Kennisbank | Overheid stut autobranche met NOW-miljoenen
De autobranche heeft massaal gebruik gemaakt van de NOW-1, de regeling waarbij bedrijven met meer dan 20 procent omzetverlies over 3 maanden een vergoeding kregen voor de loonkosten. VDL Nedcar, dat zijn productie helemaal stillegde, kreeg bijna 19 miljoen euro en voert daarmee de automotive-lijst aan. In totaal hebben een paar duizend autobedrijven NOW ontvangen. En hetzelfde geldt voor andere bedrijven die verderop in de keten actief zijn, zoals toeleveranciers en dienstverleners.
De NOW-regeling pakte voor de autobranche zonder meer goed uit
De lijst van grootste NOW-1-aanvragers komt logischerwijs overeen met de lijst van grootste dealerholdings: zij hebben immers het meeste personeel in dienst. Navraag van Automotive leert dat een groot aantal bedrijven verwacht geld te moeten terugstorten. De NOW is een voorschot en de uiteindelijke afrekening volgt nog. Bij Wensink komen ze in hun eigen berekening uit op 3,1 miljoen euro, wat betekent dat er ruim 2,5 miljoen euro van de ontvangen 5,7 miljoen euro teruggestort gaat worden. Bij Dusseldorp gaat meer dan de helft terug, meldt het bedrijf. En bij Van den Udenhout gingen ze uit van een omzetterugval van 60 procent, maar dat werd 35 procent en dus wordt er ook een deel teruggestort. En er is een hele categorie bedrijven waarbij de omzetdaling fors werd ingeschat, maar uiteindelijk meeviel. Zo is bij de meeste schadebedrijven de omzetdaling onder de vereiste grens van 20 procent gebleven, blijkt uit cijfers van Focwa.
Bij Emil Frey wordt naast de omzetdaling nog een tweede reden genoemd waarom een deel van het voorschot zal worden teruggestort. Dat komt omdat in de referentiemaand voor het salaris (januari) relatief veel bonussen zijn uitgekeerd. Bij de definitieve vaststelling van de NOW-subsidie mag op de loonsom van januari een dertiende maand wel gecorrigeerd worden, maar bonussen expliciet niet. Hierdoor ligt de daadwerkelijke loonsom in de periode maart t/m mei 2020 lager dan driemaal de loonsom van januari en dit leidt tot een forse korting op de subsidie, meldt het bedrijf. Het bedrijf heeft ook de NOW2 aangevraagd, maar denkt er geen gebruik van te hoeven maken.
Niet iedereen
In de lijst ontbreekt een aantal grote namen. Bij Autobinck en Pon, die beide in aanmerking kwamen voor NOW1, is ervan afgezien. Beide bedrijven staan er financieel goed voor en stellen de gelden niet nodig te hebben. Bij Van Mossel is alleen voor dochterbedrijf Van Mossel VKV NOW aangevraagd. Topman Eric Berkhof verklaarde meerdere keren dat zijn bedrijf relatief goed door de crisis is heen gekomen en dat de omzetdaling beperkt is gebleven. Hij verwacht dat zijn 2020-resultaat niet veel afwijkt van dat van vorig jaar.
Zwarte cijfers
Voor de meeste automotive bedrijven geldt echter dat het NOW-geld keihard nodig is om dit jaar uit de rode cijfers te blijven en om een (liquiditeits)buffer te hebben voor de komende periode. De NOW-regeling pakte voor de autobranche zonder meer goed uit. Het instorten van de verkoop van nieuwe auto’s (en in eerste instantie ook occasions) had vooral effect op de omzet en niet zozeer op de marge. Andere bedrijfsactiviteiten van veel holdings, zoals de werkplaats, schade en leasing draaiden redelijk tot goed door. Daarnaast werden er wel (voorraad)auto’s verkocht, maar niet tot nauwelijks ingekocht. Grootbanken en captives bevroren in veel gevallen rente en aflossing en er kon uitstel van betaling van belasting worden aangevraagd. De liquiditeit was in het afgelopen half jaar geen groot probleem, getuige ook het uitblijven van faillissementen in dealerland. De problemen worden vooral in het laatste kwartaal van dit jaar en volgend jaar verwacht. De markt stond al onder financiële druk, en die is door de crisis verder vergroot. Daar komt bij dat de registratiedruk op dealers in het laatste kwartaal fors zal toenemen omdat ook fabrikanten 2021 met een zo schoon mogelijke balans willen beginnen.
NOW-2
Met onzekere economische vooruitzichten moeten bedrijven nu de afweging maken of ze gebruik maken van de NOW-2. Daarvan gebruik maken betekent wel dat het bedrijf volgend jaar geen bonussen aan de directie of dividend mag uitkeren. Bij Van den Udenhout kiezen ze met het oog op een mogelijke nieuwe lockdown ervoor om de NOW-2 aan te vragen. Bij Louwman, VDL Nedcar, Wensink en Stern geven ze aan nog geen beslissing genomen te hebben, terwijl Dusseldorp al besloten heeft er vanaf te zien. Omdat de occasionverkoop op recordniveau ligt en ook de nieuwregistraties weer aantrekken – hoewel in de registratieluwe zomermaanden – kwalificeert niet iedereen zich meer voor de NOW-2 en bij de bedrijven die dat wel doen, zal het te ontvangen bedrag aanzienlijk lager zijn. En omdat de markt weer aantrekt denken de meeste van de gevraagde bedrijven gewoon in de zwarte cijfers te blijven.
Bekijk het hele overzicht op: now-inzichtelijk.nl
De cijfers
131 duizend
occasions werden er in juli door autobedrijven aan particulieren verkocht. Een absoluut record, stelt dataleverancier VWE. De occasionverkoop ligt sinds de corona-uitbraak sowieso op een hoog niveau.
90 miljoen
bedroeg bij verzekeraar Achmea het resultaat op schadeverzekeringen, tegen 80 miljoen vorig jaar. Volgens Achmea is het resultaat onder meer positief beïnvloed door minder schademeldingen, een afname van het aantal verkeersschades en inbraken door de lockdown vanwege de coronacrisis.
40 duizend
Volkswagen sjoemeldiesels moeten 5 jaar na de recall nog terug naar de dealer voor een update. In totaal zijn 147.905 dieselauto’s van VW (Audi, Seat, Skoda en Volkswagen) teruggeroepen.
zie www.automotive-kennisbank.nl voor actuele cijfers en trends
Reacties
Met een EBITDA van moederbedrijf Tesla Inc. in Q2/2020 ad US$ 1,209M (= meer dan het dubbele van de EBITDA over dezelfde periode vorig jaar) is een kleine EUR 7.0M ondersteuning vanuit de NL’se overheid op zijn minst opmerkelijk te noemen! Rap terugbetalen, zou ik zeggen.