Automotive Managementsessie deel 1: Amber en de toekomst van mobiliteit

Rondetafel: nieuwe business dankzij autodelen

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Foto's: Gerard van Bree

De Automotive Management Sessies zijn een initiatief van vakblad Automotive en de Lammers Support Groep en vinden een aantal malen per jaar plaats. Met een kleine groep branchegenoten en een potentiële gamechanger van buiten de branche, belichten we elke editie een ander thema. We trappen af met een pitch of korte presentatie.

Een bedrag van een kleine zeventig miljoen euro scheidt Steven Nelemans en zijn team bij Amber Mobility van de launch van dé oplossing voor bijna alle mobiliteitsproblemen: de Amber Mobility, een elektrische, zelf­rijdende deelauto. Amber One is een start-up, ontsproten aan de TU/Eindhoven. Er worden momenteel investeerders gezocht voor de bouw van een eigen elektrische, zelfrijdende deelauto. Athlon is de eerste prominente partij die Amber ondersteunt. Inmiddels heeft Amber wel al een deelautoplatform uitgerold. Onze gasten zijn onder de indruk van de plannen van de ambitieuze start-up, maar zien ook nog wel enkele beren op de weg.

Hoofdstuk 1: de pitch

pitchSteven Nelemans: “Met Amber Mobility willen we mobiliteit aanbieden zoals Spotify muziek: we bieden via een app een deelauto aan op basis aan de voorkeur van de berijder. Voor een vast bedrag van 33 euro per week, all-in. Er zijn al veel concepten, maar niemand biedt een echt alternatief voor autobezit. ABN Amro is onze launching partner, de bank gaat gebruik maken van ons systeem. Daarnaast ontwikkelen we zelf een auto. De ­huidige auto’s zijn gemaakt om te bezitten, niet om te delen. Ze staan ­minstens 80 procent van de tijd stil, ook overdag. En ze slijten. Het model van autofabrikanten is er op gebaseerd dat je om de paar jaar een nieuwe auto koopt. Onze auto heeft een levensduur van 1,5 miljoen kilometer, weegt 650 kilo, heeft een bereik van 400 kilometer en een topsnelheid van 150 kilometer per uur. Hij is modulair opgebouwd zodat je hem tussentijds kunt upgraden met de nieuwste techniek, bijvoorbeeld infotainmentsystemen. Het is een kapitaalintensief project en we zoeken investeerders. Het streefbedrag is 70 miljoen euro. We zitten nu ongeveer op 2 procent daarvan. Om onze toekomstige klanten al te laten wennen aan corporate in plaats van individual mobility zijn we al gestart met het deelautoplatform. We kunnen zo meten hoe gebruikers handelen en reizen. Bij ABN Amro hebben we BMW’s  i3 ingezet. In de nabije toekomst starten we ook projecten bij andere grote bedrijven, in de regio Eindhoven. Om heel ­Eindhoven mobiel te maken zijn 500 auto’s nodig.”

Hoofdstuk 2: De slagingskans van Amber ­Mobility

Klaassen opent de discussie met een tip: “Steek je energie toch niet in een eigen auto, maar maak gebruik van het bestaande wagenpark.”
Nelemans: “Dat lukt niet voor de kostprijs die we voor ogen ­hebben en de bestaande auto’s gaan ook niet lang genoeg mee.”
De Baaij: “Uber wil straks zelfrijdende taxi’s en dan kunnen de ­chauffeurs eruit. De auto’s zijn er niet geschikt voor.”
Nelemans: “Bij Uber is autodelen nog iets incidenteels: de ­gebruikers hebben vrijwel allemaal nog een eigen auto.”
De Baaij: “Waarop is het bedrag van 33 euro gebaseerd?” 
Nelemans: “De gemiddelde kosten zijn het uitgangspunt, maar bij par-keren gaan we uit van een speciaal tarief, anders komt het niet uit.”
Westgeest: “Hoeveel auto’s heb je nodig?”
Nelemans: “Uitgaande van acht personen per auto hebben we 1 miljoen auto’s nodig om heel Nederland mobiel te maken. We hebben Amber mobility opgesplitst in twee bedrijven: een voor het mobiliteitsconcept en een voor de bouw van de auto. Het concept is ons product, de auto is extra. Er zijn twee bottlenecks; de financiering is de grootste. We vragen een onhollands groot investeringsbedrag. Als partner ligt VDL voor de hand. We zijn met ze in gesprek, maar voor VDL wordt het pas interessant als we de prototypefase voorbij zijn en er daadwerkelijk geproduceerd kan gaan worden.”

