Fastned krijgt steeds meer concurrentie, zoals van partijen als Allego, oliemaatschappijen en autofabrikanten

Dossier Duurzaamheid | Laadpaal als kip

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Nederland telt momenteel 28 duizend ‘vrije’ laadpalen (aldus de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) en 78 duizend mensen hebben een laadpaal aan huis. Het merendeel van de vrije laadpalen is universeel, zoals die van Fastned, die met 50 kW alle merken en systemen auto’s laden. En dan zijn er nog de merk­speci­fieke palen, zoals die van Tesla, die een vermogen ­hebben van 90 kW. Dan betekent: vijf kwartier laden voor 400 km rijden. De snelle groei maakt een einde aan het ­wel­bekende kip-eiprobleem tussen infrastructuur het auto-aanbod, maar zorgt tegelijkertijd voor een sneue aanblik. De zestig laadpalen van Fastned ontvangen per dag slechts drie bezoekers. Het bedrijf haalde onlangs 7,7 miljoen euro op om verder uit te breiden rond Londen en in Duitsland, met Europees marktleiderschap als hoofddoel. De bloggers van Follow the Money zetten er hun vraagtekens bij: wel investeren en laadstations bouwen, maar nauwelijks klanten hebben, dat gaat financiers nooit rendement opleveren. Fastned-directeur Michiel Langezaal ziet dat anders. “FTM kijkt als een accountant en trekt de lijn van afgelopen jaren door. Dan blijft de groei van elektrisch rijden heel beperkt. Wij voorspellen een exponentiële groei, waarbij er in 2021 100 duizend volledig elektrische auto’s rijden. Ook onze omzet groeit exponentieel. Het is een kwestie van tijd voor we winst gaan maken. We draaien break-even bij ongeveer vijftien bezoekers per dag.”

p17 laadpaal als kip

De vraag is of die elektrische auto’s straks thuis worden opgeladen, of dat zij gebruik maken van de wat duurdere vrije snelladers. “Als je de investering in zo’n thuislader meetelt is onze stroom niet duurder”, zegt Langezaal. “Dan kom je toch uit op een pompstationmodel.” Bovendien worden die, in tegenstelling tot de ‘huisladers’, steeds sneller: de Nissan Leaf, verwacht in september, kan op 100 kW laden. “Dan heb je met een half uur laden genoeg stroom om 200-300 kilometer te rijden. Die technologie groeit razendsnel.”

Pompstationmodel

Fastned krijgt ook steeds meer concurrentie, van partijen als Allego, oliemaatschappijen en enkele kleinere spelers. “Nog dit jaar komen er tien tot twintig laadpalen bij bestaande tankstations in de Randstad”, vertelt woordvoerder Thijs van Velzen van Shell. “Wij zien dat het elektrisch wagenpark steeds sneller groeit. Daarom beginnen we nu met twintig laadstations.” Voorlopig lijkt de groei van laadpalen flink sneller te gaan dan die van het EV-aanbod. The New Motion is leverancier van de laadpaal-aan-huis, die vaak via leasemaatschappijen bij de EV worden verstrekt. Directeur Sytze Zuidema van The New Motion verwacht dat ook de OEM’s de markt op zullen komen. “Dat gebeurt nu al, kijk maar naar BMW: dat maakt echt de transformatie van auto als bezit naar mobility as a service. Via autodeeldiensten en leasing, maar ook door laadpunten aan te bieden met de eigen merknaam en het eigen logo erop. De meeste fabrikanten zijn echter nog niet zover als BMW en Daimler, laat staan zover als Tesla met zijn supercharger-netwerk.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Dossier Duurzaamheid | Laadpaal als kip | Automotive Online
Fastned krijgt steeds meer concurrentie, zoals van partijen als Allego, oliemaatschappijen en autofabrikanten

Dossier Duurzaamheid | Laadpaal als kip

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Nederland telt momenteel 28 duizend ‘vrije’ laadpalen (aldus de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) en 78 duizend mensen hebben een laadpaal aan huis. Het merendeel van de vrije laadpalen is universeel, zoals die van Fastned, die met 50 kW alle merken en systemen auto’s laden. En dan zijn er nog de merk­speci­fieke palen, zoals die van Tesla, die een vermogen ­hebben van 90 kW. Dan betekent: vijf kwartier laden voor 400 km rijden. De snelle groei maakt een einde aan het ­wel­bekende kip-eiprobleem tussen infrastructuur het auto-aanbod, maar zorgt tegelijkertijd voor een sneue aanblik. De zestig laadpalen van Fastned ontvangen per dag slechts drie bezoekers. Het bedrijf haalde onlangs 7,7 miljoen euro op om verder uit te breiden rond Londen en in Duitsland, met Europees marktleiderschap als hoofddoel. De bloggers van Follow the Money zetten er hun vraagtekens bij: wel investeren en laadstations bouwen, maar nauwelijks klanten hebben, dat gaat financiers nooit rendement opleveren. Fastned-directeur Michiel Langezaal ziet dat anders. “FTM kijkt als een accountant en trekt de lijn van afgelopen jaren door. Dan blijft de groei van elektrisch rijden heel beperkt. Wij voorspellen een exponentiële groei, waarbij er in 2021 100 duizend volledig elektrische auto’s rijden. Ook onze omzet groeit exponentieel. Het is een kwestie van tijd voor we winst gaan maken. We draaien break-even bij ongeveer vijftien bezoekers per dag.”

p17 laadpaal als kip

De vraag is of die elektrische auto’s straks thuis worden opgeladen, of dat zij gebruik maken van de wat duurdere vrije snelladers. “Als je de investering in zo’n thuislader meetelt is onze stroom niet duurder”, zegt Langezaal. “Dan kom je toch uit op een pompstationmodel.” Bovendien worden die, in tegenstelling tot de ‘huisladers’, steeds sneller: de Nissan Leaf, verwacht in september, kan op 100 kW laden. “Dan heb je met een half uur laden genoeg stroom om 200-300 kilometer te rijden. Die technologie groeit razendsnel.”

Pompstationmodel

Fastned krijgt ook steeds meer concurrentie, van partijen als Allego, oliemaatschappijen en enkele kleinere spelers. “Nog dit jaar komen er tien tot twintig laadpalen bij bestaande tankstations in de Randstad”, vertelt woordvoerder Thijs van Velzen van Shell. “Wij zien dat het elektrisch wagenpark steeds sneller groeit. Daarom beginnen we nu met twintig laadstations.” Voorlopig lijkt de groei van laadpalen flink sneller te gaan dan die van het EV-aanbod. The New Motion is leverancier van de laadpaal-aan-huis, die vaak via leasemaatschappijen bij de EV worden verstrekt. Directeur Sytze Zuidema van The New Motion verwacht dat ook de OEM’s de markt op zullen komen. “Dat gebeurt nu al, kijk maar naar BMW: dat maakt echt de transformatie van auto als bezit naar mobility as a service. Via autodeeldiensten en leasing, maar ook door laadpunten aan te bieden met de eigen merknaam en het eigen logo erop. De meeste fabrikanten zijn echter nog niet zover als BMW en Daimler, laat staan zover als Tesla met zijn supercharger-netwerk.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.