiteindelijk de positie van AM over”, redeneert Wijman. “Met een beter netwerk en scherpe journalistiek.”

Uiteindelijk werd Automobielmanagement, samen met onder andere Schuttevaer, in 2007 verkocht aan Mybusinessmedia. Dat het zo’n 10 jaar later weer verkocht aan ProMedia. Niet veel later ging Mybusinessmedia failliet. Intussen – we schrijven 2013 – was Automotive door RAI Langfords verkocht aan een aantal werknemers, die hiervoor de uitgeverij Mobility Media oprichtten.

Onder ProMedia zette ook Automobielmanagement weer een beweging in de goede richting in, met de bouw van een studio en een goedwerkend internetplatform, ziet Van Leeuwen. “Ik vind Automotive journalistiek op dit moment de beste titel, AM heeft met het occasionevenement en de Zakenauto van het jaar goede toevoegingen en heeft het platform.”

Zoals bedoeld

Vorige maand werd bekend dat ProMedia uitgeverij Mobility Media overneemt. Daarmee lijkt de cirkel rond. “Ik draag beide titels een warm hart toe. Ik heb voor beide gewerkt”, zegt Wijman. “Uiteindelijk is een blad zo sterk als de mensen die ervoor werken. Ik denk dat het goed is dat er weer één vakblad voor het automotive management ontstaat, dat niet vóór, maar óver de markt schrijft. Met een team van vaste medewerkers dat dankzij een omvangrijk netwerk de echte verhalen uit de markt haalt. Zoals Jaap Dik het ooit bedoelde.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.