Wie duikt het diepste in de techniek?

Thema ICT & Datamanagement | De kunst van het koppelen

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De juiste voertuiginformatie is cruciaal voor het berekenen van de kosten voor reparatie, onderhoud en schadeherstel. (Foto: Shutterstock)

Correcte voertuigdata zijn van het grootste belang voor het maken van calculaties voor onderhoud, reparaties en schadeherstel. Maar ook voor de handel zijn zulke gegevens onmisbaar: welke uitrusting is precies aan boord van het aangeboden voertuig. Een van de spelers op de markt van voertuigdata is Gaston de Reus van GT Motive. Hij is enthousiast over de nieuwe dienstverlening van zijn bedrijf: Nextgen biedt technische voertuigdata die volgens De Reus 99,9 procent nauwkeurig is. “Dat betekent dat een monteur nooit meer drie sets remschijven hoeft te bestellen, om zeker te zijn dat de juiste erbij zit. Ik durf zelfs te stellen dat de retourstromen van grossiers vrijwel verdwijnen als ze met ons systeem werken.”

In Nederland is het een beetje David tegen Goliath

Jasper Verweij, DAT Nederland

Waarom zijn de data van Nextgen nauwkeuriger dan die van de concurrentie? “De automotivebranche is conservatief”, stelt De Reus. “Iedereen is er aan gewend om onderdelen te bestellen op kenteken en dus blijven ze dat doen. Ons systeem werkt op basis van de VIN, waarin de technische identiteit van het voertuig wordt omschreven. Daardoor weet je precies welke motor erin zit, welke carrosserievorm, versnellingsbak, remmen enzovoorts. Ook speciale kenmerken, als de aanwezigheid van xenonlampen, worden in de VIN vermeld. Alleen uitvoeringsdetails zoals leren bekleding staan er niet in. Daarvoor hanteren we dan de gegevens van Jato.”

Controle op tarieven

GT Motive heeft een sterke positie op de markt voor het calculeren van onderhoud en reparaties. Het systeem is te koppelen aan het DMS van het garagebedrijf en kan dan ook direct aangeven welke onderdelen besteld moeten worden en welke nog voorradig zijn. Het bedrijf is sterk internationaal georiënteerd en heeft contracten met onder meer leasemaatschappijen Arval en Leaseplan. “Voor leasemaatschappijen is het belangrijk om te kunnen controleren of tarieven van onderhoud en reparatie die zij betalen wel in lijn liggen met onze berekeningen. Met name vanwege het arbeidsloon zijn er grote nationale verschillen.”

De voertuigdata op basis van de VIN worden door de autofabrikanten zelf beschikbaar gesteld. Enkele merken werken daar niet aan mee, zoals Mitsubishi. “Dan doen we een datadump. Dat ligt iets gecompliceerder, maar ook dan weten we de juiste gegevens te leveren”, vertelt De Reus. Bij de andere merken levert het invoeren van de VIN een lange lijst met codes op. Daar leggen de aanbieders van voertuigdata hun eigen lijst met gegevens overheen. De VIN geeft namelijk niet altijd alle data weer. Soms wordt de aanwezigheid van accessoires als een speciaal sportstuur, of een regensensor niet duidelijk. Door verrijking met data uit prijslijsten worden gaten in de VIN-data opgevuld. Iedere dataleverancier bouwt op zijn eigen manier een compleet beeld op van de auto.

Koppeling op kenteken

Op de datamarkt ten behoeve van reparaties en onderhoud is Tec Alliance (voorheen Audacon) een van de grote concurrenten van GT Motive. Mivar is distributeur van deze data in de Benelux, vertelt Gabriëlle van den Dries, manager marketing & sales bij Mivar en Cartalk International. “Deze data kan via een kenteken opgevraagd worden, hiervoor wordt de kentekenkoppeling van Cartalk gebruikt. In Nederland mogen wij ons daarmee gelukkig prijzen. In veel andere Europese landen is het nog niet mogelijk een dergelijke kentekenkoppeling op te zetten. Daar bieden de kentekenregistraties minder of zelfs helemaal geen informatie over de exacte uitvoering van de auto.”

