Bij acht merken kozen de overstappers van dit merk, bij de volgende aanschaf voor een Renault

Kennisbank | Mazda en Toyota hebben meest loyale klanten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Zelfs de allergrootste, Bosch Car Service, wist nog een paar lege plekken te vinden. De Partspoint-formules Autoservice Totaal en AD Autobedrijf zagen beide het ledenaantal afnemen, maar daar moet bij gezegd worden dat Autoservice Totaal dit jaar nieuw leven werd ingeblazen. Als het gaat om voorkeursleveranciers dan zijn er nog maar twee spelers over: Fource en Partspoint. Bosch stuurt weliswaar naar Bosch First Suppliers, het label dat Bosch in 2012 uitrolde, maar dat zijn veelal grossiers die tot een van beide netwerken behoren.


Franse verleider

Een aantal merken lijkt steeds beter in staat om klanten ook bij een volgende aankoop aan zich te binden. Renault heeft de meeste aantrekkingskracht op mensen die van merk wisselen.p28 grootste verleiders kennisbank

Volgens een aloud marketingadagium is het voordeliger om klanten vast te houden dan om nieuwe te werven. Hoe goed zijn automerken in het behouden van hun klanten? Uit een analyse van RDW-gegevens en die van de database van EDM (gebaseerd op de RDW-cijfers en eigen onderzoek), blijkt dat de gemiddelde merkentrouw bij occasionbezitters- en kopers 54 procent is, terwijl bezitters van een nieuwe auto in 65 procent van de gevallen trouw zijn aan het merk bij de aankoop van een nieuwe auto. Bij mensen die een nieuwe auto hadden en een nieuwe auto kochten, scoren Toyota en Mazda het hoogst als het gaat om loyaliteit, terwijl Seat en Citroën traditiegetrouw heel laag scoren. Daarbij was het aanbod aan nieuwe modellen vorig jaar niet optimaal.

Loyaliteit nieuwe auto’s



Verleiding

Toyota was in 2017 weer terug op vertrouwde loyaliteitsscores: in 2016 gold ook voor Toyota dat het de eigen klanten niet veel te bieden had. Renault is onbetwist de grootste verleider van 2017: bij acht van de achttien merken in het onderzoek geldt dat de meeste vertrekkende klanten een Renault kochten. Bij Dacia stapte zelfs 15 procent van alle over naar een Renault. Bij drie merken stapten het meeste switchers over naar Kia. Dat het grootste merk, Volkswagen, in deze statistiek weinig mensen aantrekt, komt vooral ook door het hoge percentage zakelijk rijders en private leasers bij het merk: die worden niet geregistreerd door EDM (want de bezitter van de auto is vaak de leasemaatschappij). Kia en Renault scoren daarentegen goed op de particuliere markt en komen daardoor goed uit deze statistieken.

Sterke band

p28 marktaandeelDe meeste auto’s rijden op Michelins, zo blijkt uit de bandenmonitor van Kwik-Fit. Michelin heeft een wegdekaandeel van ruim 16 procent. Daarmee stoot het Continental, dat Pon in Nederland standaard legt onder nieuwe verkochte auto’s die het importeert, van de troon. Vredestein volgt op plek drie en is wel de grootste in de categorie winterbanden. Goodyear en Bridgestone maken de top 5 compleet. Opgeteld hebben de grootste tien merken een marktaandeel van 71,8 procent, dat is gelijk aan vorig jaar. Dat blijkt uit de Kwik-Fit Bandenmonitor, een momentopname waarbij van 2.200 auto’s de bandenmerken worden gecheckt.

