De meest opvallende gebeurtenissen in 2020

Jaar in beeld | De belangrijkste gebeurtenissen op een rij

Redactie Redactie
• Laatste update:
Beeld: Automotive

ericberkhof vanmossel nationaalautomotivecongres 2018Berkhof rijgt verder

De Brabantse dealerholding Van Mossel kan volgend jaar zomaar de eerste speler ooit worden die in één jaar meer dan 100 duizend auto’s aan eindgebruikers in Nederland verkoopt (nieuw en occasions).

Dit jaar groeide het bedrijf vooral hard in België en in trucks. Maar topman Eric Berkhof rijgt ook in Nederland nog graag een aantal merken aan de Van Mossel-ketting, zoals Volvo (dat vooralsnog zijn netwerk gesloten houdt). Verder zal het bedrijf in het kader van de netwerkreorganisaties bij de verschillende merken nog wel wat overnames doen. En eind volgend jaar zal het bedrijf waarschijnlijk ook een van de grootste spelers op de Nederlandse truckmarkt zijn.

Van Doornspeek vs VOC: 1-0

De rechter was afgelopen maand glashelder: VOC mag directeur Yolande van Doornspeek niet ontslaan. Sterker, ze maakt volgens de kantonrechter zelfs terecht aanspraak op de Klokkenluidersbescherming. Om een heel lang verhaal heel kort te maken: vooral na de aankoop van opleiding Autotech botste Van Doorspeek met de leden van de Raad van Toezicht, die zij beschuldigt van belangenverstrengeling. Ze stapte met haar vermoedens naar het College van Bestuur. Ze had ook geen andere keus, stelt de rechtbank, omdat de RvT ook degene is die de directeur beoordeelt. De spanningen liepen zo hoog op dat Van Doornspeek zich ziek meldde; op dezelfde dag werd ze echter ook op non-actief gesteld en werd er een ontslagprocedure gestart. Van Doornspeek vocht haar ontslag in de rechtbank succesvol aan. De RvT-leden met wie ze in botsing was gekomen, waren in september namelijk weg, en daarmee is het de vraag of de ontstane vertrouwensbreuk die als reden werd genoemd voor het ontslag, nog wel bestaat. Wordt vervolgd, binnen of buiten de rechtszaal.

Nacht als dag

maan 2020 shutterstockIn de zeer competitieve Nederlandse markt staan ieder jaar weer ondernemers op die zich per se willen onderscheiden. Dit jaar stond onder andere Bas Leseman op. De eigenaar van een groot reconditioneringsbedrijf omarmde de nacht, het dagdeel waar veel andere ondernemers hun handen nooit aan durfden te branden. Zijn ‘klaar terwijl u slaapt’-concept slaat echter goed aan. Om het aanbod te kunnen verwerken opende Leseman meerdere nieuwe schadehubs, waaronder in Utrecht en Breda. Het concept moet uiteindelijk landelijk worden aangeboden.

Terug van weggeweest:
faillissementen

failliet 2020 shutterstockDe afgelopen jaren waren er relatief weinig faillissementen te betreuren in de autobranche. Maar in 2020 was het – al dan niet door corona – volop raak. In de zomer ging er een kleine schok door de occasionmarkt toen Jos Nijland de stekker trok uit zijn groothandelsbedrijf NL Car Group. Schadeketen ASN Groep zag zich genoodzaakt om de vestiging Amstelveen failliet te laten gaan. Verder werden vooral dealers getroffen van of zwakke merken (FCA-dealer Lennaerts) of die geen salescontract meer kregen (Nissan-dealer Stormvogels en ex-Citroën-dealers Van den Berg en Autobedrijf Dereumaux). Bij de grote dealerholdings bleven faillissementen vooralsnog uit. Dat was mede dankzij de uitgebreide steunmaatregelen, die goed uitpakten voor dealers. Maar volgend jaar belooft op voorhand voor veel bedrijven – en zeker niet alleen voor dealers – een pittig jaar te worden.

