We willen onze eigen koers varen

Onder managers | Fred Collé (Wellcoll) over groeien in een krimpende markt

Han Terneldeli Han Terneldeli
• Laatste update:

Waterputten en zeebenen

“Voordat ik hier in 2008 kwam, heb ik heel andere dingen gedaan”, vertelt Fred Collé. “Ik zat onder andere in Burkina Faso, waar droogte het grootste probleem is van de bevolking. Daar hield ik me bezig met het aanleggen van waterputten. Het bedrijf waarvoor ik werkte heette ook Pon, maar had niets te maken met de Volkswagen-importeur; we reden er op z’n Afrikaans met een Peugeot 504. Daar viel het me op dat er heel veel mensen zijn die met bijna niks toch gelukkig kunnen zijn. Een echte levensles.”

Terug in Nederland begon Collé bij Intersite Survey, een bedrijf in de offshore-industrie. Collé: “Maar omdat ik geen zeebenen had, ben ik er weggegaan en bij Decostone begonnen. Een start-up van DSM. Buitengewoon leerzaam, zo’n groot bedrijf. Pas tien jaar later kwam ik in de buurt van het honk en ging ik bij CPS Color werken. Ik kwam binnen als productiemanager en nam afscheid als director industrial engineering; veertien jaar werkte ik er voordat ik in 2008 de overstap naar Wellcoll maakte. Mijn hybride achtergrond – om het zo maar te noemen – komt me goed van pas. Ik heb gepionierd en veel geleerd over ondernemen. Eenmaal thuis loste ik mijn jongere broer Dorrie af, die het stuur in handen had genomen toen pa in ’84 overleed.”

Aansturing

“Samen met mijn broer en Vital Verheggen (ex-Rabobank, sinds 2012 bij Welcoll) ben ik nu aandeelhouder. Vitals focus is commercieel; ik ben van nature meer een general manager, we vullen elkaar goed aan. Meer overhead hebben we niet nodig. Kijk, voor een schadebedrijf zijn we groot, maar ik realiseer me dat we naar mkb-maatstaven niet boven het maaiveld uitsteken. Daarom hebben we ook geen commissarissen. Naast de tweekoppige directie (Collé en Verheggen, red) hebben we op iedere vestiging een bedrijfsleider en natuurlijk is er een controller die rapporteert aan alle aandeelhouders. De bedrijfsleiders hebben schademanagers en receptionistes ter ondersteuning. In de budgettering en de verslaglegging zijn we verregaand geautomatiseerd met Visionplanner. Elke bedrijfsleider kan in realtime aan de hand van kpi’s op zijn dashboard zien wat de targets zijn, hoe hij scoort en hoe hij het doet ten opzichte van de andere vestigingen. Dankzij die heldere online rapportage hoeven we niet meer iedere maand over de cijfers te vergaderen. Dat doen we nu eens per kwartaal en tussentijds bellen we als dat nodig is. Daarnaast hebben we een geautomatiseerd hrm-systeem, Visma Talent & Salaris, waarin de bedrijfsleiders toegang hebben tot de files van hun personeelsleden. Met een app op hun telefoon vragen medewerkers verlof aan en ook overwerk wordt op die manier geboekt. En net zoals je bij je ziektekostenverzekering een foto maakt van je declaratie om die in te dienen, gaat dat hier ook zo met die app. Alleen door onze schaalgrootte kunnen we zo vergaand automatiseren. Op de administratie hebben we dan ook maar drie man zitten (2,5 fte,red) en dat is weinig.”

De Wellcoll Groep is ook actief bezig met maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen. “Wij vinden het belangrijk om betrokken te zijn bij onze omgeving. Zo helpen we mensen met een achterstand aan het werk en sponsoren we de Voedselbank en Amnesty International. En daarnaast houden we in onze bedrijfsvoering sterk rekening met mvo, onder meer met energieverbruik, opslag en afvoer van materialen enzovoort. Ik denk wel dat we onze verantwoordelijkheid nemen, zeker.”