Hoe zorg je ervoor dat je auto 1,5 miljoen kilometer meegaat?
Nelemans: “We gaan op een andere manier bouwen. We kiezen voor onderdelen die al beschikbaar zijn, maar kiezen daarbij voor de onderdelen die lang meegaan.” 
Klaassen: “Ik denk dat de huidige auto’s veel langer meegaan dan gedacht wordt.”
Nelemans: “De auto’s gaan wel lang mee, maar het businessmodel van fabrikanten is gericht op vervanging van de gehele auto, niet van het aanbrengen van nieuwe systemen op bestaande modellen.”
De Baaij: “De dekkingsgraad is allesbepalend. Het moet vooral ­makkelijk zijn om het te gebruiken, anders zullen mensen nooit hun eigen auto weg doen.”
Van den Helder: “Waarom zoek je de samenwerking niet met een grote verhuurder?” 
Nelemans: “Wij onderscheiden ons door gegarandeerde mobiliteit.”
Westgeest: “Ik gebruik deelconcepten in Amsterdam; het komt regelmatig voor dat er niks beschikbaar is of niemand reageert via Snappcar. Als dit project slaagt, zetten jullie deze initiatieven te kakken.” 
Klaassen: “Terwijl stilstand heel veel geld kost.” 
Van den Helder: “Gemiddeld 20 euro per dag. Je had dit tien jaar geleden moeten doen, nu zijn er al zo veel aanbieders; wat doen jullie anders dan de rest?” 
Nelemans: “We denken niet primair vanuit productie en bezit. Wij willen uitsluitend mobiliteit bieden. Het liefst met een zelfrijdende auto. Zodra autonoom rijden mogelijk is, gaan we die module opnemen.”

Gesprekspartners

gesprekspartners

Van links naar rechts:

Gerrit Boks, dga van het gelijknamige universele autobedrijf in Apeldoorn.
Boks zit al dertig jaar in het vak. Hij heeft tweehonderd auto’s op voorraad en ver­koopt er negenhonderd per jaar. ‘Onze grootste bedrei­ging is dat we niet meer kunnen omgaan met de moderne autotechniek.’

Cees Klaassen, commercieel directeur Schadeketen ASN, een landelijke ­­schade­­­herstelketen met 81 vestigingen. 
Dat er in de toekomst geen schade meer wordt gereden, is volgens Klaassen grote onzin. ‘Het mobiele telefoongebruik in de auto leidt weer tot meer ongevallen en dankzij de klimaatverandering hebben we steeds meer grote hagelbuien.

Rolf Westgeest, eigenaar van websites Exportwagen.eu en Webwinkels voor Auto’s (WWVA).
Volgens Westgeest biedt de toenemende connectiviteit kansen. ‘Wij kunnen onze sites en diensten overal aan vast­knopen waardoor het bereik enorm is. De zeggen­schap is echter nog aan de 50-plussers en die remmen innovatie af.’

Kees Struijk, sales­directeur dealergroep Henri & Herman.
Struijk ziet Opel uit een diep dal klauteren. ‘Importeurs zien liever grote panden met veel verkopers en een grote demovloot, maar bij ons groeien de marketingafdeling en het kcc harder dan het aantal nieuwe verkopers.
Dat is de nieuwe trend.’

Henk van den Helder, directeur Benelux bij Hertz autoverhuur. 
Van den Helder ziet kansen in het gebruiken van stilstaande auto’s. ‘Over vijf jaar verhuren we de zakelijk ingezette huurauto’s die nu stilstaan. Partijen als Snappcar kunnen bijvoorbeeld onze auto’s als premium aanbieden op hun site. Voor mensen die geen oude Volvo 740 willen huren, maar een nieuwe V60.’

Steven Nelemans, student electrical engineering aan de TU/e en ceo van Amber Mobility.
Nelemans wil niets minder dan de hele mobiliteitsmarkt openbreken. ‘En daardoor komen we met een revo­lutionaire auto die modulair is opgebouwd en 1,5 miljoen kilometer meegaat.’

