Private Lease wordt groter dan zakelijke lease

Jaar in Beeld Enquête | Autobranche verwacht beter 2022

Jaar in Beeld • De autobranche krijgt een dikke voldoende van de deelnemers aan de eindejaarsenquête en de eigen prestaties zelfs een uitstekende 8-. Het stormt aan alle kanten, maar vooralsnog is de branche uitstekend in staat om droge voeten te houden.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Met mij gaat het goed. Beeld: Automotive

Elk jaar leggen we in onze eindejaarsenquête een aantal trends voor aan onze lezers. Dit jaar vulden 100 mensen uit alle geledingen van de branche de vragenlijst in. Er komen uitdagende tijden aan, zo is de teneur – vooral voor de anderen.

Leasing:

Private lease gaat zakelijk lease voorbij

  • 67 procent denkt dat private lease binnen 10 jaar groter is dan zakelijk leasen (nu is private lease 20 procent van de markt). Vorig jaar dacht nog 77 procent dit;
  • Als reden worden genoemd de verschuiving van de leaseauto naar een onkostenvergoeding/mobiliteitsbudget; flexibilisering van arbeid; de migratie van bezit naar gebruik in brede zin (dus ook abonnementsvormen);
  • 27 zegt dat private lease niet groter wordt. Vorig jaar dacht 18 procent dit.
  • Als reden hiervoor wordt genoemd dat de groeicurve van private lease afvlakt en dat het product nog te rentegevoelig is; dat het een fiscaal gestuurd fenomeen is. Daarnaast zien werknemers hun hypotheekverstrekking in gevaar komen en tot slot is er te weinig rendement, vooral in goedkope segmenten, mee te realiseren;
  • Alle importeurs die deelnamen, denken dat private lease groter gaat worden dan zakelijk leasen. Ook bij de deelnemende dealers zijn de meesten deze mening toegedaan (87%). Van de 15 leasemaatschappijen die deelnamen, verwacht juist een meerderheid (53%) dat dit niet gaat gebeurenschermafbeelding 2021 12 20 om 10.33.50

Hoe beoordeelt u het afgelopen jaar?

  • Er reageerden ruim 100 mensen op de Eindejaarsenquête van Automotive, uit alle geledingen van de branche;
  • ‘Met mij gaat het goed, met het land slecht’ is een veelgehoorde uitkomst bij landelijke peilingen. In de autobranche geldt een zelfde dynamiek. De respondenten beoordelen de hele branche met een 6,7. Vorig jaar was dat een 6. Het eigen marktsegment wordt al met 7,4 beoordeeld en nog tevredener zijn de respondenten over de eigen prestaties. Gemiddeld waarderen de deelnemers het eigen jaar met een 7,9;
  • Veel respondenten zien een goed jaar op het gebied van occasions als gevolg van schaarste, maar ook leveringsproblemen met nieuwe auto’s. Het te duur moeten inkopen van occasions en een dalend aantal (zakelijke) kilometers worden als keerzijde genoemd;
  • Voor 2022 is het verwachte rapportcijfer een 7,3 voor de branche. Er wordt gesproken van een onzekere periode (hoe lang houdt het chiptekort aan?), een afnemende nieuwverkoop en groeiende schaarste in occasions. De grootste uitdaging is het vinden van goedgekwalificeerd personeel.

Schadeherstel

Nieuwe auto’s kunnen alleen nog worden hersteld door schadebedrijven met een merkerkenning

  • 51 procent denkt dat binnen 10 jaar alleen merkerkenningen bepalend zijn voor welk bedrijf een auto mag repareren (2020: 58%). Van de dealers denkt 87 procent dit, bij schadebedrijven is dat 42 procent;
  • Zowel in 2020 als 2021 zegt 1 procent dat dit over meer dan 10 jaar pas het geval zal zijn.
  • Als redenen worden genoemd dat importeurs en dealers grip op de keten willen houden; dat het toenemend aantal ADAS-systemen vraagt om meer controle; dat er een hard gestuurd commercieel model ontstaat en dat auto’s te complex worden voor een gemiddeld schadebedrijf;
  • 47 procent is het hier niet mee eens (2020: 41%). Volgens 21% van de ondervraagden dienen merkerkenningen vooral een commercieel doel, terwijl 26% denkt dat elke goed opgeleide hersteller alle auto’s kan herstellen;
  • Mensen die het er niet mee eens zijn, zien voldoende mogelijkheden zolang er maar data beschikbaar komen en de juiste opleidingen voorhanden zijn;
  • Het kleine percentage dat het met geen van beide eens is, verwacht dat merkerkend herstel een aparte categorie wordt voor bijvoorbeeld nieuwe voertuigen;schermafbeelding 2021 12 20 om 10.36.21