Van schadebedrijf naar mobiliteitspartner

“Mijn broer Dorrie heeft zijn stempel op de zaak gedrukt. Onder meer met de bouw van het pand in Sittard dat qua ontwerp geïnspireerd is op zijn grote liefde, de Citroën DS. Ik ben persoonlijk meer van de oude Jaguars, vandaar dat je James May van Top Gear op onze site tegenkomt”, zegt Collé. “Van hem kocht ik m’n serie 2 Coupé. Door onze hobby past de restauratie van oldtimers ons goed.” De liefde voor het vak en Collés pionierservaring zorgde ervoor dat Wellcoll het traditionele schadebedrijf snel ontsteeg. Sinds zijn aantreden werden er aan de lopende band nieuwe activiteiten toegevoegd. In 2009 ontstond ­Rentarolla als verhuurbedrijf met de gedachte dat al het vervangend vervoer in het weekend ook productief zou kunnen zijn. Aan verhuur werd leasing gekoppeld en inmiddels is er een wagenpark met 500 auto’s. Kort daarna volgde autobelettering (inclusief car-wrapping) en de caravan- en camperservice. Ook de bedrijfswageninrichting is een aparte club met een buitendienst om de handel actief aan de man te brengen. Wellcoll werd dealer van voertuigvolgsystemen (onder meer Tomtom) en franchisenemer van Fleetport, een inname- en uitgiftepunt voor leasemaatschappijen en wagenparkbeheerders.

Ik realiseer me dat we naar ­mkb-maatstaven niet boven het maaiveld ­uitsteken.

Van collega Kersten nam Collé de afdeling over die auto’s aanpast voor ­mensen met een beperking. En last but not least is er nog het designspuiten. Een branchevreemde activiteit, waarbij Wellcoll spuitwerk levert aan onder andere architecten en meubelmakers. “Het is een geheel andere markt met een projectmatig karakter, en dat is erg leuk. Bovendien spreiden we risico’s”, aldus Collé. “Al die ontwikkelingen leiden ertoe dat nog maar 30 procent van ons werk door verzekeraars betaald wordt. “Maar let wel, zegt de zakenman, ook die omzet is bijzonder gewaardeerd!” Op de site staat dat Wellcoll Groep goed is voor 13 duizend doorgangen; betekent dat dan 15 miljoen euro omzet? “Nee”, zegt Collé. “Je mag daar niet het gemiddelde schadebedrag tegenover zetten. We doen immers ook veel remarketing en niet-schade­gerelateerd werk. Op jaarbasis komen we op 12 miljoen euro uit en mede door de diversificatie ­houden we daar zo’n 4 à 5 procent aan over.”

Marktveranderingen

“Hoe we door de crisis kwamen? Als grootste verzekeraar zette Achmea in 2009 de toon. Van individuele contracten gingen ze naar deals met ketens. Het tarief daalde van 65 naar 55 euro.
Dat is een korting van 15 procent en partijen als Schadegarant volgden die koers. Dat betekende fors bezuinigen en anders werken, meer herstellen bijvoorbeeld en minder vervangen. En we hebben de bezem door ons leveranciersbestand gehaald; ook zij moesten goedkoper leveren. Dat geldt voor paint en non-paint, maar ook voor zaken als kantoorartikelen en de koffie. Ondertussen zijn we lean en mean en dat is maar goed ook. Ik voorspel je dat de markt in de komende twintig jaar krimpt van 1 miljard tot 150 of 200 ­miljoen euro. Een heleboel verzekeraars zitten straks niet meer in die automarkt en het aantal schadebedrijven zal sterk afnemen – het aantal ketens mogelijk ook. Ik verwacht dat je uiteindelijk in zo’n kleine markt voor een redelijk tarief moeten kunnen werken.” Voor de korte termijn gelooft Collé dat merkerkenning een bedreiging vormt. “Veel merken hebben hun eigen schadeherstel. Kijk maar naar Ford, Opel, BMW en ­bijvoorbeeld Mercedes. Er blijven maar weinig merken over waarvoor we een merkerkenning kunnen krijgen en Achmea wil nu eenmaal zo’n specialisatie.” Een andere ontwikkeling is dat er onafhankelijke partijen bemiddelen in schades zoals Fixico en Deukweg. Hoe ziet de Limburgse ondernemer dat? “Ik denk dat ze heel veel macht gaan krijgen. Op dit moment werken ze alleen met WA-schades, maar alleen daarvoor heeft Fixico al 25 man in dienst. Hun invloed zal toe­nemen en de vraag is hoe ze met de schade­bedrijven omgaan. Stellen ze kwaliteitseisen of worden het Airbnb’s waar iedereen aan mee kan doen? Daarnaast kan het natuurlijk ook nog zijn dat de autofabrikanten zelf gaan verzekeren. Eén ding staat vast: er komt veel op ons af.”

