Schoonhovens blik | Eindelijk, Innovam en VOC bundelen hun krachten

Opinie • Het overbrengen van kennis aan nieuwe instromers in de schadebranche is pure noodzaak. Columnist Johan Schoonhoven is dan ook blij met het goede nieuws dat VOC en Innovam samengaan. En, hij gelooft dat enthousiaste leermeesters in schadebedrijven hét doorslaggevende verschil kunnen maken om nieuwelingen voor het schadevak te winnen.
Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:
Johan Schoonhoven geeft dealers een goede kans op een terugkeer in de ruitschademarkt. (Foto: Johan Schoonhoven)

Het samengaan van VOC en Innovam en het bundelen van de in Nederland beschikbare kennis van autotechnisch schadeherstelonderwijs en training is goed nieuws aan het begin van 2022!

Onderwijs; het aanleren van (nieuwe) kennis en vaardigheden en training; het onderhouden van die kennis en vaardigheden is in veel beroepen van belang en zeker in de auto-/schadebranche. Je moet immers in staat zijn om de auto’s van gisteren, vandaag en morgen te kunnen repareren/onderhouden en berijders moeten vol vertrouwen in hun geprepareerde auto stappen. VOC en Innovam visten decennia lang in dezelfde vijver, al had de één wel een FOCWA-generiek en de ander een BOVAG-merkspecifiek tintje, maar bundelen nu eindelijk hun krachten.

Er is al heel lang een tekort aan goede vakmensen om de uitstroom op te vangen

Het overbrengen van kennis en kunde aan nieuwe instromers, aankomend en volleerde vakkrachten is pure noodzaak, want al heel lang is er een tekort aan goede vaklieden om de uitstroom op te vangen. Nieuwe instromers vinden is knap lastig met alle studierichtingen waaruit jongeren tegenwoordig kunnen kiezen en het wellicht verkeerde beeld dat jongeren hebben van werken in de schadeherstel-/carrosseriebranche? Iemand waarvan ik weet dat hij al heel lang en intensief ijvert voor het creëren van een realistisch en aantrekkelijk beeld van werken in de techniek is Albèrt de Goey van het gelijknamige schadebedrijf in Woerden. De Goey was als bestuurslid actief in de TechnoHub in Woerden en met dit samenwerkingsverband van 160 bedrijven, 4 gemeenten en de provincie Utrecht promoten zij techniek in brede zin op basisscholen, middelbare scholen en het mbo. Bedrijfsbezoeken, open dagen en stages zijn de manieren om jongeren warm te maken voor een carrière als carrosserie- of laktechnicus en menig scholier bezocht de ABS-vestiging van De Goey in Woerden.

Eigen ervaring

En, ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat de mooiste/beste stages díe zijn waar een enthousiasmerende leermeester werkt, waaraan je merkt dat hij je echt wat wil bijbrengen en daar tijd voor heeft/maakt en ook geïnteresseerd is wat jij als leerling leert op school. Mijn stage in het schadebedrijf viel wat dat betreft wat tegen, want ik heb menig auto op de éénkolomshefbrug moeten tectyleren en enkel de-/montagewerk aan de talrijke Kadett’s en Ascona’s moeten doen. Wellicht zagen ze al dat carrosserie- of lakwerkzaamheden voor mij te hoog gegrepen waren?

Het hedendaagse schadeherstel beperkt zich niet meer alleen tot ’technisch’ werk, dat maakt de branche ook zo aantrekkelijk

De reeds werkzame vakmensen, de leermeester in de branche, moeten ook bijgeschoold worden omdat ontwikkelingen in autoconstructie, materialen, reparatiemethodieken etc elkaar razendsnel opvolgen en trial and error voor vakkrachten niet aan de orde is. Zelf kan ik m.b.v. Youtube en een dosis positivisme wel remblokken, een veerpoot of een distributieriem vervangen, maar carrosserie- of laktechnisch werk laat ik aan de vakman/-vrouw over. Het hedendaagse schadeherstel beperkt zich echter niet tot ‘technisch’ werk, maar meer en meer IT, diagnose en inleren en dat maakt in mijn ogen de branche juist zo aantrekkelijk voor jongens en meisjes die met hun hoofd en handen kunnen en willen werken.Kopstukken uit de schadebranche waarschuwen al jaren voor een dreigend gebrek aan kennis en kunde en jonge vakmensen.

Aan VOC/Innovam, hun docenten en leermiddelen de schone taak om de vakmannen & vrouwen in de branche te scholen of bij te scholen. Dat gaat lukken, niet in de laatste plaats vanwege hun contacten en nauwe banden met autofabrikanten, onderdelen en gereedschap leveranciers.

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven, Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.