Thijs de Baaij, met zijn Autobedrijf de Baaij winnaar van verkiezing Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het jaar 2016/2017.
De Baaij zoekt zijn groei niet zozeer in de autobranche. ‘Ik wil een lokale ondernemer zijn en hoef geen twintig auto­bedrijven in de hele regio of daarbuiten. Dan open ik liever een restaurant of schoenen­zaak in de buurt. Local heroes blijven bestaan, dat weet ik zeker.’

Hoofdstuk 3: Van Amber naar de toekomst van ­mobiliteit

Het aantal elektrische auto’s in Nederland stijgt van 12 duizend nu naar maximaal 50 duizend in 2020.

Van den Helder: “Als de actieradius boven de 300 uitkomt, kan het hard gaan met de verkoop.”
Westgeest: “Als de Model 3 van Tesla leverbaar is zeker.”
Struijk: “De nieuwe Ampera komt volgend jaar, die heeft een actieradius van 500 kilometer. Er komen er naar verwachting niet veel naar Nederland, meer krijgen we niet. Verder wordt het volgend jaar fiscaal wat lastiger voor andere merken.”
Boks: “Veel zal afhangen van de vraag of de overheid EV’s wil blijven stimuleren.”
Nelemans: “Diederik Samson heeft gezegd: we moeten alleen nog EV’s toestaan. Als er vanuit de overheid een nieuwe stimulans komt, gaan we dat doel halen.”
De Baaij: “Een elektrische auto moet sexy zijn, nu rijden mensen er alleen in voor het geld.” 
Westgeest: “Daar ben ik het niet mee eens. Mensen die nu een Tesla rijden, ­stappen nooit meer over op diesel. Bij ieder rookpluimpje uit de uitlaat krijgen ze een beroerte.” 

Dieselgate markeert het einde van de dieselmotor en de definitieve doorbraak van de elektrische.

Klaassen: “Het tempo van die EV-doorbraak is wel verhoogd, maar de plannen lagen er al, ook bij Volkswagen.”
Nelemans: “Ik denk dat het ook veel marketing is. Als de gemoederen bedaard zijn, neemt die nadruk op EV’s weer af.”
Struijk: “Het is een kip-eiverhaal. Als het aanbod er is, komt de vraag er ook wel.” 
Van den Helder: “Bij roken heeft het 25 jaar geduurd, maar het is nu niet denkbaar meer dat er in de trein, het vliegtuig of tijdens een vergadering gerookt wordt.”
Klaassen: “Ja, er ging zo een pakje doorheen tijdens vergaderingen, dat kun je je bijna niet meer voorstellen.”
Van den Helder: “De beeldvorming kan razendsnel veranderen. Daar kon de Cabellero Filter maar weinig aan veranderen.” 
Westgeest: “De autobezitter met een ‘stinkdiesel’ wordt straks met de nek aangekeken.”
De Baaij: “Dat denk ik ook.”

Stelling 3: De autonoom rijdende (deel)auto gooit alle ­businessmodellen in de autobranche overhoop.

