Kennisbank | Dealers verdienen geld, toch is er werk aan de winkel

De autobranche draaide een redelijk tot goed 2017, blijkt uit een analyse van Automotive van de jaarverslagen van de grotere automotive bedrijven. Ook dit jaar ziet er zonnig uit. Een onzekere toekomst vraagt echter om nieuwe businessmodellen.

De autobranche heeft in financieel opzicht geen slecht 2017 gehad, concludeerden de accountants van SRA onlangs al; ook uit de jaarverslagen van 2017, die inmiddels ­binnendruppelen (bijvoorbeeld Stern, VDL Groep en Leaseplan), bevestigen dat beeld. Voor de dealerbedrijven geldt dat ze op dit moment een ­aardige boterham verdienen, maar dat ze voor een goede marge in de toekomst minder afhankelijk ­willen worden van de verkoop van nieuwe auto’s. Dat betekent over het algemeen een verschuiving naar services (leasing/mobiliteit en schade) en occasions. Een lastige ­exercitie, zelfs als je voldoende schaalgrootte hebt, zegt Stern-topman Henk van der Kwast. De dealerholding heeft de afgelopen tien jaar een structureel lager rendement gedraaid dan in de vijftien jaar daarvoor, van ruim 1,5 procent naar 1 procent of lager. “Wat opvalt is dat bij fabrikanten de eigen winstgevendheid prevaleert boven het ­aanbieden van een gezond businessmodel voor het retailnetwerk. We zijn daarbij het punt van onredelijkheid allang gepasseerd”, zegt de Stern-ceo. Volumegroei alleen is onvoldoende om de margeverschraling op te kunnen vangen. Naast constante ­optimalisatie (lees: het ­sluiten van vestigingen) zet Stern in op overige diensten. Daarbij durft Van der Kwast de strijd wel aan met merkorganisaties die zaken als (private) lease en onderdelenverkoop zelf willen oppakken. “Wij kennen de markt beter en kunnen snel en direct inspelen op de behoeften van onze afnemers.”


Nieuw merk

Ook vertrouwen weinig dealers er op dat importeurs en fabrikanten hun aangekondigde langetermijnstrategie ­zullen volhouden. De oplossing om minder afhankelijk te zijn van de fabrikant? Paradoxaal genoeg kan dat juist het voeren van meerdere merken zijn, zegt Mark van der ­Kallen, ­directeur van de Riva Holding. “Ons beleid is erop gericht de ­risico’s waar mogelijk te verkleinen en te spreiden: dat kan zijn door meerdere merken te voeren. Voor de dealerbedrijven zijn we nu te sterk gebonden aan Volkswagen en PSA. Om die afhankelijkheid te verminderen zullen we ons daarnaast ook meer toeleggen op verhuur, leasing, financiële diensten en gebruikte auto’s: activi­teiten waar we meer grip op hebben dan op de verkoop van nieuwe auto’s.”

De consument is klaar voor online

Hoewel vrijwel alle occasions nog ‘fysiek’ worden gekocht, is de helft van de occasionkopers wel genegen om de volgende auto online aan te schaffen. Dat blijkt uit onderzoek van Webwinkel voor Auto’s onder 319 particulieren met rijbewijs, waarvan ruim 70 procent een auto bezit. Alle respondenten zijn in de markt voor een nieuwe auto. Het onderzoek is uitgevoerd door IVA-student Jurriaan Uijtewaal. Van de respondenten geeft 21,9 procent aan bereid te zijn zijn nieuwe occasion online te kopen. Volgens Uijtewaal zijn vertrouwen, voordeel en gemak de belangrijkste redenen om online een auto te kopen. “Het belangrijkste is de zekerheid. Zo geeft 55 procent aan de 14 dagen bedenktermijn – te zien als een lange proefrit – belangrijk te vinden. Daarna is financieel voordeel de belangrijkste reden om online te kopen. Bijna de helft (47%, red) gaf aan online te kopen als de prijs 500 euro lager is dan in de showroom”, aldus
Uijtewaal.

P36 Kennisbank Infographic

Occasionverkoop op recordkoers

De occasionverkoop aan particulieren ligt tot en met april op 399 duizend stuks (+7,3%). Vorige maand zijn er ruim 96 duizend occasions aan consumenten verkocht, een stijging van 8 procent. Daarmee stevent de occasionverkoop af op een verkooprecord. Ook de import stijgt, doordat nieuwe auto’s door de gemiddeld stijgende bpm relatief gezien steeds duurder worden. In het eerste kwartaal werden er ruim 61 duizend auto’s geïmporteerd: de eerste keer dat de ‘50.000-grens’ werd gepasseerd.

p35 kennisbank occasionverkoop op recordkoers

Kennisbank | Dealers verdienen geld, toch is er werk aan de winkel | Automotive Online

Kennisbank | Dealers verdienen geld, toch is er werk aan de winkel

De autobranche draaide een redelijk tot goed 2017, blijkt uit een analyse van Automotive van de jaarverslagen van de grotere automotive bedrijven. Ook dit jaar ziet er zonnig uit. Een onzekere toekomst vraagt echter om nieuwe businessmodellen.

