Niets wijst erop dat de occasionprijzen gaan dalen

Kennisbank | Occasionvraagprijzen blijven stijgen terwijl de verkoop daalt

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Restwaardebepaler Autotelex constateert dat hybrides, zowel met als zonder stekker, momenteel het meeste stijgen in prijs. “Er zijn te weinig occasions, de nieuwverkoop komt maar langzaam op gang en nieuwe auto’s worden steeds duurder. Dan gelden simpele economische principes”, stelt restwaardedeskundige Gerard ten Buuren.

Ten Buuren ziet in de toenemende inflatie en economische onzekerheid geen aanleiding tot lagere prijzen. “Mensen worden wel wat voorzichtiger met het uitgeven van geld. Ze zullen minder snel een nieuwe of gebruikte auto kopen, maar dat betekent niet dat de prijzen dalen.”

Wouter Mulders, dga van Stellantis-dealer Mulders Autogroep, onderschrijft de woorden van Ten Buuren. “Auto’s tussen de 5 en 10 jaar oud zijn nu best duur. Maar het aanbod dat wij hebben, verkopen we nog gewoon. We zien ook wel dat de onzekerheid toeneemt, maar vooralsnog heeft dat geen invloed op het koopgedrag. De nieuwprijzen zijn net zo hard of harder gestegen, waardoor het alternatief er ook niet is.”

Brandstofprijzen

Autotelex ziet op detailniveau wel dat de vraag verschilt. Berichtgeving in de media dat elektrische auto’s nu hogere brandstofkosten zouden hebben dan benzineauto’s, kan van invloed zijn op de vraag. “Dat op EV’s geen MRB zit blijft natuurlijk een belangrijk punt, maar de perceptie dat EV’s duurder zijn leidt makkelijk tot verschuivingen in de vraag. Vooralsnog zien we dat niet terug in de restwaarden, maar dat kan zomaar veranderen. Ook diesel – waarvan de prijzen aan de pomp ook gelijk of hoger zijn dan benzine – raakt meer uit de gratie, maar er zijn in de afgelopen jaren nauwelijks nieuwe diesels verkocht dus het effect is beperkt”, constateert Autotelex.

Verkoop

Dat de verkoop van occasions in augustus met 16 procent daalde naar 92 duizend en dat in de eerste acht maanden van het jaar de occasionverkoop (b2c) met 13 procent daalde naar 949 duizend, is voornamelijk te wijten aan het lagere aanbod, stelt Ten Buuren. In oktober werden er ruim 97 duizend occasions verkocht, 16,2 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. “En die voorraad is redelijk constant, dus ook de verkoop zal ongeveer op het huidige peil blijven. Bedrijven die veel geïnvesteerd hebben in de inkoop van occasions, hebben een voordeel in de markt. Maar tegelijkertijd maken de hogere prijzen het ook noodzakelijk om alle verkoopopties actief in te zetten, denk aan private occasionlease of andere financierings- en abonnementsopties.”  

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Kennisbank | Occasionvraagprijzen blijven stijgen terwijl de verkoop daalt | Automotive Online
Niets wijst erop dat de occasionprijzen gaan dalen

Kennisbank | Occasionvraagprijzen blijven stijgen terwijl de verkoop daalt

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Restwaardebepaler Autotelex constateert dat hybrides, zowel met als zonder stekker, momenteel het meeste stijgen in prijs. “Er zijn te weinig occasions, de nieuwverkoop komt maar langzaam op gang en nieuwe auto’s worden steeds duurder. Dan gelden simpele economische principes”, stelt restwaardedeskundige Gerard ten Buuren.

Ten Buuren ziet in de toenemende inflatie en economische onzekerheid geen aanleiding tot lagere prijzen. “Mensen worden wel wat voorzichtiger met het uitgeven van geld. Ze zullen minder snel een nieuwe of gebruikte auto kopen, maar dat betekent niet dat de prijzen dalen.”

Wouter Mulders, dga van Stellantis-dealer Mulders Autogroep, onderschrijft de woorden van Ten Buuren. “Auto’s tussen de 5 en 10 jaar oud zijn nu best duur. Maar het aanbod dat wij hebben, verkopen we nog gewoon. We zien ook wel dat de onzekerheid toeneemt, maar vooralsnog heeft dat geen invloed op het koopgedrag. De nieuwprijzen zijn net zo hard of harder gestegen, waardoor het alternatief er ook niet is.”

Brandstofprijzen

Autotelex ziet op detailniveau wel dat de vraag verschilt. Berichtgeving in de media dat elektrische auto’s nu hogere brandstofkosten zouden hebben dan benzineauto’s, kan van invloed zijn op de vraag. “Dat op EV’s geen MRB zit blijft natuurlijk een belangrijk punt, maar de perceptie dat EV’s duurder zijn leidt makkelijk tot verschuivingen in de vraag. Vooralsnog zien we dat niet terug in de restwaarden, maar dat kan zomaar veranderen. Ook diesel – waarvan de prijzen aan de pomp ook gelijk of hoger zijn dan benzine – raakt meer uit de gratie, maar er zijn in de afgelopen jaren nauwelijks nieuwe diesels verkocht dus het effect is beperkt”, constateert Autotelex.

Verkoop

Dat de verkoop van occasions in augustus met 16 procent daalde naar 92 duizend en dat in de eerste acht maanden van het jaar de occasionverkoop (b2c) met 13 procent daalde naar 949 duizend, is voornamelijk te wijten aan het lagere aanbod, stelt Ten Buuren. In oktober werden er ruim 97 duizend occasions verkocht, 16,2 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. “En die voorraad is redelijk constant, dus ook de verkoop zal ongeveer op het huidige peil blijven. Bedrijven die veel geïnvesteerd hebben in de inkoop van occasions, hebben een voordeel in de markt. Maar tegelijkertijd maken de hogere prijzen het ook noodzakelijk om alle verkoopopties actief in te zetten, denk aan private occasionlease of andere financierings- en abonnementsopties.”  

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.