Van pienter pand tot VR-lounge

Het nieuwe autobedrijf: VR-bril in de showroom, zonnepanelen op het dak

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
> De fietsen staan in dezelfde showroom als de auto's. (Foto: Century)

Century Groningen: Volkswagen of fiets?

P14 Dossier Autobedrijf van de toekomst Century Erik MeemsCentury in Groningen krijgt steeds meer nieuwe klanten in de showroom die de Volkswagens links laten liggen en direct doorlopen naar de fietsen. Op de ‘mobiliteitscampus’ van de VAG-dealer is sinds begin april een experience center van Kalkhoff e-bikes bevestigd. En de belangstelling is groot, constateert Century-eigenaar Erik Meems tevreden. Gelukkig maar, want het dealerschap van Kalkhoff behelst een flinke investering in ruimte, materiaal en promotie. “Gewoon vier fietsen in de showroom zetten werkt niet. Dit kan enkel een succes worden als je het goed aanpakt.”
En dus staan er in de Volkswagen-showroom zo’n dertig elektrische fietsen van Kalkhoff, een Duits merk dat door VW-importeur Pon op de Nederlandse markt wordt gebracht. Het gaat om zowel de ‘normale’ e-bikes als om de speed pedelecs, die tot 45 km/u kunnen halen. “Daarvoor moet je dan wel een kenteken en een helm hebben”, legt Meems uit. “Tot nog toe verkopen, verhuren en leasen we vooral de gewone e-bikes.”

Erik Meems: ‘Ook de fiets gaat van bezit naar gebruik.’

Century ziet de elektrische fiets als een belangrijk onderdeel van de toekomstige mobiliteitsontwikkeling. “We gaan van bezit naar gebruik. De ene keer kies je de deelauto, de andere keer openbaar vervoer, de fiets of de e-bike”, stelt Meems. “Wij bieden als aanbieder van duurzame mobiliteit een uitgebreide range aan elektrische auto’s en autodeelconcepten. Zo gaan we op het bedrijventerrein Zuidoost-Groningen naast deelauto’s nu ook deelfietsen van Kalkhoff plaatsen. Daar is nu al veel vraag naar.”Lees ook het interview met Erik Meems: Multibrand is onvermijdelijk.

Ook in de zakelijke en private lease doen de e-bikes het goed. Sommige bedrijven leasen een auto én een fiets voor hun medewerkers, andere bedrijven een auto óf een e-bike. Meems: “Ik ben ervan overtuigd dat de toekomst ligt in dit soort brede mobiliteitsconcepten. Laten we hopen dat de overheid het leasen van een e-bike nu ook fiscaal aantrekkelijk maakt. Dan komt deze vorm van duurzaam vervoer pas echt van de grond.”

Huiskes-Kokkeler: de virtuele Audi

P14 Dossier Autobedrijf van de toekomst Huiskes Kokkeler VRLoop digitaal een rondje om je nieuwe auto. VAG-dealer Huiskes-Kokkeler in Hengelo beschikt sinds een jaar over een Customer Private Lounge van Audi. Daarbij kunnen potentiële klanten op een groot beeldscherm of met een VR-bril in 3D genieten van hun eigen, gepersonaliseerde auto. “Er zijn ontzettend veel keuzemogelijkheden als je een nieuwe auto uitzoekt. Welke uitvoering, welke kleur, bekleding, velgen? Alle opties worden meegenomen. Met dit systeem kunnen we klanten zeer levensecht laten zien hoe hun toekomstige Audi eruit komt te zien”, vertelt Audi-specialist Bas Lempsink van het Hengelose bedrijf.

Na het invoeren van alle details kan de klant zijn auto van alle kanten bekijken. Ook is het mogelijk om plaats te nemen in het interieur, met een goede blik op het dashboard. “Klanten vergelijken diverse soorten velgen, combineren met een leren bekleding of kiezen een keer voor een extreme kleur. Gewoon omdat het leuk is. De fun-factor is heel belangrijk. Daarnaast is het ook gewoon een heel goed hulpmiddel bij de verkoop. We hoeven nooit meer nee te verkopen als een klant vraagt of we een showmodel hebben met een bepaald model velgen of in een bepaalde kleur.”

