Eneco eMobility wint laadtender ANWB

Jeroen Vos Jeroen Vos
ANWB en Eneco eMobility werken samen bij de levering van laadpunten aan huis. (Foto: Shutterstock)

Eneco eMobility is de nieuwe leverancier van de ANWB voor het leveren van laadoplossingen aan consumenten. In deze samenwerking levert Eneco eMobility, dat in 2019 Flow Charging overnam, laadpunten en laadpassen aan ANWB-leden en consumenten die via de de bond een ‘laadoplossing aan huis’ willen. De laadpunten zijn van fabrikant Alfen.

De bond en het dochterbedrijf van energieleverancier Eneco hopen hiermee het thuisladen van de elektrische auto op groene stroom te bevorderen. Met deze samenwerking komt een eind aan het partnerschap tussen laadpaalleverancier EVBox en de bond. Dat maakt de ANWB bekend.

Aansluiting

Consumenten kunnen een laadpunt bestellen via de website van de bond. Eneco eMobility verzorgt de aansluiting en het monitoren van het stroomverbruik voor het laden. Volgens de bond neemt de interesse onder consumenten in elektrisch rijden toe. Zo blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB dat 26 procent van de consumenten overweegt om binnen 5 jaar een elektrische auto aan te schaffen.

Hoe lang het contract loopt melden de bedrijven niet, alleen dat het “voor langere duur” is. In de komende jaren verwachten de bedrijven het aanbod uit te breiden met nieuwe producten, betalingsmogelijkheden en abonnementen. Leden van de bond krijgen geen korting bij de aanschaf en installatie van een laadpunt, zegt ANWB-woordvoerder Markus van Tol. “Wij maken het gemakkelijker voor hen om te kiezen voor een laadpunt aan huis. De installatie van een laadpaal met een gemiddeld aanschafbedrag van tussen de 2.000 en 2.500 euro is kostbaar en ingewikkeld; wij adviseren daar graag bij.”

Beste papieren

De ANWB werkte voorheen samen met laadpaalleverancier EVBox voor het plaatsen van laadpunten, maar kiest nu voor Eneco eMobility. Van Tol geeft geen specifieke reden voor deze keuze. “Zij hadden de beste papieren.” Hij wil verder niet ingaan op de breuk met EVBox, die volgens hem zoals iedere samenwerking hoogte- en dieptepunten heeft gekend.

Ook Job Karstens, woordvoerder van EVBox, wenst niet in te gaan op het einde van de samenwerking met de bond.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Eneco eMobility wint laadtender ANWB | Automotive Online

Eneco eMobility wint laadtender ANWB

Jeroen Vos Jeroen Vos
ANWB en Eneco eMobility werken samen bij de levering van laadpunten aan huis. (Foto: Shutterstock)

Eneco eMobility is de nieuwe leverancier van de ANWB voor het leveren van laadoplossingen aan consumenten. In deze samenwerking levert Eneco eMobility, dat in 2019 Flow Charging overnam, laadpunten en laadpassen aan ANWB-leden en consumenten die via de de bond een ‘laadoplossing aan huis’ willen. De laadpunten zijn van fabrikant Alfen.

De bond en het dochterbedrijf van energieleverancier Eneco hopen hiermee het thuisladen van de elektrische auto op groene stroom te bevorderen. Met deze samenwerking komt een eind aan het partnerschap tussen laadpaalleverancier EVBox en de bond. Dat maakt de ANWB bekend.

Aansluiting

Consumenten kunnen een laadpunt bestellen via de website van de bond. Eneco eMobility verzorgt de aansluiting en het monitoren van het stroomverbruik voor het laden. Volgens de bond neemt de interesse onder consumenten in elektrisch rijden toe. Zo blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB dat 26 procent van de consumenten overweegt om binnen 5 jaar een elektrische auto aan te schaffen.

Hoe lang het contract loopt melden de bedrijven niet, alleen dat het “voor langere duur” is. In de komende jaren verwachten de bedrijven het aanbod uit te breiden met nieuwe producten, betalingsmogelijkheden en abonnementen. Leden van de bond krijgen geen korting bij de aanschaf en installatie van een laadpunt, zegt ANWB-woordvoerder Markus van Tol. “Wij maken het gemakkelijker voor hen om te kiezen voor een laadpunt aan huis. De installatie van een laadpaal met een gemiddeld aanschafbedrag van tussen de 2.000 en 2.500 euro is kostbaar en ingewikkeld; wij adviseren daar graag bij.”

Beste papieren

De ANWB werkte voorheen samen met laadpaalleverancier EVBox voor het plaatsen van laadpunten, maar kiest nu voor Eneco eMobility. Van Tol geeft geen specifieke reden voor deze keuze. “Zij hadden de beste papieren.” Hij wil verder niet ingaan op de breuk met EVBox, die volgens hem zoals iedere samenwerking hoogte- en dieptepunten heeft gekend.

Ook Job Karstens, woordvoerder van EVBox, wenst niet in te gaan op het einde van de samenwerking met de bond.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.