Opinie | Rolf Westgeest: Wie past de Politiepet en stopt het ex-btw adverteren?

Opinie • Nederlandse consumenten zijn gelukkig niet zo Amerikaans of Duits om direct, pro deo, bedrijven te sue-en bij onrechtmatige advertenties of misleidende reclame. Een mooie menselijke eigenschap, maar Nederlanders laten zo wel oneerlijke concurrentie toe rondom adverteren zoals het grootschalige adverteren met ex-btw prijzen. Dat stelt opinie-auteur Rolf Westgeest.
Rolf Westgeest Rolf Westgeest
• Laatste update:
Rolf Westgeest waarschuwt dat een andere partij er met de buit vandoor kan gaan. (Foto: Eurostocks)

Uitgesloten dat in Duitsland bedrijven zo massaal ex-btw zouden adverteren. Ik zeg vaak dat er in Duitsland 15 miljoen ‘politieagenten’ per maand op mobile.de kijken, die bij het minst of geringste aan de bel trekken als iets niet klopt. Volvo XC90 met 5 stoelen waar 7 zitplaatsen is ingevuld? Bam! Offline, eerst aanpassen, pas dan weer online, anders zwaait er wat! Kleur rood ingevuld, toch meer paars? Bam! Offline, zelfde procedure. Laat staan een ex-btw prijs tonen, terwijl de indruk wordt gewekt dat de prijs inclusief btw is en pas in de titel of beschrijving blijkt dat dit niet zo is. Deze advertentie gaat met hulp van 15 miljoen Duitse ‘politieagenten’ snel op inactief. Duitsland heeft zo nooit een wildgroei aan ex-btw advertenties gekregen. Wij wel. 

Goedkoopste

Hoe heeft dit probleem in Nederland kunnen ontstaan? Na 2015 had je de eerste gebruikte PHEV’s met wat rest-bpm, waardoor het lastig is exact het btw-bedrag te bepalen. Negentig procent van de kopers van die auto’s waren zakelijke kopers en dus was die ex-btw prijs best uit te leggen aan zakelijke kopers die met deze occasions een fiscaal aantrekkelijk tweede rondje gingen maken. Toen kwamen de Ampera’s, vol elektrisch, geen bpm, en de eerste particulieren meldden zich die ook de groene overstap wilde maken. De Ampera bleek een ruime brandstofloze boodschappenauto, prima geschikt voor de dagelijkse rondjes om de kerk. Maar ondanks de particuliere interesse bleven de prijzen op de portals, met het excuus van de zakelijke koper, exclusief btw omdat autobedrijven bovenaan de zoekpagina wilde komen als “goedkoopste”.  

Initiatief

In 2016 reden er 90 duizend PHEV’s rond, nu in 2021 105 duizend. In 2016 reden er 12.500 vol elektrische auto’s rond en nu al 175 duizend, oftewel een gebruikte marktpotentie van ruim 100 duizend occasions per jaar en echt niet alleen voor de zakelijke rijder. En dat begint steeds meer te wringen. In afwachting van ‘actie’  besloten Bas Oude Luttikhuis (MrWheelson) en Martijn Duijvenvoorden (Leasebijtellingvriendelijk) het platform exbtw-wegermee.nl te starten. Hopelijk is dat het zetje om de ‘bepalers’ over de streep te trekken. Maar wie zijn die ‘bepalers’ als consumenten niet gehoord worden?

We moeten deze Nederlandse consument koesteren en niet willen veranderen in drie miljoen politieagenten

 Als eerste de ACM die in 2018 en 2019 af en toe van zich liet horen met prijstransparantie checks en ‘waarschuwingen’ om boetes uit te delen aan misleidende consumenten advertenties. Boetes zijn nog niet uitgedeeld rondom dit thema en vooralsnog krijgt de branche het voordeel van de twijfel. Een paar flinke boetes zouden direct een einde maken aan de ex-btw advertenties.