De autobranche heeft in financieel opzicht geen slecht 2017 gehad, concludeerden de accountants van SRA onlangs al; ook uit de jaarverslagen van 2017, die inmiddels ­binnendruppelen (bijvoorbeeld Stern, VDL Groep en Leaseplan), bevestigen dat beeld. Voor de dealerbedrijven geldt dat ze op dit moment een ­aardige boterham verdienen, maar dat ze voor een goede marge in de toekomst minder afhankelijk ­willen worden van de verkoop van nieuwe auto’s. Dat betekent over het algemeen een verschuiving naar services (leasing/mobiliteit en schade) en occasions. Een lastige ­exercitie, zelfs als je voldoende schaalgrootte hebt, zegt Stern-topman Henk van der Kwast. De dealerholding heeft de afgelopen tien jaar een structureel lager rendement gedraaid dan in de vijftien jaar daarvoor, van ruim 1,5 procent naar 1 procent of lager. “Wat opvalt is dat bij fabrikanten de eigen winstgevendheid prevaleert boven het ­aanbieden van een gezond businessmodel voor het retailnetwerk. We zijn daarbij het punt van onredelijkheid allang gepasseerd”, zegt de Stern-ceo. Volumegroei alleen is onvoldoende om de margeverschraling op te kunnen vangen. Naast constante ­optimalisatie (lees: het ­sluiten van vestigingen) zet Stern in op overige diensten. Daarbij durft Van der Kwast de strijd wel aan met merkorganisaties die zaken als (private) lease en onderdelenverkoop zelf willen oppakken. “Wij kennen de markt beter en kunnen snel en direct inspelen op de behoeften van onze afnemers.”


Nieuw merk

Ook vertrouwen weinig dealers er op dat importeurs en fabrikanten hun aangekondigde langetermijnstrategie ­zullen volhouden. De oplossing om minder afhankelijk te zijn van de fabrikant? Paradoxaal genoeg kan dat juist het voeren van meerdere merken zijn, zegt Mark van der ­Kallen, ­directeur van de Riva Holding. “Ons beleid is erop gericht de ­risico’s waar mogelijk te verkleinen en te spreiden: dat kan zijn door meerdere merken te voeren. Voor de dealerbedrijven zijn we nu te sterk gebonden aan Volkswagen en PSA. Om die afhankelijkheid te verminderen zullen we ons daarnaast ook meer toeleggen op verhuur, leasing, financiële diensten en gebruikte auto’s: activi­teiten waar we meer grip op hebben dan op de verkoop van nieuwe auto’s.”

De consument is klaar voor online

Hoewel vrijwel alle occasions nog ‘fysiek’ worden gekocht, is de helft van de occasionkopers wel genegen om de volgende auto online aan te schaffen. Dat blijkt uit onderzoek van Webwinkel voor Auto’s onder 319 particulieren met rijbewijs, waarvan ruim 70 procent een auto bezit. Alle respondenten zijn in de markt voor een nieuwe auto. Het onderzoek is uitgevoerd door IVA-student Jurriaan Uijtewaal. Van de respondenten geeft 21,9 procent aan bereid te zijn zijn nieuwe occasion online te kopen. Volgens Uijtewaal zijn vertrouwen, voordeel en gemak de belangrijkste redenen om online een auto te kopen. “Het belangrijkste is de zekerheid. Zo geeft 55 procent aan de 14 dagen bedenktermijn – te zien als een lange proefrit – belangrijk te vinden. Daarna is financieel voordeel de belangrijkste reden om online te kopen. Bijna de helft (47%, red) gaf aan online te kopen als de prijs 500 euro lager is dan in de showroom”, aldus
Uijtewaal.

P36 Kennisbank Infographic

Occasionverkoop op recordkoers

De occasionverkoop aan particulieren ligt tot en met april op 399 duizend stuks (+7,3%). Vorige maand zijn er ruim 96 duizend occasions aan consumenten verkocht, een stijging van 8 procent. Daarmee stevent de occasionverkoop af op een verkooprecord. Ook de import stijgt, doordat nieuwe auto’s door de gemiddeld stijgende bpm relatief gezien steeds duurder worden. In het eerste kwartaal werden er ruim 61 duizend auto’s geïmporteerd: de eerste keer dat de ‘50.000-grens’ werd gepasseerd.

p35 kennisbank occasionverkoop op recordkoers