Schadebedrijven moeten leren zichzelf presenteren als aantrekkelijke werkgever

Schadebranche vist buiten eigen vijver naar personeel

Redactie Redactie
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Schadeherstellers en garagebedrijven hebben de grootste moeite om aan personeel te komen. Er zijn honderden lastig te vervullen vacatures. Detacheerder Maintec lanceerde hierom met VOC (Vakopleiding Carrosseriebedrijf) een project om mensen van buiten de branche op te leiden tot schadehersteller. Deze zogenoemde basis-schadeherstellers leren vervolgens vanuit een werkende situatie het vak verder onder de knie te krijgen. Volgens de twee partijen helpt het initiatief de branche want er is grote behoefte aan personeel dat al een technische basis heeft. Deze maand startte de eerste opleiding; het streven is om dit jaar in totaal voor 30 instromers in schadeherstel te zorgen.

Een druppel op een gloeiende plaat, en volgens marketing- en communicatiemanager Hans Scheers van Maintec is het dan ook belangrijk dat aan de andere kant de huidige mensen binnenboord blijven. “In deze tijden is het meer dan ooit van belang de juiste werknemers te behouden. Veel bedrijven denken dan gelijk aan stijgende salarissen, maar een goed salaris komt pas op plek drie van redenen om ergens te blijven. Sfeer, een vaste baan of dicht bij huis. Dat vinden medewerkers belangrijker dan geld.”

Andere branches

De schade- en autobedrijven zouden bij het werven van nieuwe medewerkers nog wel wat van andere branches kunnen leren, denkt Jacques Neefs, projectdirecteur van Nextechnician, een stichting die een brug wil slaan tussen opleiders en bedrijven. “ICT-bedrijven slagen er in mijn ogen bijvoorbeeld beter in om mensen te aan te trekken, omdat ze overal zichtbaar zijn. Employer branding zie je nog nauwelijks bij schade- en autobedrijven”, zegt Neefs.

Bij autoruitschadebedrijf Carglass is die branding wel aanwezig; niet voor niets heeft een servicemonteur de hoofdrol in de campagnes. Het bedrijf zoekt naar mensen die affiniteit hebben met techniek en vooral communicatievaardigheden, zegt Erik Derks, HR-directeur bij Carglass. “Nieuwkomers weten gelijk wat voor soort mensen we zoeken. De recruitmentdagen zijn ook op onze servicecenters, zodat ze het werk, de werkplek en de nieuwe collega’s gelijk meemaken. Dat trekt nieuwe collega’s aan, maar helpt ook om ze te behouden. Daar slagen we goed in.” De uitdaging is vooral om mensen met enige technische kennis en communicatievaardigheden te vinden. “Onze medewerkers moeten goed kunnen uitleggen wat er gedaan gaat worden. In de eigen Carglass Academie hebben we eigen opleidingsprogramma’s waar we de technische vaardigheden trainen en ontwikkelen. Mensen met voldoende affiniteit en enige werkervaring krijgen onze manier van werken dan snel onder de knie. Op de werkplek ondersteunen we dat extra met onze teamcoaches. Communicatieve vaardigheden zijn toch lastiger aan te leren.”

Koudwatervrees

Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt staan de bakken bij het UWV nog steeds vol met werkzoekenden. In het project van VOC en Maintec wordt voor de werving van personeel nauw samengewerkt met het UWV. Uitkeringsgerechtigde kandidaten mogen de opleiding aan de Carflex Academy, het opleidingscentrum van Maintec Automotive, met behoud van uitkering volgen en vervolgens krijgen zij de gelegenheid om zichzelf in de vorm van een proefplaatsing te bewijzen in de praktijk. Ook Neefs ziet hierin perspectief. “Er is nu nog veel koudwatervrees: zelfs een snuffelstage van een paar dagen is al te veel. Wat bedrijven vergeten is dat zo’n kandidaat enorm veel motivatie kan hebben om het vak te leren.” Scheers plaatst wel een belangrijke kanttekening: “Zorg dat mensen die instromen een technische basis hebben, dat ze direct – al is het beperkt – inzetbaar zijn. Dat is zowel voor de nieuwe werknemer als voor het bedrijf veel motiverender. Dan kun je voor een vliegende start zorgen.”

