Dealer en universeel strijden om de OBD-poort

Dans om de telematicadongel

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:

Rond de connected car-techniek in nieuwe auto’s woedt een felle strijd tussen de autofabrikanten en het ongebonden kanaal. Nieuwe auto’s die met deze techniek worden afge­leverd, bieden tot nu toe geen mogelijkheid om een universeel autobedrijf in te voeren als voorkeursadres. Figiefa, de belangenbehartiger van het onafhankelijke kanaal in Brussel, dringt er bij de EU op aan om de consument zelf te laten kiezen of hij de data van zijn voertuig wil delen met een dealer of met een universeel autobedrijf. Vooralsnog staat het onafhankelijke kanaal er echter niet goed voor in deze strijd. Maar de aftermarket is er ook nog, en daar hebben de onafhankelijke autobedrijven en hun leveranciers een aanmerkelijk betere positie. Want er is een potentiële markt van bijna 6 miljoen auto’s in Nederland die geschikt zijn om te ­worden uitgerust met een of andere versie van connected car-techniek. Daarbij is vrijwel alle aandacht gericht op de OBD-poort. 

Goodies

Sator, ANWB, Explora, Mercedes-Benz, Terberg Leasing, Pon en Bosch zijn of ­worden in Nederland actief op het gebied van connected car-techniek voor oudere auto’s. De een noemt het een app, de ander noemt het een plug-in, een connector of een smartbox. In de praktijk is het altijd – behalve bij Pon – een dongel die in de OBD-poort gaat. De dongel maakt contact met een centrale server en middels bluetooth contact met de bijbehorende app op de smartphone van de consument en die krijgt zo verschillende diensten aangeboden. Zo kan hij bijvoorbeeld zien waar zijn auto zich bevindt, hij kan het brandstofverbruik monitoren en soms ook een rittenregistratie voeren. Maar er wordt ook een diagnosescan van zijn auto gemaakt, iedere keer als hij start. En hij wordt ook gewaarschuwd als het tijd is voor een onderhoudsbeurt. In een aantal gevallen is e-call, de automatische noodoproep, ook onderdeel van het pakket. Dit zijn de goodies, de producten die de consument moeten ­verleiden om de dongel-en-app te installeren. Maar bij die installatie hoort natuurlijk ook dat autobedrijf X of Y wordt aangewezen als voorkeursadres en zo inzage krijgt in de data van de auto. “Wij zien de foutcodes die de berijder nog niet ziet”, zegt Thijs Leentvaar, die bij Sator verantwoordelijk is voor de ont­wikkeling van de Mijn Garage Plug-in. “We zien bijvoorbeeld dat een krukassensor storingen vertoont. Daar zal de auto niet direct op uitvallen en dat hoeven we de klant dus niet meteen te vertellen. Is er een foutmelding die wel acuut gevaar oplevert, dan neemt het autobedrijf direct contact op met de klant.” 

Sator presenteerde afgelopen voorjaar al zijn Mijn Garage Plug-in, die het bedrijf zelf heeft ontwikkeld. “Wij wilden een 100 procent ­dedicated plug-in om onze mijngarage.nl-deelnemers te kunnen verbinden met hun klanten”, zegt Fred Kamphuis, manager ­marketing concepts bij Sator Holding. “Als we hadden meegelift met een bestaand product, dan hadden we dat niet kunnen realiseren. Onze plug-in werkt nu goed en wordt door de markt goed geaccepteerd. Zover zijn de onderdelenpro­ducenten nog niet.”De afgelopen weken zijn de 1.800 autobedrijven die bij Mijn Garage zijn aangesloten bijgepraat. De komende maand begint een promotiecampagne die het publiek voor de plug-in moet interesseren. “De Mijn Garage Plug-in gaat niet over ‘connected car’, maar over ‘connected customer’”, zegt commercieel directeur Tjep Fennema van Sator Central Services. “Het doel is om een relatie te leggen tussen het autobedrijf en de klant.” ­Volgens Fennema zijn de dongels allemaal gamechangers in de autobranche. “Je kunt als autobedrijf wel denken dat het zo’n vaart niet zal lopen, maar als je niet oplet zit er zomaar een dongel van de dealer in de auto van je klant. Let maar op, binnen drie jaar is elke auto op deze manier aangesloten.”