Bij de Customer Private Lounge van Audi staat het P14 Dossier Autobedrijf van de toekomst Huiskes Kokkelerbeeldscherm van 166 x 96 centimeter centraal. Daarop is alles te zien en te beleven. “De VR-bril is aanvullend en wordt niet door iedereen gebruikt”, concludeert Lempsink. “Sommige mensen kunnen niet tegen deze techniek en worden snel misselijk.” Hij verwacht wel dat de VR-bril de komende jaren een belangrijkere rol gaat spelen. “Nu bieden we de mogelijkheid om je droomauto alvast te bekijken. Maar er komen voortdurend updates en er is steeds meer mogelijk. In elk geval komt er steeds meer bewegend beeld. Ik hoop dat we in de toekomst de ervaring kunnen bieden van een digitale proefrit. Niet als vervanging voor een échte proefrit, maar als extra beleving voor de klanten.”

Kwik-Fit Utrecht: dak vol panelen, los van het gas

P16 Dossier Autobedrijf van de toekomst KwikFitHet dak ligt vol zonnepanelen en het gebouw is zodanig gebouwd dat er geen gasaansluiting meer nodig is. Daarmee werkt de nieuwe vestiging van Kwik-Fit aan de Heldinnenlaan in Utrecht volledig CO2-neutraal. Het filiaal draait sinds 7 mei en in de zomer vormt de energievoorziening door zonnepanelen geen enkel probleem. “Nu leveren we volop stroom terug aan het net. Maar we wachten met enige spanning op de winter”, vertelt Arjan van der Meer, marketingdirecteur van Kwik-Fit. “De vraag is of de zonnepanelen nog steeds genoeg stroom leveren als het 15 graden vriest en de heaters op vol vermogen werken.”Lees ook het interview met Martin Post, directeur van Kwik-Fit Nederland.

De 180 zonnepanelen op het dak leveren stroom voor alle aanwezige apparatuur en voor de verwarming. Om die verwarming zo energiezuinig mogelijk te maken wordt gebruik gemaakt van warmtepompen, gekoppeld aan vloerverwarming in de receptie en speciale heaters in de werkplaats. Aan het plafond hangen ventilatoren, die de hete lucht die zich bovenin het pand verzamelt weer naar de werkvloer leiden. Bij de keuze van verlichting, apparatuur en hefbruggen is telkens gekozen voor het meest energiezuinige alternatief, maar de grote bulk van het energieverbruik komt toch voor rekening van de verwarming, vertelt Van der Meer. “We laten ook graag de roldeuren open, om de klanten een welkom gevoel te geven. Die gaan pas dicht als het écht koud wordt.”

De Utrechtse vestiging is een pilot, om te zien of het concept van een CO2-neutrale Kwik-Fit echt werkt. “De terugverdientijd van de extra investeringen is vijftien jaar”, vertelt Van der Meer. “We gaan er dus niet op verdienen, maar kunnen het bedrijfseconomisch wel verantwoorden. Uiteindelijk willen we meer filialen CO2-neutraal maken. We streven als Kwik-Fit naar een duurzame bedrijfsvoering. Maar het gebeurt niet vaak dat we echt nieuw bouwen. En niet ieder filiaal is geschikt om zonnepanelen op het dak te leggen.”

ABS Splinter: herstel met écht lekkere koffie

p18 dossier abs splinterABS Splinter in Amsterdam breidt uit met een speciale afdeling voor hightech autoschades. Ontwerp en indeling van het nieuwe pand zijn volledig afgestemd op schadeherstel bij hybrides, elektrische auto’s en aluminium voertuigen. Kort na de zomer wordt de opening verwacht van het nieuwe pand, op een steenworp afstand van de bestaande vestiging.