CV Fred Collé:

Geboren: 25-11-1957 (59 jaar) Opleiding: HTS Heerlen (bachelor elektronische communicatie), Maastricht School of Management / Werkervaring: 1982 – Projectmanager energie- en watervoorziening in Burkina Faso / 1983 – Elektro-ingenieur bij Intersite ­Surveys / 1984 – Hoofd Technische Dienst bij Decostone Europe / 1994 – Diverse functies bij CPS Color, waaronder director Industrial Engineering en Director ­Production en Logistics / Persoonlijk: Fred Collé woont in Sittard, samen met zijn vrouw Ingrid en hun twee zoons Beau en Jean.

Van ABS naar AAS

Met meer dan honderd man in dienst en zes vestigingen in eigendom is het duidelijk dat Wellcoll een speler van formaat is in de schademarkt. Collé: “Er zit drive in onze tent en we willen graag een eigen koers kunnen varen. We hebben een prima tijd gehad bij ABS en daar zijn we de club dankbaar voor, maar we zijn ondertussen meer dan alleen schadehersteller. Met onze veelzijdige structuur voelen we ons beter thuis bij AAS. Vandaar dat we in 2016 geswitcht zijn.” En wat Focwa en Bovag betreft: “We zijn al lang een tevreden lid van de Focwa en dat is prima zo. Maar de Bovag heeft wel al jaren een heel stabiel management, dat is een sterk punt van ze. Daarin zit zeker een les voor de Focwa.”

Over Care

“Er gingen al jaren geruchten. Het was geen vraag meer óf er een faillissement kwam, maar wanneer. De manier waarop Schadenet de boedel van Care overnam, dwingt respect bij me af. De voorkennis die van Mossel waarschijnlijk had, zal geholpen hebben bij de snelle afwikkeling. Maar ik vind het wel jammer dat Schadenet de negatieve prijsspiraal van de grote leasemaatschappijen niet heeft doorbroken. Zíj hebben immers bijgedragen aan de ondergang. En het is de vraag hoelang de opdrachtgevers Schadenet blijven ondersteunen. Hun grote leden verkopen inmiddels duizenden verzekeringspolissen per jaar van bijvoorbeeld Bovemij en ze hebben samen meer auto’s in de lease gezet dan een partij als Alphabet. Dat wringt.”

Opvolging

“Ik ben 59 jaar en wil nog wel tot met mijn 65e door. Ik vind het heerlijk en steek er al gauw een uur of 60 per week in. Ik ben nog niet echt met mijn opvolging bezig. Duidelijk is wel dat er een belangrijke rol ligt voor Vital, die 44 jaar is. Of er kinderen van ons in de directie komen? Ik heb geen idee. In de regel moet je daar voorzichtig mee zijn; het belangrijkste is dat ik een opvolger met capaciteiten heb en of dat familie is, is van secundair belang. De tijd zal het leren.”

Profiel Wellcoll Groep

Wellcoll is een familiebedrijf, opgericht in 1953. Door overnames ontstond er een keten van schadeherstelbedrijven in Limburg. Vanaf 2008 ontwikkelde Wellcoll zich verder tot een veelzijdige mobiliteitspartner met een verhuur- en leasetak, oldtimerrestauratie, autobelettering, autoaanpassingen voor mensen met een beperking, caravan- en camperservice, bedrijfswageninrichting, voertuigvolgsystemen, wagenparkbeheer en designspuiten (een branchevreemde activiteit). Met ruim 100 medewerkers realiseert Wellcoll een omzet van zo’n 12 miljoen euro en een rendement van 4 à 5 procent.

