Auto-alarmkeurmerk Kiwa SCM waarschuwt: wij staan los van IVS

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Er is géén sprake van een samenwerking of verband tussen het nieuwe keurmerk voor auto-alarmsystemen IVS en de bestaande VbV-SCM certificering. “Wij zijn ook niet duurder dan IVS.” Dat meldt Kiwa SCM, dat de uitvoering van de VbV-SCM certificering verzorgt, in een mededeling aan relaties.  

IVS is een initiatief van Visiewerk, het adviesbureau van Harry Filon (ook bekend van het keurmerk Duurzaam Repareren). 

‘Wij distantiëren ons van dit initiatief én van de informatie die de partij achter IVS verspreidt”, schrijft Kiwa-SCM. “Er is géén verband tussen beide keurmerken en géén samenwerking.” Kiwa SCM gaat ook in op het vermeende verschil in prijs. “IVS stelt dat wij een hogere prijs hanteren. Een vergelijking geeft een ander beeld: certificering kan bij Kiwa SCM al vanaf 4,44 euro per voertuig.” IVS rekent volgens Kiwa SCM 11 euro per voertuig, exclusief 2,50 euro voor de sticker die de certificering zichtbaar maakt.

Te klein

Harry Filon van IVS laat in een reactie aan Automotive weten dat de tarieven die Kiwa-SCM voorspiegelt, geen volledige weergave van de werkelijkheid zijn. “Het autobedrijf is bij ons voor een bedrag van 4 euro per auto klaar. Ze kunnen er voor kiezen om dit bedrag op te nemen in de kosten van een onderhoudsbeurt of apk. Voor een VbV-SCM certificering liggen de kosten onderaan de streep een stuk hoger. Naast de sticker die inderdaad ook ongeveer 4 euro kost, moeten de abonnementskosten en de kosten voor de audit, die autobedrijven moeten betalen, ook meegenomen worden in de prijs.”

Europese voorschriften

In plaats van een eigen eisenpakket en controle- en certificeringssysteem neemt IVS elders in Europa afgegeven normeringen over. Zoals die van Thatcham (Verenigd Koninkrijk), MTPL (Zweden), AZT (Duitsland) en Incert (België/ Luxemburg). Volgens Henk van Vliet, certificatiemanager bij Kiwa SCM, is dit een reden voor zijn organisatie om nadrukkelijk afstand te nemen van het keurmerk IVS. “IVS accepteert de Europese voorschriften. Deze stammen uit 1998 en zijn sterk verouderd. Het gaat erom dat we juist ook alert zijn op nieuwe diefstalmethoden en risico’s”, reageert Van Vliet.

IVS is volgens Filon geen vervanger van het VbV-SCM keurmerk en accepteert de eisen die dit keurmerk stelt ook voor zijn eigen certificering. Filon, ooit ook betrokken bij de oprichting van het VbV-SCM keurmerk, zegt met IVS te reageren op de vraag vanuit autofabrikanten en leveranciers van alarmsystemen. “Nederland is in onze ogen te klein om nationale eisen te stellen aan voertuigbeveiliging. In plaats hiervan kiezen wij ervoor om internationale normeringen, zoals Thatcham. MTPL, AZT en Incert, te accrediteren. Is een systeem – ongeacht of dit een OEM- of aftermarketsysteem is – goedgekeurd in een van de lidstaten van de Europese Unie, dan kan het IVS certificaat verstrekt worden. De jaarlijkse hercertificering kan door de dealer of het eigen garagebedrijf worden geregeld. Voor de eigenaar van het voertuig en de verzekeraar is alleen van belang om te weten of het systeem er nog in zit en of het nog werkt.”  

Afbreekbouten

Volgens Filon wijkt de VbV-SCM norm op een aantal punten af van andere Europese normen. “Het is voor fabrikanten erg lastig dat ze speciaal voor de Nederlandse markt aanpassingen moeten doen aan alarmsystemen om voor een certificaat in aanmerking te komen. Dan gaat het bijvoorbeeld over het soort bevestigingsbouten en het aantal decibels dat de installatie moet produceren. In een tijd waarin auto’s gehackt worden en signalen van sleutels afgevangen worden, zou daar de prioriteit moeten liggen en niet bij details als afbreekbouten of gewone bouten”, vindt Filon. 

IVS zou aanvankelijk in januari van start gaan, maar de invoering van het keurmerk liep volgens Filon wat vertraging op. “De meeste verzekeraars hebben belangstelling en willen het keurmerk erkennen, maar het verschilt per verzekeraar of ze er hun polisvoorwaarden voor moeten aanpassen. Sommigen hebben er in staan dat een alarmsysteem een VbV-SCM of gelijkwaardige certificering moet hebben, voor anderen komt er meer bij kijken. Dat kost tijd. Verder merken we dat het aan elkaar knopen van de databases van de verschillende Europese testinstituten technisch ingewikkelder is dan gedacht. Ik verwacht dat we binnen een maand volledig operationeel zijn.”   

Kiwa SCM hoopt met de mededeling aan zijn relaties de onduidelijkheid die heerst over de twee keurmerken, weg te nemen. “We hebben reacties gekregen op de introductie van IVS. We hopen dat nu duidelijk is dat beide keurmerken niets met elkaar te maken hebben”, besluit Van Vliet.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.