Corona-liveblog #17: Omzetverlies voor NXP | AAGB introduceert Garageloket

Coronavirus • Automotive houdt dagelijks een liveblog bij met de belangrijkste ontwikkelingen over de coronacrisis. Een steeds grotere ledengroep van Focwa en Bovag heeft te maken met een terugval van het werkaanbod. AAGB introduceert Garageloket, waar autobedrijven met hun vragen terecht kunnen over het coronavirus. Pirelli verwacht daling van de jaaromzet.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Beeld: Shutterstock)

16:30 | Omzetverlies voor NXP

Bij de Nederlandse chipfabrikant NXP Semiconductors daalde de omzet over het eerste kwartaal met 3,5 procent tot ruim 1,8 miljard euro, in vergelijking met vorig jaar. Dat meldt het bedrijf vandaag in een persbericht. Het concern heeft er veel last van dat de productie van auto’s bij vele fabrieken stil is komen te liggen. Begin maart meldde NXP ook al last te hebben van de gevolgen van de lockdown in China, maar volgens het concern is de impact groter dan ze hadden voorzien. 

15:00 | AAGB lanceert Garageloket

De Alliance Automotive Group Benelux heeft een speciaal informatieplatform geopend waar autobedrijven terecht kunnen voor allerlei vragen over het coronavirus. Het bedrijf signaleerde dat autobedrijven met veel vragen rondlopen en besloot om alle informatie overzichtelijk te verzamelen op Garageloket.nl.

Er is informatie over de meest uiteenlopende onderwerpen te vinden: van financieel en juridische kwesties tot personeelsbeleid of marketing. Om alle vragen goed te kunnen beantwoorden heeft AAGB op een aantal terreinen specialisten ingeschakeld. Het Garageloket is voor alle autobedrijven toegankelijk, alleen de hulp door specialisten is uitsluitend voor AAGB-klanten.

13:55 | Pirelli verwacht forse daling jaaromzet

Autobandenfabrikant Pirelli verwacht een omzetdaling van tenminste 1 miljard euro in 2020 vanwege de coronapandemie. Het Italiaanse bedrijf zet nu in op een jaaromzet van 4,3 tot 4,4 miljard euro, waar het 2019 nog afsloot met een jaaromzet van 5,3 miljard euro. Dit meldt het Duitse Neue Reifenzeitung. In de vorige prognose ging Pirelli nog uit van ongeveer 5,4 miljard euro. Brembo verwierf onlangs aandelen van Pirelli, waarbij de producent van remsystemen aangaf dat het om een deelneming voor de lange termijn gaat.

12:30 | Geen dividend bij Kendrion

Kendrion, producent van onder meer elektromagneten voor de auto-industrie, laat vandaag in een persbericht  weten geen dividend uit te keren om de kaspositie te beschermen. De toeleverancier heeft sinds de uitbraak van het coronavirus te maken met tal van autofabrikanten die hun productie hebben stilgelegd waardoor de orderintake onder druk is komen te staan. Het is volgens Kendrion nog veel te vroeg om exact te kunnen inschatten wat de gevolgen van de coronacrisis zullen zijn op het bedrijf, vooral omdat er weinig zicht is op de duur van de crisis. Op 5 mei zal Kendrion de financiële resultaten over het eerste kwartaal bekend maken. Het Nederlandse bedrijf, met hoofdkantoor in Amsterdam en diverse vestigingen in onder andere Duitsland, Italië, China en de Verenigde Staten, telt  2300 medewerkers en zag vorig jaar de winst dalen door een kwakkelende, internationale auto-industrie.

12:07 | Automotive Livestream met Mark Schreurs, directeur Mistergreen

Leasemaatschappij Mistergreen bedacht een sale&leasebackconstructie om ondernemers te ondersteunen in crisistijd. We bespreken dit initiatief en de impact van de crisis op de mobiliteitsmarkt met Mark Schreurs, directeur en mede-oprichter van Mistergreen. De livestream is hier te zien vanaf 16.00 uur.

11:15 | ‘Kortingen tot 50 procent op nieuwe auto’s in Duitsland’

Duitse experts voorspellen hoge kortingen op personenauto’s. Dit meldt het Duitse weekblad Focus dat sprak met marktanalyticus Ferdinand Dudenhöffer van de Zwitserse Universiteit van St. Gallen. In Duitsland daalde het aantal nieuwregistraties in maart met bijna 38 procent. Duitse auto-experts verwachten daarom dat er voor kopers hoge kortingen in het verschiet liggen. Volgens Dudenhöffer hebben dealers grote voorraden auto’s die ze niet verkocht krijgen. Hij verwacht dat autobedrijven vooral met goedkope private lease en/of abonnementsacties gaan werken. De productie gaat intussen omlaag, denkt de professor. Zo werden er vorig jaar nog circa 4,7 miljoen auto’s geproduceerd in Duitsland. Dudenhöffer verwacht dat de productie dit jaar 3,8 miljoen auto’s zal zijn.