Binnen 3 jaar zijn alle auto’s uitgerust met een dongel.

Importeur

Die ‘dongel van de dealer’ is al heel concreet, want vooral Mercedes-Benz Nederland is druk bezig met zijn connected car-toepassing ­Connect Me. De Mercedes-dealers richten zich hiermee, net als Sator overigens, op voertuigen vanaf bouwjaar 2002. Mercedes-rijders krijgen de Connect Me-dongel gratis aangeboden door de dealers. Onder onafhankelijke auto­bedrijven is hierover al de nodige onrust ontstaan. “We raken er klanten door kwijt”, zegt Marco van Beek, directeur van het gelijknamige autobedrijf in Steenwijkerwold. Meer dan de helft van de omzet van zijn bedrijf komt uit het merk met de ster. “Maar het is ook weer niet zo dat de klant vanwege die dongel voor alles naar de dealer gaat.” Er komen dus ook ­Mercedessen met Mercedes-dongel in de werkplaats bij Van Beek. “En dan is het een kwestie van een goed gesprek voeren met de klant, de dongel van Mercedes demonteren en die van ons monteren. En dat is dan de ­dongel van Bosch.” Ook de Volkswagen-dealers zijn actief. De Mijn Volkswagen-app van Pon’s Automobielhandel – ook verkrijgbaar als Mijn Seat, Mijn Skoda en Mijn Audi – werkt niet met een dongel in de OBD-stekker, maar met een module die op de CAN-bus wordt aangesloten. Daardoor is de markt voor dit systeem kleiner; Pon biedt het aan voor verschillende modell en vanaf bouwjaar 2010. Naar eigen zeggen heeft Pon al 18 duizend voertuigen met het systeem uitgerust, al is niet ­duidelijk hoeveel daarvan nieuwe auto’s zijn. Bijzonder is dat dit connected car-systeem niet is ontwikkeld door fabrikant Volkswagen, maar door importeur Pon. “Dat heeft te maken met het aanbieden van lokale producten en diensten”, zegt woordvoerder Dennis Homberg van Pon’s Automobielhandel. “Dit kunnen ­diensten zijn van onze dealerorganisatie, maar ook van andere partijen zoals bijvoorbeeld parkeerdiensten.” Pon houdt echter die diensten voor een groot deel in eigen hand. Dochteronder­neming Mind BV produceert verschillende producten voor Mijn Volkswagen. 

Diagnose

Volgend jaar komen er nog meer spelers op de markt. Onder­delenreus Bosch heeft zijn eigen variant van connected car. In Duitsland heet het Drivelog, in Nederland en de rest van Europa is de naam Bosch Car Service Connect. “We hebben in Nederland een test gedaan met 250 voertuigen; die is op 1 oktober geëindigd”, vertelt marketing director Gerwin Vegter van Bosch.
“We willen dit product in het eerste kwartaal van 2017 in de markt zetten met een soft launch.” Daarnaast komt Bosch ook met ­Mijnboschcarservice, een app en webportal voor de eindconsument waar onder meer de gegevens van Bosch Car Service ­Connect worden verwerkt, maar waar ook offertes bij Bosch Car Service-bedrijven kunnen worden opgevraagd en afspraken in­geboekt. “Consumenten kunnen ook gebruik maken van Mijn Bosch Car Service zonder de connector”, zegt Vegter. “Alleen hebben ze dan niet de diagnosemogelijkheden en zaken als rit­registratie.” De dongel van Bosch, zelf noemen ze die een connector, is voor de consument te koop voor 59,95 euro. Ook Texa, de Italiaanse ­producent van diagnoseapparatuur, heeft een app ontwikkeld. Importeur Explora verwacht de introductie in januari. “Texa Care biedt in hoofdzaak b-call, e-call en s-call. Met name e-call is belangrijk voor de consument”, zegt marketing manager René van Arkel van Explora. “Het aangesloten garagebedrijf krijgt de fout­codes van het voertuig te zien. De consument krijgt op zijn app alleen te zien of er een motorstoring is of een afwijking in de emissies van het voertuig. Maar ook de toestand van accu en een aantal parameters zijn direct uit te lezen. Later zal diagnose op afstand toegevoegd worden.” Explora overweegt om Texa Care ook in Nederland op de markt te brengen. 