Carrousel / Op volle toeren

De banencarrousel draaide ook in 2020 op volle toeren. Bij importeur PSA noteerden we de meeste directiewisselingen. De belangrijkste: Joost Dekkers volgde Sander Jansen op als directeur van Opel Nederland. Jansen verhuisde naar het Europese hoofdkantoor van het merk. Bij mobiliteitsdochter Free2move vertrok Peter Spelt een paar maanden na zijn aanstelling. Hij werd opgevolgd door Jasper Peddemors. Ook PSA Retail kreeg een nieuwe directeur: David Stienstra volgde Martin Kaspers op. 

Bij Mazda Nederland nam Geraldine Brouwers na zes jaar afscheid als managing director; Bert de Vidts is de nieuwe md. Vlak na de bekendmaking dat Mitsubishi zijn Europese activiteiten stopt, verruilde operationeel directeur Evert van der Wal de importeur voor dealerholding Wensink. Bij Stern Groep vertrok Rob Visser, een van de langstzittende dealerdirecteuren in Nederland. De langstzittende was wellicht Evert Muller (Pouw), die met pensioen ging. Binnen het BMW-netwerk waren er ook een paar wisselingen; zo vertrok Vincent Priem als directeur Retail naar Pon, waar hij general manager Luxury Cars werd. Zijn opvolger bij BMW was Evert de Vries.

Leasewereld

De meeste opschudding was er dit jaar bij Leaseplan. De twee eindverantwoordelijken in Nederland, Erik Henstra (Leaseplan) en Ewout van Jarwaarde (Carnext) vertrokken vlak na elkaar. Henstra werd opgevolgd door Sander Pleij, die al bij het bedrijf in dienst was als financieel directeur. Bij Carnext, dat eerder dit jaar Goshi Cheragwandi (Nissan Nederland) aantrok, is nog geen nieuwe ceo benoemd. Bij Arval vertrok na 26 jaar operationeel directeur Marien Kreuger, terwijl Danja Lekkerkerk werd aangesteld als directeur Retail. Tot slot vertrok Ernst Jan van Eijkelenburg als ceo van VWPFS. Zijn termijn van drie jaar (gebruikelijk binnen VW-dochters) zat erop. Hij gaat leiding geven aan VW FS in China. Jeroen de Bock volgt hem op.

Opduiken

Ook buiten het merk- en leasekanaal waren er enkele opvallende aanstellingen. Zo nam Marcel Streppel na 12 jaar afscheid bij Doyen – hij werd opgevolgd door Gunther Mareels – om vervolgens op te duiken bij equipmentbedrijf Autec Automotive. Bij onderdelengigant Fource werd Alex Gelbcke aangesteld als nieuwe ceo. Hij volgde Sinon Galvin op, die terugkeert naar de VS.

Last but not least: Bovag vond een opvolger voor de vorig jaar halsoverkop vertrokken Bertho Eckhardt. Onder leiding van de nieuwe voorzitter, ex-Kamerlid Han ten Broeke probeert Bovag meer grip te krijgen op de politieke besluitvorming.

Ondergaande zon

ondergaande zon 2020 shutterstockHet komt, gelukkig voor de Nederlandse dealers, niet vaak voor dat een merk zijn biezen pakt en Europa verlaat. Dit jaar was het echter wel weer zo ver: Mitsubishi kondigde aan zijn Europese activiteiten te stoppen. Deze maand krijgt het hele dealernetwerk de formele opzegging. En dan kunnen ze nog twee jaar op kosten van de fabrikant verkopen. Daarmee moet de schade beperkt worden en hoopt Mitsubishi de vertrekkosten te drukken. Toch zal een aantal dealers, die veel geïnvesteerd hebben, gecompenseerd moeten worden.

Vernieuwen in de uitvoering

mathijs zuithof 2020 zuithofTerwijl de familie Schakel zich terugtrekt uit de autobranche (zie pagina 10) vanwege het onzekere toekomstperspectief, zien andere jonge ondernemers kansen genoeg. Verkoopmanager Matthijs Zuithof (31) nam bijvoorbeeld BMW-, Mini en Audi-specialist Benerink over van de familie Benerink. Zuithof, die uit een echte autofamilie komt, was al 11 jaar bij het bedrijf in dienst. “Ik wist eigenlijk al na een halfjaar dat ik er werkzaam was, dat ik het bedrijf wilde overnemen.” Hij gaat daarbij zeker niet alles veranderen. “Ik wil het bedrijf graag verder voortzetten zoals we dat al jaren doen. Het dna behouden – van een lokale specialist die zijn klanten nog bij naam kent – maar natuurlijk wel vernieuwend blijven in de uitvoering.”

