Opinie | Rolf Westgeest: Beste bank, kies eens voor de ondernemer

Opinie • Automotive-columnist Rolf Westgeest heeft het gehad met de banken. De ECB heeft 400 miljoen briefjes van 500 euro op de markt gebracht. De Rabobank vraagt nu 5 euro per ingeleverd briefje van 500; ofwel een omzetpotentieel van 2 miljard euro. Schandalig aldus Westgeest, die vindt dat je ondernemers pas kan laten betalen voor het inleveren van cash geld als er een werkend en betaalbaar alternatief is binnen de internationale handel.
Rolf Westgeest Rolf Westgeest
• Laatste update:
Rolf Westgeest waarschuwt dat een andere partij er met de buit vandoor kan gaan. (Foto: Eurostocks)

Beste Rabobank, graag wil ik wat kwijt over recent door jullie genomen besluiten. Zoals het besluit om autobedrijven als klant te weigeren en om duurzame klantrelaties te willen verbreken. Of het plotselinge besluit om 5 euro per afgestort briefje van 200 of 500 euro te rekenen. Het is jammer dat jullie in deze fase van de wedstrijd de kant van de overheid kiezen en niet die van de ondernemer. Ze zeggen wel eens dat de bank een paraplu komt brengen bij zonnig weer en deze weghaalt als het regent. Alsjeblieft, doe het andersom.

Frustreert

De autobranche is zoals vele branches in beweging rondom (online) betalingen, dalende transactiekosten en helaas nog een onbetrouwbare betalingssnelheid van soms dagen binnen Europa. Daarom is cash nog ouderwets boter bij de vis, maar helaas ook een populair betaalmiddel van boefjes. De ECB heeft sinds 2002 namens alle (centrale) banken 500 miljoen briefjes van 500 euro in omloop gebracht. Nu moet de ondernemer deze waarde van 250 miljard euro aan briefjes inleveren, waar jullie als banken 2 miljard extra omzet (400 miljoen briefjes x 5 euro) voor terugvragen. Precies die 2 miljard die jullie in het eerst half jaar aan winst van 2021 hebben geboekt. Het moet niet gekker worden, dat je én de ondernemer frustreert in jullie gecreëerde cash probleem dat nauwelijks meer is af te storten én de ondernemer dik laat betalen voor het opruimen van dit probleem.

Wat denk je dat ondernemers gaan doen om deze 5 euro regel te omzeilen?

Ze gaan aanbetalingen of restbetalingen in grotere contanten bewaren en uitgeven voor de wintersport of zomervakantie waar ze in die regio’s van Europa maar al te graag cash geld ontvangen. Is dat wat je wil?

Adyen

De Mollie’s en Adyen’s hebben volgens jullie geen 10.000 menselijke ogen die meekijken van wie deze geldstromen zijn, jullie wel. Waarbij je vindt dat deze betaal providers een oneerlijk onderdeel zijn – zonder menselijk onderbuik gevoel – binnen de keten om de fraude te controleren en voor te zijn. Adyen neemt wereldwijd de slimste tech-mensen in dienst die samen met andere wereldspelers het fraude probleem met machine learning en AI stap voor stap aanpakken. Dit doet Adyen voor hun eigen rekening en toekomst omdat het vertrouwen van de koper en verkoper op het spel staat rondom aankoop van goederen. Daar hangt hun – en volgens mij ook jullie – verdienmodel vanaf.

Doorschuiven

De overheid legt de verantwoordelijkheid bij de banken om alle geldstromen te (her)kennen. Deze verantwoordelijkheid schuif je door naar het autobedrijf. Als de ondernemer niet weet of het geld van zuivere herkomst is, dreig je met de bankrelatie. Dus bij twijfel kies je voor (startende) ondernemers om niet thuis te geven of bij jarenlange klantrelaties de stekker eruit te trekken – en dus ondernemers kei hard te laten vallen. Waarom? Omdat je merkt dat het voor autobedrijven in de praktijk lastig te achterhalen is of 10.000 euro cash van iemand fout of goed betreft? Zoals bij de Mediamarkt of Bijenkorf het cashgeld niet te achterhalen is of het van kinderen met spaarpotjes afkomstig is of van boefjes met briefjes?

Slimme oplossingen

Ik vind dat je ondernemers pas kan laten betalen voor het inleveren van cash geld als jullie een werkend en betaalbaar alternatief bieden binnen de internationale handel. Focus eerst op slimme oplossingen en ga samen werken met de autobedrijven die bij export vrijwel allemaal KYC op orde hebben. Dat bespaart dubbel werk om zelf óók nog eens die buitenlandse koper te achterhalen.

De frustratie blijkt groot, omdat je maatregelen treft zonder een werkend en betaalbaar alternatief te bieden binnen de internationale handel. Daarbij zijn ondernemers gegijzeld omdat andere banken zoals ING en ABN ook geen autobedrijven als klant willen. Een kans en misschien wel een plicht van de Bovemij – lees: Bovag – om deze bancaire rol op zich te nemen. Bovag kent immers de branche, haar ondernemers en de behoeftes. Zodoende kan Bovemij de autobranche en haar ondernemers een bank bieden die ze de helpende hand biedt in plaatst van frustreert. Bovag onderzoekt de mogelijkheid om een bank te starten. Dat vertelt Peter Niesink in een interview met Automotive.

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen bekend als Exportwagen.eu en Webwinkel voor Auto’s. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage, met als onderwerp e-commerce, voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Rolf Westgeest
Rolf Westgeest

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen Exportwagen.eu en Webwinkelvoorauto’s.nl). Hij volgt voor Automotive alle ontwikkelingen in de online retail.