Dongel en verzekering

De ANWB ging een jaar geleden van start met de Connected Car app, die was gebaseerd op Delphi Connect. Maar die onderdelenproducent is met dit product gestopt en de ANWB moest naar iets anders omzien. “We hadden zo’n duizend dongels laten maken door Delphi, die zijn nu allemaal in gebruik”, zegt marketing manager Bas Jansen van ANWB. “We werken nu zelf aan een nieuw product. Samen met de Britse AA en zusterclubs in onder meer Oostenrijk en Australië hebben we in Engeland een bedrijf opgezet, Intelematics. Daar wordt een nieuw platform ontwikkeld.” Naar verwachting is dit nieuwe product van Intelematics in 2017 gereed. Intussen heeft ANWB ook de Veilig Rijden auto­verzekering, die via dochter Unigarant in de markt wordt gezet. Bij deze verzekering hoort ook een OBD-dongel, waarmee het ­rijgedrag van de verzekerde wordt gemonitord. Nu er een nieuwe Connected Car-toepassing wordt ontwikkeld, wordt ook de verzekeringsdongel daarin opgenomen. “Het is de bedoeling om de Veilig Rijden Verzekering in Connected Car te integreren. Leden van de ANWB verwachten dat ook”, zegt Jansen. 

Voor je weet, zit er een dongel van de dealer in de auto van je klant.

Gratis

De consument kan in 2017 kiezen uit verschillende connected ­car-technieken, waarbij bepalend is welke diensten de app ­aanbiedt en vooral wat de kosten voor de consument zijn. ­Mercedes-Benz geeft zijn Connect Me voor oudere auto’s gratis weg, Pon rekent 249 euro voor de inbouw van de Mijn Volks­wagen-app. Bij Explora denkt René van Arkel dat het ’t beste is om de Texa Care gratis aan consumenten aan te bieden. “Ik denk niet dat ­consumenten ervoor willen betalen. Een autobedrijf zou het bijvoorbeeld in bruikleen kunnen geven en dan de kosten verwerken in een onderhoudsabonnement.” Maar uiteindelijk is de connected-car toepassing niet zaligmakend, vindt Marco van Beek. “Waar het om gaat, is de relatie die je met je klant hebt. De fabrikanten kunnen heel mooie apps aan hun klant leveren, maar waar het om gaat is hoe ze de informatie uit die systemen omzetten in communicatie naar de klanten.” 

Een dealer met een eigen app

Niet alleen importeurs houden zich met telematicatoepassingen bezig. Dealerbedrijf Van Tilburg Bastianen werkt ook aan een dongel-met-app, maar dan voor de DAF-trucks waar het bedrijf dealer van is. “DAF heeft zelf nog niet zo’n product, dus we zijn nu bezig om het zelf te ontwikkelen”, zegt ceo Marc Koenders. “De techniek van de dongel kopen we in, de app is inmiddels technisch klaar.” Van ­Tilburg Bastianen is ook dealer van Volkswagen en de andere ­Pon-merken en gebruikt daarvoor de Mijn Volkswagen-app. “Maar wel met een Van Tilburg Bastianen-sausje”, zegt Koenders. “We ­hebben een eigen TB Mobility-app, daaronder hangen we de andere apps die de klant nodig heeft bij zijn auto. Dus Mijn Volkswagen komt dan onder TB Mobility te hangen.”

Geplaatst in rubriek:
Freek van Leeuwen
Freek van Leeuwen

Freek van Leeuwen is als freelance journalist verbonden aan Automotive.