Autoverkoop – nieuw

Worden er volgend jaar meer of minder nieuwe auto’s verkocht?

  • Gemiddeld wordt er een stijging van 4 procent verwacht. Bovag en RAI verwachten een stijging van 20 procent ten opzichte van dit jaar. Dealers verwachten een stijging van 5 procent, importeurs een stijging van 6 procent;
  • De bandbreedte van de voorspellingen loopt van -10% tot +20%;
  • Ook is de vraag gesteld hoeveel procent van de nieuwverkoop in 2025 online zal gaan. De verwachting is dat dit zo’n 30 procent zal zijn.

Chiptekort

Het chiptekort houdt de branche ook in 2022 in zijn greep

  • Hoewel de verwachting is dat het chiptekort zich oplost, verwacht 80 procent dat we volgend jaar nog veel hinder zullen ondervinden van het chiptekort. 13 procent weet het niet en een kleine minderheid is het oneens;
  • Er is vooral hoop dat de Chinezen wel auto’s kunnen leveren en dat het chiptekort in H2 (goeddeels) is opgelost.schermafbeelding 2021 12 20 om 10.36.47

Autoverkoop – gebruikt

Occasionverkoop en prijzen

  • De respondenten verwachten volgend jaar een stijging van 3 procent in de verkoop van occasions. Over dit jaar tot en met november zijn er ongeveer 3 procent meer occasions verkocht dan in 2021;
  • Het merendeel van de respondenten verwacht dat de occasionprijzen stabiliseren (56%), 30 procent verwacht een verdere stijging en 11 procent een daling. De overige respondenten hebben geen mening;
  • Het antwoord is vooral afhankelijk van de verwachtingen rond het chiptekort; houdt dat aan, dan zal de occasionverkoop stijgen ten koste van de nieuwverkoop, lost het zich op, dan is een prijsdaling aannemelijk;
  • Van de dealers verwacht een meerderheid een prijsconsolidatie (60%), 20 procent ziet de prijzen stijgen en 20 procent dalen. Onder universele autobedrijven verwacht een meerderheid (54%) dat de prijzen zullen stijgen; 38 procent ziet een consolidatie en 8 procent een daling.schermafbeelding 2021 12 20 om 10.36.47

Elektrificatie

Ik heb grote vrees voor de elektrificatie op mijn businessmodel

  • De vrees is kleiner geworden. In 2020 antwoordde 35 procent hierop met (helemaal) eens, 28 procent met neutraal en 37 procent was het oneens met de stelling. Dit jaar vreest nog 21 procent de elektrificatie, 29 procent staat er neutraal in en 50 procent is het oneens;
  • Van alle groepen respondenten is deze vrees bij universelen het grootst (39%), gevolgd door dealers (33%) en schadeherstelbedrijven (25%);
  • Mensen die het er niet mee eens zijn, zeggen dat elektrificatie vooral kansen biedt; dat de top 20 meest verkochte onderdelen ook op een EV zitten. Bedrijven in lease en verkoop zien de verwachte lagere onderhoudskosten juist als voordeel;
  • Mensen die het er wel mee eens zijn wijzen op de omzet uit aftersales (zoals olie) die verloren gaat, maar stellen dat dit vooral op langere termijn zichtbaar zal zijn;
  • Er is ook gevraagd of er plannen zijn om te investeren in equipment en opleiding voor onderhoud en reparatie van EV’s. Van de retailers die deelnamen aan de enquête (n=40), zegt 82 procent dit jaar te gaan investeren in training en equipment voor EV-onderhoud en -herstel. Vorig jaar stelde 72 procent van de deelnemende retailers dit te gaan doen.schermafbeelding 2021 12 20 om 10.37.50

