Innovam: Iedereen met gevoel voor techniek kan automonteur worden

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Door in vier maanden zij-instromers klaar te stomen voor een leerwerkplek als Autotechnicus niveau 2, wil Innovam het personeelstekort in werkplaatsen van autobedrijven bestrijden. Het totale opleidingstraject duurt twee jaar.

Het idee is simpel. Terwijl er autobedrijven zijn die geen monteurs met voldoende kennis kunnen vinden, zijn er ook volwassenen die werk zoeken, gevoel voor techniek hebben maar niet de juiste opleiding hebben gevolgd. In samenwerking met een ROC biedt Innovam die mensen nu een MBO2-opleiding aan. Door de techniekvakken naar voren te halen, wordt de kandidaat in slechts vier maanden klaargestoomd als Automonteur 2 en kan dan aan de gang op een leerwerkplek in een autobedrijf. In het tweede jaar worden de vakken op het gebied van algemeen vormend onderwijs in een middag-avond opleiding verzorgd, zodat de deelnemer na twee jaar een volwaardig MBO diploma op zak heeft.

Elektromonteur uit Syrië

Het autobedrijf neemt de kandidaat in dienst op een contract voor twee jaar, de totale duur van de opleiding. Kandidaten zijn volwassenen die al wel het een en ander weten over het vak van automonteur, maar er oorspronkelijk niet voor zijn opgeleid. Rutger Huijsman, key-accountmanager bij Innovam, is verantwoordelijk voor het project. “We hebben langs diverse wegen kandidaten gevonden, die proberen we te koppelen aan een autobedrijf.”Innovam nam eerder deze maand opleider Auto Niveau over.

Die kandidaten komen uit verschillende richtingen. Letterlijk. “Er zijn onder meer mensen bij met een migratie-achtergrond, mensen die gevlucht zijn uit oorlogsgebieden. Zo hebben we een elektromonteur uit Syrië bij de kandidaten.” Maar ook het UWV heeft een aantal mensen naar Innovam doorverwezen. “Die mensen hebben nu een uitkering en willen graag aan het werk. Soms hebben ze een technische achtergrond, maar niet altijd. Er is iemand bij die in de horeca heeft gewerkt, maar die wel in zijn vrije tijd aan auto’s sleutelt. Er is ook een kandidaat die in een penitentiaire inrichting heeft gewerkt maar dolgraag in de autobranche aan het werk wil.” De kandidaten die zich nu hebben gemeld, zijn tussen de 25 en 50 jaar. “En het zijn niet eens allemaal mannen”, zegt Huijsman, “er zit ook een vrouw tussen”. De opleiding staat ook open voor mensen die al in het autobedrijf werken, maar geen opleiding hebben. “Een autopoetser die monteur wil worden, is ook van harte welkom.”Lees meer over de zoektocht van autobedrijven naar personeel in het Dossier HRM in het aprilnummer van Automotive.

Subsidie

Innovam heeft al ervaring met een soortgelijk project in de tweewielersector. “Daar doen we dit al langer, en op diverse plaatsen in het land”, aldus Huijsman. “En dat werkt goed.” Voor de uitvoering van het project heeft Innovam samenwerking gezocht met een ROC. “Daar willen we eind mei met een eerste groep van 20 mensen beginnen. Ze krijgen daar drie dagen per week les, dan wordt ze de vaktechniek bijgebracht.”

De kosten van de opleiding worden door het Rijk betaald, legt Huijsman uit. “Omdat dit een volwaardige MBO-opleiding is, krijgt het ROC de reguliere vergoeding voor een leerling van het Rijk. Daarbij komen de kosten voor lesgeld, boekengeld, RPT-dagen en begeleiding door Innovam, dat komt over twee jaar op een totaal van 4.500 euro. Het autobedrijf kan daarvoor echter een beroep doen op de subsidie Praktijkleren.”

Uitkering

Bij de kandidaten die door het UWV zijn aangedragen, wordt zelfs de eerste vier maanden van de opleiding de uitkering doorbetaald. “Het autobedrijf kan die leerlingen dus aan het eind van de eerste vier maanden in dienst nemen. Bij andere kandidaten die uit een uitkering komen, bijvoorbeeld statushouders die een bijstandsuitkering hebben, is een dergelijke regeling vaak ook te treffen met de gemeente.”

De eerste groep zij-instromers gaat eind mei van start. Naar schatting zal die groep uit twintig mensen bestaan. “We zijn nog niet vol”, zegt Rutger Huijsman. “Er is ruimte voor nog een paar kandidaten en autobedrijven.” Die kunnen zich bij Rutger Huijsman van Innovam melden.

Geplaatst in rubriek:
Freek van Leeuwen
Freek van Leeuwen

Freek van Leeuwen is als freelance journalist verbonden aan Automotive.

