Rabobank gooit deur dicht voor autobedrijven

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De bank laat geen nieuwe klanten uit de autobranche toe. (Foto: Shutterstock)

De Rabobank accepteert niet langer alle autobedrijven als nieuwe klant. Bedrijven in de autobranche met een omzet onder de 50 miljoen euro kunnen geen rekening meer openen bij de Rabobank. Ook het beleid met betrekking tot het afstorten van cash is voor nieuwe klanten aangescherpt; er mag maximaal 5.000 euro per negentig dagen worden afgestort. Dat bevestigt de bank aan Automotive. Voor bestaande klanten zijn er geen wijzigingen.

De bank gaat niet dieper in op de redenen waarom het geen nieuwe klanten meer accepteert (tenzij ze een omzet van boven de 50 miljoen euro hebben). Nieuwe bedrijven die zijn opgezet door bestaande klanten worden evenmin geaccepteerd. De stap van de bank past wel in de tendens dat de grootbanken steeds meer afstand nemen van de branche. Vorig jaar zomer melden de banken dat ze de intentie hebben om gezonde bedrijven door de crisis te loodsen, maar dat ze hun rol als poortwachter heel serieus nemen.

Over de maatregelen met betrekking tot contant geld wil de bank wel inhoudelijk reageren. In een reactie aan Automotive schrijft de bank dat het zijn “maatschappelijke rol als poortwachter van het financiële systeem” erg serieus neemt. “Contant geld brengt voor de klant en ook de bank steeds meer ongemak en risico’s met zich mee omdat het hen kwetsbaar maakt voor criminele activiteiten. Hierdoor kiezen steeds meer klanten voor alternatieve betaalmethoden. Het coronavirus gaf deze ontwikkeling een extra impuls, consumenten pinden meer en betaalden vaker contactloos. Van onze zakelijke klanten heeft 95 procent het gebruik van cash geld al fors verminderd”, aldus de Rabobank.

Aanvaardbare normen

Rabobank zal de komende tijd acties inzetten die zijn gericht op het terugdringen van het gebruik van contant geld “bij klantgroepen die hierin nog stappen kunnen zetten”. De bank trekt hierbij op met andere belanghebbenden als Bovag en FIU (Financial Intelligence Unit van de politie). “Klanten die veel contant geld afstorten zal Rabobank alternatieve betaalmethoden aanbieden die minder risico’s en meer gemak opleveren. Dit zullen betaalmethoden zijn die andere klanten in dezelfde branche al tot tevredenheid gebruiken. Op deze manier wil Rabobank ervoor zorgen dat haar klanten hun contant geld kunnen terugbrengen tot binnen maatschappelijk aanvaardbare normen.”

Geen overleg

Bovag meldde vorige week al met de Rabobank in beleid te gaan over de maatregelen die de bank getroffen heeft. De branchevereniging hoorde van ondernemers dat de bank – in weerwil van de officiële mededelingen – geen cash stortingen meer accepteert. “Dat is een stap die Bovag-bedrijven voor het blok zet en in verdachte hoek plaatst, omdat deze maatregel enkele sectoren zou betreffen. Bovag heeft dit direct hoog op gespeeld en andere branches aan haar zijde gevonden. Het wordt nu als een hoge prioriteit aangemerkt in de agenda van MKB-Nederland”, schrijft Bovag. In een recent gepubliceerd rapport over export stelt Bovag voor om contante betalingen tot een minimum te beperken, maar dat het dan wel een vereiste is dat het internationale real-time betalingsverkeer betaalbaar is.

Van overleg met de bank is nog geen sprake geweest, meldt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens. “Wij willen juist met de Rabobank en andere banken (en NVB) in gesprek om te bezien hoe cash langzaamaan geminimaliseerd kan worden, met zo min mogelijk hinder voor ondernemers, en met praktische alternatieven.” 

Ook het weigeren van nieuwe klanten valt slecht bij Bovag. “Dat maakt het namelijk niet alleen onmogelijk voor nieuwe toetreders om een rekening te openen, maar creëert ook hele grote problemen bij bedrijfsopvolging. Hoe moet de externe overnamekandidaat dan wel de zoon of dochter dit financieren? De lijst met klachten over dit beleid wordt alsmaar langer en het wordt dan ook hoog tijd voor uitgebreid overleg”, constateert Huyskens. 

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds kort (op eigen initiatief) een Tesla en is daar erg tevreden (goedkoop en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.