Dans om de telematicadongel | Automotive Online
Dealer en universeel strijden om de OBD-poort

Dans om de telematicadongel

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:

Rond de connected car-techniek in nieuwe auto’s woedt een felle strijd tussen de autofabrikanten en het ongebonden kanaal. Nieuwe auto’s die met deze techniek worden afge­leverd, bieden tot nu toe geen mogelijkheid om een universeel autobedrijf in te voeren als voorkeursadres. Figiefa, de belangenbehartiger van het onafhankelijke kanaal in Brussel, dringt er bij de EU op aan om de consument zelf te laten kiezen of hij de data van zijn voertuig wil delen met een dealer of met een universeel autobedrijf. Vooralsnog staat het onafhankelijke kanaal er echter niet goed voor in deze strijd. Maar de aftermarket is er ook nog, en daar hebben de onafhankelijke autobedrijven en hun leveranciers een aanmerkelijk betere positie. Want er is een potentiële markt van bijna 6 miljoen auto’s in Nederland die geschikt zijn om te ­worden uitgerust met een of andere versie van connected car-techniek. Daarbij is vrijwel alle aandacht gericht op de OBD-poort. 

Goodies

Sator, ANWB, Explora, Mercedes-Benz, Terberg Leasing, Pon en Bosch zijn of ­worden in Nederland actief op het gebied van connected car-techniek voor oudere auto’s. De een noemt het een app, de ander noemt het een plug-in, een connector of een smartbox. In de praktijk is het altijd – behalve bij Pon – een dongel die in de OBD-poort gaat. De dongel maakt contact met een centrale server en middels bluetooth contact met de bijbehorende app op de smartphone van de consument en die krijgt zo verschillende diensten aangeboden. Zo kan hij bijvoorbeeld zien waar zijn auto zich bevindt, hij kan het brandstofverbruik monitoren en soms ook een rittenregistratie voeren. Maar er wordt ook een diagnosescan van zijn auto gemaakt, iedere keer als hij start. En hij wordt ook gewaarschuwd als het tijd is voor een onderhoudsbeurt. In een aantal gevallen is e-call, de automatische noodoproep, ook onderdeel van het pakket. Dit zijn de goodies, de producten die de consument moeten ­verleiden om de dongel-en-app te installeren. Maar bij die installatie hoort natuurlijk ook dat autobedrijf X of Y wordt aangewezen als voorkeursadres en zo inzage krijgt in de data van de auto. “Wij zien de foutcodes die de berijder nog niet ziet”, zegt Thijs Leentvaar, die bij Sator verantwoordelijk is voor de ont­wikkeling van de Mijn Garage Plug-in. “We zien bijvoorbeeld dat een krukassensor storingen vertoont. Daar zal de auto niet direct op uitvallen en dat hoeven we de klant dus niet meteen te vertellen. Is er een foutmelding die wel acuut gevaar oplevert, dan neemt het autobedrijf direct contact op met de klant.” 

Sator presenteerde afgelopen voorjaar al zijn Mijn Garage Plug-in, die het bedrijf zelf heeft ontwikkeld. “Wij wilden een 100 procent ­dedicated plug-in om onze mijngarage.nl-deelnemers te kunnen verbinden met hun klanten”, zegt Fred Kamphuis, manager ­marketing concepts bij Sator Holding. “Als we hadden meegelift met een bestaand product, dan hadden we dat niet kunnen realiseren. Onze plug-in werkt nu goed en wordt door de markt goed geaccepteerd. Zover zijn de onderdelenpro­ducenten nog niet.”De afgelopen weken zijn de 1.800 autobedrijven die bij Mijn Garage zijn aangesloten bijgepraat. De komende maand begint een promotiecampagne die het publiek voor de plug-in moet interesseren. “De Mijn Garage Plug-in gaat niet over ‘connected car’, maar over ‘connected customer’”, zegt commercieel directeur Tjep Fennema van Sator Central Services. “Het doel is om een relatie te leggen tussen het autobedrijf en de klant.” ­Volgens Fennema zijn de dongels allemaal gamechangers in de autobranche. “Je kunt als autobedrijf wel denken dat het zo’n vaart niet zal lopen, maar als je niet oplet zit er zomaar een dongel van de dealer in de auto van je klant. Let maar op, binnen drie jaar is elke auto op deze manier aangesloten.”

