Schoonhovens blik | Wie had dat gedacht? Bovag en Focwa samen

Opinie • Welke dossiers worden als eerste opgepakt? Waar legt de nieuwe fusiecombinatie de accenten en waarmee zetten ze de toon? Columnist Johan Schoonhoven is niet verbaasd over de voorgenomen fusieplannen en denkt dat Bunnik zich voorlopig niet hoeft te vervelen. 
Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:
Wie had dat gedacht? Focwa en Bovag verenigd. (foto: Johan Schoonhoven)

Sassenheim/Woerden en Bunnik verenigd! Wie had dat ooit gedacht? De voorgenomen fusie tussen Bovag Schadeherstel en Focwa was jarenlang ondenkbaar en nu verbaasde het eigenlijk niemand in de branche, anders dan dat het vrij lang duurde voordat het bericht er over naar buiten kwam.

Beide brancheorganisaties trokken in verschillende dossiers al samen op om de belangen van de respectievelijke en soms wederzijdse leden te behartigen. De leden hadden en hebben echter niet alleen gezamenlijke belangen, want daarvoor is de diversiteit van de leden te groot. Focwa, traditioneel gezien toch meer de hoeder van de universele bedrijven zag twee grote ketens vertrekken naar Bovag Schadeherstel dat op haar beurt met die twee ketens een aanwas zag van voornamelijk niet-merkgebonden herstellers.

En wat te denken van de ruitspecialisten op wiens territorium ook herstellers en dealers actief worden

Maar de signatuur, universeel of merkgebonden is niet het enige verschil tussen de herstellers. Je kunt op vele vlakken onderscheid maken tussen bedrijven die professioneel actief zijn in de schadeherstelbranche; groot/klein, keten/niet-keten, sturing/geen sturing, single/multi shop, centraal/decentraal geleid, generalist/specialist, particulier/zakelijk, lokaal/regionaal/nationaal en/of combinaties ervan. En wat te denken van de ruitspecialisten op wiens territorium ook steeds meer schadeherstellers en dealers actief worden? De invloedrijke spelers in de ruitherstelbranche komen nu onder dezelfde vleugels als de grote dealerholdings die het prijsgegeven deel van de ruitherstelmarkt wel terug willen en hiervoor onder andere Dealerglass in stelling brengen.

Vastbijten

Al deze verschillen brengen ook verschillende belangen van ondernemers en hun medewerkers met zich mee en de fusiecombinatie, die als afdeling van de grote Bovag gaat opereren, mag zich daar in vastbijten. Geen makkelijke opgave want de lobbyisten zullen hun invloed trachten te doen gelden namens hun achterban.
Partijen die baat hadden/hebben bij verdeeldheid als gevolg van het bestaan van twee branchevertegenwoordigers zullen hun strategie moeten herzien, want Bovag/Focwa kunnen niet meer bewust of onbewust tegen elkaar worden uitgespeeld. Persoonlijk denk ik dat het een goede zaak is dat de kennis/kunde van Focwa deel wordt van het grotere Bovag geheel en dat de schadeherstellers goed vertegenwoordigd worden. Een en ander staat of valt wel met de persoonlijke bezetting en de drive waarmee de mannen en vrouwen zich voor de branche blijven inzetten. Ik heb niet helemaal beeld bij de truck- en motorfietsherstellers, caravan- & camperservice en -herstel & poetsbedrijven, maar voor hen zal het zeker emplooi zijn binnen Bovag.

Men hoeft zich voorlopig niet te vervelen in Bunnik

Welke dossiers zullen als eerste worden opgepakt en waarmee gaan ze de toon zetten? De Plusnorm, waaraan Bovag en Focwa binnen de Stichting Branchenormen schadeherstel al geruime tijd werken? Het lijkt mij van wel, al ondervindt men daar al ‘concurrentie’ van Autotech en de merkerkenningen. Maar bijvoorbeeld compensatie energiekosten, instroom/uitstroom personeel, nieuwe reparatiemethodieken, merkspecifieke sturing, verlaging administratieve druk en auditlasten etc etc. Het zijn dossiers waarmee men zich in Bunnik voorlopig niet hoeft te vervelen.

Ik wens u veel schade toe.
Johan Schoonhoven, Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.