Verantwoordelijkheid

Beide heren kijken kritisch naar hoe bedrijven werken aan voldoende aanwas en behoud van personeel. “Er is al snel de neiging om te kijken naar onderwijs, branche of overheid. Maar ga er als bedrijf zelf ook eens mee aan de slag, samen met de branchevereniging en het onderwijs”, zegt Neefs. “De meeste bedrijven hebben het nu vooral druk met uren schrijven en de dagelijkse gang van zaken. Er wordt niet de tijd genomen om naar de toekomst te kijken. Nu is er voldoende plek voor betaalde leerplekken en zodra de economie stagneert, verdwijnen die plekken weer. Dat is niet verstandig. Ook als het minder gaat, moet je ruimte bieden aan dit leerwerkplekken en stages. Dan heb je in goede tijden voldoende mensen.” 

Autobedrijven investeren in onderwijs

In navolging van de succesvolle samenwerking in Amsterdam hebben autobedrijven in de regio Rotterdam besloten om samen met Techniek College Rotterdam te investeren in onderwijs dat aansluit bij de vraag van bedrijven. In Rotterdam gaat het om opleidingen in autotechniek en schadeherstel. De stichting NexTechnician begeleidt de samenwerking. “Technische innovaties volgen elkaar snel op. Te snel voor het onderwijs om te verwerken in het opleidingsprogramma. In de branche is daardoor een kloof ontstaan tussen wat leerlingen weten en kunnen als ze van school komen en de technische kennis die nodig is om in een bedrijf te werken”, zegt projectdirecteur Jacques Neefs van Nextechnician. “Bedrijven brengen leermeesters, faciliteiten en materialen in en zorgen voor voldoende stage- en leerwerkplekken. De leerstof op school wordt voorzien van de laatste technieken. Leerlingen moeten meer doen voor hun opleiding, maar samen zorgt dat voor meer up-to-date technische kennis bij nieuwe medewerkers.” In Amsterdam doen al zo’n 50 bedrijven mee.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Schadebranche vist buiten eigen vijver naar personeel | Automotive Online
Schadebedrijven moeten leren zichzelf presenteren als aantrekkelijke werkgever

Schadebranche vist buiten eigen vijver naar personeel

Redactie Redactie
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Schadeherstellers en garagebedrijven hebben de grootste moeite om aan personeel te komen. Er zijn honderden lastig te vervullen vacatures. Detacheerder Maintec lanceerde hierom met VOC (Vakopleiding Carrosseriebedrijf) een project om mensen van buiten de branche op te leiden tot schadehersteller. Deze zogenoemde basis-schadeherstellers leren vervolgens vanuit een werkende situatie het vak verder onder de knie te krijgen. Volgens de twee partijen helpt het initiatief de branche want er is grote behoefte aan personeel dat al een technische basis heeft. Deze maand startte de eerste opleiding; het streven is om dit jaar in totaal voor 30 instromers in schadeherstel te zorgen.

Een druppel op een gloeiende plaat, en volgens marketing- en communicatiemanager Hans Scheers van Maintec is het dan ook belangrijk dat aan de andere kant de huidige mensen binnenboord blijven. “In deze tijden is het meer dan ooit van belang de juiste werknemers te behouden. Veel bedrijven denken dan gelijk aan stijgende salarissen, maar een goed salaris komt pas op plek drie van redenen om ergens te blijven. Sfeer, een vaste baan of dicht bij huis. Dat vinden medewerkers belangrijker dan geld.”

Andere branches

De schade- en autobedrijven zouden bij het werven van nieuwe medewerkers nog wel wat van andere branches kunnen leren, denkt Jacques Neefs, projectdirecteur van Nextechnician, een stichting die een brug wil slaan tussen opleiders en bedrijven. “ICT-bedrijven slagen er in mijn ogen bijvoorbeeld beter in om mensen te aan te trekken, omdat ze overal zichtbaar zijn. Employer branding zie je nog nauwelijks bij schade- en autobedrijven”, zegt Neefs.

