Coronamaatregelen bij Autobedrijf Jan Wals gaan ’tot in het extreme’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
autobedrijf jan wals 2020
Foto's: Jan Wals (Jan Wals, 2020)

Bij Autobedrijf Jan Wals in Ilpendam, voormalig winnaar van de Bovag Autobedrijf van het Jaar verkiezing, zullen klanten wellicht even vreemd opkijken als ze het rood-witte schriklint zien waarmee het afstand houden wordt geborgd zoals dat tijdens de coronacrisis geldt. En er zijn veel meer maatregelen genomen, vertelt eigenaar Jan Wals. “Achter het lint staat een statafel, waarop klanten de sleutel kunnen leggen; dan haalt onze medewerker hem eraf. Op dat tafeltje staat ook ontsmettingsmiddel. Bij een servicebeurt gebruiken we stoelhoezen, stuurhoezen en handschoenen. En in de werkplaats zorgen we voor voldoende afstand tussen de monteurs. We hebben 8 bruggen staan, dus dat is mogelijk. Op de receptie hebben we de ruimte tussen mij en de receptionist met tape op de vloer afgetekend”, zegt hij.

Meeste marge

Op LinkedIn stak Wals deze week zijn leverancier Fource een hart onder de riem. “Dat grossiers hun loket voor particulieren sluiten, vind ik een goed besluit. Autobedrijven bestellen natuurlijk online, wij ook. Bij de aflevering van de goederen zorgen we weer voor afstand. De meeste leveranciers begrijpen de noodzaak om afstand te houden, maar sommige komen nog steeds aanrijden terwijl ze naast elkaar zitten. Dan heb je de instructies van de overheid niet begrepen”, zegt Wals. Bekijk hier onze livestream met ondernemer Marco van Beek, die veel premium cars importeert.

Wals is lid van Bosch Car Service en doet naast onderhoud en reparatie ook occasionverkoop. “Dat laatste maakt bij ons een klein deel van de omzet en marge uit. Daarom focussen wij nu puur op onderhoud en reparatie. We bellen klanten voor hun bandenwissel en vragen of we de auto gelijk een beurt kunnen geven. We hebben haal- en brengservice zodat de mensen niet naar ons hoeven te komen. In uren zit niet alleen de meeste marge, ook de meeste omzet. En dat is belangrijk bij het noodplan van de overheid waar we aanspraak op kunnen maken: de financiële ondersteuning gaat uit van je omzet, niet van je winst. Wij willen onze mensen ook graag aan het werk houden. Maar vergis je niet in de vaste lasten: die worden nergens gecompenseerd.”

Vaste lasten worden nergens gecompenseerd

Jan Wals

Wals vindt dat autobedrijven, maar ook andere bedrijven, zoveel mogelijk moeten doen om contact te vermijden. “Ik heb zelf bij de vrijwillige brandweer gezeten en daar hadden we ook oefeningen wat te doen bij bijvoorbeeld een virusuitbraak. Wat ik daar geleerd heb: trek de bescherming in het extreme. Dan weet je zeker dat je aan de goede kant zit.”

{gallery}Autobedrijf Jan Wals{/gallery}

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Coronamaatregelen bij Autobedrijf Jan Wals gaan ’tot in het extreme’ | Automotive Online

Coronamaatregelen bij Autobedrijf Jan Wals gaan ’tot in het extreme’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
autobedrijf jan wals 2020
Foto's: Jan Wals (Jan Wals, 2020)

Bij Autobedrijf Jan Wals in Ilpendam, voormalig winnaar van de Bovag Autobedrijf van het Jaar verkiezing, zullen klanten wellicht even vreemd opkijken als ze het rood-witte schriklint zien waarmee het afstand houden wordt geborgd zoals dat tijdens de coronacrisis geldt. En er zijn veel meer maatregelen genomen, vertelt eigenaar Jan Wals. “Achter het lint staat een statafel, waarop klanten de sleutel kunnen leggen; dan haalt onze medewerker hem eraf. Op dat tafeltje staat ook ontsmettingsmiddel. Bij een servicebeurt gebruiken we stoelhoezen, stuurhoezen en handschoenen. En in de werkplaats zorgen we voor voldoende afstand tussen de monteurs. We hebben 8 bruggen staan, dus dat is mogelijk. Op de receptie hebben we de ruimte tussen mij en de receptionist met tape op de vloer afgetekend”, zegt hij.

Meeste marge

Op LinkedIn stak Wals deze week zijn leverancier Fource een hart onder de riem. “Dat grossiers hun loket voor particulieren sluiten, vind ik een goed besluit. Autobedrijven bestellen natuurlijk online, wij ook. Bij de aflevering van de goederen zorgen we weer voor afstand. De meeste leveranciers begrijpen de noodzaak om afstand te houden, maar sommige komen nog steeds aanrijden terwijl ze naast elkaar zitten. Dan heb je de instructies van de overheid niet begrepen”, zegt Wals. Bekijk hier onze livestream met ondernemer Marco van Beek, die veel premium cars importeert.

Wals is lid van Bosch Car Service en doet naast onderhoud en reparatie ook occasionverkoop. “Dat laatste maakt bij ons een klein deel van de omzet en marge uit. Daarom focussen wij nu puur op onderhoud en reparatie. We bellen klanten voor hun bandenwissel en vragen of we de auto gelijk een beurt kunnen geven. We hebben haal- en brengservice zodat de mensen niet naar ons hoeven te komen. In uren zit niet alleen de meeste marge, ook de meeste omzet. En dat is belangrijk bij het noodplan van de overheid waar we aanspraak op kunnen maken: de financiële ondersteuning gaat uit van je omzet, niet van je winst. Wij willen onze mensen ook graag aan het werk houden. Maar vergis je niet in de vaste lasten: die worden nergens gecompenseerd.”

Vaste lasten worden nergens gecompenseerd

Jan Wals

Wals vindt dat autobedrijven, maar ook andere bedrijven, zoveel mogelijk moeten doen om contact te vermijden. “Ik heb zelf bij de vrijwillige brandweer gezeten en daar hadden we ook oefeningen wat te doen bij bijvoorbeeld een virusuitbraak. Wat ik daar geleerd heb: trek de bescherming in het extreme. Dan weet je zeker dat je aan de goede kant zit.”

{gallery}Autobedrijf Jan Wals{/gallery}

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.