Recyclingbijdrage in 2019 omlaag

Steven Don Steven Don
ARN: 98,4% van afgedankte auto nuttig toegepast

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • J.A.B.M. van der Steen

    De recycling van 98,6% zoals ARN schrijft is mooi, maar het kan nog mooier, want tijdens de levensduur van de auto’s, maar ook van vrachtauto’s, motor- en bromfietsen, fietsen enzv..worden vele vervangingsonderdelen versleuteld die niet meegenomen worden in het recycling proces.
    Dit zijn er nog behoorlijk veel, denk aan ruitenwisserbladen, auto-elektronica, verlichtingsdelen, spiegelhuizen, ruitmechanisme’s, remslangen, slangen, handremkabels enzv..
    We zijn op 11-06-2013 in de fabriek in Tiel geweest en waren onder de indruk, alleen is de werkwijze zoals ik dacht dat ARN zou werken niet helemaal zoals verwacht.
    ARN is eigenlijk een restproduct verwerker van alle processen na de grote winning door autosloperijen van met name de vloeistoffen, ferro’s, non ferro’s, plastics, rubbers, glas en bekleding.
    We hadden verwacht dat ARN de auto meer zelf schredderde.
    We hadden hier een bepaalde inzameling voor bedacht, om gedurende de levensloop/duur van de auto, maar ook van vrachtauto’s, motor- en bromfietsen, fietsen enzv..de versleutelde vervangingsonderdelen groots in te zamelen middels containers.
    Dat is en wordt nu helaas niet zo uitgevoerd, nu worden er heel veel vervangingsonderdelen die voor hergebruik in aanmerking komen, anders afgevoerd en deels verbrand in vuilverbrandingsovens.
    Je kan het proces verrijken door alle versleutelde materialen in te zamelen en bij ARN aan te bieden. Als ARN de vervangingsonderdelen verwerkt resulteert dat tot een verrijking van meer recyclebare rest materialen met name de ferro, non ferro’s, plasics en rubbers.
    ARN komt dan tot een nog hoger resultaat voor recycling dan het behaalde resultaat van 98,6%.
    Er zijn genoeg Bovag leden van de afdeling Dealer, Universeel autobedrijf, Truck, Motor, brom- en fiets, Caravan die met deze pilot mee willen werken.
    Dat kan een mooi project worden en een taak voor ons.

    Joop van der Steen, Van der Steen Autoverkoop Heiloo BV

Recyclingbijdrage in 2019 omlaag | Automotive Online

Recyclingbijdrage in 2019 omlaag

Steven Don Steven Don
ARN: 98,4% van afgedankte auto nuttig toegepast

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • J.A.B.M. van der Steen

    De recycling van 98,6% zoals ARN schrijft is mooi, maar het kan nog mooier, want tijdens de levensduur van de auto’s, maar ook van vrachtauto’s, motor- en bromfietsen, fietsen enzv..worden vele vervangingsonderdelen versleuteld die niet meegenomen worden in het recycling proces.
    Dit zijn er nog behoorlijk veel, denk aan ruitenwisserbladen, auto-elektronica, verlichtingsdelen, spiegelhuizen, ruitmechanisme’s, remslangen, slangen, handremkabels enzv..
    We zijn op 11-06-2013 in de fabriek in Tiel geweest en waren onder de indruk, alleen is de werkwijze zoals ik dacht dat ARN zou werken niet helemaal zoals verwacht.
    ARN is eigenlijk een restproduct verwerker van alle processen na de grote winning door autosloperijen van met name de vloeistoffen, ferro’s, non ferro’s, plastics, rubbers, glas en bekleding.
    We hadden verwacht dat ARN de auto meer zelf schredderde.
    We hadden hier een bepaalde inzameling voor bedacht, om gedurende de levensloop/duur van de auto, maar ook van vrachtauto’s, motor- en bromfietsen, fietsen enzv..de versleutelde vervangingsonderdelen groots in te zamelen middels containers.
    Dat is en wordt nu helaas niet zo uitgevoerd, nu worden er heel veel vervangingsonderdelen die voor hergebruik in aanmerking komen, anders afgevoerd en deels verbrand in vuilverbrandingsovens.
    Je kan het proces verrijken door alle versleutelde materialen in te zamelen en bij ARN aan te bieden. Als ARN de vervangingsonderdelen verwerkt resulteert dat tot een verrijking van meer recyclebare rest materialen met name de ferro, non ferro’s, plasics en rubbers.
    ARN komt dan tot een nog hoger resultaat voor recycling dan het behaalde resultaat van 98,6%.
    Er zijn genoeg Bovag leden van de afdeling Dealer, Universeel autobedrijf, Truck, Motor, brom- en fiets, Caravan die met deze pilot mee willen werken.
    Dat kan een mooi project worden en een taak voor ons.

    Joop van der Steen, Van der Steen Autoverkoop Heiloo BV