De Baaij: “Ik zie op lokaal niveau wel veel in samenwerking met Bosch Car Service bijvoorbeeld of Hertz. We willen al die deelauto’s graag servicen en beheren, bijvoorbeeld als afhaal- en innamepunt.” 
Van den Helder: “Hertz bestaat al 100 jaar en we hebben een bezettingsgraad van 85 procent. Dat wil zeggen dat de auto’s gemiddeld ook 22 uur stil staan. Misschien geven we de auto’s straks gratis weg. Ik hoorde Ryanair-topman Micheal O’Leary dat zeggen over vlieg­tickets. ”
Klaassen: “Autodelen is gunstig voor de schadebranche, want hoe meer verschillende gebruikers een auto heeft, hoe meer schade er mee wordt gereden. Daarnaast moeten die auto’s vaker worden schoongemaakt en schadevrij worden gemaakt.”
Van den Helder: “Als verhuurbedrijf zijn we een belangrijke klant voor schadeherstellers. Een particulier laat zijn auto alleen de eerste drie jaar dat hij hem heeft herstellen.” 
Klaassen: “Vaak ziet een consument niet eens dat hij schade heeft, ga maar eens kijken bij een wasstraat.”
Westgeest: “De volgende generatie is minder individualistisch dan wij. De vraag is hoe flexibel die generatie is als het om mobiliteit gaat.
De auto zou het sociale middelpunt in ons leven kunnen worden. Daar ontmoet je mensen, zoals bij Blablacar.”
Boks: “Ik zie kansen als uitgiftepunt. In de Randstad zal autodelen veel sneller gemeengoed worden dan bij ons op de Veluwe. De volledige elektrische auto is weer een stap verder dan de hybride. Van onze klanten is ongeveer 40 procent zakelijk; die lopen hierin voorop. Ik moet zorgen dat mijn monteurs de veranderingen in autotechniek kunnen bijbenen. Die moeten vaker op bijscholing.”
Nelemans: “Over vijf jaar is er denk ik nog niet zo veel veranderd. Tesla kondigde de Model S al 10 jaar geleden aan. Maar hij is nog steeds niet geëvenaard door andere fabrikanten.” 
Struijk: “Ik denk dat het nog sneller zal gaan als we denken, we wennen zelf ook steeds sneller aan deze technologische ontwikkelingen.”
Klaassen: “De technologie is niet het probleem, dat is het menselijk gedrag dat maar langzaam verandert.”

De gasten verwachten dan ook dat de zelfrijdende auto weliswaar over niet al te lange tijd zijn intrede zal doen, maar dat het ­daadwerkelijk autonoom rijden nog wel wat haken en ogen heeft. Nelemans sluit af: “Op de snelweg kunnen we heel snel het rijden aan de auto overlaten, maar op andere wegen zijn voetgangers en fietsers het probleem. Op het Bovag-congres was een filmpje te zien waarbij een zelfrijdende auto wacht voor een zebrapad, waar een voetganger voor staat die niet oversteekt. Na vijftien seconden wachten ontstaat er een file. Een opstopping in de stad dus door een zelf­rijdende auto die zich strikt aan de wet houdt.”

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Rondetafel: nieuwe business dankzij autodelen | Automotive Online
Automotive Managementsessie deel 1: Amber en de toekomst van mobiliteit

Rondetafel: nieuwe business dankzij autodelen

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Foto's: Gerard van Bree

De Automotive Management Sessies zijn een initiatief van vakblad Automotive en de Lammers Support Groep en vinden een aantal malen per jaar plaats. Met een kleine groep branchegenoten en een potentiële gamechanger van buiten de branche, belichten we elke editie een ander thema. We trappen af met een pitch of korte presentatie.

Een bedrag van een kleine zeventig miljoen euro scheidt Steven Nelemans en zijn team bij Amber Mobility van de launch van dé oplossing voor bijna alle mobiliteitsproblemen: de Amber Mobility, een elektrische, zelf­rijdende deelauto. Amber One is een start-up, ontsproten aan de TU/Eindhoven. Er worden momenteel investeerders gezocht voor de bouw van een eigen elektrische, zelfrijdende deelauto. Athlon is de eerste prominente partij die Amber ondersteunt. Inmiddels heeft Amber wel al een deelautoplatform uitgerold. Onze gasten zijn onder de indruk van de plannen van de ambitieuze start-up, maar zien ook nog wel enkele beren op de weg.