Ontvallen in 2020

Verbinder

michael bernsen vdc2020 Helaas ontviel de autobranche ook dit jaar een aantal prominente vertegenwoordigers. Zo overleed half januari Michael Bernsen op 59-jarige plotseling. Hij was sinds oktober vorig jaar algemeen directeur van RDW-provider en dienstverlener VDC. Daarvoor werkte hij jarenlang als manager remarketing bij leasemaatschappij Alphabet. “Michael was zuiver, oprecht, eerlijk, kundig, een verbinder en een instituut in de branche. Ik heb het als een voorrecht ervaren om hem zowel als vriend en als zakenpartner gekend te hebben”, zegt VDC-eigenaar Michel Schaay.

Pionier

wim van beek vanbeekvollenhoveWim van Beek, in 1968 oprichter van autobedrijf Van Beek in Vollenhove, overleed op 78-jarige leeftijd. Zijn bedrijf werd in 2007 overgenomen door Richard van Beek. Ook zijn andere zoon, Marco van Beek, bestiert een eigen autobedrijf. “Mijn vader was een pionier”, zegt Marco van Beek. “Het waren kleine bedrijven zoals die van mijn vader die met hun lokale binding de autobranche uiteindelijk groot wisten te maken.”

Drijvende kracht

huub van der meulen leaseplanEén van de oprichters van Leaseplan, Huib van der Meulen, overleed in oktober op 88-jarige leeftijd. Hij zat van 1970 tot 1995 in de Raad van Bestuur. “Hij heeft de basis gevormd voor onze onderneming. Hij was de bedenker en drijvende kracht achter de ontwikkeling van het ‘Open Kalkulatie’ systeem. Ook legde hij het fundament voor het internationale succes”, zegt Leaseplan-ceo Tex Gunning. 

Mentor

Cornelis van Leeuwen is in mei op 86-jarige leeftijd onverwacht overleden. Hij richtte in 1958 het bedrijf Van Leeuwen Test Systems (VLT) op en was meer dan zestig jaar actief in de branche. Na de verkoop van zijn bedrijf in september 2018 aan zijn zoon Theo van Leeuwen van Autec VLT, bleef Van Leeuwen aan VLT verbonden als mentor en adviseur.

Kind van de rekening

Het is onvoorstelbaar hoe de bpm voor steeds meer problemen zorgt. De relatief kleine belasting gijzelt al jaren politiek en autobranche. Als gevolg van de nieuwe bpm-tabellen worden nieuwe auto’s volgend jaar al snel 1.500 euro duurder, blijkt uit een analyse van de nieuwe prijslijsten. Dus de import van jong gebruikt zal alleen maar verder toenemen, is de verwachting. Zo gaat Subaru nu jong gebruikte auto’s als nieuwe verkopen (zie pagina 60). De RDW krijgt in 2021 een belangrijke rol bij de bpm-bepaling bij import. Het Ministerie van Financiën hoopt zo meer bpm binnen te halen en minder rechtszaken te hoeven voeren. Er zijn nu al jaarlijks duizenden rechtszaken over bpm-aangiftes. In weerwil van wat het ministerie denkt: dat zouden er zomaar nog veel meer kunnen worden, waarschuwen importeurs. Er wordt in Den Haag nagedacht over een compleet nieuw autobelastingstelsel. Voor politiek en brancheorganisaties kan dat – rond rekeningrijden gebouwd – nieuwe stelsel niet snel genoeg ingevoerd worden.

ghosnDe Hollywood-waardige ontsnapping van Carlos Ghosn uit zijn Japanse huisarrest hield de gemoederen enorm bezig. Vanuit Libanon opende de gevallen topman een offensief tegen Nissan, dat volgens hem in paniek was en een zondebok zocht. Inmiddels is in Japan de eerste rechtszaak tegen Ghosn gestart. Aan de film schijnt overigens inmiddels gewerkt te worden. Wordt vervolgd.