10:54 | Meer annuleringen bij Bovag-leden

Het werk in de werkplaats neemt langzaam af en het aantal geannuleerde orders loopt verder op (+13,2%). Zo blijkt uit de derde Coronamonitor van Bovag. Liquiditeit wordt nog steeds als de grootste zorg gezien. De bedrijven schatten dat het omzetverlies is opgelopen tot 46,5 procent. De overgrote meerderheid (80,9%) denkt de komende drie maanden extra krediet nodig te hebben. Desondanks heeft 71,9 procent van de leden er vertrouwen in dat hun bedrijf door de crisis heen zal komen. 

Een kwart van de leden met een lopende financiering heeft bij zijn bank een aanvraag gedaan voor uitstel van aflossing/rentebetaling en heeft die ook gekregen: Een derde heeft  uitstel voor vier maanden en twee derde voor zes maanden. Kijk hier het interview terug met de nieuwe Bovag-voorzitter Han ten Broeke.

10:28 | Mistergreen introduceert sale&leaseback constructie

Leasemaatschappij Mistergreen introduceert een sale- en leasebackconstructie om ondernemers te ondersteunen gedurende de coronacrisis. De constructie geldt alleen voor de Model 3. “Dat is een courant model, waar wij als Tesla-leasespecialist ook veel ervaring mee hebben”, aldus directeur Mark Schreurs, die onlangs stelde dat een Tesla door updates juist meer waard kan worden. Een ondernemer die een Model 3 op zijn naam heeft staan, kan deze verkopen aan Mistergreen en weer terug leasen waardoor zijn liquiditeitspositie verbetert.

Op basis van de specificaties van de auto wordt een taxatie gedaan en krijgt de ondernemer een full operational lease voorstel. Ook wordt er een financiële check gedaan. Schreurs denkt dat er in totaal tienduizend Models 3 op eigen naam staan. Die zouden dus voor deze constructie in aanmerking kunnen komen.

09:40 | Broekhuis: Continuïteit niet in gevaar

Zowel omzet als winst namen toe bij dealerholding Broekhuis Groep. De nettowinst kwam in 2019 uit op 15,6 miljoen euro. Dat meld het in zijn jaarverslag. Broekhuis meldt daarin dat het verwacht geraakt te worden door de corona-uitbraak. De crisis leidt vooralsnog niet tot zorgen over de continuïteit. “Bij het evalueren van de impact van de crisis op ons bedrijf is ook een scenario van een volledige lockdown tot 30 juni 2020 doorgerekend. Ook in deze situatie zijn wij, rekening houdend met de getroffen maatregelen, in staat onze continuïteit te handhaven. Hierbij merken we wel op dat de toekomst op dit vlak nog erg onzeker is en dat in het meest negatieve scenario onze continuïteit wel in gevaar kan komen. Gezien onze gezonde liquiditeits- en solvabiliteitspositie zal dit naar onze inschatting pas bij een zeer negatief scenario het geval zijn”, schrijft de directie. Lees het hele artikel hier

09:20 | Focwa-leden zien werkaanbod terugvallen

Steeds meer leden (78%) van Focwa hebben te maken met een forse terugval van het werk, terwijl dat percentage tijdens het eerste onderzoek (30 maart) nog op 63 procent lag. Dat blijkt uit het onderzoek onder de leden naar de gevolgen van de crisis. Herstelbedrijven plannen vaak enkele weken vooruit waardoor vanaf nu de effecten pas echt zichtbaar worden, aldus Focwa. Ruim een derde (36%) zegt over minder liquide middelen te beschikken. Het aantal bedrijven dat hinder zegt te ondervinden van leveringen van onderdelen liep iets terug, van 33 tot 29 procent. 

Opvallend is wel dat een meerderheid van de bedrijven zegt vertrouwen te hebben de crisis door te komen: dat percentage groeide van 72 tot 85 procent. Zij denken na de crisis de werkzaamheden snel weer te kunnen hervatten. Bekijk hier een interview met Focwa-directeur Femke Teeling.  