Hoofdstuk 1: de pitch

pitchSteven Nelemans: “Met Amber Mobility willen we mobiliteit aanbieden zoals Spotify muziek: we bieden via een app een deelauto aan op basis aan de voorkeur van de berijder. Voor een vast bedrag van 33 euro per week, all-in. Er zijn al veel concepten, maar niemand biedt een echt alternatief voor autobezit. ABN Amro is onze launching partner, de bank gaat gebruik maken van ons systeem. Daarnaast ontwikkelen we zelf een auto. De ­huidige auto’s zijn gemaakt om te bezitten, niet om te delen. Ze staan ­minstens 80 procent van de tijd stil, ook overdag. En ze slijten. Het model van autofabrikanten is er op gebaseerd dat je om de paar jaar een nieuwe auto koopt. Onze auto heeft een levensduur van 1,5 miljoen kilometer, weegt 650 kilo, heeft een bereik van 400 kilometer en een topsnelheid van 150 kilometer per uur. Hij is modulair opgebouwd zodat je hem tussentijds kunt upgraden met de nieuwste techniek, bijvoorbeeld infotainmentsystemen. Het is een kapitaalintensief project en we zoeken investeerders. Het streefbedrag is 70 miljoen euro. We zitten nu ongeveer op 2 procent daarvan. Om onze toekomstige klanten al te laten wennen aan corporate in plaats van individual mobility zijn we al gestart met het deelautoplatform. We kunnen zo meten hoe gebruikers handelen en reizen. Bij ABN Amro hebben we BMW’s  i3 ingezet. In de nabije toekomst starten we ook projecten bij andere grote bedrijven, in de regio Eindhoven. Om heel ­Eindhoven mobiel te maken zijn 500 auto’s nodig.”

Hoofdstuk 2: De slagingskans van Amber ­Mobility

Klaassen opent de discussie met een tip: “Steek je energie toch niet in een eigen auto, maar maak gebruik van het bestaande wagenpark.”
Nelemans: “Dat lukt niet voor de kostprijs die we voor ogen ­hebben en de bestaande auto’s gaan ook niet lang genoeg mee.”
De Baaij: “Uber wil straks zelfrijdende taxi’s en dan kunnen de ­chauffeurs eruit. De auto’s zijn er niet geschikt voor.”
Nelemans: “Bij Uber is autodelen nog iets incidenteels: de ­gebruikers hebben vrijwel allemaal nog een eigen auto.”
De Baaij: “Waarop is het bedrag van 33 euro gebaseerd?” 
Nelemans: “De gemiddelde kosten zijn het uitgangspunt, maar bij par-keren gaan we uit van een speciaal tarief, anders komt het niet uit.”
Westgeest: “Hoeveel auto’s heb je nodig?”
Nelemans: “Uitgaande van acht personen per auto hebben we 1 miljoen auto’s nodig om heel Nederland mobiel te maken. We hebben Amber mobility opgesplitst in twee bedrijven: een voor het mobiliteitsconcept en een voor de bouw van de auto. Het concept is ons product, de auto is extra. Er zijn twee bottlenecks; de financiering is de grootste. We vragen een onhollands groot investeringsbedrag. Als partner ligt VDL voor de hand. We zijn met ze in gesprek, maar voor VDL wordt het pas interessant als we de prototypefase voorbij zijn en er daadwerkelijk geproduceerd kan gaan worden.”

Hoe zorg je ervoor dat je auto 1,5 miljoen kilometer meegaat?
Nelemans: “We gaan op een andere manier bouwen. We kiezen voor onderdelen die al beschikbaar zijn, maar kiezen daarbij voor de onderdelen die lang meegaan.” 
Klaassen: “Ik denk dat de huidige auto’s veel langer meegaan dan gedacht wordt.”
Nelemans: “De auto’s gaan wel lang mee, maar het businessmodel van fabrikanten is gericht op vervanging van de gehele auto, niet van het aanbrengen van nieuwe systemen op bestaande modellen.”
De Baaij: “De dekkingsgraad is allesbepalend. Het moet vooral ­makkelijk zijn om het te gebruiken, anders zullen mensen nooit hun eigen auto weg doen.”
Van den Helder: “Waarom zoek je de samenwerking niet met een grote verhuurder?” 
Nelemans: “Wij onderscheiden ons door gegarandeerde mobiliteit.”
Westgeest: “Ik gebruik deelconcepten in Amsterdam; het komt regelmatig voor dat er niks beschikbaar is of niemand reageert via Snappcar. Als dit project slaagt, zetten jullie deze initiatieven te kakken.” 
Klaassen: “Terwijl stilstand heel veel geld kost.” 
Van den Helder: “Gemiddeld 20 euro per dag. Je had dit tien jaar geleden moeten doen, nu zijn er al zo veel aanbieders; wat doen jullie anders dan de rest?” 
Nelemans: “We denken niet primair vanuit productie en bezit. Wij willen uitsluitend mobiliteit bieden. Het liefst met een zelfrijdende auto. Zodra autonoom rijden mogelijk is, gaan we die module opnemen.”

