De Model 3 pompt het sedan-segment op

Kennisbank | In Nederland blijft de hatchback onaantastbaar

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het wordt steeds donkerder in cabrio-land (Beeld: shutterstock)

Nederlanders kiezen als het even kan nog steeds voor een hatchback. Het marktaandeel van deze carrosserievorm ligt dit jaar op 57 procent. Op ruime afstand volgen de stationwagen (21,8%) en suv (10,7%). Dat blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door Automotive. De cijfers zijn vergeleken met die van 5 en 10 jaar geleden.

Wat direct opvalt is dat Nederland afwijkt van Europa als het gaat om de populariteit van de suv. Die ligt in Europa rond de 37 procent, meldt dataleverancier Jato Dynamics. Daarmee is het suv-segment veruit het grootste én snelstgroeiende segment, want in 2015 lag het aandeel op 21,7 procent. Een deel van het verschil wordt verklaard door de koetswerk-indeling die RDC hanteert. Deze is nu nog volgens opgaaf van de fabrikant; volgend jaar gaat RDC zelf de modellen indelen. De Volkswagen T-Roc, waarvan er dit jaar drieduizend zijn geregistreerd, is nu ingedeeld bij de stations.

p 42 tabel

Ook de Audi Q3 (610), BMW X1 (1.285), Mazda CX5 (2.100) en Peugeot 2008 (1.639) worden door Jato als suv gezien en bij RDC als stationwagen. De sedan is nooit heel populair geweest in Nederland. Ten opzichte van vijf jaar geleden is de carrosserievorm wel bezig aan een opmars. Het is vooral de Tesla Model 3 die het segment stuwt, de EV is goed voor 37 procent van het totaal. Verder zijn het de oude vertrouwde sedans als de BMW 3- en 5-serie en in mindere mate de Audi A4 en A5 die het segment vormen. Overigens maakt RDC ook hier een bijzondere keuze: de BMW i3 is eveneens ingedeeld bij de sedans.

p 42 tabel 2

Te dicht op de grond

Het mpv-aandeel groeide hard rond de eeuwwisseling, met dank aan verkoopkanonnen als de Opel Zafira en Renault Scénic. Maar veel mpv’s zijn vervangen door suv’s. Het meest verkochte model in het segment is nu de Mercedes B-klasse, waarvan een aanzienlijk deel ingezet wordt als politieauto. De B-klasse vervangt de Volkswagen Touran. Maar die bleek aanzienlijk ‘meer mpv’, volgens het Nederlandse politiecorps. Er wordt momenteel een reeks aan aanpassingen aan de B-klasses gedaan om ze geschikt te maken voor alle agenten. In de oorspronkelijk setting was er vooral voor grote agenten te weinig ruimte. En ook lag de auto te dicht op de grond, waardoor drempels niet meer met hoge snelheid genomen konden worden. Bij de hogere en grotere Touran leverde dat nooit problemen op. Bijna ieder merk heeft in de laatste tien jaar zijn aanbod uitgebreid, maar vaak ging dat samen met het afscheid nemen van bepaalde niches.

Nederland wijkt af van Europa als het gaat om de populariteit van suv’s

Dat valt terug te zien in de statistieken. Zo waren coupés en cabrio’s in 2009 nog goed voor een marktaandeel van drie procent. Dat (opgetelde) marktaandeel is meer dan gehalveerd. Vooral het wegvallen van een populaire coupé zoals de Renault Mégane of de eveneens populaire cabrio’s Peugeot 207 en 308, heeft het aanbod verschraalt en daarmee ook het wagenpark.

De cijfers

16
Verkooppunten houdt Smart in ons land over. Het merk ging dit jaar terug van 40 naar 16 verkooppunten. De overige 24 vestigingen gaan verder als servicepunt. In de eerste maanden werden ruim tweehonderds Smarts geregistreerd.

26%
Van alle publieke laadpalen in Europa staan in Nederland. In totaal telt Nederland 37 duizend laadpunten, negenduizend meer in Duitsland. Noorwegen is niet meegerekend (het betreft EU-cijfers). De minste laadpalen staan in Oost- en Zuid-Europa.

