Nationaal Automotive Congres

Managementgoeroe Tiggelaar: een innovatief bedrijf begint bij jezelf

Luberto van Buiten Luberto van Buiten

De snelheid waarmee ontwikkelingen elkaar opvolgen wordt steeds hoger, en dat betekent dat het idee dat je een duurzaam concurrentievoordeel kunt behalen overboord moet. In plaats daarvan moeten bedrijven voortdurend vernieuwen. “Fusies en overnames, nieuwe regels, nieuwe technologie, nieuwe businessmodellen, nieuwe spelers, andere klanten…in deze wirwar van ontwikkelingen zijn ondernemerschap, creativiteit en innovatie belangrijker dan ooit”, aldus managementtrainer Ben Tiggelaar.

De hamvraag is volgens hem: hoe kun je als ondernemer meer grip krijgen op het innovatieproces? “Je moet voortdurend vernieuwen, steeds weer nadenken over de vraag wat je morgen anders gaat doen én dat dan ook voor elkaar brengen. De belangrijkste vraag die je je als ondernemer moet stellen: Wat kun je zélf veranderen om van innovatie een kernproces in je bedrijf te maken en je mensen hier echt bij in te zetten?”

Volgens de managementtrainer wordt er te vaak gewezen naar de veranderingsgezindheid bij medewerkers, terwijl de managers zelf het obstakel zijn. “Uit onderzoek blijkt dat de prestaties van het team in grote mate afhangen van de manier waarop het wordt aangestuurd. Als je wil veranderen, geef medewerkers dan de ruimte om ideeën te bedenken en creëer ruimte om ze uit te voeren.”

Ben Tiggelaar selecteerde voor het Nationaal Automotive Congres de belangrijkste inzichten op het gebied van verander- en innovatiemanagement, onder meer uit zijn bekende internationale seminar ‘MBA in One Day’.

Vragen die aan de orde komen tijdens de sessie:

  • Wat doen succesvolle technologiebedrijven om het ondernemerschap van álle medewerkers te mobiliseren?
  • Hoe ontwikkel je een nieuw product of een nieuwe dienst in een hoogst onzekere markt, zonder meteen failliet te gaan?
  • Wat moet je als ondernemer zélf veranderen om van innovatie een kernproces in je bedrijf te maken en je mensen hier echt bij in te zetten?

Schrijf nu in

Het Nationaal Automotive Congres 0.0 vindt plaats op 17 mei in De Flint in Amersfoort. Naast een uitgebreid plenair programma met tal van topsprekers zijn er diverse parallelsessies. Meer informatie en inschrijven kan op www.automotivecongres.nl.

Het Nationaal Automotive Congres 0.0 wordt mogelijk gemaakt door:

sponsorbalk nacv9.1

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Managementgoeroe Tiggelaar: een innovatief bedrijf begint bij jezelf | Automotive Online
Nationaal Automotive Congres

Managementgoeroe Tiggelaar: een innovatief bedrijf begint bij jezelf

Luberto van Buiten Luberto van Buiten

De snelheid waarmee ontwikkelingen elkaar opvolgen wordt steeds hoger, en dat betekent dat het idee dat je een duurzaam concurrentievoordeel kunt behalen overboord moet. In plaats daarvan moeten bedrijven voortdurend vernieuwen. “Fusies en overnames, nieuwe regels, nieuwe technologie, nieuwe businessmodellen, nieuwe spelers, andere klanten…in deze wirwar van ontwikkelingen zijn ondernemerschap, creativiteit en innovatie belangrijker dan ooit”, aldus managementtrainer Ben Tiggelaar.

De hamvraag is volgens hem: hoe kun je als ondernemer meer grip krijgen op het innovatieproces? “Je moet voortdurend vernieuwen, steeds weer nadenken over de vraag wat je morgen anders gaat doen én dat dan ook voor elkaar brengen. De belangrijkste vraag die je je als ondernemer moet stellen: Wat kun je zélf veranderen om van innovatie een kernproces in je bedrijf te maken en je mensen hier echt bij in te zetten?”

Volgens de managementtrainer wordt er te vaak gewezen naar de veranderingsgezindheid bij medewerkers, terwijl de managers zelf het obstakel zijn. “Uit onderzoek blijkt dat de prestaties van het team in grote mate afhangen van de manier waarop het wordt aangestuurd. Als je wil veranderen, geef medewerkers dan de ruimte om ideeën te bedenken en creëer ruimte om ze uit te voeren.”

Ben Tiggelaar selecteerde voor het Nationaal Automotive Congres de belangrijkste inzichten op het gebied van verander- en innovatiemanagement, onder meer uit zijn bekende internationale seminar ‘MBA in One Day’.

Vragen die aan de orde komen tijdens de sessie:

  • Wat doen succesvolle technologiebedrijven om het ondernemerschap van álle medewerkers te mobiliseren?
  • Hoe ontwikkel je een nieuw product of een nieuwe dienst in een hoogst onzekere markt, zonder meteen failliet te gaan?
  • Wat moet je als ondernemer zélf veranderen om van innovatie een kernproces in je bedrijf te maken en je mensen hier echt bij in te zetten?

Schrijf nu in

Het Nationaal Automotive Congres 0.0 vindt plaats op 17 mei in De Flint in Amersfoort. Naast een uitgebreid plenair programma met tal van topsprekers zijn er diverse parallelsessies. Meer informatie en inschrijven kan op www.automotivecongres.nl.

Het Nationaal Automotive Congres 0.0 wordt mogelijk gemaakt door:

sponsorbalk nacv9.1

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.