‘De nieuwe werkplaats krijgt een aparte ruimte om de omvangrijke en kostbare accu’s op te bergen.’

“Wij zijn sinds 2012 erkend reparateur van Tesla en de reparatie van die auto’s stelt geheel nieuwe eisen aan je werkplaats”, vertelt Stephan Gamelkoorn, eigenaar van ABS Splinter. p18 abs splinter“Daarom hebben wij achter de schermen een driedeling gemaakte in de schadeafhandeling: cosmetisch, complex en hightech. De eerste twee blijven we in het bestaande pand herstellen. Voor de hightech-schades bouwen we een nieuwe werkplaats, die helemaal is afgestemd op de toekomst. We gaan met de opkomst van elektrische en autonoom sturende voertuigen naar minder, maar complexere schades. Daarbij moeten we rekening houden met nieuwe materialen, camera’s, sensoren en meetsystemen. Dat heeft niets te maken met het traditionele schadeherstel.”

De nieuwe werkplaats krijgt bijvoorbeeld een aparte ruimte om de omvangrijke en kostbare accu’s op te bergen. Maar ook extra ruimte rond de brug, zodat de vleugeldeuren van een Tesla model X geopend kunnen worden. “Wij willen ook onze medewerkers een fijne werkplek bieden, met veel licht, vrijheid en eigen verantwoordelijkheid”, legt Gamelkoorn uit. “Goede mensen die hightech-schades kunnen herstellen zijn zeldzaam. Die willen we graag binden aan ons bedrijf.”

Naast de vernieuwende werkplaats krijgt klantbeleving bij ABS Splinter een extra accent. Gamelkoorn: “Hier krijgen ze écht lekkere koffie, we hebben een mooie en schone wachtruimte en, heel belangrijk, er komt een afleverruimte met glazen wanden en plek voor twee auto’s. Daar staat de auto blinkend klaar voor de eigenaar. Dat is toch een totaal andere beleving dan wanneer je auto buiten in de regen geparkeerd staat.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Het nieuwe autobedrijf: VR-bril in de showroom, zonnepanelen op het dak | Automotive Online
Van pienter pand tot VR-lounge

Het nieuwe autobedrijf: VR-bril in de showroom, zonnepanelen op het dak

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
> De fietsen staan in dezelfde showroom als de auto's. (Foto: Century)

Century Groningen: Volkswagen of fiets?

P14 Dossier Autobedrijf van de toekomst Century Erik MeemsCentury in Groningen krijgt steeds meer nieuwe klanten in de showroom die de Volkswagens links laten liggen en direct doorlopen naar de fietsen. Op de ‘mobiliteitscampus’ van de VAG-dealer is sinds begin april een experience center van Kalkhoff e-bikes bevestigd. En de belangstelling is groot, constateert Century-eigenaar Erik Meems tevreden. Gelukkig maar, want het dealerschap van Kalkhoff behelst een flinke investering in ruimte, materiaal en promotie. “Gewoon vier fietsen in de showroom zetten werkt niet. Dit kan enkel een succes worden als je het goed aanpakt.”
En dus staan er in de Volkswagen-showroom zo’n dertig elektrische fietsen van Kalkhoff, een Duits merk dat door VW-importeur Pon op de Nederlandse markt wordt gebracht. Het gaat om zowel de ‘normale’ e-bikes als om de speed pedelecs, die tot 45 km/u kunnen halen. “Daarvoor moet je dan wel een kenteken en een helm hebben”, legt Meems uit. “Tot nog toe verkopen, verhuren en leasen we vooral de gewone e-bikes.”

Erik Meems: ‘Ook de fiets gaat van bezit naar gebruik.’

Century ziet de elektrische fiets als een belangrijk onderdeel van de toekomstige mobiliteitsontwikkeling. “We gaan van bezit naar gebruik. De ene keer kies je de deelauto, de andere keer openbaar vervoer, de fiets of de e-bike”, stelt Meems. “Wij bieden als aanbieder van duurzame mobiliteit een uitgebreide range aan elektrische auto’s en autodeelconcepten. Zo gaan we op het bedrijventerrein Zuidoost-Groningen naast deelauto’s nu ook deelfietsen van Kalkhoff plaatsen. Daar is nu al veel vraag naar.”Lees ook het interview met Erik Meems: Multibrand is onvermijdelijk.

