Stiba start campagne voor hergebruik onderdelen
Demontagebranchevereniging Stiba start vandaag de campagne ‘Duurzaam Gebruikt’, om het hergebruik van onderdelen te promoten. Uit een onderzoek dat de branchevereniging begin dit jaar door GFK liet uitvoeren, blijkt dat 67 procent van de autobezitters wel bekend is met de mogelijkheid om hergebruikte onderdelen te monteren, maar 33 procent niet. Van de mensen die goed bekend zijn met dit fenomeen, heeft 34 procent meerdere keren een hergebruikt onderdeel bij een reparatie laten monteren, en 40 procent 1 keer.
Garantie
Ruimte voor verbetering, vindt Stiba, dat nu dus een social mediacampagne start. “Het is een gemiste kans om bij reparatie niet te kiezen voor gebruikte onderdelen: ze zijn een voordelig en duurzaam alternatief waarop je in de meeste gevallen gewoon garantie krijgt”, stelt Ruud Spuijbroek, voorzitter van Stiba. “Hoe meer mensen ervoor kiezen om hun auto te laten repareren met gebruikte onderdelen, hoe meer we met elkaar bijdragen aan duurzame mobiliteit en de circulaire economie.” Ook uit een eerder onderzoek, van revisiebranchevereniging Rematec, bleek dat er onder consumenten weinig bekendheid is met ’tweedehands’ onderdelen.
In Frankrijk is volgens Stiba bij wet geregeld dat garagehouders bij reparaties voor auto’s van twee jaar en ouder ook een offerte voor hergebruik van originele onderdelen maken. Naast garagebedrijven stimuleren ook verzekeringsmaatschappijen in Frankrijk hergebruik van onderdelen. In 2014 voerde Stiba ook campagne om het imago van hergebruikte onderdelen te verbeteren.