Opinie | Rolf Westgeest: Beste bank, kies eens voor de ondernemer | Automotive Online

Opinie | Rolf Westgeest: Beste bank, kies eens voor de ondernemer

Opinie • Automotive-columnist Rolf Westgeest heeft het gehad met de banken. De ECB heeft 400 miljoen briefjes van 500 euro op de markt gebracht. De Rabobank vraagt nu 5 euro per ingeleverd briefje van 500; ofwel een omzetpotentieel van 2 miljard euro. Schandalig aldus Westgeest, die vindt dat je ondernemers pas kan laten betalen voor het inleveren van cash geld als er een werkend en betaalbaar alternatief is binnen de internationale handel.
Rolf Westgeest Rolf Westgeest
• Laatste update:
Rolf Westgeest waarschuwt dat een andere partij er met de buit vandoor kan gaan. (Foto: Eurostocks)

Beste Rabobank, graag wil ik wat kwijt over recent door jullie genomen besluiten. Zoals het besluit om autobedrijven als klant te weigeren en om duurzame klantrelaties te willen verbreken. Of het plotselinge besluit om 5 euro per afgestort briefje van 200 of 500 euro te rekenen. Het is jammer dat jullie in deze fase van de wedstrijd de kant van de overheid kiezen en niet die van de ondernemer. Ze zeggen wel eens dat de bank een paraplu komt brengen bij zonnig weer en deze weghaalt als het regent. Alsjeblieft, doe het andersom.

Frustreert

De autobranche is zoals vele branches in beweging rondom (online) betalingen, dalende transactiekosten en helaas nog een onbetrouwbare betalingssnelheid van soms dagen binnen Europa. Daarom is cash nog ouderwets boter bij de vis, maar helaas ook een populair betaalmiddel van boefjes. De ECB heeft sinds 2002 namens alle (centrale) banken 500 miljoen briefjes van 500 euro in omloop gebracht. Nu moet de ondernemer deze waarde van 250 miljard euro aan briefjes inleveren, waar jullie als banken 2 miljard extra omzet (400 miljoen briefjes x 5 euro) voor terugvragen. Precies die 2 miljard die jullie in het eerst half jaar aan winst van 2021 hebben geboekt. Het moet niet gekker worden, dat je én de ondernemer frustreert in jullie gecreëerde cash probleem dat nauwelijks meer is af te storten én de ondernemer dik laat betalen voor het opruimen van dit probleem.

Wat denk je dat ondernemers gaan doen om deze 5 euro regel te omzeilen?

Ze gaan aanbetalingen of restbetalingen in grotere contanten bewaren en uitgeven voor de wintersport of zomervakantie waar ze in die regio’s van Europa maar al te graag cash geld ontvangen. Is dat wat je wil?

Adyen

De Mollie’s en Adyen’s hebben volgens jullie geen 10.000 menselijke ogen die meekijken van wie deze geldstromen zijn, jullie wel. Waarbij je vindt dat deze betaal providers een oneerlijk onderdeel zijn – zonder menselijk onderbuik gevoel – binnen de keten om de fraude te controleren en voor te zijn. Adyen neemt wereldwijd de slimste tech-mensen in dienst die samen met andere wereldspelers het fraude probleem met machine learning en AI stap voor stap aanpakken. Dit doet Adyen voor hun eigen rekening en toekomst omdat het vertrouwen van de koper en verkoper op het spel staat rondom aankoop van goederen. Daar hangt hun – en volgens mij ook jullie – verdienmodel vanaf.

Doorschuiven

De overheid legt de verantwoordelijkheid bij de banken om alle geldstromen te (her)kennen. Deze verantwoordelijkheid schuif je door naar het autobedrijf. Als de ondernemer niet weet of het geld van zuivere herkomst is, dreig je met de bankrelatie. Dus bij twijfel kies je voor (startende) ondernemers om niet thuis te geven of bij jarenlange klantrelaties de stekker eruit te trekken – en dus ondernemers kei hard te laten vallen. Waarom? Omdat je merkt dat het voor autobedrijven in de praktijk lastig te achterhalen is of 10.000 euro cash van iemand fout of goed betreft? Zoals bij de Mediamarkt of Bijenkorf het cashgeld niet te achterhalen is of het van kinderen met spaarpotjes afkomstig is of van boefjes met briefjes?

Slimme oplossingen

Ik vind dat je ondernemers pas kan laten betalen voor het inleveren van cash geld als jullie een werkend en betaalbaar alternatief bieden binnen de internationale handel. Focus eerst op slimme oplossingen en ga samen werken met de autobedrijven die bij export vrijwel allemaal KYC op orde hebben. Dat bespaart dubbel werk om zelf óók nog eens die buitenlandse koper te achterhalen.

De frustratie blijkt groot, omdat je maatregelen treft zonder een werkend en betaalbaar alternatief te bieden binnen de internationale handel. Daarbij zijn ondernemers gegijzeld omdat andere banken zoals ING en ABN ook geen autobedrijven als klant willen. Een kans en misschien wel een plicht van de Bovemij – lees: Bovag – om deze bancaire rol op zich te nemen. Bovag kent immers de branche, haar ondernemers en de behoeftes. Zodoende kan Bovemij de autobranche en haar ondernemers een bank bieden die ze de helpende hand biedt in plaatst van frustreert. Bovag onderzoekt de mogelijkheid om een bank te starten. Dat vertelt Peter Niesink in een interview met Automotive.

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen bekend als Exportwagen.eu en Webwinkel voor Auto’s. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage, met als onderwerp e-commerce, voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Rolf Westgeest
Rolf Westgeest

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen Exportwagen.eu en Webwinkelvoorauto’s.nl). Hij volgt voor Automotive alle ontwikkelingen in de online retail.