Nieuwe Automotive: ACM-beleid zorgt voor chaos op occasionmarkt
Om alvast voor te sorteren op de all-in prijsstelling die vanaf volgende maand verplicht is, wordt bij sommige occasionportals bij de verwerking van de advertenties op de portals de afleverkosten al toegevoegd aan de standaardprijs. Daardoor verschilt bij sommige occasions de vraagprijs op occasionportals sterk van die op de eigen site van de dealer of die in de showroom. Inmiddels hebben enkele autobedrijven hierom de afleverkosten op 0 gezet (zodat het automatische verwerkingssysteem geen kosten aan de vraagprijs kan toevoegen). Maar ook is er discussie over wat er wel en niet in de all-in prijs van een occasion moet komen te staan.
Het volledige artikel is te vinden in het dossier marketing & retail in Automotive 10. Hierin vindt u verder onder andere:
- Recallmarketing: hoe je van de terugroepnood een deugt maakt;
- Loop geen blauwtje met direct marketingacties;
- Hoe zelfpromotie ook het belang van de zaak dient;
- Welke verkoopclichés er zijn in andere landen;
- Hoogleraar Jan Jonker over nieuwe businessmodellen.
Verder in het nummer een interview met Chris Kimman, Bertho Eckhardt over de strijd met de vakbonden, nieuws van Duurzaam Repareren en RAI Vereniging, Autobedrijf De Baaij in de rubriek Eigen Zaak en een interview met Marc Beers over zijn nieuwe post bij Europcar Autoverhuur.
Werkplaats
Automotive Werkplaats staat in het teken van smeermiddelen en additieven. Met onder andere oplossingen voor het toenemend aantal oliesoorten dat een bedrijf in huis moet hebben, de kansen van Adblue en een interview met Tom Bruggeman, olie-expert bij Kroon Oil. Verder namen we een kijkje in de werkplaats van Autobedrijf Noordhoek, ontleden we een Alfa Giulietta, zijn er diagnose-bijdragen van Iwan Kennis en Asim Saglam – en meer. Lees Automotive Werkplaats 10 hier.
Reacties
Zowel Hexon als CustomerConnect hebben de wijze van publiceren alsook de timing ervan op elkaar afgestemd. En de bijbehorende relaties conform geïnformeerd.
Indien occasions worden gekoppeld via een van deze twee koppelaars kan er dus hooguit gedurende enkele dagen oud en nieuw naast elkaar bestaan hebben. Irritant maar reeds lang uit zichzelf opgelost. In ieder geval wilden we ruim voor 1 november alles operationeel hebben. Wij hebben geen echte kritiek ontvangen. Wel de begrijpelijke vragen. Het is absoluut wel even wennen. Voor iedereen.
Clemens van Dorp
CustomerConnect