Branche pleit voor langere overgangstermijn

Thema banden & wielen | Extra druk door bandenlabel

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Het in 2012 ingevoerde bandenlabel, waarmee consumenten in één oogopslag kunnen zien hoe de band scoort op geluid, grip op nat wegdek en brandstofverbruik, krijgt volgend jaar een update. Zo moeten icoontjes van sneeuw en ijs duidelijk maken dat de band kan worden gebruikt in winterse omstandigheden, daarnaast is er informatie te vinden over de slijtage en kilometrage. Het doel blijft hetzelfde: de etikettering moet helpen om de geluidsoverlast en uitstoot van broeikasgassen tegen te gaan en moet de rijveiligheid verhogen. Achter de introductie op 1 mei volgend jaar van het nieuwe Europese bandenlabel gaat vooral een hoge administratieve druk schuil. Bandenfabrikanten moeten immers veel data invoeren.

Het gevaar bestaat dat fabrikanten de gegevens niet coherent aanleveren en dat zal de administratieve druk alleen maar verhogen.

Edwin Brinksma (Vaco)

“Op elke band staat straks een QR-code die doorlinkt naar een Europese database, waarin de fabrikant per band specifieke productinformatie moet invoeren”, zegt branchemanager Edwin Brinksma van bandenbranchevereniging Vaco. “Dan moet je denken aan maataanduiding, belastingindex, snelheidssymbool, extern afrolgeluidemissie in dBa en de minimum sneeuw indexwaarde. Let wel, dat betekent dat er per afzonderlijk product en de diverse varianten daarop, alle data moet worden ingevoerd. En alsof dat nog niet lastig genoeg is, wordt pas dit najaar bekend op welke wijze deze gegevens moeten worden ingevoerd. Ik heb er een hard hoofd in of het allemaal gaat lukken voor de deadline van 1 mei 2021.”

Database

Ook de database van Vaco zelf moet wellicht worden aangepast, verwacht Brinksma. “Het Vaco-overzicht omvat 56 duizend verschillende typen banden met een brutoprijslijst. Wellicht kunnen wij onze leden een hoop werk uit handen nemen, maar dat weten we pas zodra duidelijk is op welke wijze de gegevens ingevoerd moeten worden. Wat ons betreft wordt dat gestandaardiseerd, maar dat wordt dus later dit jaar bekend. Als er geen gestandaardiseerde manier van invoeren is, dan ontstaat het gevaar dat fabrikanten de gegevens niet coherent aanleveren en dat zal de administratieve druk alleen maar verhogen.” 

Op het moment dat de nieuwe labels zijn ingevoerd, verandert er niet zo veel voor de bandenretailers. Het oude en nieuwe label mogen naast elkaar worden aangeboden, zodat de bandenvoorraden met de oude etiketten langzaam kunnen worden uitgefaseerd. “Zij mogen de oude voorraad uitverkopen, waarbij de nieuwe gegevens er digitaal of separaat op papier worden bijgeleverd”, zegt Brinksma. “Wezenlijk verschilt dat niet veel van de huidige situatie, behalve dat het bandenlabel straks duidelijkere productinformatie geeft voor de consument.” 

Zo zijn winterbanden herkenbaar aan een symbool van een sneeuwvlok op het label en geven de letters A, B en C het extern afrolgeluid aan. Ook in de online verkoop via webshops wordt het tonen van het label straks verplicht. “Vooral online is er een wildgroei ontstaan, omdat internetbedrijven op eigen houtje labels aanpassen. Vaak ter verduidelijking, maar het effect is averechts, omdat de iconen niet uniform zijn”, zegt Brinksma.

Overgangstermijn

Voor fabrikanten en leveranciers is het echter een ander verhaal, omdat zij na 1 mei 2021 uitsluitend banden met nieuwe etiketten mogen uitleveren. “Dat betekent dat ze het risico lopen dat ze met een bandenvoorraad blijven zitten die niet of moeilijker te verkopen is en dan omgestickerd moet worden. Dat is zonde en onnodig. Daarom pleiten wij, samen met de Europese koepelorganisatie ETRMA, voor een overgangstermijn van een half jaar om fabrikanten en leveranciers de tijd te geven om de oude voorraden te verkopen. Zeker gezien de huidige coronacrisis, waar de gehele bandenbranche last van heeft gehad, is een langere overgangstermijn geen overbodige luxe. De crisis heeft een verstorend effect op leveringen, waardoor je los van de productiestop ook een vertraging in aanvoerlijnen hebt opgelopen.”