Onderhoud – aftersales

Onderhoud-over the air zet universele autobedrijven op achterstand

  • 51 procent is het hiermee eens; vorig jaar was dat nog 67 procent;
  • De mensen die het er mee eens zijn vinden dat universele autobedrijven meer actie moeten ondernemen. De voornaamste reden is dat er steeds minder mechanische onderdelen op een auto zitten, waardoor er veel minder werkplaatsbezoek nodig zal zijn. De toegang tot de voertuiginformatie is een grote bottleneck;
  • 28 procent stemt neutraal, 22 procent oneens (2020: 15 procent).
  • Onder de dealers die deelnamen, is 73 procent het (helemaal) eens met de stelling, onder de universele autobedrijven is 46 procent het hiermee (helemaal) eens.
  • De mensen die het er mee oneens zijn, denken dat OTA zowel dealers als universelen op achterstand zet ten opzichte van de fabrikant; of dat universelen zelfs in het voordeel zijn omdat wat op afstand kan worden gedaan via een fabrikant gaat en wat versleuteld moet worden werk zal zijn voor universelen. Ook is de verwachting bij sommigen dat de EU voor een gelijk speelveld zal gaan zorgen.schermafbeelding 2021 12 20 om 10.38.06

Van bezit naar gebruik

  • Een kleine meerderheid (53%) denkt dat de trend ‘van bezit naar gebruik’ doorzet, een kwart van de respondenten denkt van niet. In 2020 antwoorde 63 procent met ‘eens’ en 18 procent met ‘oneens’. Er lijkt dus minder vertrouwen in dit fenomeen te ontstaan;
  • Er lijkt hierbij meer vertrouwen in private lease als oplossing dan in autodelen. Van de 101 respondenten, is 68 procent het oneens met de stelling dat autodelen binnen 5 jaar zal doorbreken. In 2020 was dat nog 49 procent;
  • 12 procent van de ondervraagden ziet autodelen doorbreken en 20 procent weet het niet. In 2020 dacht nog 21 procent dat autodelen binnen 5 jaar zou doorbreken.
  • Mensen die het er niet mee eens zijn zien vooral tekortkomingen in gebruiksgemak, verdienpotentieel en efficiency. Het wordt gezien als een vraaggestuurd concept zonder aanbod omdat mensen liever hun eigen ‘cocon’ hebben, helemaal door corona. In het algemeen wordt verwacht dat het wel of niet doorbreken van autodelen mede afhangt van of de autonome auto er komt;
  • Voorstanders zien het als betaalbaar alternatief voor een eigen auto, vooral in de Randstad.
  • Onder universele autobedrijven is 77 procent het oneens met de stelling, onder dealers is dat 54 procent, onder leasemaatschappijen is dit 74 procent.schermafbeelding 2021 12 20 om 10.38.21

Rapportcijfers

  • Universelen en fitters: 7,7. ‘Beste jaar ooit in reparatie en verkoop tweedehands’
  • Leveranciers van onderdelen en equipment: 7,4. ‘Veroudering wagenpark zorgt voor hogere afzet; geen leveringsproblemen maar vanuit OEM’s wel een afnemende vraag’
  • Schadeherstelbedrijf: 6. ‘Lockdownmaatregelen zorgen voor minder verkeer en dus minder schade. Gebrek aan goed opgeleid personeel is een groot struikelblok’
  • Dealers: 7. ‘Hogere segment laat groei zien van zowel verkoop als aftersalesuitgaven, anderzijds grote problemen met het afleveren van nieuwe auto’s.’
  • Leasemaatschappijen: 8. ‘Groei in private en zakelijk lease, goede winst op remarketing en de banden met relaties zijn verstevigd door het zoeken naar oplossingen als gevolg van de leveringsproblemen met nieuwe auto’s’
  • Leveranciers, handel, consultants (overig): 7,8. ‘De handel in gebruikte auto’s is intensiever dan ooit; er zijn heel veel kansen voor dienstverleners.’
Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Jaar in Beeld Enquête | Autobranche verwacht beter 2022 | Automotive Online
Private Lease wordt groter dan zakelijke lease

