Vroegere Koopman-directeur richt zich met Vinturas op digitalisering van supply chain

Jon Kuiper: ‘Supply chain management in autobranche niet meer van deze tijd’

5 vragen aan • Voormalig Koopman Logistics-directeur Jon Kuiper startte vorig jaar met blockchain-project Vinturas, een samenwerking tussen vijf bedrijven actief in de internationale automotive supply chain. Vorige week werd het project officieel gelanceerd. 5 vragen aan Jon Kuiper.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Jon Kuiper wil in september de eerste tests starten met het nieuwe blockchain platform voor de automotive supply chain. (foto: Jon Kuiper)

Samen met IBM werkt Vinturas aan de ontwikkeling van blockchain technologie die autofabrikanten, dealers en klanten realtime inzicht biedt in de locatie van een voertuig. Alle logistieke partners brengen op gelijkwaardige basis hun gegevens en informatie in, om het logistieke proces volledig in beeld te brengen. Jon Kuiper start in september de eerste pilots.

Vinturas biedt realtime inzicht in het logistieke traject. Waarom is dat van belang?

“De logistieke keten van zowel nieuwe als gebruikte auto’s verloopt nog grotendeels met papieren vrachtbrieven. Autofabrikanten hebben nauwelijks inzicht in het proces. Soms komen auto’s beschadigd aan, maar waar die beschadiging is ontstaan is dan onduidelijk, laat staan dat je weet welke transporteur de schade veroorzaakt. Het is dus niet mogelijk om de keten te sturen en gedifferentieerde services te bieden. Ook kun je voertuigen niet traceren: het komt soms voor dat een auto enkele dagen ‘zoek’ is omdat de ontvanger de ontvangst nog niet heeft gemeld. Dat zijn processen die niet meer van deze tijd zijn.”

Jullie minimaliseren dus het papierwerk. Merken retailers en consumenten daar iets van? Worden dealers bijvoorbeeld onderdeel van de logistieke keten?

“Ook dealers hebben te maken met veel papierwerk. Het aftekenen van afleverdocumentatie op papier en het afhandelen van voertuigschade zijn praktische voorbeelden. Door dit proces te digitaliseren willen we onder andere de dealers helpen hun processen beter en goedkoper te managen. Daarnaast wordt de customer journey steeds belangrijker voor dealers en fabrikanten. Ze streven niet meer primair naar het verkopen van auto’s, maar naar maximale klantenbinding. Klanten verwachten dat ze – net als wanneer je een boek koopt van een tientje – bij een auto van 30 duizend euro op de hoogte worden gehouden van de verwachte afleverdatum. Nu is het gewoon gissen. ‘We verwachten dat hij er over twee weken is.’ Die duidelijkheid wordt ook door fleetowners en andere grote klanten gewaardeerd.” 

Klanten verwachten dat ze op de hoogte worden gehouden van de afleverdatum. Nu is het gewoon gissen.

Bij de occasionhandel kan jullie systeem naar eigen zeggen fraude tegengaan. In het geval van btw- en bpm-fraude begrijpelijk, maar hoe werkt dat bij tellerfraude?

“Natuurlijk kan iedereen zonder ons werken, maar onze ambitie is om, gebruikmakend van blockchain technologie, de originele kilometerstand en de configuratie van het voertuig vast te houden tijdens de reis door de logistieke keten. De verkopende partij voert conditie van het voertuig en de kilometerstand in. Fraude vindt normaal gesproken pas daarna plaats en wordt dus opgemerkt. In die zin is Vinturas ook een kwaliteitskenmerk, dat het importproces versnelt. Daarover praten we nu ook met de RDW.”

Vinturas moet de branche helpen zich te wapenen tegen nieuwe toetreders, zoals Amazon. Wat kan Vinturas dat Amazon niet kan?

“Wij maken gebruik van de kennis van alle partners uit de supplychain. Daardoor kunnen we een veel betere en snellere service leveren dan een bedrijf dat van buiten de branche komt. De waardecreatie die mogelijk is door digitalisering, willen we graag delen met de deelnemers en onze klanten. Een dealer betaalt bijvoorbeeld een klein bedrag voor het opvragen van de locatie van een voertuig. Een deel daarvan is voor de partij die dit gegeven in Vinturas heeft ingevoerd.”

Hoe ver zijn jullie eigenlijk met de ontwikkeling? Is het al operationeel?