Ook in de zakelijke en private lease doen de e-bikes het goed. Sommige bedrijven leasen een auto én een fiets voor hun medewerkers, andere bedrijven een auto óf een e-bike. Meems: “Ik ben ervan overtuigd dat de toekomst ligt in dit soort brede mobiliteitsconcepten. Laten we hopen dat de overheid het leasen van een e-bike nu ook fiscaal aantrekkelijk maakt. Dan komt deze vorm van duurzaam vervoer pas echt van de grond.”

Huiskes-Kokkeler: de virtuele Audi

P14 Dossier Autobedrijf van de toekomst Huiskes Kokkeler VRLoop digitaal een rondje om je nieuwe auto. VAG-dealer Huiskes-Kokkeler in Hengelo beschikt sinds een jaar over een Customer Private Lounge van Audi. Daarbij kunnen potentiële klanten op een groot beeldscherm of met een VR-bril in 3D genieten van hun eigen, gepersonaliseerde auto. “Er zijn ontzettend veel keuzemogelijkheden als je een nieuwe auto uitzoekt. Welke uitvoering, welke kleur, bekleding, velgen? Alle opties worden meegenomen. Met dit systeem kunnen we klanten zeer levensecht laten zien hoe hun toekomstige Audi eruit komt te zien”, vertelt Audi-specialist Bas Lempsink van het Hengelose bedrijf.

Na het invoeren van alle details kan de klant zijn auto van alle kanten bekijken. Ook is het mogelijk om plaats te nemen in het interieur, met een goede blik op het dashboard. “Klanten vergelijken diverse soorten velgen, combineren met een leren bekleding of kiezen een keer voor een extreme kleur. Gewoon omdat het leuk is. De fun-factor is heel belangrijk. Daarnaast is het ook gewoon een heel goed hulpmiddel bij de verkoop. We hoeven nooit meer nee te verkopen als een klant vraagt of we een showmodel hebben met een bepaald model velgen of in een bepaalde kleur.”

Bij de Customer Private Lounge van Audi staat het P14 Dossier Autobedrijf van de toekomst Huiskes Kokkelerbeeldscherm van 166 x 96 centimeter centraal. Daarop is alles te zien en te beleven. “De VR-bril is aanvullend en wordt niet door iedereen gebruikt”, concludeert Lempsink. “Sommige mensen kunnen niet tegen deze techniek en worden snel misselijk.” Hij verwacht wel dat de VR-bril de komende jaren een belangrijkere rol gaat spelen. “Nu bieden we de mogelijkheid om je droomauto alvast te bekijken. Maar er komen voortdurend updates en er is steeds meer mogelijk. In elk geval komt er steeds meer bewegend beeld. Ik hoop dat we in de toekomst de ervaring kunnen bieden van een digitale proefrit. Niet als vervanging voor een échte proefrit, maar als extra beleving voor de klanten.”

Kwik-Fit Utrecht: dak vol panelen, los van het gas

P16 Dossier Autobedrijf van de toekomst KwikFitHet dak ligt vol zonnepanelen en het gebouw is zodanig gebouwd dat er geen gasaansluiting meer nodig is. Daarmee werkt de nieuwe vestiging van Kwik-Fit aan de Heldinnenlaan in Utrecht volledig CO2-neutraal. Het filiaal draait sinds 7 mei en in de zomer vormt de energievoorziening door zonnepanelen geen enkel probleem. “Nu leveren we volop stroom terug aan het net. Maar we wachten met enige spanning op de winter”, vertelt Arjan van der Meer, marketingdirecteur van Kwik-Fit. “De vraag is of de zonnepanelen nog steeds genoeg stroom leveren als het 15 graden vriest en de heaters op vol vermogen werken.”Lees ook het interview met Martin Post, directeur van Kwik-Fit Nederland.