Gesprekspartners

gesprekspartners

Van links naar rechts:

Gerrit Boks, dga van het gelijknamige universele autobedrijf in Apeldoorn.
Boks zit al dertig jaar in het vak. Hij heeft tweehonderd auto’s op voorraad en ver­koopt er negenhonderd per jaar. ‘Onze grootste bedrei­ging is dat we niet meer kunnen omgaan met de moderne autotechniek.’

Cees Klaassen, commercieel directeur Schadeketen ASN, een landelijke ­­schade­­­herstelketen met 81 vestigingen. 
Dat er in de toekomst geen schade meer wordt gereden, is volgens Klaassen grote onzin. ‘Het mobiele telefoongebruik in de auto leidt weer tot meer ongevallen en dankzij de klimaatverandering hebben we steeds meer grote hagelbuien.

Rolf Westgeest, eigenaar van websites Exportwagen.eu en Webwinkels voor Auto’s (WWVA).
Volgens Westgeest biedt de toenemende connectiviteit kansen. ‘Wij kunnen onze sites en diensten overal aan vast­knopen waardoor het bereik enorm is. De zeggen­schap is echter nog aan de 50-plussers en die remmen innovatie af.’

Kees Struijk, sales­directeur dealergroep Henri & Herman.
Struijk ziet Opel uit een diep dal klauteren. ‘Importeurs zien liever grote panden met veel verkopers en een grote demovloot, maar bij ons groeien de marketingafdeling en het kcc harder dan het aantal nieuwe verkopers.
Dat is de nieuwe trend.’

Henk van den Helder, directeur Benelux bij Hertz autoverhuur. 
Van den Helder ziet kansen in het gebruiken van stilstaande auto’s. ‘Over vijf jaar verhuren we de zakelijk ingezette huurauto’s die nu stilstaan. Partijen als Snappcar kunnen bijvoorbeeld onze auto’s als premium aanbieden op hun site. Voor mensen die geen oude Volvo 740 willen huren, maar een nieuwe V60.’

Steven Nelemans, student electrical engineering aan de TU/e en ceo van Amber Mobility.
Nelemans wil niets minder dan de hele mobiliteitsmarkt openbreken. ‘En daardoor komen we met een revo­lutionaire auto die modulair is opgebouwd en 1,5 miljoen kilometer meegaat.’

Thijs de Baaij, met zijn Autobedrijf de Baaij winnaar van verkiezing Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het jaar 2016/2017.
De Baaij zoekt zijn groei niet zozeer in de autobranche. ‘Ik wil een lokale ondernemer zijn en hoef geen twintig auto­bedrijven in de hele regio of daarbuiten. Dan open ik liever een restaurant of schoenen­zaak in de buurt. Local heroes blijven bestaan, dat weet ik zeker.’

Hoofdstuk 3: Van Amber naar de toekomst van ­mobiliteit

Het aantal elektrische auto’s in Nederland stijgt van 12 duizend nu naar maximaal 50 duizend in 2020.

Van den Helder: “Als de actieradius boven de 300 uitkomt, kan het hard gaan met de verkoop.”
Westgeest: “Als de Model 3 van Tesla leverbaar is zeker.”
Struijk: “De nieuwe Ampera komt volgend jaar, die heeft een actieradius van 500 kilometer. Er komen er naar verwachting niet veel naar Nederland, meer krijgen we niet. Verder wordt het volgend jaar fiscaal wat lastiger voor andere merken.”
Boks: “Veel zal afhangen van de vraag of de overheid EV’s wil blijven stimuleren.”
Nelemans: “Diederik Samson heeft gezegd: we moeten alleen nog EV’s toestaan. Als er vanuit de overheid een nieuwe stimulans komt, gaan we dat doel halen.”
De Baaij: “Een elektrische auto moet sexy zijn, nu rijden mensen er alleen in voor het geld.” 
Westgeest: “Daar ben ik het niet mee eens. Mensen die nu een Tesla rijden, ­stappen nooit meer over op diesel. Bij ieder rookpluimpje uit de uitlaat krijgen ze een beroerte.” 

Dieselgate markeert het einde van de dieselmotor en de definitieve doorbraak van de elektrische.