Schoonhovens blik | Eindelijk, Innovam en VOC bundelen hun krachten | Automotive Online

Schoonhovens blik | Eindelijk, Innovam en VOC bundelen hun krachten

Opinie • Het overbrengen van kennis aan nieuwe instromers in de schadebranche is pure noodzaak. Columnist Johan Schoonhoven is dan ook blij met het goede nieuws dat VOC en Innovam samengaan. En, hij gelooft dat enthousiaste leermeesters in schadebedrijven hét doorslaggevende verschil kunnen maken om nieuwelingen voor het schadevak te winnen.
Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:
Johan Schoonhoven geeft dealers een goede kans op een terugkeer in de ruitschademarkt. (Foto: Johan Schoonhoven)

Het samengaan van VOC en Innovam en het bundelen van de in Nederland beschikbare kennis van autotechnisch schadeherstelonderwijs en training is goed nieuws aan het begin van 2022!

Onderwijs; het aanleren van (nieuwe) kennis en vaardigheden en training; het onderhouden van die kennis en vaardigheden is in veel beroepen van belang en zeker in de auto-/schadebranche. Je moet immers in staat zijn om de auto’s van gisteren, vandaag en morgen te kunnen repareren/onderhouden en berijders moeten vol vertrouwen in hun geprepareerde auto stappen. VOC en Innovam visten decennia lang in dezelfde vijver, al had de één wel een FOCWA-generiek en de ander een BOVAG-merkspecifiek tintje, maar bundelen nu eindelijk hun krachten.

Er is al heel lang een tekort aan goede vakmensen om de uitstroom op te vangen

Het overbrengen van kennis en kunde aan nieuwe instromers, aankomend en volleerde vakkrachten is pure noodzaak, want al heel lang is er een tekort aan goede vaklieden om de uitstroom op te vangen. Nieuwe instromers vinden is knap lastig met alle studierichtingen waaruit jongeren tegenwoordig kunnen kiezen en het wellicht verkeerde beeld dat jongeren hebben van werken in de schadeherstel-/carrosseriebranche? Iemand waarvan ik weet dat hij al heel lang en intensief ijvert voor het creëren van een realistisch en aantrekkelijk beeld van werken in de techniek is Albèrt de Goey van het gelijknamige schadebedrijf in Woerden. De Goey was als bestuurslid actief in de TechnoHub in Woerden en met dit samenwerkingsverband van 160 bedrijven, 4 gemeenten en de provincie Utrecht promoten zij techniek in brede zin op basisscholen, middelbare scholen en het mbo. Bedrijfsbezoeken, open dagen en stages zijn de manieren om jongeren warm te maken voor een carrière als carrosserie- of laktechnicus en menig scholier bezocht de ABS-vestiging van De Goey in Woerden.

Eigen ervaring

En, ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat de mooiste/beste stages díe zijn waar een enthousiasmerende leermeester werkt, waaraan je merkt dat hij je echt wat wil bijbrengen en daar tijd voor heeft/maakt en ook geïnteresseerd is wat jij als leerling leert op school. Mijn stage in het schadebedrijf viel wat dat betreft wat tegen, want ik heb menig auto op de éénkolomshefbrug moeten tectyleren en enkel de-/montagewerk aan de talrijke Kadett’s en Ascona’s moeten doen. Wellicht zagen ze al dat carrosserie- of lakwerkzaamheden voor mij te hoog gegrepen waren?

Het hedendaagse schadeherstel beperkt zich niet meer alleen tot ’technisch’ werk, dat maakt de branche ook zo aantrekkelijk

De reeds werkzame vakmensen, de leermeester in de branche, moeten ook bijgeschoold worden omdat ontwikkelingen in autoconstructie, materialen, reparatiemethodieken etc elkaar razendsnel opvolgen en trial and error voor vakkrachten niet aan de orde is. Zelf kan ik m.b.v. Youtube en een dosis positivisme wel remblokken, een veerpoot of een distributieriem vervangen, maar carrosserie- of laktechnisch werk laat ik aan de vakman/-vrouw over. Het hedendaagse schadeherstel beperkt zich echter niet tot ‘technisch’ werk, maar meer en meer IT, diagnose en inleren en dat maakt in mijn ogen de branche juist zo aantrekkelijk voor jongens en meisjes die met hun hoofd en handen kunnen en willen werken.Kopstukken uit de schadebranche waarschuwen al jaren voor een dreigend gebrek aan kennis en kunde en jonge vakmensen.

Aan VOC/Innovam, hun docenten en leermiddelen de schone taak om de vakmannen & vrouwen in de branche te scholen of bij te scholen. Dat gaat lukken, niet in de laatste plaats vanwege hun contacten en nauwe banden met autofabrikanten, onderdelen en gereedschap leveranciers.

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven, Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.