09:00 | BMW breidt productiestop uit tot 30 april

BMW heeft de productiestop in zijn fabrieken in Europa en Noord-Amerika verlengd tot eind april. Dit meldt Automobilwoche. De autofabrikant verwacht een verdere daling van de vraag op de wereldwijde automarkten. Omdat de autobedrijven gesloten zijn, duurt het volgens BMW nog langer voordat de markten zich herstellen. BMW heeft al werktijdverkorting aangevraagd voor zijn Duitse werknemersBekijk al het binnenlandse- en buitenlandse coronanieuws van de afgelopen periode in ons dossier.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Corona-liveblog #17: Omzetverlies voor NXP | AAGB introduceert Garageloket | Automotive Online

Corona-liveblog #17: Omzetverlies voor NXP | AAGB introduceert Garageloket

Coronavirus • Automotive houdt dagelijks een liveblog bij met de belangrijkste ontwikkelingen over de coronacrisis. Een steeds grotere ledengroep van Focwa en Bovag heeft te maken met een terugval van het werkaanbod. AAGB introduceert Garageloket, waar autobedrijven met hun vragen terecht kunnen over het coronavirus. Pirelli verwacht daling van de jaaromzet.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Beeld: Shutterstock)

16:30 | Omzetverlies voor NXP

Bij de Nederlandse chipfabrikant NXP Semiconductors daalde de omzet over het eerste kwartaal met 3,5 procent tot ruim 1,8 miljard euro, in vergelijking met vorig jaar. Dat meldt het bedrijf vandaag in een persbericht. Het concern heeft er veel last van dat de productie van auto’s bij vele fabrieken stil is komen te liggen. Begin maart meldde NXP ook al last te hebben van de gevolgen van de lockdown in China, maar volgens het concern is de impact groter dan ze hadden voorzien. 

15:00 | AAGB lanceert Garageloket

De Alliance Automotive Group Benelux heeft een speciaal informatieplatform geopend waar autobedrijven terecht kunnen voor allerlei vragen over het coronavirus. Het bedrijf signaleerde dat autobedrijven met veel vragen rondlopen en besloot om alle informatie overzichtelijk te verzamelen op Garageloket.nl.

Er is informatie over de meest uiteenlopende onderwerpen te vinden: van financieel en juridische kwesties tot personeelsbeleid of marketing. Om alle vragen goed te kunnen beantwoorden heeft AAGB op een aantal terreinen specialisten ingeschakeld. Het Garageloket is voor alle autobedrijven toegankelijk, alleen de hulp door specialisten is uitsluitend voor AAGB-klanten.

13:55 | Pirelli verwacht forse daling jaaromzet

Autobandenfabrikant Pirelli verwacht een omzetdaling van tenminste 1 miljard euro in 2020 vanwege de coronapandemie. Het Italiaanse bedrijf zet nu in op een jaaromzet van 4,3 tot 4,4 miljard euro, waar het 2019 nog afsloot met een jaaromzet van 5,3 miljard euro. Dit meldt het Duitse Neue Reifenzeitung. In de vorige prognose ging Pirelli nog uit van ongeveer 5,4 miljard euro. Brembo verwierf onlangs aandelen van Pirelli, waarbij de producent van remsystemen aangaf dat het om een deelneming voor de lange termijn gaat.

12:30 | Geen dividend bij Kendrion

Kendrion, producent van onder meer elektromagneten voor de auto-industrie, laat vandaag in een persbericht  weten geen dividend uit te keren om de kaspositie te beschermen. De toeleverancier heeft sinds de uitbraak van het coronavirus te maken met tal van autofabrikanten die hun productie hebben stilgelegd waardoor de orderintake onder druk is komen te staan. Het is volgens Kendrion nog veel te vroeg om exact te kunnen inschatten wat de gevolgen van de coronacrisis zullen zijn op het bedrijf, vooral omdat er weinig zicht is op de duur van de crisis. Op 5 mei zal Kendrion de financiële resultaten over het eerste kwartaal bekend maken. Het Nederlandse bedrijf, met hoofdkantoor in Amsterdam en diverse vestigingen in onder andere Duitsland, Italië, China en de Verenigde Staten, telt  2300 medewerkers en zag vorig jaar de winst dalen door een kwakkelende, internationale auto-industrie.

12:07 | Automotive Livestream met Mark Schreurs, directeur Mistergreen

Leasemaatschappij Mistergreen bedacht een sale&leasebackconstructie om ondernemers te ondersteunen in crisistijd. We bespreken dit initiatief en de impact van de crisis op de mobiliteitsmarkt met Mark Schreurs, directeur en mede-oprichter van Mistergreen. De livestream is hier te zien vanaf 16.00 uur.

11:15 | ‘Kortingen tot 50 procent op nieuwe auto’s in Duitsland’

Duitse experts voorspellen hoge kortingen op personenauto’s. Dit meldt het Duitse weekblad Focus dat sprak met marktanalyticus Ferdinand Dudenhöffer van de Zwitserse Universiteit van St. Gallen. In Duitsland daalde het aantal nieuwregistraties in maart met bijna 38 procent. Duitse auto-experts verwachten daarom dat er voor kopers hoge kortingen in het verschiet liggen. Volgens Dudenhöffer hebben dealers grote voorraden auto’s die ze niet verkocht krijgen. Hij verwacht dat autobedrijven vooral met goedkope private lease en/of abonnementsacties gaan werken. De productie gaat intussen omlaag, denkt de professor. Zo werden er vorig jaar nog circa 4,7 miljoen auto’s geproduceerd in Duitsland. Dudenhöffer verwacht dat de productie dit jaar 3,8 miljoen auto’s zal zijn.