“Nee. We hebben vijf grote partijen, Autolink, Axess Logistics, Koopman Logistics, EML en NVD, die dit financieren en zich committeren aan Vinturas. Samen met IBM wordt het systeem momenteel gebouwd. Na de zomer starten we een proef met enkele fabrikanten, importeurs en diverse dealerketens in Europa. En begin 2020 gaan we formeel van start.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Jon Kuiper: ‘Supply chain management in autobranche niet meer van deze tijd’ | Automotive Online
Vroegere Koopman-directeur richt zich met Vinturas op digitalisering van supply chain

Jon Kuiper: ‘Supply chain management in autobranche niet meer van deze tijd’

5 vragen aan • Voormalig Koopman Logistics-directeur Jon Kuiper startte vorig jaar met blockchain-project Vinturas, een samenwerking tussen vijf bedrijven actief in de internationale automotive supply chain. Vorige week werd het project officieel gelanceerd. 5 vragen aan Jon Kuiper.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Jon Kuiper wil in september de eerste tests starten met het nieuwe blockchain platform voor de automotive supply chain. (foto: Jon Kuiper)

Samen met IBM werkt Vinturas aan de ontwikkeling van blockchain technologie die autofabrikanten, dealers en klanten realtime inzicht biedt in de locatie van een voertuig. Alle logistieke partners brengen op gelijkwaardige basis hun gegevens en informatie in, om het logistieke proces volledig in beeld te brengen. Jon Kuiper start in september de eerste pilots.

Vinturas biedt realtime inzicht in het logistieke traject. Waarom is dat van belang?

“De logistieke keten van zowel nieuwe als gebruikte auto’s verloopt nog grotendeels met papieren vrachtbrieven. Autofabrikanten hebben nauwelijks inzicht in het proces. Soms komen auto’s beschadigd aan, maar waar die beschadiging is ontstaan is dan onduidelijk, laat staan dat je weet welke transporteur de schade veroorzaakt. Het is dus niet mogelijk om de keten te sturen en gedifferentieerde services te bieden. Ook kun je voertuigen niet traceren: het komt soms voor dat een auto enkele dagen ‘zoek’ is omdat de ontvanger de ontvangst nog niet heeft gemeld. Dat zijn processen die niet meer van deze tijd zijn.”

Jullie minimaliseren dus het papierwerk. Merken retailers en consumenten daar iets van? Worden dealers bijvoorbeeld onderdeel van de logistieke keten?

“Ook dealers hebben te maken met veel papierwerk. Het aftekenen van afleverdocumentatie op papier en het afhandelen van voertuigschade zijn praktische voorbeelden. Door dit proces te digitaliseren willen we onder andere de dealers helpen hun processen beter en goedkoper te managen. Daarnaast wordt de customer journey steeds belangrijker voor dealers en fabrikanten. Ze streven niet meer primair naar het verkopen van auto’s, maar naar maximale klantenbinding. Klanten verwachten dat ze – net als wanneer je een boek koopt van een tientje – bij een auto van 30 duizend euro op de hoogte worden gehouden van de verwachte afleverdatum. Nu is het gewoon gissen. ‘We verwachten dat hij er over twee weken is.’ Die duidelijkheid wordt ook door fleetowners en andere grote klanten gewaardeerd.” 

Klanten verwachten dat ze op de hoogte worden gehouden van de afleverdatum. Nu is het gewoon gissen.

Bij de occasionhandel kan jullie systeem naar eigen zeggen fraude tegengaan. In het geval van btw- en bpm-fraude begrijpelijk, maar hoe werkt dat bij tellerfraude?

“Natuurlijk kan iedereen zonder ons werken, maar onze ambitie is om, gebruikmakend van blockchain technologie, de originele kilometerstand en de configuratie van het voertuig vast te houden tijdens de reis door de logistieke keten. De verkopende partij voert conditie van het voertuig en de kilometerstand in. Fraude vindt normaal gesproken pas daarna plaats en wordt dus opgemerkt. In die zin is Vinturas ook een kwaliteitskenmerk, dat het importproces versnelt. Daarover praten we nu ook met de RDW.”

Vinturas moet de branche helpen zich te wapenen tegen nieuwe toetreders, zoals Amazon. Wat kan Vinturas dat Amazon niet kan?

“Wij maken gebruik van de kennis van alle partners uit de supplychain. Daardoor kunnen we een veel betere en snellere service leveren dan een bedrijf dat van buiten de branche komt. De waardecreatie die mogelijk is door digitalisering, willen we graag delen met de deelnemers en onze klanten. Een dealer betaalt bijvoorbeeld een klein bedrag voor het opvragen van de locatie van een voertuig. Een deel daarvan is voor de partij die dit gegeven in Vinturas heeft ingevoerd.”

Hoe ver zijn jullie eigenlijk met de ontwikkeling? Is het al operationeel?

“Nee. We hebben vijf grote partijen, Autolink, Axess Logistics, Koopman Logistics, EML en NVD, die dit financieren en zich committeren aan Vinturas. Samen met IBM wordt het systeem momenteel gebouwd. Na de zomer starten we een proef met enkele fabrikanten, importeurs en diverse dealerketens in Europa. En begin 2020 gaan we formeel van start.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.