Ook Consumentenbond concludeert: uitstoot auto’s te hoog

De resultaten van het onderzoek zijn deze week gepubliceerd door de Consumentenbond.
De Renault Captur dci90 scoort het slechtst, met een overschrijding van 5,5 keer de norm. Alleen de Mercedes-Benz E220d en de BMW 118d hebben de gestelde NOx-norm niet overschreden.
De Consumentenbond heeft de test aangescherpt naar aanleiding van het sjoemelschandaal van Volkswagen, waarbij met frauduleuze software in dieselauto’s de NOx-testen in het lab werden gemanipuleerd. De consumentenbond heeft daarom de 26 modellen in het lab, maar ook op de openbare weg getest.
Paddenstoelen
Tussen 2012 en 2015 trokken onder andere TNO en Acea al aan de bel over afwijkende NOx-waarden van auto’s in vergelijking met laboratoriumtesten.
Pas na het bekend worden van dieselgate schoten allerlei verbruiksonderzoeken als paddenstoelen uit de grond. In maart voerde PSA een onderzoek uit op basis van de Real Driving Emission-test naar het werkelijke verbruik van Peugeot- en Citroën-diesels. Hieruit bleek dat het verbruik 40 procent hoger ligt dan volgens fabrieksopgaaf. Afgelopen september presenteerde het CBS onderzoeksresultaten waaruit bleek dat de NOx-uitstoot een kwart hoger lag dan verwacht.
In oktober kwamen RDW en TNO samen met onderzoeksresultaten naar de NOx-uitstoot van dieselmotoren. Hieruit bleek dat zestien van de dertig geteste modellen een sterk hogere NOx-uitstoot hadden. De Consumentenbond trekt nu dus een vergelijkbare conclusie.
Emissietesten.nl gelanceerd
RAI Vereniging heeft vandaag de site www.emissietesten.nl gelanceerd met daarop complexe informatie over de uitstoot van personenauto’s op een begrijpelijke manier voor een breed publiek. Het gaat dan om informatie over de uitstoot van stikstofoxiden (NOx), fijnstof en CO2. Volgens de branchevereniging bestaan er nog veel misverstanden over de emissies van personenauto’s. Zo worden volgens de organisator schadelijke stoffen zoals stikstofoxiden en fijnstof bijvoorbeeld verward met niet schadelijke stoffen als CO2.
Ook is er informatie te vinden over de nieuwe Europese emissietesten die op dit moment worden ontwikkeld om de uitstoot van personenauto’s te meten: de WLTP- en RDE-emissietesten. WLTP is de nieuwe emissietest, waarvan de uitkomsten dichter bij de werkelijkheid liggen dan bij de huidige NEDC-test. Op termijn wordt de WLTP-test aangevuld met de RDE, die een extra waarborg voor de praktijkemissie van schadelijke stoffen moet gegen. De EU moet de criteria hiervoor echter nog nader definiëren.