Bij autoruitschadebedrijf Carglass is die branding wel aanwezig; niet voor niets heeft een servicemonteur de hoofdrol in de campagnes. Het bedrijf zoekt naar mensen die affiniteit hebben met techniek en vooral communicatievaardigheden, zegt Erik Derks, HR-directeur bij Carglass. “Nieuwkomers weten gelijk wat voor soort mensen we zoeken. De recruitmentdagen zijn ook op onze servicecenters, zodat ze het werk, de werkplek en de nieuwe collega’s gelijk meemaken. Dat trekt nieuwe collega’s aan, maar helpt ook om ze te behouden. Daar slagen we goed in.” De uitdaging is vooral om mensen met enige technische kennis en communicatievaardigheden te vinden. “Onze medewerkers moeten goed kunnen uitleggen wat er gedaan gaat worden. In de eigen Carglass Academie hebben we eigen opleidingsprogramma’s waar we de technische vaardigheden trainen en ontwikkelen. Mensen met voldoende affiniteit en enige werkervaring krijgen onze manier van werken dan snel onder de knie. Op de werkplek ondersteunen we dat extra met onze teamcoaches. Communicatieve vaardigheden zijn toch lastiger aan te leren.”

Koudwatervrees

Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt staan de bakken bij het UWV nog steeds vol met werkzoekenden. In het project van VOC en Maintec wordt voor de werving van personeel nauw samengewerkt met het UWV. Uitkeringsgerechtigde kandidaten mogen de opleiding aan de Carflex Academy, het opleidingscentrum van Maintec Automotive, met behoud van uitkering volgen en vervolgens krijgen zij de gelegenheid om zichzelf in de vorm van een proefplaatsing te bewijzen in de praktijk. Ook Neefs ziet hierin perspectief. “Er is nu nog veel koudwatervrees: zelfs een snuffelstage van een paar dagen is al te veel. Wat bedrijven vergeten is dat zo’n kandidaat enorm veel motivatie kan hebben om het vak te leren.” Scheers plaatst wel een belangrijke kanttekening: “Zorg dat mensen die instromen een technische basis hebben, dat ze direct – al is het beperkt – inzetbaar zijn. Dat is zowel voor de nieuwe werknemer als voor het bedrijf veel motiverender. Dan kun je voor een vliegende start zorgen.”

Verantwoordelijkheid

Beide heren kijken kritisch naar hoe bedrijven werken aan voldoende aanwas en behoud van personeel. “Er is al snel de neiging om te kijken naar onderwijs, branche of overheid. Maar ga er als bedrijf zelf ook eens mee aan de slag, samen met de branchevereniging en het onderwijs”, zegt Neefs. “De meeste bedrijven hebben het nu vooral druk met uren schrijven en de dagelijkse gang van zaken. Er wordt niet de tijd genomen om naar de toekomst te kijken. Nu is er voldoende plek voor betaalde leerplekken en zodra de economie stagneert, verdwijnen die plekken weer. Dat is niet verstandig. Ook als het minder gaat, moet je ruimte bieden aan dit leerwerkplekken en stages. Dan heb je in goede tijden voldoende mensen.” 

Autobedrijven investeren in onderwijs

In navolging van de succesvolle samenwerking in Amsterdam hebben autobedrijven in de regio Rotterdam besloten om samen met Techniek College Rotterdam te investeren in onderwijs dat aansluit bij de vraag van bedrijven. In Rotterdam gaat het om opleidingen in autotechniek en schadeherstel. De stichting NexTechnician begeleidt de samenwerking. “Technische innovaties volgen elkaar snel op. Te snel voor het onderwijs om te verwerken in het opleidingsprogramma. In de branche is daardoor een kloof ontstaan tussen wat leerlingen weten en kunnen als ze van school komen en de technische kennis die nodig is om in een bedrijf te werken”, zegt projectdirecteur Jacques Neefs van Nextechnician. “Bedrijven brengen leermeesters, faciliteiten en materialen in en zorgen voor voldoende stage- en leerwerkplekken. De leerstof op school wordt voorzien van de laatste technieken. Leerlingen moeten meer doen voor hun opleiding, maar samen zorgt dat voor meer up-to-date technische kennis bij nieuwe medewerkers.” In Amsterdam doen al zo’n 50 bedrijven mee.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.