Opinie | Rolf Westgeest: Waarom wel online bestellen, maar niet verkopen?

Opinie • Autobedrijven kopen al jaren massaal online onderdelen en accessoires bij andere (auto)bedrijven. Maar zelf online verkopen vinden veel bedrijven een stap te ver. E-commerce-expert en Automotive-opinieauteur Rolf Westgeest verwondert zich over de passiviteit bij veel bedrijven.
Rolf Westgeest Rolf Westgeest
• Laatste update:
Rolf Westgeest waarschuwt dat een andere partij er met de buit vandoor kan gaan. (Foto: Eurostocks)

Ik ben opgegroeid tussen de Ssangyongs en Mitsubishi’s. Prachtige merken, maar ik heb altijd veel ontzag gehad voor de premiummerken en de holdings die deze merken in Nederland vertegenwoordigen. Ontzag is er nog steeds, maar verbazing ook. Vooral over het verschil tussen deze holdings, waarvan slechts een enkeling serieus werk maakt van zijn webshop.

Amega-directeur Leen de Koning gaf onlangs in 3x 15 minuten aan dat het spel tussen fabrikanten, importeurs en dealers geen bedreiging is maar een uitdaging. Verschuivingen van krachten tussen fabrikant, importeur en dealer zijn van alle tijden, stipte De Koning terecht aan. Recent zagen we daar een mooi voorbeeld van toen fabrikant BMW startte met het rechtstreeks verkopen van aftermarket-onderdelen en -accessoires via een eigen webshop, zónder verdeelsleutel voor het dealernetwerk.

Waar ik me dan over verbaas is dat enkel Ekris BMW in 10 jaar een (mega)webshop voor onderdelen en accessoires heeft opgebouwd, met inmiddels een assortiment van 500 duizend artikelen. Ekris, dat zover ik kan nagaan als enige officiële BMW-dealer geheel Benelux bedient, heeft dus weinig last van dit besluit van de fabrikant.

Samenwerken

Maar waar zijn toch die webshops van andere dealers van premiummerken? Deze merken hebben berijders met een bovengemiddeld bestedingsniveau, die daarbij graag online shoppen. Dat ligt bij Hyundai, Dacia en Opel anders, dat snap ik. En ik begrijp ook dat niet voor elke premium merkdealer een webshop is weggelegd want het kost tijd, geld en energie. Maar het is zoals Leen de Koning zei: je kunt ook samenwerken als je de (automatiserings)kosten niet alleen kunt dragen.

Ik snap dat bij kleinere dealerbedrijven iedereen druk is met sleutelen en (verplicht nieuwe) auto’s verkopen

De coronacrisis maakt duidelijk dat een online winkel super belangrijk is om altijd en overal ‘open’ te kunnen blijven. Ik zie dat ruim 25 procent van de online bestellingen door autobedrijven wordt gedaan via webshops, waarschijnlijk voor onderhoud en reparatie klussen, toch willen ze zelf niet een webshop starten en beheren om zélf aan te bieden wat dagelijks gerepareerd wordt? 

Dat bij kleinere dealerbedrijven iedereen druk is met sleutelen en (verplicht nieuwe) auto’s verkopen, daar kan ik nog wel inkomen. Maar bij een Top 60-dealerbedrijf met meerdere vestigingen moet er toch wel iemand vrij te maken zijn die een onderdelen-, accessoires- en merchandisewebshop kan opstarten als lokale tegenhanger van de wholesale webshop van de fabrikant?

Monopoly

Natuurlijk geldt dat als iedereen een webshop heeft, de markt ook weer afkalft, maar vooralsnog constateer ik dat dealerbedrijven vooral veel omzet laten liggen. 

Ekris heeft binnen BMW-dealerland nu een monopolie. Moederbedrijf Emil Frey kocht ook al online autoretailer Qoets, waardoor het op eenzame hoogte staat als het gaat om goed en slim BMW’s en alles eromheen online te verkopen. Ook Qoets is ooit gestart vanaf nul en vervolgens blijven bouwen en steeds verder finetunen, waarna er een succesvolle online formule ontstond. Ik gun Ekris het alleenrecht in BMW-land, maar mocht je dealer zijn van een ander premiummerk: pak je kans en press start!

En kan het niet alleen, dan samen.

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen bekend als Exportwagen.eu en Webwinkel voor Auto’s. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage, met als onderwerp e-commerce, voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Rolf Westgeest
Rolf Westgeest

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen Exportwagen.eu en Webwinkelvoorauto’s.nl). Hij volgt voor Automotive alle ontwikkelingen in de online retail.