Binnen 3 jaar zijn alle auto’s uitgerust met een dongel.

Importeur

Die ‘dongel van de dealer’ is al heel concreet, want vooral Mercedes-Benz Nederland is druk bezig met zijn connected car-toepassing ­Connect Me. De Mercedes-dealers richten zich hiermee, net als Sator overigens, op voertuigen vanaf bouwjaar 2002. Mercedes-rijders krijgen de Connect Me-dongel gratis aangeboden door de dealers. Onder onafhankelijke auto­bedrijven is hierover al de nodige onrust ontstaan. “We raken er klanten door kwijt”, zegt Marco van Beek, directeur van het gelijknamige autobedrijf in Steenwijkerwold. Meer dan de helft van de omzet van zijn bedrijf komt uit het merk met de ster. “Maar het is ook weer niet zo dat de klant vanwege die dongel voor alles naar de dealer gaat.” Er komen dus ook ­Mercedessen met Mercedes-dongel in de werkplaats bij Van Beek. “En dan is het een kwestie van een goed gesprek voeren met de klant, de dongel van Mercedes demonteren en die van ons monteren. En dat is dan de ­dongel van Bosch.” Ook de Volkswagen-dealers zijn actief. De Mijn Volkswagen-app van Pon’s Automobielhandel – ook verkrijgbaar als Mijn Seat, Mijn Skoda en Mijn Audi – werkt niet met een dongel in de OBD-stekker, maar met een module die op de CAN-bus wordt aangesloten. Daardoor is de markt voor dit systeem kleiner; Pon biedt het aan voor verschillende modell en vanaf bouwjaar 2010. Naar eigen zeggen heeft Pon al 18 duizend voertuigen met het systeem uitgerust, al is niet ­duidelijk hoeveel daarvan nieuwe auto’s zijn. Bijzonder is dat dit connected car-systeem niet is ontwikkeld door fabrikant Volkswagen, maar door importeur Pon. “Dat heeft te maken met het aanbieden van lokale producten en diensten”, zegt woordvoerder Dennis Homberg van Pon’s Automobielhandel. “Dit kunnen ­diensten zijn van onze dealerorganisatie, maar ook van andere partijen zoals bijvoorbeeld parkeerdiensten.” Pon houdt echter die diensten voor een groot deel in eigen hand. Dochteronder­neming Mind BV produceert verschillende producten voor Mijn Volkswagen. 

Diagnose

Volgend jaar komen er nog meer spelers op de markt. Onder­delenreus Bosch heeft zijn eigen variant van connected car. In Duitsland heet het Drivelog, in Nederland en de rest van Europa is de naam Bosch Car Service Connect. “We hebben in Nederland een test gedaan met 250 voertuigen; die is op 1 oktober geëindigd”, vertelt marketing director Gerwin Vegter van Bosch.
“We willen dit product in het eerste kwartaal van 2017 in de markt zetten met een soft launch.” Daarnaast komt Bosch ook met ­Mijnboschcarservice, een app en webportal voor de eindconsument waar onder meer de gegevens van Bosch Car Service ­Connect worden verwerkt, maar waar ook offertes bij Bosch Car Service-bedrijven kunnen worden opgevraagd en afspraken in­geboekt. “Consumenten kunnen ook gebruik maken van Mijn Bosch Car Service zonder de connector”, zegt Vegter. “Alleen hebben ze dan niet de diagnosemogelijkheden en zaken als rit­registratie.” De dongel van Bosch, zelf noemen ze die een connector, is voor de consument te koop voor 59,95 euro. Ook Texa, de Italiaanse ­producent van diagnoseapparatuur, heeft een app ontwikkeld. Importeur Explora verwacht de introductie in januari. “Texa Care biedt in hoofdzaak b-call, e-call en s-call. Met name e-call is belangrijk voor de consument”, zegt marketing manager René van Arkel van Explora. “Het aangesloten garagebedrijf krijgt de fout­codes van het voertuig te zien. De consument krijgt op zijn app alleen te zien of er een motorstoring is of een afwijking in de emissies van het voertuig. Maar ook de toestand van accu en een aantal parameters zijn direct uit te lezen. Later zal diagnose op afstand toegevoegd worden.” Explora overweegt om Texa Care ook in Nederland op de markt te brengen. 