Jaar in Beeld Enquête | Autobranche verwacht beter 2022

Jaar in Beeld • De autobranche krijgt een dikke voldoende van de deelnemers aan de eindejaarsenquête en de eigen prestaties zelfs een uitstekende 8-. Het stormt aan alle kanten, maar vooralsnog is de branche uitstekend in staat om droge voeten te houden.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Met mij gaat het goed. Beeld: Automotive

Elk jaar leggen we in onze eindejaarsenquête een aantal trends voor aan onze lezers. Dit jaar vulden 100 mensen uit alle geledingen van de branche de vragenlijst in. Er komen uitdagende tijden aan, zo is de teneur – vooral voor de anderen.

Leasing:

Private lease gaat zakelijk lease voorbij

  • 67 procent denkt dat private lease binnen 10 jaar groter is dan zakelijk leasen (nu is private lease 20 procent van de markt). Vorig jaar dacht nog 77 procent dit;
  • Als reden worden genoemd de verschuiving van de leaseauto naar een onkostenvergoeding/mobiliteitsbudget; flexibilisering van arbeid; de migratie van bezit naar gebruik in brede zin (dus ook abonnementsvormen);
  • 27 zegt dat private lease niet groter wordt. Vorig jaar dacht 18 procent dit.
  • Als reden hiervoor wordt genoemd dat de groeicurve van private lease afvlakt en dat het product nog te rentegevoelig is; dat het een fiscaal gestuurd fenomeen is. Daarnaast zien werknemers hun hypotheekverstrekking in gevaar komen en tot slot is er te weinig rendement, vooral in goedkope segmenten, mee te realiseren;
  • Alle importeurs die deelnamen, denken dat private lease groter gaat worden dan zakelijk leasen. Ook bij de deelnemende dealers zijn de meesten deze mening toegedaan (87%). Van de 15 leasemaatschappijen die deelnamen, verwacht juist een meerderheid (53%) dat dit niet gaat gebeurenschermafbeelding 2021 12 20 om 10.33.50

Hoe beoordeelt u het afgelopen jaar?

  • Er reageerden ruim 100 mensen op de Eindejaarsenquête van Automotive, uit alle geledingen van de branche;
  • ‘Met mij gaat het goed, met het land slecht’ is een veelgehoorde uitkomst bij landelijke peilingen. In de autobranche geldt een zelfde dynamiek. De respondenten beoordelen de hele branche met een 6,7. Vorig jaar was dat een 6. Het eigen marktsegment wordt al met 7,4 beoordeeld en nog tevredener zijn de respondenten over de eigen prestaties. Gemiddeld waarderen de deelnemers het eigen jaar met een 7,9;
  • Veel respondenten zien een goed jaar op het gebied van occasions als gevolg van schaarste, maar ook leveringsproblemen met nieuwe auto’s. Het te duur moeten inkopen van occasions en een dalend aantal (zakelijke) kilometers worden als keerzijde genoemd;
  • Voor 2022 is het verwachte rapportcijfer een 7,3 voor de branche. Er wordt gesproken van een onzekere periode (hoe lang houdt het chiptekort aan?), een afnemende nieuwverkoop en groeiende schaarste in occasions. De grootste uitdaging is het vinden van goedgekwalificeerd personeel.

Schadeherstel

Nieuwe auto’s kunnen alleen nog worden hersteld door schadebedrijven met een merkerkenning

  • 51 procent denkt dat binnen 10 jaar alleen merkerkenningen bepalend zijn voor welk bedrijf een auto mag repareren (2020: 58%). Van de dealers denkt 87 procent dit, bij schadebedrijven is dat 42 procent;
  • Zowel in 2020 als 2021 zegt 1 procent dat dit over meer dan 10 jaar pas het geval zal zijn.
  • Als redenen worden genoemd dat importeurs en dealers grip op de keten willen houden; dat het toenemend aantal ADAS-systemen vraagt om meer controle; dat er een hard gestuurd commercieel model ontstaat en dat auto’s te complex worden voor een gemiddeld schadebedrijf;
  • 47 procent is het hier niet mee eens (2020: 41%). Volgens 21% van de ondervraagden dienen merkerkenningen vooral een commercieel doel, terwijl 26% denkt dat elke goed opgeleide hersteller alle auto’s kan herstellen;
  • Mensen die het er niet mee eens zijn, zien voldoende mogelijkheden zolang er maar data beschikbaar komen en de juiste opleidingen voorhanden zijn;
  • Het kleine percentage dat het met geen van beide eens is, verwacht dat merkerkend herstel een aparte categorie wordt voor bijvoorbeeld nieuwe voertuigen;schermafbeelding 2021 12 20 om 10.36.21