Opinie | Rolf Westgeest: Waarom wel online bestellen, maar niet verkopen? | Automotive Online

Opinie | Rolf Westgeest: Waarom wel online bestellen, maar niet verkopen?

Opinie • Autobedrijven kopen al jaren massaal online onderdelen en accessoires bij andere (auto)bedrijven. Maar zelf online verkopen vinden veel bedrijven een stap te ver. E-commerce-expert en Automotive-opinieauteur Rolf Westgeest verwondert zich over de passiviteit bij veel bedrijven.
Rolf Westgeest Rolf Westgeest
• Laatste update:
Rolf Westgeest waarschuwt dat een andere partij er met de buit vandoor kan gaan. (Foto: Eurostocks)

Ik ben opgegroeid tussen de Ssangyongs en Mitsubishi’s. Prachtige merken, maar ik heb altijd veel ontzag gehad voor de premiummerken en de holdings die deze merken in Nederland vertegenwoordigen. Ontzag is er nog steeds, maar verbazing ook. Vooral over het verschil tussen deze holdings, waarvan slechts een enkeling serieus werk maakt van zijn webshop.

Amega-directeur Leen de Koning gaf onlangs in 3x 15 minuten aan dat het spel tussen fabrikanten, importeurs en dealers geen bedreiging is maar een uitdaging. Verschuivingen van krachten tussen fabrikant, importeur en dealer zijn van alle tijden, stipte De Koning terecht aan. Recent zagen we daar een mooi voorbeeld van toen fabrikant BMW startte met het rechtstreeks verkopen van aftermarket-onderdelen en -accessoires via een eigen webshop, zónder verdeelsleutel voor het dealernetwerk.

Waar ik me dan over verbaas is dat enkel Ekris BMW in 10 jaar een (mega)webshop voor onderdelen en accessoires heeft opgebouwd, met inmiddels een assortiment van 500 duizend artikelen. Ekris, dat zover ik kan nagaan als enige officiële BMW-dealer geheel Benelux bedient, heeft dus weinig last van dit besluit van de fabrikant.

Samenwerken

Maar waar zijn toch die webshops van andere dealers van premiummerken? Deze merken hebben berijders met een bovengemiddeld bestedingsniveau, die daarbij graag online shoppen. Dat ligt bij Hyundai, Dacia en Opel anders, dat snap ik. En ik begrijp ook dat niet voor elke premium merkdealer een webshop is weggelegd want het kost tijd, geld en energie. Maar het is zoals Leen de Koning zei: je kunt ook samenwerken als je de (automatiserings)kosten niet alleen kunt dragen.

Ik snap dat bij kleinere dealerbedrijven iedereen druk is met sleutelen en (verplicht nieuwe) auto’s verkopen

De coronacrisis maakt duidelijk dat een online winkel super belangrijk is om altijd en overal ‘open’ te kunnen blijven. Ik zie dat ruim 25 procent van de online bestellingen door autobedrijven wordt gedaan via webshops, waarschijnlijk voor onderhoud en reparatie klussen, toch willen ze zelf niet een webshop starten en beheren om zélf aan te bieden wat dagelijks gerepareerd wordt? 

Dat bij kleinere dealerbedrijven iedereen druk is met sleutelen en (verplicht nieuwe) auto’s verkopen, daar kan ik nog wel inkomen. Maar bij een Top 60-dealerbedrijf met meerdere vestigingen moet er toch wel iemand vrij te maken zijn die een onderdelen-, accessoires- en merchandisewebshop kan opstarten als lokale tegenhanger van de wholesale webshop van de fabrikant?

Monopoly

Natuurlijk geldt dat als iedereen een webshop heeft, de markt ook weer afkalft, maar vooralsnog constateer ik dat dealerbedrijven vooral veel omzet laten liggen. 

Ekris heeft binnen BMW-dealerland nu een monopolie. Moederbedrijf Emil Frey kocht ook al online autoretailer Qoets, waardoor het op eenzame hoogte staat als het gaat om goed en slim BMW’s en alles eromheen online te verkopen. Ook Qoets is ooit gestart vanaf nul en vervolgens blijven bouwen en steeds verder finetunen, waarna er een succesvolle online formule ontstond. Ik gun Ekris het alleenrecht in BMW-land, maar mocht je dealer zijn van een ander premiummerk: pak je kans en press start!

En kan het niet alleen, dan samen.

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen bekend als Exportwagen.eu en Webwinkel voor Auto’s. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage, met als onderwerp e-commerce, voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Rolf Westgeest
Rolf Westgeest

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen Exportwagen.eu en Webwinkelvoorauto’s.nl). Hij volgt voor Automotive alle ontwikkelingen in de online retail.