HRM-event: ‘sociale interactie is grootste uitdaging van deze tijd’
De huidige digitale revolutie stimuleert vooral de ontwikkeling van het rationele, berekenende deel van het brein en veel minder het creatieve, emotionele en relationele deel. “Dat leidt op de werkvloer tot problemen”, betoogt Luc van Bussel, voormalig innovatiedirecteur bij Center Parcs en tegenwoordig eigenaar van gastvrijheidsbedrijf Regardz. “Generatie Z is de slimste generatie ooit, heeft een oneindig aantal digitale contacten. Maar het aangaan van echte sociale, fysieke verbindingen vergt ook emotionele intelligentie en daarin is deze generatie zwak ontwikkeld.” En dat zet de nieuwere Generatie Z, die vanaf 2020 met 3,5 miljoen zielen de arbeidsmarkt betreedt, op achterstand, vindt Van Bussel, die op het HRM event zijn visie geeft op hoe je in een veranderende markt de bedrijfscultuur kunt bewaken. “Het vermogen tot sociale interactie wordt voor de werkgevers een van de grootste uitdagingen in het digitale tijdperk.” De voor en tegens van de digitalisering is een terugkerend thema tijdens de dag: de auto zelf die steeds meer een rijdende computer wordt, maar ook de veranderende wensen en eisen van klanten, vragen om andere competenties van medewerkers in onder andere werkplaats en showroom. Een verkoper wordt meer gastheer en de monteur moet bijna een it-wizard zijn.
Fantastische tijd
Ook gaat het over de enorme krapte op de arbeidsmarkt en hoe je nieuw talent vindt, bindt en behoudt. Psycholoog en trainer Thijs Launspach bespreekt de verschillen tussen de huidige en vorige generaties en gaat onder andere in op de vraag waarom de burn-outrate onder millenials zo groot is. In een presentatie zegt hij hierover: “Dit is een fantastische tijd om volwassen te worden. Er is veel welvaart, technologie maakt veel mogelijk: iedereen is bereikbaar, alle kennis draag je bij je. En toch ervaren millennials, geboren tussen 1980 en 2000, angst en stress. In de leeftijdscategorie 25-35 jaar is het aantal burnout gevallen het hoogst. Millennials zijn kwetsbaar, omdat ze te hoge verwachtingen hebben van zichzelf en het leven. Ze zijn opgevoed met het idee dat je alles kunt worden wat je wil, met de mooi-weerverhalen en de opgepoetste imago’s op Facebook. We moeten eerlijke gesprekken met ze voeren over kwetsbaarheid en verwachtingen. Millennials moeten leren dat je jezelf moet ontwikkelen en dat dit een proces van vallen en opstaan is.”
Naast Launspach en Van Bussel geeft ook Arjen de Jong zijn visie op de hedendaagse arbeidsmarkt. Als voormalig directeur van onder andere BMW Nederland en in zijn huidige functie van headhunter, geeft hij tips en handvatten aan de bezoekers over hoe je medewerkers kunt coachen om het beste uit zichzelf te halen en van meerwaarde te zijn voor het bedrijf. “We merken dat er in deze branche veel uitdagingen zijn als het gaat om HR-beleid”, zegt Jobmotive-uitgever Jelle Heidstra, die de dag zal voorzitten. “We signaleren dat er behoefte is bij werkgevers en hr-managers bij automotive retailers naar meer kennis, maar ook naar uitwisseling van ervaringen. Op het programma staan daarom zowel sprekers uit de branche, als experts op HR-gebied die er juist met een frisse blik naar kunnen kijken. En er is natuurlijk volop gelegenheid om te netwerken.”
Automotive HRM Day
Automotive HRM Day is bedoeld voor HRM-managers bij automotive bedrijven. Het evenement vindt plaats op 1 november in PG1 in Zaandam en start om 14.30 uur. Ga naar de eventpagina voor meer informatie en om u in te schrijven.