Oogluikend

Dan hebben we de portals die al die jaren in Nederland oogluikend toestaan dat de ex-btw advertenties online komen. Autotrack heeft gelukkig het voortouw genomen hier wat aan de doen en vraagt nu autobedrijven om de incl-btw prijs om die vervolgens automatisch om te rekenen naar een ex-btw prijs voor mensen die aangeven zakelijk te willen kopen. Maar op een grote portal staan al snel tienduizenden (PH)EV-advertenties, goed voor een enorme advertentie omzet. Daarbij hebben niet alle websites een knop om een melding van misbruik te doen waarmee een bezoeker fouten of misleiding kan aangeven. 

Autotrack pakt nu door vertelde Rico van der Vies, commercieel directeur van AMV, mij. Bij advertenties waarbij de ex-btw prijs foutief is ingevuld gaat Autotrack niet langer de ex-btw prijs tonen, maar krijgen bezoekers van de site ‘prijs op opgaaf’ te zien. Dat moet bedrijven ook het vertrouwen geven dat ze niet de dupe worden van collega autobedrijven die wél proberen ex-btw te adverteren. Volgens Autotrack moeten ze wel ingrijpen; een portal verliest anders de geloofwaardigheid van de allerbelangrijkste klant: de koper.

VMS’en

De portals wijzen op hun beurt weer naar voertuigmanagementsystem-leveranciers (VMS-en). Die moeten als ‘bron’ een betere en zuiverder invoer faciliteren en niet een ‘verkoopprijsveld’ met verder geen logica of informatie erbij en waarbij de interpretatie over wordt gelaten aan de aanbieder van de auto. Technisch is dat te doen, zie Autotrack, maar dan wel met impact op vele websites, zo blijkt uit de laatste update van Wheelerdelta bijvoorbeeld. In de loop der jaren gebruiken autobedrijven bijvoorbeeld actieprijsvelden, meeneemprijsvelden, handelsprijsvelden voor verschillende doeleinden. Deze worden allemaal getoond op specifieke plekken en naar eigen interpretatie gebruikt voor ex- of incl-btw-prijzen. Bij het ‘rechttrekken’ van deze prijsvelden, is technisch de juiste interpretatie van elke afzonderlijke aanbieder overnemen onmogelijk, tot frustratie van het autobedrijf die het jaren lang zo prima vond werken.

Positie kiezen

Tot slot de Bovag. Volgens mij regent het klachten van consumenten die deze misleiding melden. Jammer dat je via de portals, en dus ook Viabovag.nl, nog niet online kunt afrekenen. Ik zou namens mijn moeder namelijk direct ex-btw geprijsde auto’s inkopen als particulier. Honderd procent zeker dat je de rechtszaken (als de verkoper weigert te leveren) tot aan het Europese hof gaat winnen. Ik noem dat een prima ‘21% korting’. Bovag zou hier nadrukkelijker positie in moeten innemen en aan leden moet melden: doe het niet als lid, pas binnen een redelijke termijn alles aan en zo niet dan staat je lidmaatschap op het spel. Deze misleiding van Bovag-leden naar consumenten moet je niet willen als Bovag(-lid).  

Doorpakken

Ik ben blij en trots op de mentaliteit van de Nederlandse consument, niet Trumpiaans sue-en ook al weet je dat je ongelijk hebt en als ‘kwetsbare consument’ maximale tegemoetkoming een schadevergoeding scoren bij autobedrijven – die al met flinterdunne marges moeten leven. Daarentegen moet het autobedrijf geen misbruik (blijven) maken van deze Nederlandse bescheiden ‘kwetsbare consument’. We moeten deze Nederlandse consument koesteren en niet willen veranderen in drie miljoen politieagenten. Dus bij deze mijn oproep aan de ACM, portals, VMS-en en Bovag. Het is nu tijd om verandering af te dwingen. Doorpakken dus.  

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen bekend als Exportwagen.eu en Webwinkel voor Auto’s. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage, met als onderwerp e-commerce, voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Rolf Westgeest
Rolf Westgeest

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen Exportwagen.eu en Webwinkelvoorauto’s.nl). Hij volgt voor Automotive alle ontwikkelingen in de online retail.