Op Bezoek | Innovatie is óók stoppen met dealer en diesel

Op bezoek • De presentatie van Volvo-topman Lex Kerssemakers maakte de tongen los bij de uitreiking van Automotive Innovation Awards. “Innovatie houdt voor ons vooral in dat we stoppen met dingen.”
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Konstantin Sixt in gesprek met presentator Roelof Hemmen. (Foto: Automotive)

Maandagavond kwam in het Louwman Museum een groot deel van de top van de Nederlandse automotive samen bij de uitreiking van de Automotive Innovation Awards. Op een avond waar (technologische) innovaties op zijn best bijzaak zijn – tachtig procent van de aanwezigen verdient zijn brood met de verkoop en of onderhoud van auto’s – gingen Laadoplossing PowerD en de composiet EV-bus Ebusco er met de prijzen vandoor.

Logischerwijs ging alle aandacht naar de optredens van Lex Kerssemakers, de Nederlander die al decennialang in de directie van Volvo bivakkeert en naar – de bijzonder gevatte – Konstantin Sixt, die samen met zijn broer ceo is van verhuurbedrijf Sixt. Voor hen, en voor tachtig procent van de aanwezigen, is innovatie vooral én bovenal: goed luisteren naar de klant. 

Ik trek af en toe een Sixt-uniform aan en ga aan een balie zitten, omdat ik per se wil weten wat onze klanten drijft

Konstantin Sixt

Kerssemakers lichtte in een presentatie de plannen van Volvo – dat naar een agentuurmodel schakelt, in hoog tempo elektrificeert en vanaf 2030 uitsluitend nog online te koop is – toe. “Innovatie betekent voor ons verandering. En verandering is dat we vooral met veel stoppen.”

Volgens Kerssemakers kan Volvo niet anders dan het hele model op de schop gooien. “Er is weinig transparantie in het huidige verkoopmodel. Door de voorraden bij onze dealers en door de grote hoeveelheid uitvoeringen en opties, is er veel prijsdifferentiatie. Dat is niet bepaald klantvriendelijk. En daar zit ons risico. Als wij die klant niet bedienen zoals hij bedient wil worden, dan wordt onze klant straks overgenomen door partijen die het wel snappen.”

Heel eigenwijs

Ook de rol van leasemaatschappijen vindt Kerssemakers problematischer worden. “Zij zijn goed voor veertig tot zestig procent van het volume. Dat model heeft jarenlang gewerkt, maar wij raken de controle totaal kwijt. We dreigen een commodity te worden en dus zit er niets anders op dan heel eigenwijs proberen de business weer in eigen hand te nemen. Dat valt niet mee, ook intern is het een moeilijk verhaal, maar het is de enige manier om weer grip te krijgen op de klant.”

Uiteindelijk moet iedere transactie via Volvocars.com gaan. Of de bestelling dan vanuit huis of bij het dealerbedrijf wordt ingevoerd, maakt Kerssemakers niet uit. “Het gaat erom dat de klant op de manier die hij wil, een auto bestelt en dat de prijzen en uitvoeringen daarbij transparant zijn. We zullen dus ook naar minder specs gaan.” 

Verzekeraars

Eerder dit jaar was er veel reuring binnen het dealernetwerk, maar inmiddels is de rust teruggekeerd. Volvo wordt daarbij geholpen door het feit dat Stellantis ook een agentmodel invoert en ook andere merken, zoals Mercedes bewegen snel in de richting van een agentuurschap. “De dealer blijft onze partner, maar krijgt een andere rol. Het huidige systeem met grote voorraden en een zeer complex kortingstelsel is simpelweg niet vol te houden. Over dat nieuwe model zijn we nu in gesprek.”

Kerssemakers, die meldde dat de elektrificering wat hem betreft nog veel sneller mag gaan, maar dat de Chinese eigenaren minder snel zijn, wil ook dat de verzekeraars gaan bewegen. “Dat model gaat wat ons betreft ook op de schop. Wij investeren enorm in veiligheid. We gaan de nieuwste generatie Lidar gebruiken om auto’s nog veiliger te maken. Dan wil ik dat wel terugzien in de premies en dat is eigenlijk nooit het geval. Dat gaan we anders aanpakken.”

Beetje show

Ook voor de andere keynotespreker, Konstantin Sixt, is innovatie vooral doen wat de klant wil. “Ik ben heel slecht in het doen van prognoses, maar ik geloof wel dat we over drie jaar terugkijken op deze jaren en ons dan niet kunnen voorstellen dat mobiliteit zo snel veranderd is. Dus we weten niet waarop we ons moeten voorbereiden, maar we denken wel te weten hoe we ons moeten voorbereiden. Er hangt echt in de markt een vibe die me doet denken aan techevents van vijftien jaar geleden. We zijn inmiddels ook een techcompany, met zo’n duizend programmeurs, die ’toevallig’ in auto’s doet. Maar we hebben geen innovatiedivisie. Ik trek af en toe een Sixt-uniform aan en ga aan een balie zitten. Dat is een beetje voor de show, maar vooral omdat ik per se wil weten wat onze klanten drijft en wat hun behoeften zijn. Innovatie is voor mij het respecteren van de wensen van de klant en hem beter bedienen dan onze concurrentie. At the end of the day gaat het er niet om dat we nieuwe dingen doen, maar dat we de dingen die we doen geweldig goed doen.”

