Corona-liveblog #51: ‘Bovag wenst coulanceregeling voor vertraagde EV’s | Minder Vaco-leden vertrouwen op goede afloop

Coronavirus • Automotive houdt dagelijks een liveblog bij met de belangrijkste ontwikkelingen rond de coronacrisis. Bovag wil via een coulanceregeling regelen dat de 8% bijtelling blijft voor vertraagd geleverde EV’s, voor Vaco-leden worden somberder en Acea is teleurgesteld in het herstelplan van de Europese Commissie.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

16:55 | Bovag in Autoshow: wel coulanceregeling, geen verlenging 8% bijtelling

Elektrische auto’s die door de coronacrisis dit jaar niet meer geleverd kunnen worden, moeten middels een coulanceregeling tóch onder de bijtellingscategorie van 8 procent komen te vallen. Dat bepleitte Peter Niesink van branchevereniging Bovag vandaag tijdens de Nationale Autoshow van BNR. Volgend jaar gaat de bijtelling op volledig elektrische auto’s naar 12 procent. Daar moet niet aan worden getornd, vindt Niesink. “Als je bestendig beleid wil van de overheid, moet je niet om een wijziging in de bijtelling vragen.”

Eerder liet in de Automotive Livestream ook Steven van Eijck zich in soortgelijke bewoordingen uit, terwijl leasebranchevereniging VNA en EV-rijdersvereniging VER juist graag een verlenging van de 8 procent bijtellingsregime zien.

11:45 | Minder bandenbedrijven vertrouwen in goede afloop crisis

Het geschatte omzetverlies door bandenbedrijven is gemiddeld 21 procent. Dat blijkt uit de vijfde coronamonitor van bandenbranchevereniging Vaco (20-27 mei). Dat is vier procentpunt lager dan in de vierde coronamonitor.
Een grote meerderheid van de Vaco-bedrijven (86%) heeft (veel) vertrouwen dat het bedrijf de crisis doorkomt, dat is twee procentpunt minder dan in de vorige monitor. Van de bedrijven verwacht anderzijds 93 procent geen medewerkers te hoeven ontslaan.

Het percentage respondenten dat gebruikmaakt van een steunregeling bedraagt 32 procent, 3 procentpunt minder dan in de vorige Coronamonitor. In de nieuwste monitor denkt 9 procent dat de maatregelen hen onvoldoende steun bieden, een ruime verdubbeling ten opzichte van de vorige monitor (4%). “Deze trend kan te maken hebben met de overgang naar het tweede pakket van steunmaatregelen waarvan de details nog verder worden uitgewerkt. Een andere verklaring kan zijn dat deelnemers aan de coronamonitor constateren dat ze niet voor steunmaatregelen in aanmerking komen”, aldus Vaco. 

10:14 | CBS meldt fors omzetverlies importeurs

De omzet van de motor- en autobranche lag in het eerste kwartaal van 2020 1,8 procent lager dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, schrijft het CBS vandaag. Uitgesplitst naar segment is te zien dat vooral de omzet bij importeurs (-10,51%) en zwaardere voertuigen (-11,15%) omlaag gaat. Ook de handel in auto-onderdelen laat een daling zien (-7,23%). De handel in en reparatie van personenauto’s noteerde een hogere omzet dan vorig jaar in het eerste kwartaal: +3,75 procent. De grootste klap lijkt echter dit kwartaal pas te komen. Lees hier het artikel. 

09:56 | Autobranche teleurgesteld in EU-herstelplan

Auto-industrievereniging Acea is teleurgesteld over het Europese steunplan ter waarde van 750 miljard euro om de Europese economie door de crisis te loodsen. “Summier en vaag is over de instrumenten en de financiële steun voor de autobranche”, vindt Acea. Lees hier het artikel.

08:57 | ‘ZF schrapt 15 duizend banen’

Toeleverancier ZF wil tot 2025 in totaal zo’n 15 duizend arbeidsplaatsen schrappen, waarvan de helft in thuisland Duitsland. Dat blijkt uit een interne memo in handen van het Duitse persbureau DPA. De coronacrisis wordt als een van de redenen genoemd.

“Als gevolg van het uitblijven van vraag zal ons bedrijf grote financiële verliezen lijden”, schrijft het concern, dat op korte termijn van de medewerkers een extra bijdrage zal vragen om door de crisis te komen. Er is voor een groot deel van de werknemers al werktijdverkorting gekregen. Het concern zou een omzetdaling verwachten van 25 procent over dit jaar. Vorig jaar noteerde ZF ook al een lagere omzet (die ging van 36,9 naar 36,5 miljard euro), en de omzet daalde van 904 naar 350 miljoen euro.

08:30 | RAI AutomotiveNL: Innovatie onder druk door crisis

Leo Kusters, directeur van clusterorganisatie RAI Automotive IndustryNL, verwacht dat de coronacrisis zeker nog een jaar na-ijlt en dat kan ten koste gaan van de ontwikkelingen in research&development. Dat vertelde hij gisteren in de Livestream van Automotive. “Bedrijven draaien nu nog pas op 30 of 40 procent van hun capaciteit. In Nederland zijn we onderscheidend dankzij onze R&D. Om die toekomst veilig te stellen zijn wel de middelen nodig om dat overeind te houden.” 

 Bekijk al het coronanieuws van de afgelopen weken in ons dossier.




Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Corona-liveblog #51: ‘Bovag wenst coulanceregeling voor vertraagde EV’s | Minder Vaco-leden vertrouwen op goede afloop | Automotive Online

Corona-liveblog #51: ‘Bovag wenst coulanceregeling voor vertraagde EV’s | Minder Vaco-leden vertrouwen op goede afloop

Coronavirus • Automotive houdt dagelijks een liveblog bij met de belangrijkste ontwikkelingen rond de coronacrisis. Bovag wil via een coulanceregeling regelen dat de 8% bijtelling blijft voor vertraagd geleverde EV’s, voor Vaco-leden worden somberder en Acea is teleurgesteld in het herstelplan van de Europese Commissie.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

16:55 | Bovag in Autoshow: wel coulanceregeling, geen verlenging 8% bijtelling

Elektrische auto’s die door de coronacrisis dit jaar niet meer geleverd kunnen worden, moeten middels een coulanceregeling tóch onder de bijtellingscategorie van 8 procent komen te vallen. Dat bepleitte Peter Niesink van branchevereniging Bovag vandaag tijdens de Nationale Autoshow van BNR. Volgend jaar gaat de bijtelling op volledig elektrische auto’s naar 12 procent. Daar moet niet aan worden getornd, vindt Niesink. “Als je bestendig beleid wil van de overheid, moet je niet om een wijziging in de bijtelling vragen.”

Eerder liet in de Automotive Livestream ook Steven van Eijck zich in soortgelijke bewoordingen uit, terwijl leasebranchevereniging VNA en EV-rijdersvereniging VER juist graag een verlenging van de 8 procent bijtellingsregime zien.

11:45 | Minder bandenbedrijven vertrouwen in goede afloop crisis

Het geschatte omzetverlies door bandenbedrijven is gemiddeld 21 procent. Dat blijkt uit de vijfde coronamonitor van bandenbranchevereniging Vaco (20-27 mei). Dat is vier procentpunt lager dan in de vierde coronamonitor.
Een grote meerderheid van de Vaco-bedrijven (86%) heeft (veel) vertrouwen dat het bedrijf de crisis doorkomt, dat is twee procentpunt minder dan in de vorige monitor. Van de bedrijven verwacht anderzijds 93 procent geen medewerkers te hoeven ontslaan.

Het percentage respondenten dat gebruikmaakt van een steunregeling bedraagt 32 procent, 3 procentpunt minder dan in de vorige Coronamonitor. In de nieuwste monitor denkt 9 procent dat de maatregelen hen onvoldoende steun bieden, een ruime verdubbeling ten opzichte van de vorige monitor (4%). “Deze trend kan te maken hebben met de overgang naar het tweede pakket van steunmaatregelen waarvan de details nog verder worden uitgewerkt. Een andere verklaring kan zijn dat deelnemers aan de coronamonitor constateren dat ze niet voor steunmaatregelen in aanmerking komen”, aldus Vaco. 

10:14 | CBS meldt fors omzetverlies importeurs

De omzet van de motor- en autobranche lag in het eerste kwartaal van 2020 1,8 procent lager dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, schrijft het CBS vandaag. Uitgesplitst naar segment is te zien dat vooral de omzet bij importeurs (-10,51%) en zwaardere voertuigen (-11,15%) omlaag gaat. Ook de handel in auto-onderdelen laat een daling zien (-7,23%). De handel in en reparatie van personenauto’s noteerde een hogere omzet dan vorig jaar in het eerste kwartaal: +3,75 procent. De grootste klap lijkt echter dit kwartaal pas te komen. Lees hier het artikel. 

09:56 | Autobranche teleurgesteld in EU-herstelplan

Auto-industrievereniging Acea is teleurgesteld over het Europese steunplan ter waarde van 750 miljard euro om de Europese economie door de crisis te loodsen. “Summier en vaag is over de instrumenten en de financiële steun voor de autobranche”, vindt Acea. Lees hier het artikel.

08:57 | ‘ZF schrapt 15 duizend banen’

Toeleverancier ZF wil tot 2025 in totaal zo’n 15 duizend arbeidsplaatsen schrappen, waarvan de helft in thuisland Duitsland. Dat blijkt uit een interne memo in handen van het Duitse persbureau DPA. De coronacrisis wordt als een van de redenen genoemd.

“Als gevolg van het uitblijven van vraag zal ons bedrijf grote financiële verliezen lijden”, schrijft het concern, dat op korte termijn van de medewerkers een extra bijdrage zal vragen om door de crisis te komen. Er is voor een groot deel van de werknemers al werktijdverkorting gekregen. Het concern zou een omzetdaling verwachten van 25 procent over dit jaar. Vorig jaar noteerde ZF ook al een lagere omzet (die ging van 36,9 naar 36,5 miljard euro), en de omzet daalde van 904 naar 350 miljoen euro.

08:30 | RAI AutomotiveNL: Innovatie onder druk door crisis

Leo Kusters, directeur van clusterorganisatie RAI Automotive IndustryNL, verwacht dat de coronacrisis zeker nog een jaar na-ijlt en dat kan ten koste gaan van de ontwikkelingen in research&development. Dat vertelde hij gisteren in de Livestream van Automotive. “Bedrijven draaien nu nog pas op 30 of 40 procent van hun capaciteit. In Nederland zijn we onderscheidend dankzij onze R&D. Om die toekomst veilig te stellen zijn wel de middelen nodig om dat overeind te houden.” 

 Bekijk al het coronanieuws van de afgelopen weken in ons dossier.




Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.