Arbeidsintensief

Paul Eidhof, cluster directeur Benelux, Nordics & UK van Apollo Vredestein, verwacht niet dat de bandenfabrikant met een voorraad onverkoopbare banden blijft zitten vanwege de nieuwe labeling. De banden mogen immers verkocht worden, mits ze voorzien zijn van het nieuwe bandenlabel. Wel is het voldoen aan de nieuwe regelgeving een arbeidsintensief proces, zegt Eidhof. 

“Onze banden moeten op 1 mei 2021 voorzien zijn van het nieuwe label. Dan heb je het over 1,1 miljoen banden op voorraad die wij in principe ’s nachts om zouden moeten labelen. Het was logischer en zeker pragmatischer geweest wanneer de productiedatum als uitgangspunt was genomen. Het invoeren van het Europese bandenlabel op de strikte datum van 1 mei zal erg veel kosten veroorzaken. Dan moet je denken aan honderdduizenden euro’s.” 

Ik verbaas me erover dat koepel­organisatie ETMRA en de Europese instanties geen pragmatische procedure hanteren

Paul Eidhof, clusterdirecteur Apollo Vredestein

Los van de extra kosten die het omlabelen van de banden met zich meebrengt, ziet Eidhof ook een toename van het afval van oude stickers. “Vanaf dit moment moeten we elke band van dubbele labels gaan voorzien. Alleen op die manier kunnen we straks snel omlabelen, maar dat gaat erg veel afval opleveren.”

Behalve dat de voorraad moet worden voorzien van het nieuwe label, legt de invoering ook een enorme administratieve last op de bandenfabrikant. Eidhof: “Met de nieuwe QR-code op het label wordt er per band een datalijst zichtbaar. Het invoeren van de gegevens is een behoorlijke administratieve klus, omdat wij als bandenfabrikant per SKU (stock keeping unit, red.) een uitgebreid rapport moeten tonen. Ik verbaas me erover dat koepelorganisatie ETMRA samen met de Europese instanties niet in staat is geweest om een meer pragmatische procedure te hanteren zoals dat is gebeurd met de oorspronkelijke invoering van het bandenlabel. Een invoering, gebaseerd op productiedatum mét een wat langere overgangsperiode voor het vullen van de database, zou veel kosten besparen en tot hetzelfde resultaat leiden.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Thema banden & wielen | Extra druk door bandenlabel | Automotive Online
Branche pleit voor langere overgangstermijn

Thema banden & wielen | Extra druk door bandenlabel

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Het in 2012 ingevoerde bandenlabel, waarmee consumenten in één oogopslag kunnen zien hoe de band scoort op geluid, grip op nat wegdek en brandstofverbruik, krijgt volgend jaar een update. Zo moeten icoontjes van sneeuw en ijs duidelijk maken dat de band kan worden gebruikt in winterse omstandigheden, daarnaast is er informatie te vinden over de slijtage en kilometrage. Het doel blijft hetzelfde: de etikettering moet helpen om de geluidsoverlast en uitstoot van broeikasgassen tegen te gaan en moet de rijveiligheid verhogen. Achter de introductie op 1 mei volgend jaar van het nieuwe Europese bandenlabel gaat vooral een hoge administratieve druk schuil. Bandenfabrikanten moeten immers veel data invoeren.

Het gevaar bestaat dat fabrikanten de gegevens niet coherent aanleveren en dat zal de administratieve druk alleen maar verhogen.

Edwin Brinksma (Vaco)

“Op elke band staat straks een QR-code die doorlinkt naar een Europese database, waarin de fabrikant per band specifieke productinformatie moet invoeren”, zegt branchemanager Edwin Brinksma van bandenbranchevereniging Vaco. “Dan moet je denken aan maataanduiding, belastingindex, snelheidssymbool, extern afrolgeluidemissie in dBa en de minimum sneeuw indexwaarde. Let wel, dat betekent dat er per afzonderlijk product en de diverse varianten daarop, alle data moet worden ingevoerd. En alsof dat nog niet lastig genoeg is, wordt pas dit najaar bekend op welke wijze deze gegevens moeten worden ingevoerd. Ik heb er een hard hoofd in of het allemaal gaat lukken voor de deadline van 1 mei 2021.”

Database

Ook de database van Vaco zelf moet wellicht worden aangepast, verwacht Brinksma. “Het Vaco-overzicht omvat 56 duizend verschillende typen banden met een brutoprijslijst. Wellicht kunnen wij onze leden een hoop werk uit handen nemen, maar dat weten we pas zodra duidelijk is op welke wijze de gegevens ingevoerd moeten worden. Wat ons betreft wordt dat gestandaardiseerd, maar dat wordt dus later dit jaar bekend. Als er geen gestandaardiseerde manier van invoeren is, dan ontstaat het gevaar dat fabrikanten de gegevens niet coherent aanleveren en dat zal de administratieve druk alleen maar verhogen.” 

