Autonieuws | We’re going to Ibiza

Steven Don Steven Don
• Laatste update:

Wat zeggen de experts?

Stéphan Vermeulen, coördinator magazines Autoweek

Voor: Oude tijden herleven met de nieuwe Seat Ibiza. Net als in het begin van deze eeuw krijg je met het model een VW Polo in een flamboyante verpakking tegen een iets lagere prijs en je krijgt ook nog eens modernere techniek dan in zijn Duitse neef. De nieuwe Ibiza past bovendien een stuk beter bij het positieve imago van Seat dan zijn voorganger. 
Tegen: Ook in deze Seat zien we materialen die minder mooi zijn dan die in andere producten van de Volkswagen Groep. 
Consumentenpotentieel: Een 8,5.

Frank van Klink, directeur XLLease

Voor: Met de oude was niets mis, maar de nieuwe maakt wel een sprong voorwaarts. Strak in vormgeving, wegligging en prijsstelling.  Sportief alternatief voor de Polo of de Fabia. 
Tegen: Helaas geen ST-versie meer. En voor de Nederlandse markt is het ontbreken van zo’n stationcar wel een zonde. Een deel van de oude ST-rijders stapt mogelijk over in een Skoda Fabia Combi of Renault Clio Estate; de Ibiza zal hiervoor in de plaats een nieuwe kopersgroep moeten aanspreken.
Leasepotentieel:  Het B-segment groeit weer, met dank aan de vlaktaks. Ook in private lease zal de Ibiza op menig shortlist komen. Daarom ondanks het gemis van de ST nog steeds een 8. 

Joost Klaren, restwaardespecialist Autotelex

Voor: Goede reputatie van zijn voorganger en bovendien op alle belangrijke punten een stap voorwaarts: looks, interieur, veiligheidsvoorzieningen, gewicht en connectiviteit.
Tegen: De versies SC en ST zijn beide weg. Zo wordt de Ibiza meer doorsnee en raakt het model met het verdwijnen van de ­driedeurs SC iets van zijn sportieve imago kwijt.
Restwaardepotentieel: Een 8; het geheel nieuwe platform en alle andere innovaties dragen hier aan bij.

Hans den Hollander, fleetmanager Cisco

Voor: Een aantrekkelijk gelijnde B-segmenter die misschien niet overal zijn weg naar de autokeuzelijst zal vinden, maar toch wel bij bedrijven die de Pon/VAG-merken in hun keuzemenu hebben. Ze hebben het bij Seat voor elkaar gekregen om het interieur ruimer te maken, terwijl hij van buiten even lang blijft; da’s toch knap. Hij heeft ook een mooi en compleet interieur met zakelijke uitstraling. 
Tegen: Hoewel de Ibiza redelijk zuinig en schoon genoemd kan worden, is het geen uitschieter op dat gebied. Wellicht dat de aardgasversie kan bijdragen aan verdere CO2-reductie, maar een vol-elektrische versie was natuurlijk mooier geweest voor de fleetowners die daar op sturen.
Fleetpotentieel: Een 7,5.

Autonieuws | We’re going to Ibiza | Automotive Online

Autonieuws | We’re going to Ibiza

Steven Don Steven Don
• Laatste update:

Wat zeggen de experts?

Stéphan Vermeulen, coördinator magazines Autoweek

Voor: Oude tijden herleven met de nieuwe Seat Ibiza. Net als in het begin van deze eeuw krijg je met het model een VW Polo in een flamboyante verpakking tegen een iets lagere prijs en je krijgt ook nog eens modernere techniek dan in zijn Duitse neef. De nieuwe Ibiza past bovendien een stuk beter bij het positieve imago van Seat dan zijn voorganger. 
Tegen: Ook in deze Seat zien we materialen die minder mooi zijn dan die in andere producten van de Volkswagen Groep. 
Consumentenpotentieel: Een 8,5.

Frank van Klink, directeur XLLease

Voor: Met de oude was niets mis, maar de nieuwe maakt wel een sprong voorwaarts. Strak in vormgeving, wegligging en prijsstelling.  Sportief alternatief voor de Polo of de Fabia. 
Tegen: Helaas geen ST-versie meer. En voor de Nederlandse markt is het ontbreken van zo’n stationcar wel een zonde. Een deel van de oude ST-rijders stapt mogelijk over in een Skoda Fabia Combi of Renault Clio Estate; de Ibiza zal hiervoor in de plaats een nieuwe kopersgroep moeten aanspreken.
Leasepotentieel:  Het B-segment groeit weer, met dank aan de vlaktaks. Ook in private lease zal de Ibiza op menig shortlist komen. Daarom ondanks het gemis van de ST nog steeds een 8. 

Joost Klaren, restwaardespecialist Autotelex

Voor: Goede reputatie van zijn voorganger en bovendien op alle belangrijke punten een stap voorwaarts: looks, interieur, veiligheidsvoorzieningen, gewicht en connectiviteit.
Tegen: De versies SC en ST zijn beide weg. Zo wordt de Ibiza meer doorsnee en raakt het model met het verdwijnen van de ­driedeurs SC iets van zijn sportieve imago kwijt.
Restwaardepotentieel: Een 8; het geheel nieuwe platform en alle andere innovaties dragen hier aan bij.

Hans den Hollander, fleetmanager Cisco

Voor: Een aantrekkelijk gelijnde B-segmenter die misschien niet overal zijn weg naar de autokeuzelijst zal vinden, maar toch wel bij bedrijven die de Pon/VAG-merken in hun keuzemenu hebben. Ze hebben het bij Seat voor elkaar gekregen om het interieur ruimer te maken, terwijl hij van buiten even lang blijft; da’s toch knap. Hij heeft ook een mooi en compleet interieur met zakelijke uitstraling. 
Tegen: Hoewel de Ibiza redelijk zuinig en schoon genoemd kan worden, is het geen uitschieter op dat gebied. Wellicht dat de aardgasversie kan bijdragen aan verdere CO2-reductie, maar een vol-elektrische versie was natuurlijk mooier geweest voor de fleetowners die daar op sturen.
Fleetpotentieel: Een 7,5.