Iedere dataleverancier bouwt op zijn eigen manier een beeld van de auto

Gaston de Reus, GT Motive

Mivar levert in Nederland onder meer TecRMI (de voertuigtechnische onderhouds- en reparatiegegevens) aan Partspoint en Groupauto. Veel universele garagebedrijven maken gebruik van offertetool MiCheck, vertelt Van den Dries, en dan meestal via werkplaatslabels Profile en Bosch Car Service. MiCheck is een applicatie, vergelijkbaar met GT Estimate.

Wat vindt Van den Dries van de claim van GT Motive dat zij meer technische informatie bieden dan de concurrentie? “Het speelveld is heel complex. Er is niet één partij die alles heeft. Er worden verschillende databronnen gebruikt voor de koppeling met de gegevens van de fabrikanten. Soms spelen er politieke belangen mee, soms weigeren autofabrikanten gewoon om hun gegevens vrij te geven. Het is juist de kunst om verschillende databronnen aan elkaar te koppelen, om zo klanten optimaal te bedienen. Dat is waar Cartalk sterk in is.”

Audatex

Op het gebied van schadecalculaties is Audatex van Solera een begrip in Nederland en de norm voor gestuurde schades. “We zijn er natuurlijk trots op dat de markt ons als benchmark ziet. Dat willen we ook graag zo houden. Dat doen we door continu te investeren en innoveren”, vertelt Thomas Hermans, managing director Automotive bij Solera. “Wij hebben wereldwijd vijf datacenters en 1.110 mensen die werken op het gebied van dataontwikkeling voor de calculatiemodellen en VIN identificatie. Je kunt in Audatex bijvoorbeeld al geruime tijd zeer gedetailleerd calculeren, tot op het niveau van boutjes en klemmetjes. We hebben ook ADAS-zones geïntroduceerd en de bewerkingen die nodig zijn voor het kalibreren van dit soort systemen worden ook direct meegenomen in de calculatie.”Hermans claimt dat Solera de hoogste dekking heeft van verschillende automodellen en de kortste time-to-market als er een nieuw model uitkomt. “We werken er keihard aan om de beste te blijven in schadecalculaties, zowel voor de opdrachtgever als voor de schadeherstelbedrijven.”

De sterke positie van Audatex maakt de gestandaardiseerde schadecalculaties een heel lastige markt voor concurrenten. GT Motive probeert een voet tussen de deur te krijgen via de particuliere schademarkt, vertelt Gaston de Reus. “Maar eenvoudig is dat niet. We werken aan partnerships om dat mogelijk te maken.”

Ingewikkeld

Een andere partij die de markt van schadecalculaties bedient, is DAT Nederland, een samenwerking van het Duitse DAT met het Nederlandse VWE. Directeur Jasper Verweij vertelt dat DAT zich vooralsnog richt op de onafhankelijke schadeherstellers. “Wij hebben een prijsvoordeel ten opzichte van Audatex en dat kan meespelen. En eigenlijk denk ik ook dat wij wat dieper gaan met onze kennis van de auto. Met uitgebreidere calculaties voor aantrekkelijke prijzen ben je er echter nog niet. Bij gestuurde schades eist de verzekeraar toch dat de schadehersteller de taxatie in het format van Audatex invult. Dat maakt het ingewikkeld om deze markt te betreden.”

DAT Nederland verstrekt ook veel voertuiginformatie ten behoeve van de internationale autohandel. “Wij kunnen een koper precies vertellen wat de uitvoering is van een bepaalde auto. Dat loopt goed, maar qua schadecalculaties blijven we in Nederland achter bij landen als Duitsland, waar DAT de helft van de markt heeft. In Griekenland zijn we marktleider, met een marktaandeel van 80 procent. In Nederland is het een beetje David tegen Goliath.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Thema ICT & Datamanagement | De kunst van het koppelen | Automotive Online
Wie duikt het diepste in de techniek?

