Autodiefstal daalt, Volkswagen het meest gestolen
Het totale aantal gestolen personenauto’s is vorig jaar met 9,5 procent gedaald tot 6.434 voertuigen. Volkswagen is nog steeds het meest gewild bij autodieven. Er werden 1.192 VW’s gestolen vorig jaar. Dat meldt het Landelijke Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit vandaag. Na Volkswagen volgen Toyota (666), Renault (556), Audi (418) en BMW (404).
De diefstal van elektrisch-hybride auto’s stijgt met 69 procent naar 599 stuks. Ook steeg het aantal gestolen lichte bedrijfswagens tot 1.579 stuks, een stijging van 19 procent ten opzichte van 2019. Vooral de Mercedes-Benz Sprinter en Vito zijn gewild.
Personenauto’s tot drie jaar worden het meest gestolen (761 stuks) en worden het minst teruggevonden. Volgens het LIV krijgen deze auto’s vaak een andere identiteit en verdwijnen ze uit ons land naar andere Europese landen of Afrika. Zo zijn jonge Toyota’s erg in trek in bijvoorbeeld Ivoorkust, Ghana of Nigeria, terwijl gestolen Landrovers en Maza’s vaak opduiken in Oost-Europese landen.
“Voertuigcriminaliteit professionaliseert al jaren”, aldus Hendrik Steller, manager van het LIV. “Nationaal doen we het goed, maar de volgende stap is het intensiveren van de internationale samenwerking.”
Gestolen onderdelen
Auto’s die ouder zijn dan vier jaar worden vooral gestolen voor de onderdelen. Volgens het LIV zijn er sinds 2018 door extra inzet van de politie en het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit meer dan 3500 gestolen voertuigen in onderdelen teruggevonden bij malafide bedrijven, waarbij de onderdelen onder andere worden gebruikt voor reparaties en schadeherstel. Handelaren van gebruikte onderdelen moeten de inkoop van gebruikte goederen sinds 1 januari 2021 registreren bij het Digitaal Opkopers Register. De verwachting is dat de handel in gestolen onderdelen hiermee wordt teruggedrongen.
Veel jonge voertuigen zijn uitgerust met keyless entry-systemen. Criminelen weten het signaal van deze systemen op te vangen en te verlengen waardoor ze op afstand een voertuig kunnen openen en starten. Daarom zijn per 1 januari de toelatingseisen van nieuwe alarmsystemen voor keyless entry aangescherpt.