92 miljoen euro
Schreef Leaseplan af op de implementatie van de nieuwe IT-infrastructuur. Het platform voldeed niet aan de eisen. Leaseplan weerspreekt dat er sprake is van een mislukt project en bouwt zelf een IT-platform.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Kennisbank | In Nederland blijft de hatchback onaantastbaar | Automotive Online
De Model 3 pompt het sedan-segment op

Kennisbank | In Nederland blijft de hatchback onaantastbaar

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het wordt steeds donkerder in cabrio-land (Beeld: shutterstock)

Nederlanders kiezen als het even kan nog steeds voor een hatchback. Het marktaandeel van deze carrosserievorm ligt dit jaar op 57 procent. Op ruime afstand volgen de stationwagen (21,8%) en suv (10,7%). Dat blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door Automotive. De cijfers zijn vergeleken met die van 5 en 10 jaar geleden.

Wat direct opvalt is dat Nederland afwijkt van Europa als het gaat om de populariteit van de suv. Die ligt in Europa rond de 37 procent, meldt dataleverancier Jato Dynamics. Daarmee is het suv-segment veruit het grootste én snelstgroeiende segment, want in 2015 lag het aandeel op 21,7 procent. Een deel van het verschil wordt verklaard door de koetswerk-indeling die RDC hanteert. Deze is nu nog volgens opgaaf van de fabrikant; volgend jaar gaat RDC zelf de modellen indelen. De Volkswagen T-Roc, waarvan er dit jaar drieduizend zijn geregistreerd, is nu ingedeeld bij de stations.

p 42 tabel

Ook de Audi Q3 (610), BMW X1 (1.285), Mazda CX5 (2.100) en Peugeot 2008 (1.639) worden door Jato als suv gezien en bij RDC als stationwagen. De sedan is nooit heel populair geweest in Nederland. Ten opzichte van vijf jaar geleden is de carrosserievorm wel bezig aan een opmars. Het is vooral de Tesla Model 3 die het segment stuwt, de EV is goed voor 37 procent van het totaal. Verder zijn het de oude vertrouwde sedans als de BMW 3- en 5-serie en in mindere mate de Audi A4 en A5 die het segment vormen. Overigens maakt RDC ook hier een bijzondere keuze: de BMW i3 is eveneens ingedeeld bij de sedans.

p 42 tabel 2

Te dicht op de grond

Het mpv-aandeel groeide hard rond de eeuwwisseling, met dank aan verkoopkanonnen als de Opel Zafira en Renault Scénic. Maar veel mpv’s zijn vervangen door suv’s. Het meest verkochte model in het segment is nu de Mercedes B-klasse, waarvan een aanzienlijk deel ingezet wordt als politieauto. De B-klasse vervangt de Volkswagen Touran. Maar die bleek aanzienlijk ‘meer mpv’, volgens het Nederlandse politiecorps. Er wordt momenteel een reeks aan aanpassingen aan de B-klasses gedaan om ze geschikt te maken voor alle agenten. In de oorspronkelijk setting was er vooral voor grote agenten te weinig ruimte. En ook lag de auto te dicht op de grond, waardoor drempels niet meer met hoge snelheid genomen konden worden. Bij de hogere en grotere Touran leverde dat nooit problemen op. Bijna ieder merk heeft in de laatste tien jaar zijn aanbod uitgebreid, maar vaak ging dat samen met het afscheid nemen van bepaalde niches.

Nederland wijkt af van Europa als het gaat om de populariteit van suv’s

Dat valt terug te zien in de statistieken. Zo waren coupés en cabrio’s in 2009 nog goed voor een marktaandeel van drie procent. Dat (opgetelde) marktaandeel is meer dan gehalveerd. Vooral het wegvallen van een populaire coupé zoals de Renault Mégane of de eveneens populaire cabrio’s Peugeot 207 en 308, heeft het aanbod verschraalt en daarmee ook het wagenpark.

De cijfers

16
Verkooppunten houdt Smart in ons land over. Het merk ging dit jaar terug van 40 naar 16 verkooppunten. De overige 24 vestigingen gaan verder als servicepunt. In de eerste maanden werden ruim tweehonderds Smarts geregistreerd.

26%
Van alle publieke laadpalen in Europa staan in Nederland. In totaal telt Nederland 37 duizend laadpunten, negenduizend meer in Duitsland. Noorwegen is niet meegerekend (het betreft EU-cijfers). De minste laadpalen staan in Oost- en Zuid-Europa.

92 miljoen euro
Schreef Leaseplan af op de implementatie van de nieuwe IT-infrastructuur. Het platform voldeed niet aan de eisen. Leaseplan weerspreekt dat er sprake is van een mislukt project en bouwt zelf een IT-platform.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.