Thema ICT & Datamanagement | De kunst van het koppelen

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De juiste voertuiginformatie is cruciaal voor het berekenen van de kosten voor reparatie, onderhoud en schadeherstel. (Foto: Shutterstock)

Correcte voertuigdata zijn van het grootste belang voor het maken van calculaties voor onderhoud, reparaties en schadeherstel. Maar ook voor de handel zijn zulke gegevens onmisbaar: welke uitrusting is precies aan boord van het aangeboden voertuig. Een van de spelers op de markt van voertuigdata is Gaston de Reus van GT Motive. Hij is enthousiast over de nieuwe dienstverlening van zijn bedrijf: Nextgen biedt technische voertuigdata die volgens De Reus 99,9 procent nauwkeurig is. “Dat betekent dat een monteur nooit meer drie sets remschijven hoeft te bestellen, om zeker te zijn dat de juiste erbij zit. Ik durf zelfs te stellen dat de retourstromen van grossiers vrijwel verdwijnen als ze met ons systeem werken.”

In Nederland is het een beetje David tegen Goliath

Jasper Verweij, DAT Nederland

Waarom zijn de data van Nextgen nauwkeuriger dan die van de concurrentie? “De automotivebranche is conservatief”, stelt De Reus. “Iedereen is er aan gewend om onderdelen te bestellen op kenteken en dus blijven ze dat doen. Ons systeem werkt op basis van de VIN, waarin de technische identiteit van het voertuig wordt omschreven. Daardoor weet je precies welke motor erin zit, welke carrosserievorm, versnellingsbak, remmen enzovoorts. Ook speciale kenmerken, als de aanwezigheid van xenonlampen, worden in de VIN vermeld. Alleen uitvoeringsdetails zoals leren bekleding staan er niet in. Daarvoor hanteren we dan de gegevens van Jato.”

Controle op tarieven

GT Motive heeft een sterke positie op de markt voor het calculeren van onderhoud en reparaties. Het systeem is te koppelen aan het DMS van het garagebedrijf en kan dan ook direct aangeven welke onderdelen besteld moeten worden en welke nog voorradig zijn. Het bedrijf is sterk internationaal georiënteerd en heeft contracten met onder meer leasemaatschappijen Arval en Leaseplan. “Voor leasemaatschappijen is het belangrijk om te kunnen controleren of tarieven van onderhoud en reparatie die zij betalen wel in lijn liggen met onze berekeningen. Met name vanwege het arbeidsloon zijn er grote nationale verschillen.”

De voertuigdata op basis van de VIN worden door de autofabrikanten zelf beschikbaar gesteld. Enkele merken werken daar niet aan mee, zoals Mitsubishi. “Dan doen we een datadump. Dat ligt iets gecompliceerder, maar ook dan weten we de juiste gegevens te leveren”, vertelt De Reus. Bij de andere merken levert het invoeren van de VIN een lange lijst met codes op. Daar leggen de aanbieders van voertuigdata hun eigen lijst met gegevens overheen. De VIN geeft namelijk niet altijd alle data weer. Soms wordt de aanwezigheid van accessoires als een speciaal sportstuur, of een regensensor niet duidelijk. Door verrijking met data uit prijslijsten worden gaten in de VIN-data opgevuld. Iedere dataleverancier bouwt op zijn eigen manier een compleet beeld op van de auto.

Koppeling op kenteken

Op de datamarkt ten behoeve van reparaties en onderhoud is Tec Alliance (voorheen Audacon) een van de grote concurrenten van GT Motive. Mivar is distributeur van deze data in de Benelux, vertelt Gabriëlle van den Dries, manager marketing & sales bij Mivar en Cartalk International. “Deze data kan via een kenteken opgevraagd worden, hiervoor wordt de kentekenkoppeling van Cartalk gebruikt. In Nederland mogen wij ons daarmee gelukkig prijzen. In veel andere Europese landen is het nog niet mogelijk een dergelijke kentekenkoppeling op te zetten. Daar bieden de kentekenregistraties minder of zelfs helemaal geen informatie over de exacte uitvoering van de auto.”

