Autonieuws | Een 6,3 voor de Fiat Tipo
Wat zeggen de experts?
Stéphan Vermeulen, chef redactie Autoweek
Voor: Hij heeft een uitgebreid motorengamma en het interieur is mooi en overzichtelijk.
Tegen: Door de relatief hoge CO2-uitstoot zijn de prijzen in Nederland hoog, en dat terwijl de auto juist door scherpe prijzen moet concurreren onderin het C-segment. Wij vinden daarnaast dat de Koreanen met de Kia Cee’d en de kersverse Hyundai i30, veel completere en vooral veel fijnere C-segmenters hebben.
Consumentenpotentieel: 5,5.
Frank van Klink, directeur XLLease
Voor: Dat er een vlaktaks is gekomen. Wie zich iets beter verdiept in de prijzen dan de gemiddelde Autoweek-lezer ziet dat je voor bruto 25 duizend euro een zeer complete C-segmenter met prima diesel hebt. Het gemis aan hightech zien wij bij Fiat als een voordeel, net als haar lange historie in het C-segment.
Tegen: Fiat heeft er een handje van om met kortingsacties te strooien en dat is niet fijn voor een stabiele restwaardeontwikkeling. Daarnaast is het gebruik van de interieurmaterialen wel heel erg jaren 80. Wij hadden voor een andere naam gekozen in het licht van haar roerige geschiedenis.
Leasepotentieel: Als we eerlijk zijn? Bij ons maar heel beperkt, maar dat heeft meer met onszelf te maken. Er zijn leasemaatschappijen die het merk warm omhelzen en daar liggen zeker kansen voor de nieuwe Tipo. Wij geven een 7.
Joost Klaren, restwaardespecialist Autotelex
Voor: Niet veel meer dan dat het uiterlijk in ieder geval goed is ontvangen.
Tegen: Door de hoge CO2-uitstoot zijn de benzineversies direct al uit de markt geprijsd. De diesels zijn concurrerender, maar C-segment diesels zijn geen restwaardetoppers.
Restwaardepotentieel: De nieuwe Tipo krijgt een 6. De nieuwprijzen van de benzineversies waar Fiat juist mee zou kunnen scoren zijn nu simpelweg te hoog.
Hans den Hollander, fleetmanager Cisco
Voor: De vormgeving van de nieuwe Tipo is dik in orde en de prijs is concurrerend te noemen. Onderscheid in bijtelling is er niet meer sinds 1 januari, dus de niet al te zuinige motoriseringen hoeven voor de berijders geen beletsel te vormen om de auto te kiezen.
Tegen: Het zal Fiat niet meevallen om een plaats te veroveren in de autolijstjes van autoregelingen, aangezien de succesmodellen vooral in de kleinste klassen zijn te vinden en fleetowners toch liever kiezen voor een compleet gamma per merk. De CO2-emissies van de benzineversies zijn ook niet vooruitstrevend en zullen een belemmering kunnen vormen als de regeling een CO2-limiet voorschrijft.
Fleetpotentieel: Een 6,5. Ik voorzie geen groot aandeel in de zakelijke markt.