Innovam: Iedereen met gevoel voor techniek kan automonteur worden | Automotive Online

Innovam: Iedereen met gevoel voor techniek kan automonteur worden

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Door in vier maanden zij-instromers klaar te stomen voor een leerwerkplek als Autotechnicus niveau 2, wil Innovam het personeelstekort in werkplaatsen van autobedrijven bestrijden. Het totale opleidingstraject duurt twee jaar.

Het idee is simpel. Terwijl er autobedrijven zijn die geen monteurs met voldoende kennis kunnen vinden, zijn er ook volwassenen die werk zoeken, gevoel voor techniek hebben maar niet de juiste opleiding hebben gevolgd. In samenwerking met een ROC biedt Innovam die mensen nu een MBO2-opleiding aan. Door de techniekvakken naar voren te halen, wordt de kandidaat in slechts vier maanden klaargestoomd als Automonteur 2 en kan dan aan de gang op een leerwerkplek in een autobedrijf. In het tweede jaar worden de vakken op het gebied van algemeen vormend onderwijs in een middag-avond opleiding verzorgd, zodat de deelnemer na twee jaar een volwaardig MBO diploma op zak heeft.

Elektromonteur uit Syrië

Het autobedrijf neemt de kandidaat in dienst op een contract voor twee jaar, de totale duur van de opleiding. Kandidaten zijn volwassenen die al wel het een en ander weten over het vak van automonteur, maar er oorspronkelijk niet voor zijn opgeleid. Rutger Huijsman, key-accountmanager bij Innovam, is verantwoordelijk voor het project. “We hebben langs diverse wegen kandidaten gevonden, die proberen we te koppelen aan een autobedrijf.”Innovam nam eerder deze maand opleider Auto Niveau over.

Die kandidaten komen uit verschillende richtingen. Letterlijk. “Er zijn onder meer mensen bij met een migratie-achtergrond, mensen die gevlucht zijn uit oorlogsgebieden. Zo hebben we een elektromonteur uit Syrië bij de kandidaten.” Maar ook het UWV heeft een aantal mensen naar Innovam doorverwezen. “Die mensen hebben nu een uitkering en willen graag aan het werk. Soms hebben ze een technische achtergrond, maar niet altijd. Er is iemand bij die in de horeca heeft gewerkt, maar die wel in zijn vrije tijd aan auto’s sleutelt. Er is ook een kandidaat die in een penitentiaire inrichting heeft gewerkt maar dolgraag in de autobranche aan het werk wil.” De kandidaten die zich nu hebben gemeld, zijn tussen de 25 en 50 jaar. “En het zijn niet eens allemaal mannen”, zegt Huijsman, “er zit ook een vrouw tussen”. De opleiding staat ook open voor mensen die al in het autobedrijf werken, maar geen opleiding hebben. “Een autopoetser die monteur wil worden, is ook van harte welkom.”Lees meer over de zoektocht van autobedrijven naar personeel in het Dossier HRM in het aprilnummer van Automotive.

Subsidie

Innovam heeft al ervaring met een soortgelijk project in de tweewielersector. “Daar doen we dit al langer, en op diverse plaatsen in het land”, aldus Huijsman. “En dat werkt goed.” Voor de uitvoering van het project heeft Innovam samenwerking gezocht met een ROC. “Daar willen we eind mei met een eerste groep van 20 mensen beginnen. Ze krijgen daar drie dagen per week les, dan wordt ze de vaktechniek bijgebracht.”

De kosten van de opleiding worden door het Rijk betaald, legt Huijsman uit. “Omdat dit een volwaardige MBO-opleiding is, krijgt het ROC de reguliere vergoeding voor een leerling van het Rijk. Daarbij komen de kosten voor lesgeld, boekengeld, RPT-dagen en begeleiding door Innovam, dat komt over twee jaar op een totaal van 4.500 euro. Het autobedrijf kan daarvoor echter een beroep doen op de subsidie Praktijkleren.”

Uitkering

Bij de kandidaten die door het UWV zijn aangedragen, wordt zelfs de eerste vier maanden van de opleiding de uitkering doorbetaald. “Het autobedrijf kan die leerlingen dus aan het eind van de eerste vier maanden in dienst nemen. Bij andere kandidaten die uit een uitkering komen, bijvoorbeeld statushouders die een bijstandsuitkering hebben, is een dergelijke regeling vaak ook te treffen met de gemeente.”

De eerste groep zij-instromers gaat eind mei van start. Naar schatting zal die groep uit twintig mensen bestaan. “We zijn nog niet vol”, zegt Rutger Huijsman. “Er is ruimte voor nog een paar kandidaten en autobedrijven.” Die kunnen zich bij Rutger Huijsman van Innovam melden.

Geplaatst in rubriek:
Freek van Leeuwen
Freek van Leeuwen

Freek van Leeuwen is als freelance journalist verbonden aan Automotive.