ANWB: Navigatie-updates onduidelijk en duur

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
De ouderwetse manier is in ieder geval een stuk goedkoper. (Foto: Shutterstock)

De ANWB wil met de autobranche in gesprek over de ondersteuning van navigatiesystemen. De bond krijgt naar eigen zeggen steeds meer klachten over het gebrek aan ondersteuning van ingebouwde navigatiesystemen of de hoge prijs voor de aanschaf van nieuwe kaarten en updates.

Nieuwe kaarten en updates zouden tenminste tien jaar beschikbaar moeten zijn, zo actueel mogelijk zijn en niet meer dan één jaar afwijken van de actuele situatie, vindt de ANWB. Verder moet er tenminste jaarlijks een kaartupdate worden aangeboden. In de garantieperiode en bij onderhoud van de auto bij de dealer moeten kaarten gratis bijgewerkt worden.

Onbegrijpelijk

“Het is onbegrijpelijk dat een auto met een gemiddelde levensduur van achttien jaar slechts twee jaar ondersteuning heeft voor een navigatiesysteem met een waarde van soms wel 2.000 euro”, schrijft de bond in een persbericht waarin deze autofabrikanten ook vraagt om beter te communiceren over de kosten bij updates, de duur van de ondersteuning door updates, hoe vaak de klant een update mag verwachten en hoe oud het meest recente kaartmateriaal is.

“Ondersteuning in updates of kaartmateriaal verschilt per automerk van slechts twee jaar tot meer dan tien jaar. Er zijn automerken die kaartmateriaal van vier jaar oud als meest recente aanbieden.”

De RAI Vereniging laat in een reactie aan Automotive weten dat er inderdaad problemen bekend zijn met de navigatiesystemen, maar dat veel fabrikanten de dienstverlening in de afgelopen jaren al hebben verbeterd. “Veel merken bieden al halfjaarlijkse updates, vaak gratis en stellen ook langer updates beschikbaar”, zegt RAI-woordvoerder Floris Liebrand desgevraagd.

Connected car

Volgens Liebrand lossen problemen met updates zichzelf op de langere termijn op wanneer een groter deel van het wagenpark connected is en dus altijd de meest actuele kaarten binnenkrijgt. “Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen reden is om met deze signalen aan de slag te gaan. De ANWB stelt niet voor niets vast dat er problemen zijn. Binnenkort gaan we met de ANWB om de tafel zitten om te kijken waar verbetering nodig is.”

Consument en autobedrijf kunnen volgens de RAI beiden een rol spelen in de oplossing door pro-actief te zijn. “Autobedrijven moeten transparant zijn over het update beleid, de kosten en de termijn waarbinnen ze beschikbaar zijn en de klant moet ernaar vragen.” 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

ANWB: Navigatie-updates onduidelijk en duur | Automotive Online

ANWB: Navigatie-updates onduidelijk en duur

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
De ouderwetse manier is in ieder geval een stuk goedkoper. (Foto: Shutterstock)

De ANWB wil met de autobranche in gesprek over de ondersteuning van navigatiesystemen. De bond krijgt naar eigen zeggen steeds meer klachten over het gebrek aan ondersteuning van ingebouwde navigatiesystemen of de hoge prijs voor de aanschaf van nieuwe kaarten en updates.

Nieuwe kaarten en updates zouden tenminste tien jaar beschikbaar moeten zijn, zo actueel mogelijk zijn en niet meer dan één jaar afwijken van de actuele situatie, vindt de ANWB. Verder moet er tenminste jaarlijks een kaartupdate worden aangeboden. In de garantieperiode en bij onderhoud van de auto bij de dealer moeten kaarten gratis bijgewerkt worden.

Onbegrijpelijk

“Het is onbegrijpelijk dat een auto met een gemiddelde levensduur van achttien jaar slechts twee jaar ondersteuning heeft voor een navigatiesysteem met een waarde van soms wel 2.000 euro”, schrijft de bond in een persbericht waarin deze autofabrikanten ook vraagt om beter te communiceren over de kosten bij updates, de duur van de ondersteuning door updates, hoe vaak de klant een update mag verwachten en hoe oud het meest recente kaartmateriaal is.

“Ondersteuning in updates of kaartmateriaal verschilt per automerk van slechts twee jaar tot meer dan tien jaar. Er zijn automerken die kaartmateriaal van vier jaar oud als meest recente aanbieden.”

De RAI Vereniging laat in een reactie aan Automotive weten dat er inderdaad problemen bekend zijn met de navigatiesystemen, maar dat veel fabrikanten de dienstverlening in de afgelopen jaren al hebben verbeterd. “Veel merken bieden al halfjaarlijkse updates, vaak gratis en stellen ook langer updates beschikbaar”, zegt RAI-woordvoerder Floris Liebrand desgevraagd.

Connected car

Volgens Liebrand lossen problemen met updates zichzelf op de langere termijn op wanneer een groter deel van het wagenpark connected is en dus altijd de meest actuele kaarten binnenkrijgt. “Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen reden is om met deze signalen aan de slag te gaan. De ANWB stelt niet voor niets vast dat er problemen zijn. Binnenkort gaan we met de ANWB om de tafel zitten om te kijken waar verbetering nodig is.”

Consument en autobedrijf kunnen volgens de RAI beiden een rol spelen in de oplossing door pro-actief te zijn. “Autobedrijven moeten transparant zijn over het update beleid, de kosten en de termijn waarbinnen ze beschikbaar zijn en de klant moet ernaar vragen.” 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.