‘Automotive is vaak een prima investering’

Dossier Vastgoed | W.P. Carey jaagt op Nederlands vastgoed

Steven Don Steven Don
• Laatste update:
Mertlitz: 'Het liefst doen we grote transacties.'

Hoewel er veel leegstand is in het dealerlandschap, is Cristopher Mertlitz goed te spreken over de ­Nederlandse automotive markt. W.P. Carey beheert ­wereldwijd voor ruim 20 miljard dollar aan vastgoed, waarvan 6 procent in de automotive sector. Mertlitz waagt zich niet aan generalisaties over bijvoorbeeld de gezondheid van de autobranche. “Wat maakt bedrijven winstgevend? We zien veel goede bedrijven die langdurig winstgevend zijn. Je kunt in het algemeen zeker niet zeggen dat de automotive een slechte bedrijfstak is. Wij investeren er graag in; zeker als de prijs en de contractvoorwaarden goed zijn is het voor ons een ideale langetermijninvestering.” 

Langjarige contracten

Het Amerikaanse vastgoedfonds zoekt het liefst portefeuilles vanaf 20 miljoen euro, waarbij het vastgoed op de beste locaties in Nederland dient te staan, met langlopende huurcontracten en meerdere diensten, zoals verkoop van gebruikte auto’s, lease en onderhoud. “Dit minimum van 20 miljoen is niet heel hard. Mits het object geschikt is, zijn we ook bereid te zakken”, zegt Mertlitz. “Maar wij kunnen jaarlijks maar een beperkt aantal transacties doen, dus vandaar onze focus op grote deals. Kleinere transacties kunnen echter interessant zijn, bijvoorbeeld als het ons in contact brengt met goede investeerders en huurders.” Het liefst heeft Mertlitz deals zoals die met Stern, waarvan W.P. Carey anderhalf jaar geleden tien panden kocht in een sale-and-lease-backdeal voor 57 miljoen euro, maar die zijn in Nederland niet vaak te realiseren. “Wij zijn alleen ­geïnteresseerd in langdurige overeenkomsten.”

Bang om zijn hoofd te stoten door de aankoop van veel panden die dan alsnog leeg komen te staan, iets dat in de autobranche niet ondenkbeeldig is, is Mertlitz niet. “Zelfs op het hoogtepunt van de crisis in 2009 was onze leegstand beperkt tot onder de 2 procent. We zitten in veel verschillende bedrijfssegmenten en daardoor zijn onze risico’s gespreid.” Mertlitz denkt dat sale-and-lease-backconstructies veel toekomst hebben in Nederland. “Er zijn veel eigenaren, veel meer dan in bijvoorbeeld de VS. Daar vindt men vaker dat geld beter kan worden geïnvesteerd in de kernactiviteiten dan in vastgoed.” 

Dossier Vastgoed | W.P. Carey jaagt op Nederlands vastgoed | Automotive Online
‘Automotive is vaak een prima investering’

Dossier Vastgoed | W.P. Carey jaagt op Nederlands vastgoed

Steven Don Steven Don
• Laatste update:
Mertlitz: 'Het liefst doen we grote transacties.'

Hoewel er veel leegstand is in het dealerlandschap, is Cristopher Mertlitz goed te spreken over de ­Nederlandse automotive markt. W.P. Carey beheert ­wereldwijd voor ruim 20 miljard dollar aan vastgoed, waarvan 6 procent in de automotive sector. Mertlitz waagt zich niet aan generalisaties over bijvoorbeeld de gezondheid van de autobranche. “Wat maakt bedrijven winstgevend? We zien veel goede bedrijven die langdurig winstgevend zijn. Je kunt in het algemeen zeker niet zeggen dat de automotive een slechte bedrijfstak is. Wij investeren er graag in; zeker als de prijs en de contractvoorwaarden goed zijn is het voor ons een ideale langetermijninvestering.” 

Langjarige contracten

Het Amerikaanse vastgoedfonds zoekt het liefst portefeuilles vanaf 20 miljoen euro, waarbij het vastgoed op de beste locaties in Nederland dient te staan, met langlopende huurcontracten en meerdere diensten, zoals verkoop van gebruikte auto’s, lease en onderhoud. “Dit minimum van 20 miljoen is niet heel hard. Mits het object geschikt is, zijn we ook bereid te zakken”, zegt Mertlitz. “Maar wij kunnen jaarlijks maar een beperkt aantal transacties doen, dus vandaar onze focus op grote deals. Kleinere transacties kunnen echter interessant zijn, bijvoorbeeld als het ons in contact brengt met goede investeerders en huurders.” Het liefst heeft Mertlitz deals zoals die met Stern, waarvan W.P. Carey anderhalf jaar geleden tien panden kocht in een sale-and-lease-backdeal voor 57 miljoen euro, maar die zijn in Nederland niet vaak te realiseren. “Wij zijn alleen ­geïnteresseerd in langdurige overeenkomsten.”

Bang om zijn hoofd te stoten door de aankoop van veel panden die dan alsnog leeg komen te staan, iets dat in de autobranche niet ondenkbeeldig is, is Mertlitz niet. “Zelfs op het hoogtepunt van de crisis in 2009 was onze leegstand beperkt tot onder de 2 procent. We zitten in veel verschillende bedrijfssegmenten en daardoor zijn onze risico’s gespreid.” Mertlitz denkt dat sale-and-lease-backconstructies veel toekomst hebben in Nederland. “Er zijn veel eigenaren, veel meer dan in bijvoorbeeld de VS. Daar vindt men vaker dat geld beter kan worden geïnvesteerd in de kernactiviteiten dan in vastgoed.”