Van koploper naar achterhoede

Dossier Duurzaamheid | Door investeringen in EV lopen we achter met waterstof

Mark Litjens Mark Litjens
• Laatste update:

In het Energieakkoord, dat in 2013 is ondertekend door 47 organisaties (van overheid tot maatschappelijke instellingen) staat dat in 2035 alle auto’s emissievrij moeten kunnen rijden. Ook andere landen hebben soortgelijke doelen. Autofabrikanten zetten nu (dankzij het dieselschandaal?) versneld in op het vergroten van het aanbod van elektrisch aangedreven auto’s, (plug-in) hybrides en waterstofvarianten. Zo presenteert Hyundai de komende jaren een aantal nieuwe modellen met een elektrische aandrijflijn of op basis van waterstof (FCEV), en lanceerde het onlangs de Ioniq – die ook nog als hybride en plug-in hybride verkrijgbaar is. Volgend jaar komt de Hyundai Kona Electric, in 2018 een nieuwe FCEV waterstofauto. BMW heeft met de i3 inmiddels een zogenoemde BEV (volledig elektrische auto) en daar komen een Mini (in 2019), X3 BEV (2020) en (autonome) iNext (2021) bij. Andrew Mason, ­product communications manager bij BMW Nederland, schat het aandeel van hybride en volledig elektrische modellen in de nieuwverkoop van de BMW Group op 15-25 procent over tien jaar. “Dit jaar is het doel om wereldwijd 100 duizend BMW’s i/iPerformance te verkopen.

De meeste fabrikanten wedden op meerdere paarden, waaronder ook verbrandingsmotoren. Mercedes-Benz meldde vorig jaar dat het ongeveer 7 miljard investeert in alternatieve aandrijflijnen en nog eens 2 miljard in nieuwe, schone diesels. “Motoren worden nog altijd schoner en zuiniger”, zegt Huub Dubbelman, woordvoerder van Mercedes-Benz Nederland. “Maar in 2025 moeten er minstens tien elektrische modellen in de showroom staan, inclusief de S-Klasse. Dan is een op de vijf verkochte Mercedessen elektrisch aangedreven.”p15

Zwaar hybrideleven

Toyota, dat furore maakte met de hybride, blijft deze aan­drijflijn de komende jaren trouw. De elektrische auto komt er ook, maar wanneer is nog niet bekend, zegt Guido ­Roozekrans, communicatiemanager bij Toyota-importeur Louwman &Parqui. Het merk heeft al wel een waterstofauto in productie: de Mirai. Hiervan zijn er in de afgelopen twee jaar echter pas zeven van verkocht. Roozekrans wijst, net als de andere importeurs, op de gebrekkige infrastructuur in ­Nederland, die het waterstofrijden onaantrekkelijk maakt. Er zijn momenteel drie waterstofstations, nog ver weg van de twintig die er in 2020 moeten staan. De importeurs kijken ­ver­lekkerd naar de landen om ons heen; Duitsland wil in de komende vijf jaar in samenwerking met het bedrijfsleven het aantal waterstofstations uitbreiden van 30 naar 400.p16 auto

Het lijkt erop dat Nederland zijn positie als gidsland voor nieuwe aandrijftechnologieën, misschien wel dankzij de ­subsidies op hybrides, op langere termijn heeft verspeeld. “Wij komen dit jaar met de Mercedes GLC op waterstof, maar die gaat in eerste instantie naar landen waar een goede waterstof­infrastructuur bestaat, zoals Japan, ­Noorwegen en Engeland”, zegt Dubbelman. “Daar zijn de overheden de motor achter deze omwenteling. In Nederland staan we er slechter voor dan tien jaar geleden; al het geld is ingezet op elektrisch rijden en dat heeft de ontwikkeling vertraagd.”

Oskar Voorsmit, business developmentmanager bij ­leverancier Pitpoint, kan zich wel vinden in het commentaar van de importeurs. “In september wordt bekend gemaakt wat voor subsidie er voor waterstoftankstations gaat gelden. De innovaties moeten uit het bedrijfsleven komen, maar zonder subsidie zal geen marktpartij er op inzetten in de ­huidige marktsituatie. Willen we als Nederland ook in ­waterstof een rol spelen, dan moeten er nu stappen worden gezet – anders is de doelstelling van 20 tankstations in 2020 onhaalbaar.”

p17 investeren

Reacties

  • R. Granfeld

    Misschien is de hele waterstof-infrastructuur binnenkort overbodig. Studenten van de TU Eindhoven ‘voeren’ momenteel een elektrische stadsbus van VDL bij met elektriciteit afkomstig uit mierenzuur. Deze niet-giftige, niet-explosieve stof wordt met behulp van een katalysator gesplitst in CO2 en waterstof. Als bij de productie van mierenzuur CO2 wordt gebruikt die afkomstig is uit de industrie of elektriciteitsproductie, is het geheel klimaatneutraal. Zeker zo belangrijk is echter dat mierenzuur geen aparte infrastructuur vraagt. Bestaande tanks bij reguliere pompen moeten slechts een nieuwe coating aan de binnenkant krijgen. Los daarvan zijn er aan het voertuig geen hogedruktanks nodig.