1953 Start carrosserie-inrichting door Wil Collé in Sittard
1974 Start Hub van Well Autoschade in Heerlen
1984 Hub van Well en Wil Collé overlijden, hun zoons Stef en Dorrie volgen hen op
1999 Samenwerking tussen Collé en Van Well, de naam Wellcoll wordt ingevoerd
2002 Collé start vestiging Maastricht 2003 Van Well start vestiging Kerkrade
2008 Juridische samenvoeging, Fred Collé volgt zijn broer Dorrie op en wordt algemeen directeur
2008 Overname ASN Bergmans in Weert
2009 Start Rentarolla autoverhuur en -leasing
2010 Start autobelettering en caravan- en camperservice
2011 Start Finnerup bedrijfswageninrichting
2013 Dealer Tomtom Telematics voertuigvolgsystemen
2014 Franchisenemer Fleetport poolbeheer
2015 Overname ABS Midden Limburg (Weert)
2016 Overname van de afdeling autoaanpassingen voor invaliden van Kersten
2016 Overname Mycar Harrie Willems in Roermond

Geplaatst in rubriek:
Han Terneldeli
Han Terneldeli

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist en tekstschrijver voor het bedrijfsleven. Voor Automotive knoopt hij deze werelden aan elkaar in gesprekken met managers in de autoretail over ondernemerschap, leiderschap en visie.

Reacties

  • H. Filon

    Collé is een lichtend voorbeeld dat visie hebben en dat ook omzetten in daden leidt tot goed ondernemerschap en overleven. Wachten tot de storm overwaait heeft geen zin. De branche heeft geen last van de crisis maar van de nieuwe realiteit. Zij die zich het beste aanpassen zijn degene die overleven.
    Chapeau Fred

Onder managers | Fred Collé (Wellcoll) over groeien in een krimpende markt | Automotive Online
We willen onze eigen koers varen

Onder managers | Fred Collé (Wellcoll) over groeien in een krimpende markt

Han Terneldeli Han Terneldeli
• Laatste update:

Waterputten en zeebenen

“Voordat ik hier in 2008 kwam, heb ik heel andere dingen gedaan”, vertelt Fred Collé. “Ik zat onder andere in Burkina Faso, waar droogte het grootste probleem is van de bevolking. Daar hield ik me bezig met het aanleggen van waterputten. Het bedrijf waarvoor ik werkte heette ook Pon, maar had niets te maken met de Volkswagen-importeur; we reden er op z’n Afrikaans met een Peugeot 504. Daar viel het me op dat er heel veel mensen zijn die met bijna niks toch gelukkig kunnen zijn. Een echte levensles.”

Terug in Nederland begon Collé bij Intersite Survey, een bedrijf in de offshore-industrie. Collé: “Maar omdat ik geen zeebenen had, ben ik er weggegaan en bij Decostone begonnen. Een start-up van DSM. Buitengewoon leerzaam, zo’n groot bedrijf. Pas tien jaar later kwam ik in de buurt van het honk en ging ik bij CPS Color werken. Ik kwam binnen als productiemanager en nam afscheid als director industrial engineering; veertien jaar werkte ik er voordat ik in 2008 de overstap naar Wellcoll maakte. Mijn hybride achtergrond – om het zo maar te noemen – komt me goed van pas. Ik heb gepionierd en veel geleerd over ondernemen. Eenmaal thuis loste ik mijn jongere broer Dorrie af, die het stuur in handen had genomen toen pa in ’84 overleed.”