De 180 zonnepanelen op het dak leveren stroom voor alle aanwezige apparatuur en voor de verwarming. Om die verwarming zo energiezuinig mogelijk te maken wordt gebruik gemaakt van warmtepompen, gekoppeld aan vloerverwarming in de receptie en speciale heaters in de werkplaats. Aan het plafond hangen ventilatoren, die de hete lucht die zich bovenin het pand verzamelt weer naar de werkvloer leiden. Bij de keuze van verlichting, apparatuur en hefbruggen is telkens gekozen voor het meest energiezuinige alternatief, maar de grote bulk van het energieverbruik komt toch voor rekening van de verwarming, vertelt Van der Meer. “We laten ook graag de roldeuren open, om de klanten een welkom gevoel te geven. Die gaan pas dicht als het écht koud wordt.”

De Utrechtse vestiging is een pilot, om te zien of het concept van een CO2-neutrale Kwik-Fit echt werkt. “De terugverdientijd van de extra investeringen is vijftien jaar”, vertelt Van der Meer. “We gaan er dus niet op verdienen, maar kunnen het bedrijfseconomisch wel verantwoorden. Uiteindelijk willen we meer filialen CO2-neutraal maken. We streven als Kwik-Fit naar een duurzame bedrijfsvoering. Maar het gebeurt niet vaak dat we echt nieuw bouwen. En niet ieder filiaal is geschikt om zonnepanelen op het dak te leggen.”

ABS Splinter: herstel met écht lekkere koffie

p18 dossier abs splinterABS Splinter in Amsterdam breidt uit met een speciale afdeling voor hightech autoschades. Ontwerp en indeling van het nieuwe pand zijn volledig afgestemd op schadeherstel bij hybrides, elektrische auto’s en aluminium voertuigen. Kort na de zomer wordt de opening verwacht van het nieuwe pand, op een steenworp afstand van de bestaande vestiging.

‘De nieuwe werkplaats krijgt een aparte ruimte om de omvangrijke en kostbare accu’s op te bergen.’

“Wij zijn sinds 2012 erkend reparateur van Tesla en de reparatie van die auto’s stelt geheel nieuwe eisen aan je werkplaats”, vertelt Stephan Gamelkoorn, eigenaar van ABS Splinter. p18 abs splinter“Daarom hebben wij achter de schermen een driedeling gemaakte in de schadeafhandeling: cosmetisch, complex en hightech. De eerste twee blijven we in het bestaande pand herstellen. Voor de hightech-schades bouwen we een nieuwe werkplaats, die helemaal is afgestemd op de toekomst. We gaan met de opkomst van elektrische en autonoom sturende voertuigen naar minder, maar complexere schades. Daarbij moeten we rekening houden met nieuwe materialen, camera’s, sensoren en meetsystemen. Dat heeft niets te maken met het traditionele schadeherstel.”

De nieuwe werkplaats krijgt bijvoorbeeld een aparte ruimte om de omvangrijke en kostbare accu’s op te bergen. Maar ook extra ruimte rond de brug, zodat de vleugeldeuren van een Tesla model X geopend kunnen worden. “Wij willen ook onze medewerkers een fijne werkplek bieden, met veel licht, vrijheid en eigen verantwoordelijkheid”, legt Gamelkoorn uit. “Goede mensen die hightech-schades kunnen herstellen zijn zeldzaam. Die willen we graag binden aan ons bedrijf.”

Naast de vernieuwende werkplaats krijgt klantbeleving bij ABS Splinter een extra accent. Gamelkoorn: “Hier krijgen ze écht lekkere koffie, we hebben een mooie en schone wachtruimte en, heel belangrijk, er komt een afleverruimte met glazen wanden en plek voor twee auto’s. Daar staat de auto blinkend klaar voor de eigenaar. Dat is toch een totaal andere beleving dan wanneer je auto buiten in de regen geparkeerd staat.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.