Vijf miljoen pageviews

Tot en met november werden op onze website automotive-online.nl 5,1 miljoen pageviews genoteerd. De site werd ruim 2,8 miljoen keer bezocht. Het nieuws werd dit jaar gedomineerd door Van Mossel (15 maal in de top 200 best gelezen artikelen), Stern Groep en Tesla (beide 9 maal in top 200).

Per branchesegment het best gelezen artikel:

Merkkanaal
Mitsubishi kondigt opzeggingen dealercontracten af
Universelen
Salesmanager koopt Autobedrijf Benerink
Occasions
Verbod cashbetalingen boven 3.000 euro definitief
Aftermarket
Roetdeeltjesteller vanaf 2021 vereist bij apk-keuring
Schade
Autoverzekering.nl: Allianz Direct beste verzekering, onvoldoende voor Univé
Leasing
Hertz vraagt financiers om uitstel van betaling
Politiek
Ministerie: geen btw over bpm
Internationaal
Volvo roept 400 duizend auto’s terug vanwege problemen motorkoeling
Columns
Schoonhovens Blik | Wie gaan deze crisis overleven?

Zoeken naar erkenning

erkenningMerkerkenningen blijven een punt van discussie in de schadewereld. Het ene schadebedrijf zet er vol op in, terwijl anderen menen dat een merkerkenning niet per se nodig is voor de borging van kwaliteit. En, dan wordt er nog gerept over de commerciële belangen van de merken en getwijfeld aan de terugverdienmogelijkheid. Schade-ondernemer Mathijs van Leeuwen zei onlangs in een interview met Automotive dat het er vooral om gaat dat je systhematiek van de fabrieksdata goed begrijpt. Eerder zei ASN-directeur Peter Hubregtse van ASN Schade al dat ‘merkerkennning niet heilig is’.

Van Mossel Schade daarentegen zet er groots op in, maar merkt er meteen bij op hierdoor wel snel in discussies te komen over kosten en tarieven. Bovag en Focwa zijn ondertussen druk bezig met een aangepaste branchenorm waarmee de kwaliteit en veiligheid van herstel objectief geborgd moet worden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Jaar in beeld | De belangrijkste gebeurtenissen op een rij | Automotive Online
De meest opvallende gebeurtenissen in 2020

Jaar in beeld | De belangrijkste gebeurtenissen op een rij

Redactie Redactie
• Laatste update:
Beeld: Automotive

ericberkhof vanmossel nationaalautomotivecongres 2018Berkhof rijgt verder

De Brabantse dealerholding Van Mossel kan volgend jaar zomaar de eerste speler ooit worden die in één jaar meer dan 100 duizend auto’s aan eindgebruikers in Nederland verkoopt (nieuw en occasions).

Dit jaar groeide het bedrijf vooral hard in België en in trucks. Maar topman Eric Berkhof rijgt ook in Nederland nog graag een aantal merken aan de Van Mossel-ketting, zoals Volvo (dat vooralsnog zijn netwerk gesloten houdt). Verder zal het bedrijf in het kader van de netwerkreorganisaties bij de verschillende merken nog wel wat overnames doen. En eind volgend jaar zal het bedrijf waarschijnlijk ook een van de grootste spelers op de Nederlandse truckmarkt zijn.

Van Doornspeek vs VOC: 1-0

De rechter was afgelopen maand glashelder: VOC mag directeur Yolande van Doornspeek niet ontslaan. Sterker, ze maakt volgens de kantonrechter zelfs terecht aanspraak op de Klokkenluidersbescherming. Om een heel lang verhaal heel kort te maken: vooral na de aankoop van opleiding Autotech botste Van Doorspeek met de leden van de Raad van Toezicht, die zij beschuldigt van belangenverstrengeling. Ze stapte met haar vermoedens naar het College van Bestuur. Ze had ook geen andere keus, stelt de rechtbank, omdat de RvT ook degene is die de directeur beoordeelt. De spanningen liepen zo hoog op dat Van Doornspeek zich ziek meldde; op dezelfde dag werd ze echter ook op non-actief gesteld en werd er een ontslagprocedure gestart. Van Doornspeek vocht haar ontslag in de rechtbank succesvol aan. De RvT-leden met wie ze in botsing was gekomen, waren in september namelijk weg, en daarmee is het de vraag of de ontstane vertrouwensbreuk die als reden werd genoemd voor het ontslag, nog wel bestaat. Wordt vervolgd, binnen of buiten de rechtszaal.