Aansturing

“Samen met mijn broer en Vital Verheggen (ex-Rabobank, sinds 2012 bij Welcoll) ben ik nu aandeelhouder. Vitals focus is commercieel; ik ben van nature meer een general manager, we vullen elkaar goed aan. Meer overhead hebben we niet nodig. Kijk, voor een schadebedrijf zijn we groot, maar ik realiseer me dat we naar mkb-maatstaven niet boven het maaiveld uitsteken. Daarom hebben we ook geen commissarissen. Naast de tweekoppige directie (Collé en Verheggen, red) hebben we op iedere vestiging een bedrijfsleider en natuurlijk is er een controller die rapporteert aan alle aandeelhouders. De bedrijfsleiders hebben schademanagers en receptionistes ter ondersteuning. In de budgettering en de verslaglegging zijn we verregaand geautomatiseerd met Visionplanner. Elke bedrijfsleider kan in realtime aan de hand van kpi’s op zijn dashboard zien wat de targets zijn, hoe hij scoort en hoe hij het doet ten opzichte van de andere vestigingen. Dankzij die heldere online rapportage hoeven we niet meer iedere maand over de cijfers te vergaderen. Dat doen we nu eens per kwartaal en tussentijds bellen we als dat nodig is. Daarnaast hebben we een geautomatiseerd hrm-systeem, Visma Talent & Salaris, waarin de bedrijfsleiders toegang hebben tot de files van hun personeelsleden. Met een app op hun telefoon vragen medewerkers verlof aan en ook overwerk wordt op die manier geboekt. En net zoals je bij je ziektekostenverzekering een foto maakt van je declaratie om die in te dienen, gaat dat hier ook zo met die app. Alleen door onze schaalgrootte kunnen we zo vergaand automatiseren. Op de administratie hebben we dan ook maar drie man zitten (2,5 fte,red) en dat is weinig.”

De Wellcoll Groep is ook actief bezig met maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen. “Wij vinden het belangrijk om betrokken te zijn bij onze omgeving. Zo helpen we mensen met een achterstand aan het werk en sponsoren we de Voedselbank en Amnesty International. En daarnaast houden we in onze bedrijfsvoering sterk rekening met mvo, onder meer met energieverbruik, opslag en afvoer van materialen enzovoort. Ik denk wel dat we onze verantwoordelijkheid nemen, zeker.”

Van schadebedrijf naar mobiliteitspartner

“Mijn broer Dorrie heeft zijn stempel op de zaak gedrukt. Onder meer met de bouw van het pand in Sittard dat qua ontwerp geïnspireerd is op zijn grote liefde, de Citroën DS. Ik ben persoonlijk meer van de oude Jaguars, vandaar dat je James May van Top Gear op onze site tegenkomt”, zegt Collé. “Van hem kocht ik m’n serie 2 Coupé. Door onze hobby past de restauratie van oldtimers ons goed.” De liefde voor het vak en Collés pionierservaring zorgde ervoor dat Wellcoll het traditionele schadebedrijf snel ontsteeg. Sinds zijn aantreden werden er aan de lopende band nieuwe activiteiten toegevoegd. In 2009 ontstond ­Rentarolla als verhuurbedrijf met de gedachte dat al het vervangend vervoer in het weekend ook productief zou kunnen zijn. Aan verhuur werd leasing gekoppeld en inmiddels is er een wagenpark met 500 auto’s. Kort daarna volgde autobelettering (inclusief car-wrapping) en de caravan- en camperservice. Ook de bedrijfswageninrichting is een aparte club met een buitendienst om de handel actief aan de man te brengen. Wellcoll werd dealer van voertuigvolgsystemen (onder meer Tomtom) en franchisenemer van Fleetport, een inname- en uitgiftepunt voor leasemaatschappijen en wagenparkbeheerders.

Ik realiseer me dat we naar ­mkb-maatstaven niet boven het maaiveld ­uitsteken.