Mama Sixt

Sixt runt het bedrijf met zijn broer. Dit jaar is het bedrijf weer terug op de winstgevendheid van 2019. De vraag of het wel kan, een gedeeld directeurschap, beantwoordde Sixt direct met een wedervraag. “Is het hebben van één ceo dan wel een garantie op succes?” Sowieso is mama Sixt uiteindelijk toch de baas, lachte hij. Hij had ook nog wat aardige woorden over voor Nederland. “Jullie lopen echt ver voorop, zeker vergeleken met Duitsland. Kijk bijvoorbeeld naar hoe Fastned zich ontwikkelt. We hebben in Nederland het flexibele Sixt+ uitgerold. Ik praat graag met onze directeur Karen van den Boom over de ontwikkelingen hier.”

Brug slaan

Met Sixt en Kerssemakers kreeg het merendeel van de aanwezigen de presentaties waar ze op zaten te wachten. Innovatie als synoniem voor goed luisteren naar de consument. Het is niet het beeld wat de ’technische’ afvaardiging (vanuit de Brainport, Automotive Campus en TU’s) precies heeft bij innovatie. De studenten, die dit jaar niet konden meedingen, omdat veel projecten stillagen, vonden het jammer dat de bezoekers niet meer interesse in hun projecten toonden. Gelukkig was er juryvoorzitter Jan Peter Balkenende om de brug te slaan. “Deze uitreiking is een tweejaarlijks eerbetoon aan de innovatiekracht van de automotivesector in Nederland. Juist in deze tijd, waarin duurzame, vernieuwende mobiliteit een vlucht neemt, maken Nederlandse innovaties het verschil. Nationaal, maar vooral ook internationaal. Dat verdient de aandacht.”

 

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Automotive Innovation Awards / Wanneer: 20 september, Louwman Museum / Aantal bezoekers: 300 / Doelgroep: Toeleveranciers van de auto-industrie, retailers en brancheorganisaties

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Op Bezoek | Innovatie is óók stoppen met dealer en diesel | Automotive Online

Op Bezoek | Innovatie is óók stoppen met dealer en diesel

Op bezoek • De presentatie van Volvo-topman Lex Kerssemakers maakte de tongen los bij de uitreiking van Automotive Innovation Awards. “Innovatie houdt voor ons vooral in dat we stoppen met dingen.”
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Konstantin Sixt in gesprek met presentator Roelof Hemmen. (Foto: Automotive)

Maandagavond kwam in het Louwman Museum een groot deel van de top van de Nederlandse automotive samen bij de uitreiking van de Automotive Innovation Awards. Op een avond waar (technologische) innovaties op zijn best bijzaak zijn – tachtig procent van de aanwezigen verdient zijn brood met de verkoop en of onderhoud van auto’s – gingen Laadoplossing PowerD en de composiet EV-bus Ebusco er met de prijzen vandoor.

Logischerwijs ging alle aandacht naar de optredens van Lex Kerssemakers, de Nederlander die al decennialang in de directie van Volvo bivakkeert en naar – de bijzonder gevatte – Konstantin Sixt, die samen met zijn broer ceo is van verhuurbedrijf Sixt. Voor hen, en voor tachtig procent van de aanwezigen, is innovatie vooral én bovenal: goed luisteren naar de klant. 

Ik trek af en toe een Sixt-uniform aan en ga aan een balie zitten, omdat ik per se wil weten wat onze klanten drijft

Konstantin Sixt

Kerssemakers lichtte in een presentatie de plannen van Volvo – dat naar een agentuurmodel schakelt, in hoog tempo elektrificeert en vanaf 2030 uitsluitend nog online te koop is – toe. “Innovatie betekent voor ons verandering. En verandering is dat we vooral met veel stoppen.”

Volgens Kerssemakers kan Volvo niet anders dan het hele model op de schop gooien. “Er is weinig transparantie in het huidige verkoopmodel. Door de voorraden bij onze dealers en door de grote hoeveelheid uitvoeringen en opties, is er veel prijsdifferentiatie. Dat is niet bepaald klantvriendelijk. En daar zit ons risico. Als wij die klant niet bedienen zoals hij bedient wil worden, dan wordt onze klant straks overgenomen door partijen die het wel snappen.”