Op het moment dat de nieuwe labels zijn ingevoerd, verandert er niet zo veel voor de bandenretailers. Het oude en nieuwe label mogen naast elkaar worden aangeboden, zodat de bandenvoorraden met de oude etiketten langzaam kunnen worden uitgefaseerd. “Zij mogen de oude voorraad uitverkopen, waarbij de nieuwe gegevens er digitaal of separaat op papier worden bijgeleverd”, zegt Brinksma. “Wezenlijk verschilt dat niet veel van de huidige situatie, behalve dat het bandenlabel straks duidelijkere productinformatie geeft voor de consument.” 

Zo zijn winterbanden herkenbaar aan een symbool van een sneeuwvlok op het label en geven de letters A, B en C het extern afrolgeluid aan. Ook in de online verkoop via webshops wordt het tonen van het label straks verplicht. “Vooral online is er een wildgroei ontstaan, omdat internetbedrijven op eigen houtje labels aanpassen. Vaak ter verduidelijking, maar het effect is averechts, omdat de iconen niet uniform zijn”, zegt Brinksma.

Overgangstermijn

Voor fabrikanten en leveranciers is het echter een ander verhaal, omdat zij na 1 mei 2021 uitsluitend banden met nieuwe etiketten mogen uitleveren. “Dat betekent dat ze het risico lopen dat ze met een bandenvoorraad blijven zitten die niet of moeilijker te verkopen is en dan omgestickerd moet worden. Dat is zonde en onnodig. Daarom pleiten wij, samen met de Europese koepelorganisatie ETRMA, voor een overgangstermijn van een half jaar om fabrikanten en leveranciers de tijd te geven om de oude voorraden te verkopen. Zeker gezien de huidige coronacrisis, waar de gehele bandenbranche last van heeft gehad, is een langere overgangstermijn geen overbodige luxe. De crisis heeft een verstorend effect op leveringen, waardoor je los van de productiestop ook een vertraging in aanvoerlijnen hebt opgelopen.”

Arbeidsintensief

Paul Eidhof, cluster directeur Benelux, Nordics & UK van Apollo Vredestein, verwacht niet dat de bandenfabrikant met een voorraad onverkoopbare banden blijft zitten vanwege de nieuwe labeling. De banden mogen immers verkocht worden, mits ze voorzien zijn van het nieuwe bandenlabel. Wel is het voldoen aan de nieuwe regelgeving een arbeidsintensief proces, zegt Eidhof. 

“Onze banden moeten op 1 mei 2021 voorzien zijn van het nieuwe label. Dan heb je het over 1,1 miljoen banden op voorraad die wij in principe ’s nachts om zouden moeten labelen. Het was logischer en zeker pragmatischer geweest wanneer de productiedatum als uitgangspunt was genomen. Het invoeren van het Europese bandenlabel op de strikte datum van 1 mei zal erg veel kosten veroorzaken. Dan moet je denken aan honderdduizenden euro’s.” 

Ik verbaas me erover dat koepel­organisatie ETMRA en de Europese instanties geen pragmatische procedure hanteren

Paul Eidhof, clusterdirecteur Apollo Vredestein

Los van de extra kosten die het omlabelen van de banden met zich meebrengt, ziet Eidhof ook een toename van het afval van oude stickers. “Vanaf dit moment moeten we elke band van dubbele labels gaan voorzien. Alleen op die manier kunnen we straks snel omlabelen, maar dat gaat erg veel afval opleveren.”

Behalve dat de voorraad moet worden voorzien van het nieuwe label, legt de invoering ook een enorme administratieve last op de bandenfabrikant. Eidhof: “Met de nieuwe QR-code op het label wordt er per band een datalijst zichtbaar. Het invoeren van de gegevens is een behoorlijke administratieve klus, omdat wij als bandenfabrikant per SKU (stock keeping unit, red.) een uitgebreid rapport moeten tonen. Ik verbaas me erover dat koepelorganisatie ETMRA samen met de Europese instanties niet in staat is geweest om een meer pragmatische procedure te hanteren zoals dat is gebeurd met de oorspronkelijke invoering van het bandenlabel. Een invoering, gebaseerd op productiedatum mét een wat langere overgangsperiode voor het vullen van de database, zou veel kosten besparen en tot hetzelfde resultaat leiden.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.