Dongel en verzekering

De ANWB ging een jaar geleden van start met de Connected Car app, die was gebaseerd op Delphi Connect. Maar die onderdelenproducent is met dit product gestopt en de ANWB moest naar iets anders omzien. “We hadden zo’n duizend dongels laten maken door Delphi, die zijn nu allemaal in gebruik”, zegt marketing manager Bas Jansen van ANWB. “We werken nu zelf aan een nieuw product. Samen met de Britse AA en zusterclubs in onder meer Oostenrijk en Australië hebben we in Engeland een bedrijf opgezet, Intelematics. Daar wordt een nieuw platform ontwikkeld.” Naar verwachting is dit nieuwe product van Intelematics in 2017 gereed. Intussen heeft ANWB ook de Veilig Rijden auto­verzekering, die via dochter Unigarant in de markt wordt gezet. Bij deze verzekering hoort ook een OBD-dongel, waarmee het ­rijgedrag van de verzekerde wordt gemonitord. Nu er een nieuwe Connected Car-toepassing wordt ontwikkeld, wordt ook de verzekeringsdongel daarin opgenomen. “Het is de bedoeling om de Veilig Rijden Verzekering in Connected Car te integreren. Leden van de ANWB verwachten dat ook”, zegt Jansen. 

Voor je weet, zit er een dongel van de dealer in de auto van je klant.

Gratis

De consument kan in 2017 kiezen uit verschillende connected ­car-technieken, waarbij bepalend is welke diensten de app ­aanbiedt en vooral wat de kosten voor de consument zijn. ­Mercedes-Benz geeft zijn Connect Me voor oudere auto’s gratis weg, Pon rekent 249 euro voor de inbouw van de Mijn Volks­wagen-app. Bij Explora denkt René van Arkel dat het ’t beste is om de Texa Care gratis aan consumenten aan te bieden. “Ik denk niet dat ­consumenten ervoor willen betalen. Een autobedrijf zou het bijvoorbeeld in bruikleen kunnen geven en dan de kosten verwerken in een onderhoudsabonnement.” Maar uiteindelijk is de connected-car toepassing niet zaligmakend, vindt Marco van Beek. “Waar het om gaat, is de relatie die je met je klant hebt. De fabrikanten kunnen heel mooie apps aan hun klant leveren, maar waar het om gaat is hoe ze de informatie uit die systemen omzetten in communicatie naar de klanten.” 

Een dealer met een eigen app

Niet alleen importeurs houden zich met telematicatoepassingen bezig. Dealerbedrijf Van Tilburg Bastianen werkt ook aan een dongel-met-app, maar dan voor de DAF-trucks waar het bedrijf dealer van is. “DAF heeft zelf nog niet zo’n product, dus we zijn nu bezig om het zelf te ontwikkelen”, zegt ceo Marc Koenders. “De techniek van de dongel kopen we in, de app is inmiddels technisch klaar.” Van ­Tilburg Bastianen is ook dealer van Volkswagen en de andere ­Pon-merken en gebruikt daarvoor de Mijn Volkswagen-app. “Maar wel met een Van Tilburg Bastianen-sausje”, zegt Koenders. “We ­hebben een eigen TB Mobility-app, daaronder hangen we de andere apps die de klant nodig heeft bij zijn auto. Dus Mijn Volkswagen komt dan onder TB Mobility te hangen.”

Geplaatst in rubriek:
Freek van Leeuwen
Freek van Leeuwen

Freek van Leeuwen is als freelance journalist verbonden aan Automotive.