Dossier Duurzaamheid | Door investeringen in EV lopen we achter met waterstof | Automotive Online
Van koploper naar achterhoede

Dossier Duurzaamheid | Door investeringen in EV lopen we achter met waterstof

Mark Litjens Mark Litjens
• Laatste update:

In het Energieakkoord, dat in 2013 is ondertekend door 47 organisaties (van overheid tot maatschappelijke instellingen) staat dat in 2035 alle auto’s emissievrij moeten kunnen rijden. Ook andere landen hebben soortgelijke doelen. Autofabrikanten zetten nu (dankzij het dieselschandaal?) versneld in op het vergroten van het aanbod van elektrisch aangedreven auto’s, (plug-in) hybrides en waterstofvarianten. Zo presenteert Hyundai de komende jaren een aantal nieuwe modellen met een elektrische aandrijflijn of op basis van waterstof (FCEV), en lanceerde het onlangs de Ioniq – die ook nog als hybride en plug-in hybride verkrijgbaar is. Volgend jaar komt de Hyundai Kona Electric, in 2018 een nieuwe FCEV waterstofauto. BMW heeft met de i3 inmiddels een zogenoemde BEV (volledig elektrische auto) en daar komen een Mini (in 2019), X3 BEV (2020) en (autonome) iNext (2021) bij. Andrew Mason, ­product communications manager bij BMW Nederland, schat het aandeel van hybride en volledig elektrische modellen in de nieuwverkoop van de BMW Group op 15-25 procent over tien jaar. “Dit jaar is het doel om wereldwijd 100 duizend BMW’s i/iPerformance te verkopen.

De meeste fabrikanten wedden op meerdere paarden, waaronder ook verbrandingsmotoren. Mercedes-Benz meldde vorig jaar dat het ongeveer 7 miljard investeert in alternatieve aandrijflijnen en nog eens 2 miljard in nieuwe, schone diesels. “Motoren worden nog altijd schoner en zuiniger”, zegt Huub Dubbelman, woordvoerder van Mercedes-Benz Nederland. “Maar in 2025 moeten er minstens tien elektrische modellen in de showroom staan, inclusief de S-Klasse. Dan is een op de vijf verkochte Mercedessen elektrisch aangedreven.”p15

Zwaar hybrideleven

Toyota, dat furore maakte met de hybride, blijft deze aan­drijflijn de komende jaren trouw. De elektrische auto komt er ook, maar wanneer is nog niet bekend, zegt Guido ­Roozekrans, communicatiemanager bij Toyota-importeur Louwman &Parqui. Het merk heeft al wel een waterstofauto in productie: de Mirai. Hiervan zijn er in de afgelopen twee jaar echter pas zeven van verkocht. Roozekrans wijst, net als de andere importeurs, op de gebrekkige infrastructuur in ­Nederland, die het waterstofrijden onaantrekkelijk maakt. Er zijn momenteel drie waterstofstations, nog ver weg van de twintig die er in 2020 moeten staan. De importeurs kijken ­ver­lekkerd naar de landen om ons heen; Duitsland wil in de komende vijf jaar in samenwerking met het bedrijfsleven het aantal waterstofstations uitbreiden van 30 naar 400.p16 auto

Het lijkt erop dat Nederland zijn positie als gidsland voor nieuwe aandrijftechnologieën, misschien wel dankzij de ­subsidies op hybrides, op langere termijn heeft verspeeld. “Wij komen dit jaar met de Mercedes GLC op waterstof, maar die gaat in eerste instantie naar landen waar een goede waterstof­infrastructuur bestaat, zoals Japan, ­Noorwegen en Engeland”, zegt Dubbelman. “Daar zijn de overheden de motor achter deze omwenteling. In Nederland staan we er slechter voor dan tien jaar geleden; al het geld is ingezet op elektrisch rijden en dat heeft de ontwikkeling vertraagd.”

Oskar Voorsmit, business developmentmanager bij ­leverancier Pitpoint, kan zich wel vinden in het commentaar van de importeurs. “In september wordt bekend gemaakt wat voor subsidie er voor waterstoftankstations gaat gelden. De innovaties moeten uit het bedrijfsleven komen, maar zonder subsidie zal geen marktpartij er op inzetten in de ­huidige marktsituatie. Willen we als Nederland ook in ­waterstof een rol spelen, dan moeten er nu stappen worden gezet – anders is de doelstelling van 20 tankstations in 2020 onhaalbaar.”

p17 investeren

Reacties

  • R. Granfeld

    Misschien is de hele waterstof-infrastructuur binnenkort overbodig. Studenten van de TU Eindhoven ‘voeren’ momenteel een elektrische stadsbus van VDL bij met elektriciteit afkomstig uit mierenzuur. Deze niet-giftige, niet-explosieve stof wordt met behulp van een katalysator gesplitst in CO2 en waterstof. Als bij de productie van mierenzuur CO2 wordt gebruikt die afkomstig is uit de industrie of elektriciteitsproductie, is het geheel klimaatneutraal. Zeker zo belangrijk is echter dat mierenzuur geen aparte infrastructuur vraagt. Bestaande tanks bij reguliere pompen moeten slechts een nieuwe coating aan de binnenkant krijgen. Los daarvan zijn er aan het voertuig geen hogedruktanks nodig.