ANWB waarschuwt voor rijhulpsystemen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het onderzoek bestaat uit praktijktests met diverse automodellen en een enquête onder ongeveer honderd ANWB-leden. Voor de praktijktest zijn auto’s van Skoda, Ford, Volvo en Nissan gebruikt. Uit de test blijkt dat de wegmarkeringen niet goed zichtbaar zijn waardoor de rijbaan niet goed wordt herkend. “De infrastructuur is nog niet voldoende aangepast op de lane assist”, vertelt Ad Vonk, woordvoerder van de ANWB. “Soms zijn de belijningen vervaagd. Op zestig kilometerwegen drukt de belijning het voertuig naar het midden van de weg, waardoor tegenliggers kunnen worden geraakt.”

Daarnaast overschatten de gebruikers de werking van het systeem. “Bestuurders worden niet voldoende voorgelicht door de dealers”, zegt Vonk. De auto’s geven niet altijd duidelijk aan wanneer het systeem wel of niet is ingeschakeld. Opmerkelijk is dat lane assist wordt gebruikt als verkoopargument om de veiligheid van nieuwe auto’s te onderstrepen.

Zelfrijdende auto’s

Het onderzoek wordt aan verschillende partijen wordt gepresenteerd. “Dealers, Rijkswaterstaat en wegbeheerders krijgen het rapport”, aldus Vonk. “Wij gaan met hen hierover in gesprek. Het advies aan Rijkswaterstaat en wegbeheerders is in ieder geval de belijningen op de wegen beter zichtbaar te maken, en aan dealers om autobezitters voldoende voor te lichten over de werking van het systeem.”

De zelfrijdende auto vraagt volgens Vonk om een aanpassing van de infrastructuur. “We streven naar een toekomst met zelfrijdende auto’s. Niet alleen het systeem moet hiervoor ontwikkeld worden, maar ook de randvoorwaarden moet op orde zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

ANWB waarschuwt voor rijhulpsystemen | Automotive Online

ANWB waarschuwt voor rijhulpsystemen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het onderzoek bestaat uit praktijktests met diverse automodellen en een enquête onder ongeveer honderd ANWB-leden. Voor de praktijktest zijn auto’s van Skoda, Ford, Volvo en Nissan gebruikt. Uit de test blijkt dat de wegmarkeringen niet goed zichtbaar zijn waardoor de rijbaan niet goed wordt herkend. “De infrastructuur is nog niet voldoende aangepast op de lane assist”, vertelt Ad Vonk, woordvoerder van de ANWB. “Soms zijn de belijningen vervaagd. Op zestig kilometerwegen drukt de belijning het voertuig naar het midden van de weg, waardoor tegenliggers kunnen worden geraakt.”

Daarnaast overschatten de gebruikers de werking van het systeem. “Bestuurders worden niet voldoende voorgelicht door de dealers”, zegt Vonk. De auto’s geven niet altijd duidelijk aan wanneer het systeem wel of niet is ingeschakeld. Opmerkelijk is dat lane assist wordt gebruikt als verkoopargument om de veiligheid van nieuwe auto’s te onderstrepen.

Zelfrijdende auto’s

Het onderzoek wordt aan verschillende partijen wordt gepresenteerd. “Dealers, Rijkswaterstaat en wegbeheerders krijgen het rapport”, aldus Vonk. “Wij gaan met hen hierover in gesprek. Het advies aan Rijkswaterstaat en wegbeheerders is in ieder geval de belijningen op de wegen beter zichtbaar te maken, en aan dealers om autobezitters voldoende voor te lichten over de werking van het systeem.”

De zelfrijdende auto vraagt volgens Vonk om een aanpassing van de infrastructuur. “We streven naar een toekomst met zelfrijdende auto’s. Niet alleen het systeem moet hiervoor ontwikkeld worden, maar ook de randvoorwaarden moet op orde zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.