Nacht als dag

maan 2020 shutterstockIn de zeer competitieve Nederlandse markt staan ieder jaar weer ondernemers op die zich per se willen onderscheiden. Dit jaar stond onder andere Bas Leseman op. De eigenaar van een groot reconditioneringsbedrijf omarmde de nacht, het dagdeel waar veel andere ondernemers hun handen nooit aan durfden te branden. Zijn ‘klaar terwijl u slaapt’-concept slaat echter goed aan. Om het aanbod te kunnen verwerken opende Leseman meerdere nieuwe schadehubs, waaronder in Utrecht en Breda. Het concept moet uiteindelijk landelijk worden aangeboden.

Terug van weggeweest:
faillissementen

failliet 2020 shutterstockDe afgelopen jaren waren er relatief weinig faillissementen te betreuren in de autobranche. Maar in 2020 was het – al dan niet door corona – volop raak. In de zomer ging er een kleine schok door de occasionmarkt toen Jos Nijland de stekker trok uit zijn groothandelsbedrijf NL Car Group. Schadeketen ASN Groep zag zich genoodzaakt om de vestiging Amstelveen failliet te laten gaan. Verder werden vooral dealers getroffen van of zwakke merken (FCA-dealer Lennaerts) of die geen salescontract meer kregen (Nissan-dealer Stormvogels en ex-Citroën-dealers Van den Berg en Autobedrijf Dereumaux). Bij de grote dealerholdings bleven faillissementen vooralsnog uit. Dat was mede dankzij de uitgebreide steunmaatregelen, die goed uitpakten voor dealers. Maar volgend jaar belooft op voorhand voor veel bedrijven – en zeker niet alleen voor dealers – een pittig jaar te worden.

Carrousel / Op volle toeren

De banencarrousel draaide ook in 2020 op volle toeren. Bij importeur PSA noteerden we de meeste directiewisselingen. De belangrijkste: Joost Dekkers volgde Sander Jansen op als directeur van Opel Nederland. Jansen verhuisde naar het Europese hoofdkantoor van het merk. Bij mobiliteitsdochter Free2move vertrok Peter Spelt een paar maanden na zijn aanstelling. Hij werd opgevolgd door Jasper Peddemors. Ook PSA Retail kreeg een nieuwe directeur: David Stienstra volgde Martin Kaspers op. 

Bij Mazda Nederland nam Geraldine Brouwers na zes jaar afscheid als managing director; Bert de Vidts is de nieuwe md. Vlak na de bekendmaking dat Mitsubishi zijn Europese activiteiten stopt, verruilde operationeel directeur Evert van der Wal de importeur voor dealerholding Wensink. Bij Stern Groep vertrok Rob Visser, een van de langstzittende dealerdirecteuren in Nederland. De langstzittende was wellicht Evert Muller (Pouw), die met pensioen ging. Binnen het BMW-netwerk waren er ook een paar wisselingen; zo vertrok Vincent Priem als directeur Retail naar Pon, waar hij general manager Luxury Cars werd. Zijn opvolger bij BMW was Evert de Vries.

Leasewereld

De meeste opschudding was er dit jaar bij Leaseplan. De twee eindverantwoordelijken in Nederland, Erik Henstra (Leaseplan) en Ewout van Jarwaarde (Carnext) vertrokken vlak na elkaar. Henstra werd opgevolgd door Sander Pleij, die al bij het bedrijf in dienst was als financieel directeur. Bij Carnext, dat eerder dit jaar Goshi Cheragwandi (Nissan Nederland) aantrok, is nog geen nieuwe ceo benoemd. Bij Arval vertrok na 26 jaar operationeel directeur Marien Kreuger, terwijl Danja Lekkerkerk werd aangesteld als directeur Retail. Tot slot vertrok Ernst Jan van Eijkelenburg als ceo van VWPFS. Zijn termijn van drie jaar (gebruikelijk binnen VW-dochters) zat erop. Hij gaat leiding geven aan VW FS in China. Jeroen de Bock volgt hem op.