Van collega Kersten nam Collé de afdeling over die auto’s aanpast voor ­mensen met een beperking. En last but not least is er nog het designspuiten. Een branchevreemde activiteit, waarbij Wellcoll spuitwerk levert aan onder andere architecten en meubelmakers. “Het is een geheel andere markt met een projectmatig karakter, en dat is erg leuk. Bovendien spreiden we risico’s”, aldus Collé. “Al die ontwikkelingen leiden ertoe dat nog maar 30 procent van ons werk door verzekeraars betaald wordt. “Maar let wel, zegt de zakenman, ook die omzet is bijzonder gewaardeerd!” Op de site staat dat Wellcoll Groep goed is voor 13 duizend doorgangen; betekent dat dan 15 miljoen euro omzet? “Nee”, zegt Collé. “Je mag daar niet het gemiddelde schadebedrag tegenover zetten. We doen immers ook veel remarketing en niet-schade­gerelateerd werk. Op jaarbasis komen we op 12 miljoen euro uit en mede door de diversificatie ­houden we daar zo’n 4 à 5 procent aan over.”

Marktveranderingen

“Hoe we door de crisis kwamen? Als grootste verzekeraar zette Achmea in 2009 de toon. Van individuele contracten gingen ze naar deals met ketens. Het tarief daalde van 65 naar 55 euro.
Dat is een korting van 15 procent en partijen als Schadegarant volgden die koers. Dat betekende fors bezuinigen en anders werken, meer herstellen bijvoorbeeld en minder vervangen. En we hebben de bezem door ons leveranciersbestand gehaald; ook zij moesten goedkoper leveren. Dat geldt voor paint en non-paint, maar ook voor zaken als kantoorartikelen en de koffie. Ondertussen zijn we lean en mean en dat is maar goed ook. Ik voorspel je dat de markt in de komende twintig jaar krimpt van 1 miljard tot 150 of 200 ­miljoen euro. Een heleboel verzekeraars zitten straks niet meer in die automarkt en het aantal schadebedrijven zal sterk afnemen – het aantal ketens mogelijk ook. Ik verwacht dat je uiteindelijk in zo’n kleine markt voor een redelijk tarief moeten kunnen werken.” Voor de korte termijn gelooft Collé dat merkerkenning een bedreiging vormt. “Veel merken hebben hun eigen schadeherstel. Kijk maar naar Ford, Opel, BMW en ­bijvoorbeeld Mercedes. Er blijven maar weinig merken over waarvoor we een merkerkenning kunnen krijgen en Achmea wil nu eenmaal zo’n specialisatie.” Een andere ontwikkeling is dat er onafhankelijke partijen bemiddelen in schades zoals Fixico en Deukweg. Hoe ziet de Limburgse ondernemer dat? “Ik denk dat ze heel veel macht gaan krijgen. Op dit moment werken ze alleen met WA-schades, maar alleen daarvoor heeft Fixico al 25 man in dienst. Hun invloed zal toe­nemen en de vraag is hoe ze met de schade­bedrijven omgaan. Stellen ze kwaliteitseisen of worden het Airbnb’s waar iedereen aan mee kan doen? Daarnaast kan het natuurlijk ook nog zijn dat de autofabrikanten zelf gaan verzekeren. Eén ding staat vast: er komt veel op ons af.”

CV Fred Collé:

Geboren: 25-11-1957 (59 jaar) Opleiding: HTS Heerlen (bachelor elektronische communicatie), Maastricht School of Management / Werkervaring: 1982 – Projectmanager energie- en watervoorziening in Burkina Faso / 1983 – Elektro-ingenieur bij Intersite ­Surveys / 1984 – Hoofd Technische Dienst bij Decostone Europe / 1994 – Diverse functies bij CPS Color, waaronder director Industrial Engineering en Director ­Production en Logistics / Persoonlijk: Fred Collé woont in Sittard, samen met zijn vrouw Ingrid en hun twee zoons Beau en Jean.

Van ABS naar AAS

Met meer dan honderd man in dienst en zes vestigingen in eigendom is het duidelijk dat Wellcoll een speler van formaat is in de schademarkt. Collé: “Er zit drive in onze tent en we willen graag een eigen koers kunnen varen. We hebben een prima tijd gehad bij ABS en daar zijn we de club dankbaar voor, maar we zijn ondertussen meer dan alleen schadehersteller. Met onze veelzijdige structuur voelen we ons beter thuis bij AAS. Vandaar dat we in 2016 geswitcht zijn.” En wat Focwa en Bovag betreft: “We zijn al lang een tevreden lid van de Focwa en dat is prima zo. Maar de Bovag heeft wel al jaren een heel stabiel management, dat is een sterk punt van ze. Daarin zit zeker een les voor de Focwa.”