10:54 | Meer annuleringen bij Bovag-leden

Het werk in de werkplaats neemt langzaam af en het aantal geannuleerde orders loopt verder op (+13,2%). Zo blijkt uit de derde Coronamonitor van Bovag. Liquiditeit wordt nog steeds als de grootste zorg gezien. De bedrijven schatten dat het omzetverlies is opgelopen tot 46,5 procent. De overgrote meerderheid (80,9%) denkt de komende drie maanden extra krediet nodig te hebben. Desondanks heeft 71,9 procent van de leden er vertrouwen in dat hun bedrijf door de crisis heen zal komen. 

Een kwart van de leden met een lopende financiering heeft bij zijn bank een aanvraag gedaan voor uitstel van aflossing/rentebetaling en heeft die ook gekregen: Een derde heeft  uitstel voor vier maanden en twee derde voor zes maanden. Kijk hier het interview terug met de nieuwe Bovag-voorzitter Han ten Broeke.

10:28 | Mistergreen introduceert sale&leaseback constructie

Leasemaatschappij Mistergreen introduceert een sale- en leasebackconstructie om ondernemers te ondersteunen gedurende de coronacrisis. De constructie geldt alleen voor de Model 3. “Dat is een courant model, waar wij als Tesla-leasespecialist ook veel ervaring mee hebben”, aldus directeur Mark Schreurs, die onlangs stelde dat een Tesla door updates juist meer waard kan worden. Een ondernemer die een Model 3 op zijn naam heeft staan, kan deze verkopen aan Mistergreen en weer terug leasen waardoor zijn liquiditeitspositie verbetert.

Op basis van de specificaties van de auto wordt een taxatie gedaan en krijgt de ondernemer een full operational lease voorstel. Ook wordt er een financiële check gedaan. Schreurs denkt dat er in totaal tienduizend Models 3 op eigen naam staan. Die zouden dus voor deze constructie in aanmerking kunnen komen.

09:40 | Broekhuis: Continuïteit niet in gevaar

Zowel omzet als winst namen toe bij dealerholding Broekhuis Groep. De nettowinst kwam in 2019 uit op 15,6 miljoen euro. Dat meld het in zijn jaarverslag. Broekhuis meldt daarin dat het verwacht geraakt te worden door de corona-uitbraak. De crisis leidt vooralsnog niet tot zorgen over de continuïteit. “Bij het evalueren van de impact van de crisis op ons bedrijf is ook een scenario van een volledige lockdown tot 30 juni 2020 doorgerekend. Ook in deze situatie zijn wij, rekening houdend met de getroffen maatregelen, in staat onze continuïteit te handhaven. Hierbij merken we wel op dat de toekomst op dit vlak nog erg onzeker is en dat in het meest negatieve scenario onze continuïteit wel in gevaar kan komen. Gezien onze gezonde liquiditeits- en solvabiliteitspositie zal dit naar onze inschatting pas bij een zeer negatief scenario het geval zijn”, schrijft de directie. Lees het hele artikel hier

09:20 | Focwa-leden zien werkaanbod terugvallen

Steeds meer leden (78%) van Focwa hebben te maken met een forse terugval van het werk, terwijl dat percentage tijdens het eerste onderzoek (30 maart) nog op 63 procent lag. Dat blijkt uit het onderzoek onder de leden naar de gevolgen van de crisis. Herstelbedrijven plannen vaak enkele weken vooruit waardoor vanaf nu de effecten pas echt zichtbaar worden, aldus Focwa. Ruim een derde (36%) zegt over minder liquide middelen te beschikken. Het aantal bedrijven dat hinder zegt te ondervinden van leveringen van onderdelen liep iets terug, van 33 tot 29 procent. 

Opvallend is wel dat een meerderheid van de bedrijven zegt vertrouwen te hebben de crisis door te komen: dat percentage groeide van 72 tot 85 procent. Zij denken na de crisis de werkzaamheden snel weer te kunnen hervatten. Bekijk hier een interview met Focwa-directeur Femke Teeling.  

09:00 | BMW breidt productiestop uit tot 30 april

BMW heeft de productiestop in zijn fabrieken in Europa en Noord-Amerika verlengd tot eind april. Dit meldt Automobilwoche. De autofabrikant verwacht een verdere daling van de vraag op de wereldwijde automarkten. Omdat de autobedrijven gesloten zijn, duurt het volgens BMW nog langer voordat de markten zich herstellen. BMW heeft al werktijdverkorting aangevraagd voor zijn Duitse werknemersBekijk al het binnenlandse- en buitenlandse coronanieuws van de afgelopen periode in ons dossier.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.