Nieuwe Automotive: ACM-beleid zorgt voor chaos op occasionmarkt

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Om alvast voor te sorteren op de all-in prijsstelling die vanaf volgende maand verplicht is, wordt bij sommige occasionportals bij de verwerking van de advertenties op de portals de afleverkosten al toegevoegd aan de standaardprijs. Daardoor verschilt bij sommige occasions de vraagprijs op occasionportals sterk van die op de eigen site van de dealer of die in de showroom. Inmiddels hebben enkele autobedrijven hierom de afleverkosten op 0 gezet (zodat het automatische verwerkingssysteem geen kosten aan de vraagprijs kan toevoegen). Maar ook is er discussie over wat er wel en niet in de all-in prijs van een occasion moet komen te staan.

Het volledige artikel is te vinden in het dossier marketing & retail in Automotive 10. Hierin vindt u verder onder andere:

  • Recallmarketing: hoe je van de terugroepnood een deugt maakt;
  • Loop geen blauwtje met direct marketingacties;
  • Hoe zelfpromotie ook het belang van de zaak dient;
  • Welke verkoopclichés er zijn in andere landen;
  • Hoogleraar Jan Jonker over nieuwe businessmodellen.

Verder in het nummer een interview met Chris Kimman, Bertho Eckhardt over de strijd met de vakbonden, nieuws van Duurzaam Repareren en RAI Vereniging, Autobedrijf De Baaij in de rubriek Eigen Zaak en een interview met Marc Beers over zijn nieuwe post bij Europcar Autoverhuur.

Werkplaats

Automotive Werkplaats staat in het teken van smeermiddelen en additieven. Met onder andere oplossingen voor het toenemend aantal oliesoorten dat een bedrijf in huis moet hebben, de kansen van Adblue en een interview met Tom Bruggeman, olie-expert bij Kroon Oil. Verder namen we een kijkje in de werkplaats van Autobedrijf Noordhoek, ontleden we een Alfa Giulietta, zijn er diagnose-bijdragen van Iwan Kennis en Asim Saglam – en meer. Lees Automotive Werkplaats 10 hier.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Reacties

  • C. van Dorp

    Zowel Hexon als CustomerConnect hebben de wijze van publiceren alsook de timing ervan op elkaar afgestemd. En de bijbehorende relaties conform geïnformeerd.

    Indien occasions worden gekoppeld via een van deze twee koppelaars kan er dus hooguit gedurende enkele dagen oud en nieuw naast elkaar bestaan hebben. Irritant maar reeds lang uit zichzelf opgelost. In ieder geval wilden we ruim voor 1 november alles operationeel hebben. Wij hebben geen echte kritiek ontvangen. Wel de begrijpelijke vragen. Het is absoluut wel even wennen. Voor iedereen.

    Clemens van Dorp
    CustomerConnect