Autoverkoop – nieuw

Worden er volgend jaar meer of minder nieuwe auto’s verkocht?

  • Gemiddeld wordt er een stijging van 4 procent verwacht. Bovag en RAI verwachten een stijging van 20 procent ten opzichte van dit jaar. Dealers verwachten een stijging van 5 procent, importeurs een stijging van 6 procent;
  • De bandbreedte van de voorspellingen loopt van -10% tot +20%;
  • Ook is de vraag gesteld hoeveel procent van de nieuwverkoop in 2025 online zal gaan. De verwachting is dat dit zo’n 30 procent zal zijn.

Chiptekort

Het chiptekort houdt de branche ook in 2022 in zijn greep

  • Hoewel de verwachting is dat het chiptekort zich oplost, verwacht 80 procent dat we volgend jaar nog veel hinder zullen ondervinden van het chiptekort. 13 procent weet het niet en een kleine minderheid is het oneens;
  • Er is vooral hoop dat de Chinezen wel auto’s kunnen leveren en dat het chiptekort in H2 (goeddeels) is opgelost.schermafbeelding 2021 12 20 om 10.36.47

Autoverkoop – gebruikt

Occasionverkoop en prijzen

  • De respondenten verwachten volgend jaar een stijging van 3 procent in de verkoop van occasions. Over dit jaar tot en met november zijn er ongeveer 3 procent meer occasions verkocht dan in 2021;
  • Het merendeel van de respondenten verwacht dat de occasionprijzen stabiliseren (56%), 30 procent verwacht een verdere stijging en 11 procent een daling. De overige respondenten hebben geen mening;
  • Het antwoord is vooral afhankelijk van de verwachtingen rond het chiptekort; houdt dat aan, dan zal de occasionverkoop stijgen ten koste van de nieuwverkoop, lost het zich op, dan is een prijsdaling aannemelijk;
  • Van de dealers verwacht een meerderheid een prijsconsolidatie (60%), 20 procent ziet de prijzen stijgen en 20 procent dalen. Onder universele autobedrijven verwacht een meerderheid (54%) dat de prijzen zullen stijgen; 38 procent ziet een consolidatie en 8 procent een daling.schermafbeelding 2021 12 20 om 10.36.47

Elektrificatie

Ik heb grote vrees voor de elektrificatie op mijn businessmodel

  • De vrees is kleiner geworden. In 2020 antwoordde 35 procent hierop met (helemaal) eens, 28 procent met neutraal en 37 procent was het oneens met de stelling. Dit jaar vreest nog 21 procent de elektrificatie, 29 procent staat er neutraal in en 50 procent is het oneens;
  • Van alle groepen respondenten is deze vrees bij universelen het grootst (39%), gevolgd door dealers (33%) en schadeherstelbedrijven (25%);
  • Mensen die het er niet mee eens zijn, zeggen dat elektrificatie vooral kansen biedt; dat de top 20 meest verkochte onderdelen ook op een EV zitten. Bedrijven in lease en verkoop zien de verwachte lagere onderhoudskosten juist als voordeel;
  • Mensen die het er wel mee eens zijn wijzen op de omzet uit aftersales (zoals olie) die verloren gaat, maar stellen dat dit vooral op langere termijn zichtbaar zal zijn;
  • Er is ook gevraagd of er plannen zijn om te investeren in equipment en opleiding voor onderhoud en reparatie van EV’s. Van de retailers die deelnamen aan de enquête (n=40), zegt 82 procent dit jaar te gaan investeren in training en equipment voor EV-onderhoud en -herstel. Vorig jaar stelde 72 procent van de deelnemende retailers dit te gaan doen.schermafbeelding 2021 12 20 om 10.37.50