Opduiken

Ook buiten het merk- en leasekanaal waren er enkele opvallende aanstellingen. Zo nam Marcel Streppel na 12 jaar afscheid bij Doyen – hij werd opgevolgd door Gunther Mareels – om vervolgens op te duiken bij equipmentbedrijf Autec Automotive. Bij onderdelengigant Fource werd Alex Gelbcke aangesteld als nieuwe ceo. Hij volgde Sinon Galvin op, die terugkeert naar de VS.

Last but not least: Bovag vond een opvolger voor de vorig jaar halsoverkop vertrokken Bertho Eckhardt. Onder leiding van de nieuwe voorzitter, ex-Kamerlid Han ten Broeke probeert Bovag meer grip te krijgen op de politieke besluitvorming.

Ondergaande zon

ondergaande zon 2020 shutterstockHet komt, gelukkig voor de Nederlandse dealers, niet vaak voor dat een merk zijn biezen pakt en Europa verlaat. Dit jaar was het echter wel weer zo ver: Mitsubishi kondigde aan zijn Europese activiteiten te stoppen. Deze maand krijgt het hele dealernetwerk de formele opzegging. En dan kunnen ze nog twee jaar op kosten van de fabrikant verkopen. Daarmee moet de schade beperkt worden en hoopt Mitsubishi de vertrekkosten te drukken. Toch zal een aantal dealers, die veel geïnvesteerd hebben, gecompenseerd moeten worden.

Vernieuwen in de uitvoering

mathijs zuithof 2020 zuithofTerwijl de familie Schakel zich terugtrekt uit de autobranche (zie pagina 10) vanwege het onzekere toekomstperspectief, zien andere jonge ondernemers kansen genoeg. Verkoopmanager Matthijs Zuithof (31) nam bijvoorbeeld BMW-, Mini en Audi-specialist Benerink over van de familie Benerink. Zuithof, die uit een echte autofamilie komt, was al 11 jaar bij het bedrijf in dienst. “Ik wist eigenlijk al na een halfjaar dat ik er werkzaam was, dat ik het bedrijf wilde overnemen.” Hij gaat daarbij zeker niet alles veranderen. “Ik wil het bedrijf graag verder voortzetten zoals we dat al jaren doen. Het dna behouden – van een lokale specialist die zijn klanten nog bij naam kent – maar natuurlijk wel vernieuwend blijven in de uitvoering.”

Ontvallen in 2020

Verbinder

michael bernsen vdc2020 Helaas ontviel de autobranche ook dit jaar een aantal prominente vertegenwoordigers. Zo overleed half januari Michael Bernsen op 59-jarige plotseling. Hij was sinds oktober vorig jaar algemeen directeur van RDW-provider en dienstverlener VDC. Daarvoor werkte hij jarenlang als manager remarketing bij leasemaatschappij Alphabet. “Michael was zuiver, oprecht, eerlijk, kundig, een verbinder en een instituut in de branche. Ik heb het als een voorrecht ervaren om hem zowel als vriend en als zakenpartner gekend te hebben”, zegt VDC-eigenaar Michel Schaay.

Pionier

wim van beek vanbeekvollenhoveWim van Beek, in 1968 oprichter van autobedrijf Van Beek in Vollenhove, overleed op 78-jarige leeftijd. Zijn bedrijf werd in 2007 overgenomen door Richard van Beek. Ook zijn andere zoon, Marco van Beek, bestiert een eigen autobedrijf. “Mijn vader was een pionier”, zegt Marco van Beek. “Het waren kleine bedrijven zoals die van mijn vader die met hun lokale binding de autobranche uiteindelijk groot wisten te maken.”

Drijvende kracht

huub van der meulen leaseplanEén van de oprichters van Leaseplan, Huib van der Meulen, overleed in oktober op 88-jarige leeftijd. Hij zat van 1970 tot 1995 in de Raad van Bestuur. “Hij heeft de basis gevormd voor onze onderneming. Hij was de bedenker en drijvende kracht achter de ontwikkeling van het ‘Open Kalkulatie’ systeem. Ook legde hij het fundament voor het internationale succes”, zegt Leaseplan-ceo Tex Gunning. 