Over Care

“Er gingen al jaren geruchten. Het was geen vraag meer óf er een faillissement kwam, maar wanneer. De manier waarop Schadenet de boedel van Care overnam, dwingt respect bij me af. De voorkennis die van Mossel waarschijnlijk had, zal geholpen hebben bij de snelle afwikkeling. Maar ik vind het wel jammer dat Schadenet de negatieve prijsspiraal van de grote leasemaatschappijen niet heeft doorbroken. Zíj hebben immers bijgedragen aan de ondergang. En het is de vraag hoelang de opdrachtgevers Schadenet blijven ondersteunen. Hun grote leden verkopen inmiddels duizenden verzekeringspolissen per jaar van bijvoorbeeld Bovemij en ze hebben samen meer auto’s in de lease gezet dan een partij als Alphabet. Dat wringt.”

Opvolging

“Ik ben 59 jaar en wil nog wel tot met mijn 65e door. Ik vind het heerlijk en steek er al gauw een uur of 60 per week in. Ik ben nog niet echt met mijn opvolging bezig. Duidelijk is wel dat er een belangrijke rol ligt voor Vital, die 44 jaar is. Of er kinderen van ons in de directie komen? Ik heb geen idee. In de regel moet je daar voorzichtig mee zijn; het belangrijkste is dat ik een opvolger met capaciteiten heb en of dat familie is, is van secundair belang. De tijd zal het leren.”

Profiel Wellcoll Groep

Wellcoll is een familiebedrijf, opgericht in 1953. Door overnames ontstond er een keten van schadeherstelbedrijven in Limburg. Vanaf 2008 ontwikkelde Wellcoll zich verder tot een veelzijdige mobiliteitspartner met een verhuur- en leasetak, oldtimerrestauratie, autobelettering, autoaanpassingen voor mensen met een beperking, caravan- en camperservice, bedrijfswageninrichting, voertuigvolgsystemen, wagenparkbeheer en designspuiten (een branchevreemde activiteit). Met ruim 100 medewerkers realiseert Wellcoll een omzet van zo’n 12 miljoen euro en een rendement van 4 à 5 procent.

1953 Start carrosserie-inrichting door Wil Collé in Sittard
1974 Start Hub van Well Autoschade in Heerlen
1984 Hub van Well en Wil Collé overlijden, hun zoons Stef en Dorrie volgen hen op
1999 Samenwerking tussen Collé en Van Well, de naam Wellcoll wordt ingevoerd
2002 Collé start vestiging Maastricht 2003 Van Well start vestiging Kerkrade
2008 Juridische samenvoeging, Fred Collé volgt zijn broer Dorrie op en wordt algemeen directeur
2008 Overname ASN Bergmans in Weert
2009 Start Rentarolla autoverhuur en -leasing
2010 Start autobelettering en caravan- en camperservice
2011 Start Finnerup bedrijfswageninrichting
2013 Dealer Tomtom Telematics voertuigvolgsystemen
2014 Franchisenemer Fleetport poolbeheer
2015 Overname ABS Midden Limburg (Weert)
2016 Overname van de afdeling autoaanpassingen voor invaliden van Kersten
2016 Overname Mycar Harrie Willems in Roermond

Geplaatst in rubriek:
Han Terneldeli
Han Terneldeli

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist en tekstschrijver voor het bedrijfsleven. Voor Automotive knoopt hij deze werelden aan elkaar in gesprekken met managers in de autoretail over ondernemerschap, leiderschap en visie.

Reacties

  • H. Filon

    Collé is een lichtend voorbeeld dat visie hebben en dat ook omzetten in daden leidt tot goed ondernemerschap en overleven. Wachten tot de storm overwaait heeft geen zin. De branche heeft geen last van de crisis maar van de nieuwe realiteit. Zij die zich het beste aanpassen zijn degene die overleven.
    Chapeau Fred