Onderhoud – aftersales

Onderhoud-over the air zet universele autobedrijven op achterstand

  • 51 procent is het hiermee eens; vorig jaar was dat nog 67 procent;
  • De mensen die het er mee eens zijn vinden dat universele autobedrijven meer actie moeten ondernemen. De voornaamste reden is dat er steeds minder mechanische onderdelen op een auto zitten, waardoor er veel minder werkplaatsbezoek nodig zal zijn. De toegang tot de voertuiginformatie is een grote bottleneck;
  • 28 procent stemt neutraal, 22 procent oneens (2020: 15 procent).
  • Onder de dealers die deelnamen, is 73 procent het (helemaal) eens met de stelling, onder de universele autobedrijven is 46 procent het hiermee (helemaal) eens.
  • De mensen die het er mee oneens zijn, denken dat OTA zowel dealers als universelen op achterstand zet ten opzichte van de fabrikant; of dat universelen zelfs in het voordeel zijn omdat wat op afstand kan worden gedaan via een fabrikant gaat en wat versleuteld moet worden werk zal zijn voor universelen. Ook is de verwachting bij sommigen dat de EU voor een gelijk speelveld zal gaan zorgen.schermafbeelding 2021 12 20 om 10.38.06

Van bezit naar gebruik

  • Een kleine meerderheid (53%) denkt dat de trend ‘van bezit naar gebruik’ doorzet, een kwart van de respondenten denkt van niet. In 2020 antwoorde 63 procent met ‘eens’ en 18 procent met ‘oneens’. Er lijkt dus minder vertrouwen in dit fenomeen te ontstaan;
  • Er lijkt hierbij meer vertrouwen in private lease als oplossing dan in autodelen. Van de 101 respondenten, is 68 procent het oneens met de stelling dat autodelen binnen 5 jaar zal doorbreken. In 2020 was dat nog 49 procent;
  • 12 procent van de ondervraagden ziet autodelen doorbreken en 20 procent weet het niet. In 2020 dacht nog 21 procent dat autodelen binnen 5 jaar zou doorbreken.
  • Mensen die het er niet mee eens zijn zien vooral tekortkomingen in gebruiksgemak, verdienpotentieel en efficiency. Het wordt gezien als een vraaggestuurd concept zonder aanbod omdat mensen liever hun eigen ‘cocon’ hebben, helemaal door corona. In het algemeen wordt verwacht dat het wel of niet doorbreken van autodelen mede afhangt van of de autonome auto er komt;
  • Voorstanders zien het als betaalbaar alternatief voor een eigen auto, vooral in de Randstad.
  • Onder universele autobedrijven is 77 procent het oneens met de stelling, onder dealers is dat 54 procent, onder leasemaatschappijen is dit 74 procent.schermafbeelding 2021 12 20 om 10.38.21

Rapportcijfers

  • Universelen en fitters: 7,7. ‘Beste jaar ooit in reparatie en verkoop tweedehands’
  • Leveranciers van onderdelen en equipment: 7,4. ‘Veroudering wagenpark zorgt voor hogere afzet; geen leveringsproblemen maar vanuit OEM’s wel een afnemende vraag’
  • Schadeherstelbedrijf: 6. ‘Lockdownmaatregelen zorgen voor minder verkeer en dus minder schade. Gebrek aan goed opgeleid personeel is een groot struikelblok’
  • Dealers: 7. ‘Hogere segment laat groei zien van zowel verkoop als aftersalesuitgaven, anderzijds grote problemen met het afleveren van nieuwe auto’s.’
  • Leasemaatschappijen: 8. ‘Groei in private en zakelijk lease, goede winst op remarketing en de banden met relaties zijn verstevigd door het zoeken naar oplossingen als gevolg van de leveringsproblemen met nieuwe auto’s’
  • Leveranciers, handel, consultants (overig): 7,8. ‘De handel in gebruikte auto’s is intensiever dan ooit; er zijn heel veel kansen voor dienstverleners.’
Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.