Van de Nederlandse auto’s rijdt 8,7 procent op vierseizoenenbanden, dat is net iets minder dan een jaar geleden. Vredestein is met een marktaandeel van 28,6 procent marktleider in allseasonbanden in Nederland. Goodyear volgt met een wegdekaandeel van 17,2 procent en Michelin zag zijn aandeel vierseizoenenbanden de afgelopen twee jaar fors groeien (+13,3 procentpunt) tot het huidig aandeel van 16,7 procent.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Kennisbank | Mazda en Toyota hebben meest loyale klanten | Automotive Online
Bij acht merken kozen de overstappers van dit merk, bij de volgende aanschaf voor een Renault

Kennisbank | Mazda en Toyota hebben meest loyale klanten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Zelfs de allergrootste, Bosch Car Service, wist nog een paar lege plekken te vinden. De Partspoint-formules Autoservice Totaal en AD Autobedrijf zagen beide het ledenaantal afnemen, maar daar moet bij gezegd worden dat Autoservice Totaal dit jaar nieuw leven werd ingeblazen. Als het gaat om voorkeursleveranciers dan zijn er nog maar twee spelers over: Fource en Partspoint. Bosch stuurt weliswaar naar Bosch First Suppliers, het label dat Bosch in 2012 uitrolde, maar dat zijn veelal grossiers die tot een van beide netwerken behoren.


Franse verleider

Een aantal merken lijkt steeds beter in staat om klanten ook bij een volgende aankoop aan zich te binden. Renault heeft de meeste aantrekkingskracht op mensen die van merk wisselen.p28 grootste verleiders kennisbank

Volgens een aloud marketingadagium is het voordeliger om klanten vast te houden dan om nieuwe te werven. Hoe goed zijn automerken in het behouden van hun klanten? Uit een analyse van RDW-gegevens en die van de database van EDM (gebaseerd op de RDW-cijfers en eigen onderzoek), blijkt dat de gemiddelde merkentrouw bij occasionbezitters- en kopers 54 procent is, terwijl bezitters van een nieuwe auto in 65 procent van de gevallen trouw zijn aan het merk bij de aankoop van een nieuwe auto. Bij mensen die een nieuwe auto hadden en een nieuwe auto kochten, scoren Toyota en Mazda het hoogst als het gaat om loyaliteit, terwijl Seat en Citroën traditiegetrouw heel laag scoren. Daarbij was het aanbod aan nieuwe modellen vorig jaar niet optimaal.

Loyaliteit nieuwe auto’s



Verleiding

Toyota was in 2017 weer terug op vertrouwde loyaliteitsscores: in 2016 gold ook voor Toyota dat het de eigen klanten niet veel te bieden had. Renault is onbetwist de grootste verleider van 2017: bij acht van de achttien merken in het onderzoek geldt dat de meeste vertrekkende klanten een Renault kochten. Bij Dacia stapte zelfs 15 procent van alle over naar een Renault. Bij drie merken stapten het meeste switchers over naar Kia. Dat het grootste merk, Volkswagen, in deze statistiek weinig mensen aantrekt, komt vooral ook door het hoge percentage zakelijk rijders en private leasers bij het merk: die worden niet geregistreerd door EDM (want de bezitter van de auto is vaak de leasemaatschappij). Kia en Renault scoren daarentegen goed op de particuliere markt en komen daardoor goed uit deze statistieken.

Sterke band

p28 marktaandeelDe meeste auto’s rijden op Michelins, zo blijkt uit de bandenmonitor van Kwik-Fit. Michelin heeft een wegdekaandeel van ruim 16 procent. Daarmee stoot het Continental, dat Pon in Nederland standaard legt onder nieuwe verkochte auto’s die het importeert, van de troon. Vredestein volgt op plek drie en is wel de grootste in de categorie winterbanden. Goodyear en Bridgestone maken de top 5 compleet. Opgeteld hebben de grootste tien merken een marktaandeel van 71,8 procent, dat is gelijk aan vorig jaar. Dat blijkt uit de Kwik-Fit Bandenmonitor, een momentopname waarbij van 2.200 auto’s de bandenmerken worden gecheckt.

Van de Nederlandse auto’s rijdt 8,7 procent op vierseizoenenbanden, dat is net iets minder dan een jaar geleden. Vredestein is met een marktaandeel van 28,6 procent marktleider in allseasonbanden in Nederland. Goodyear volgt met een wegdekaandeel van 17,2 procent en Michelin zag zijn aandeel vierseizoenenbanden de afgelopen twee jaar fors groeien (+13,3 procentpunt) tot het huidig aandeel van 16,7 procent.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.