Iedere dataleverancier bouwt op zijn eigen manier een beeld van de auto

Gaston de Reus, GT Motive

Mivar levert in Nederland onder meer TecRMI (de voertuigtechnische onderhouds- en reparatiegegevens) aan Partspoint en Groupauto. Veel universele garagebedrijven maken gebruik van offertetool MiCheck, vertelt Van den Dries, en dan meestal via werkplaatslabels Profile en Bosch Car Service. MiCheck is een applicatie, vergelijkbaar met GT Estimate.

Wat vindt Van den Dries van de claim van GT Motive dat zij meer technische informatie bieden dan de concurrentie? “Het speelveld is heel complex. Er is niet één partij die alles heeft. Er worden verschillende databronnen gebruikt voor de koppeling met de gegevens van de fabrikanten. Soms spelen er politieke belangen mee, soms weigeren autofabrikanten gewoon om hun gegevens vrij te geven. Het is juist de kunst om verschillende databronnen aan elkaar te koppelen, om zo klanten optimaal te bedienen. Dat is waar Cartalk sterk in is.”

Audatex

Op het gebied van schadecalculaties is Audatex van Solera een begrip in Nederland en de norm voor gestuurde schades. “We zijn er natuurlijk trots op dat de markt ons als benchmark ziet. Dat willen we ook graag zo houden. Dat doen we door continu te investeren en innoveren”, vertelt Thomas Hermans, managing director Automotive bij Solera. “Wij hebben wereldwijd vijf datacenters en 1.110 mensen die werken op het gebied van dataontwikkeling voor de calculatiemodellen en VIN identificatie. Je kunt in Audatex bijvoorbeeld al geruime tijd zeer gedetailleerd calculeren, tot op het niveau van boutjes en klemmetjes. We hebben ook ADAS-zones geïntroduceerd en de bewerkingen die nodig zijn voor het kalibreren van dit soort systemen worden ook direct meegenomen in de calculatie.”Hermans claimt dat Solera de hoogste dekking heeft van verschillende automodellen en de kortste time-to-market als er een nieuw model uitkomt. “We werken er keihard aan om de beste te blijven in schadecalculaties, zowel voor de opdrachtgever als voor de schadeherstelbedrijven.”

De sterke positie van Audatex maakt de gestandaardiseerde schadecalculaties een heel lastige markt voor concurrenten. GT Motive probeert een voet tussen de deur te krijgen via de particuliere schademarkt, vertelt Gaston de Reus. “Maar eenvoudig is dat niet. We werken aan partnerships om dat mogelijk te maken.”

Ingewikkeld

Een andere partij die de markt van schadecalculaties bedient, is DAT Nederland, een samenwerking van het Duitse DAT met het Nederlandse VWE. Directeur Jasper Verweij vertelt dat DAT zich vooralsnog richt op de onafhankelijke schadeherstellers. “Wij hebben een prijsvoordeel ten opzichte van Audatex en dat kan meespelen. En eigenlijk denk ik ook dat wij wat dieper gaan met onze kennis van de auto. Met uitgebreidere calculaties voor aantrekkelijke prijzen ben je er echter nog niet. Bij gestuurde schades eist de verzekeraar toch dat de schadehersteller de taxatie in het format van Audatex invult. Dat maakt het ingewikkeld om deze markt te betreden.”

DAT Nederland verstrekt ook veel voertuiginformatie ten behoeve van de internationale autohandel. “Wij kunnen een koper precies vertellen wat de uitvoering is van een bepaalde auto. Dat loopt goed, maar qua schadecalculaties blijven we in Nederland achter bij landen als Duitsland, waar DAT de helft van de markt heeft. In Griekenland zijn we marktleider, met een marktaandeel van 80 procent. In Nederland is het een beetje David tegen Goliath.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.