Klaassen: “Het tempo van die EV-doorbraak is wel verhoogd, maar de plannen lagen er al, ook bij Volkswagen.”
Nelemans: “Ik denk dat het ook veel marketing is. Als de gemoederen bedaard zijn, neemt die nadruk op EV’s weer af.”
Struijk: “Het is een kip-eiverhaal. Als het aanbod er is, komt de vraag er ook wel.” 
Van den Helder: “Bij roken heeft het 25 jaar geduurd, maar het is nu niet denkbaar meer dat er in de trein, het vliegtuig of tijdens een vergadering gerookt wordt.”
Klaassen: “Ja, er ging zo een pakje doorheen tijdens vergaderingen, dat kun je je bijna niet meer voorstellen.”
Van den Helder: “De beeldvorming kan razendsnel veranderen. Daar kon de Cabellero Filter maar weinig aan veranderen.” 
Westgeest: “De autobezitter met een ‘stinkdiesel’ wordt straks met de nek aangekeken.”
De Baaij: “Dat denk ik ook.”

Stelling 3: De autonoom rijdende (deel)auto gooit alle ­businessmodellen in de autobranche overhoop.

De Baaij: “Ik zie op lokaal niveau wel veel in samenwerking met Bosch Car Service bijvoorbeeld of Hertz. We willen al die deelauto’s graag servicen en beheren, bijvoorbeeld als afhaal- en innamepunt.” 
Van den Helder: “Hertz bestaat al 100 jaar en we hebben een bezettingsgraad van 85 procent. Dat wil zeggen dat de auto’s gemiddeld ook 22 uur stil staan. Misschien geven we de auto’s straks gratis weg. Ik hoorde Ryanair-topman Micheal O’Leary dat zeggen over vlieg­tickets. ”
Klaassen: “Autodelen is gunstig voor de schadebranche, want hoe meer verschillende gebruikers een auto heeft, hoe meer schade er mee wordt gereden. Daarnaast moeten die auto’s vaker worden schoongemaakt en schadevrij worden gemaakt.”
Van den Helder: “Als verhuurbedrijf zijn we een belangrijke klant voor schadeherstellers. Een particulier laat zijn auto alleen de eerste drie jaar dat hij hem heeft herstellen.” 
Klaassen: “Vaak ziet een consument niet eens dat hij schade heeft, ga maar eens kijken bij een wasstraat.”
Westgeest: “De volgende generatie is minder individualistisch dan wij. De vraag is hoe flexibel die generatie is als het om mobiliteit gaat.
De auto zou het sociale middelpunt in ons leven kunnen worden. Daar ontmoet je mensen, zoals bij Blablacar.”
Boks: “Ik zie kansen als uitgiftepunt. In de Randstad zal autodelen veel sneller gemeengoed worden dan bij ons op de Veluwe. De volledige elektrische auto is weer een stap verder dan de hybride. Van onze klanten is ongeveer 40 procent zakelijk; die lopen hierin voorop. Ik moet zorgen dat mijn monteurs de veranderingen in autotechniek kunnen bijbenen. Die moeten vaker op bijscholing.”
Nelemans: “Over vijf jaar is er denk ik nog niet zo veel veranderd. Tesla kondigde de Model S al 10 jaar geleden aan. Maar hij is nog steeds niet geëvenaard door andere fabrikanten.” 
Struijk: “Ik denk dat het nog sneller zal gaan als we denken, we wennen zelf ook steeds sneller aan deze technologische ontwikkelingen.”
Klaassen: “De technologie is niet het probleem, dat is het menselijk gedrag dat maar langzaam verandert.”

De gasten verwachten dan ook dat de zelfrijdende auto weliswaar over niet al te lange tijd zijn intrede zal doen, maar dat het ­daadwerkelijk autonoom rijden nog wel wat haken en ogen heeft. Nelemans sluit af: “Op de snelweg kunnen we heel snel het rijden aan de auto overlaten, maar op andere wegen zijn voetgangers en fietsers het probleem. Op het Bovag-congres was een filmpje te zien waarbij een zelfrijdende auto wacht voor een zebrapad, waar een voetganger voor staat die niet oversteekt. Na vijftien seconden wachten ontstaat er een file. Een opstopping in de stad dus door een zelf­rijdende auto die zich strikt aan de wet houdt.”

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.