Mentor

Cornelis van Leeuwen is in mei op 86-jarige leeftijd onverwacht overleden. Hij richtte in 1958 het bedrijf Van Leeuwen Test Systems (VLT) op en was meer dan zestig jaar actief in de branche. Na de verkoop van zijn bedrijf in september 2018 aan zijn zoon Theo van Leeuwen van Autec VLT, bleef Van Leeuwen aan VLT verbonden als mentor en adviseur.

Kind van de rekening

Het is onvoorstelbaar hoe de bpm voor steeds meer problemen zorgt. De relatief kleine belasting gijzelt al jaren politiek en autobranche. Als gevolg van de nieuwe bpm-tabellen worden nieuwe auto’s volgend jaar al snel 1.500 euro duurder, blijkt uit een analyse van de nieuwe prijslijsten. Dus de import van jong gebruikt zal alleen maar verder toenemen, is de verwachting. Zo gaat Subaru nu jong gebruikte auto’s als nieuwe verkopen (zie pagina 60). De RDW krijgt in 2021 een belangrijke rol bij de bpm-bepaling bij import. Het Ministerie van Financiën hoopt zo meer bpm binnen te halen en minder rechtszaken te hoeven voeren. Er zijn nu al jaarlijks duizenden rechtszaken over bpm-aangiftes. In weerwil van wat het ministerie denkt: dat zouden er zomaar nog veel meer kunnen worden, waarschuwen importeurs. Er wordt in Den Haag nagedacht over een compleet nieuw autobelastingstelsel. Voor politiek en brancheorganisaties kan dat – rond rekeningrijden gebouwd – nieuwe stelsel niet snel genoeg ingevoerd worden.

ghosnDe Hollywood-waardige ontsnapping van Carlos Ghosn uit zijn Japanse huisarrest hield de gemoederen enorm bezig. Vanuit Libanon opende de gevallen topman een offensief tegen Nissan, dat volgens hem in paniek was en een zondebok zocht. Inmiddels is in Japan de eerste rechtszaak tegen Ghosn gestart. Aan de film schijnt overigens inmiddels gewerkt te worden. Wordt vervolgd.

Vijf miljoen pageviews

Tot en met november werden op onze website automotive-online.nl 5,1 miljoen pageviews genoteerd. De site werd ruim 2,8 miljoen keer bezocht. Het nieuws werd dit jaar gedomineerd door Van Mossel (15 maal in de top 200 best gelezen artikelen), Stern Groep en Tesla (beide 9 maal in top 200).

Per branchesegment het best gelezen artikel:

Merkkanaal
Mitsubishi kondigt opzeggingen dealercontracten af
Universelen
Salesmanager koopt Autobedrijf Benerink
Occasions
Verbod cashbetalingen boven 3.000 euro definitief
Aftermarket
Roetdeeltjesteller vanaf 2021 vereist bij apk-keuring
Schade
Autoverzekering.nl: Allianz Direct beste verzekering, onvoldoende voor Univé
Leasing
Hertz vraagt financiers om uitstel van betaling
Politiek
Ministerie: geen btw over bpm
Internationaal
Volvo roept 400 duizend auto’s terug vanwege problemen motorkoeling
Columns
Schoonhovens Blik | Wie gaan deze crisis overleven?

Zoeken naar erkenning

erkenningMerkerkenningen blijven een punt van discussie in de schadewereld. Het ene schadebedrijf zet er vol op in, terwijl anderen menen dat een merkerkenning niet per se nodig is voor de borging van kwaliteit. En, dan wordt er nog gerept over de commerciële belangen van de merken en getwijfeld aan de terugverdienmogelijkheid. Schade-ondernemer Mathijs van Leeuwen zei onlangs in een interview met Automotive dat het er vooral om gaat dat je systhematiek van de fabrieksdata goed begrijpt. Eerder zei ASN-directeur Peter Hubregtse van ASN Schade al dat ‘merkerkennning niet heilig is’.

Van Mossel Schade daarentegen zet er groots op in, maar merkt er meteen bij op hierdoor wel snel in discussies te komen over kosten en tarieven. Bovag en Focwa zijn ondertussen druk bezig met een aangepaste branchenorm waarmee de kwaliteit en veiligheid van herstel objectief geborgd moet worden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.