Heel eigenwijs

Ook de rol van leasemaatschappijen vindt Kerssemakers problematischer worden. “Zij zijn goed voor veertig tot zestig procent van het volume. Dat model heeft jarenlang gewerkt, maar wij raken de controle totaal kwijt. We dreigen een commodity te worden en dus zit er niets anders op dan heel eigenwijs proberen de business weer in eigen hand te nemen. Dat valt niet mee, ook intern is het een moeilijk verhaal, maar het is de enige manier om weer grip te krijgen op de klant.”

Uiteindelijk moet iedere transactie via Volvocars.com gaan. Of de bestelling dan vanuit huis of bij het dealerbedrijf wordt ingevoerd, maakt Kerssemakers niet uit. “Het gaat erom dat de klant op de manier die hij wil, een auto bestelt en dat de prijzen en uitvoeringen daarbij transparant zijn. We zullen dus ook naar minder specs gaan.” 

Verzekeraars

Eerder dit jaar was er veel reuring binnen het dealernetwerk, maar inmiddels is de rust teruggekeerd. Volvo wordt daarbij geholpen door het feit dat Stellantis ook een agentmodel invoert en ook andere merken, zoals Mercedes bewegen snel in de richting van een agentuurschap. “De dealer blijft onze partner, maar krijgt een andere rol. Het huidige systeem met grote voorraden en een zeer complex kortingstelsel is simpelweg niet vol te houden. Over dat nieuwe model zijn we nu in gesprek.”

Kerssemakers, die meldde dat de elektrificering wat hem betreft nog veel sneller mag gaan, maar dat de Chinese eigenaren minder snel zijn, wil ook dat de verzekeraars gaan bewegen. “Dat model gaat wat ons betreft ook op de schop. Wij investeren enorm in veiligheid. We gaan de nieuwste generatie Lidar gebruiken om auto’s nog veiliger te maken. Dan wil ik dat wel terugzien in de premies en dat is eigenlijk nooit het geval. Dat gaan we anders aanpakken.”

Beetje show

Ook voor de andere keynotespreker, Konstantin Sixt, is innovatie vooral doen wat de klant wil. “Ik ben heel slecht in het doen van prognoses, maar ik geloof wel dat we over drie jaar terugkijken op deze jaren en ons dan niet kunnen voorstellen dat mobiliteit zo snel veranderd is. Dus we weten niet waarop we ons moeten voorbereiden, maar we denken wel te weten hoe we ons moeten voorbereiden. Er hangt echt in de markt een vibe die me doet denken aan techevents van vijftien jaar geleden. We zijn inmiddels ook een techcompany, met zo’n duizend programmeurs, die ’toevallig’ in auto’s doet. Maar we hebben geen innovatiedivisie. Ik trek af en toe een Sixt-uniform aan en ga aan een balie zitten. Dat is een beetje voor de show, maar vooral omdat ik per se wil weten wat onze klanten drijft en wat hun behoeften zijn. Innovatie is voor mij het respecteren van de wensen van de klant en hem beter bedienen dan onze concurrentie. At the end of the day gaat het er niet om dat we nieuwe dingen doen, maar dat we de dingen die we doen geweldig goed doen.”

Mama Sixt

Sixt runt het bedrijf met zijn broer. Dit jaar is het bedrijf weer terug op de winstgevendheid van 2019. De vraag of het wel kan, een gedeeld directeurschap, beantwoordde Sixt direct met een wedervraag. “Is het hebben van één ceo dan wel een garantie op succes?” Sowieso is mama Sixt uiteindelijk toch de baas, lachte hij. Hij had ook nog wat aardige woorden over voor Nederland. “Jullie lopen echt ver voorop, zeker vergeleken met Duitsland. Kijk bijvoorbeeld naar hoe Fastned zich ontwikkelt. We hebben in Nederland het flexibele Sixt+ uitgerold. Ik praat graag met onze directeur Karen van den Boom over de ontwikkelingen hier.”

Brug slaan

Met Sixt en Kerssemakers kreeg het merendeel van de aanwezigen de presentaties waar ze op zaten te wachten. Innovatie als synoniem voor goed luisteren naar de consument. Het is niet het beeld wat de ’technische’ afvaardiging (vanuit de Brainport, Automotive Campus en TU’s) precies heeft bij innovatie. De studenten, die dit jaar niet konden meedingen, omdat veel projecten stillagen, vonden het jammer dat de bezoekers niet meer interesse in hun projecten toonden. Gelukkig was er juryvoorzitter Jan Peter Balkenende om de brug te slaan. “Deze uitreiking is een tweejaarlijks eerbetoon aan de innovatiekracht van de automotivesector in Nederland. Juist in deze tijd, waarin duurzame, vernieuwende mobiliteit een vlucht neemt, maken Nederlandse innovaties het verschil. Nationaal, maar vooral ook internationaal. Dat verdient de aandacht.”

 

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Automotive Innovation Awards / Wanneer: 20 september, Louwman Museum / Aantal bezoekers: 300 / Doelgroep: Toeleveranciers van de auto-industrie, retailers en brancheorganisaties

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.