Occasionbedrijf Carnext schaalt af: koopknop exit, ‘b2b naar BCA’
Occasionplatform Carnext is flink aan het afschalen. Zo worden na Duitsland ook de retailactiviteiten in Noorwegen en Italië beëindigd, bevestigt een woordvoerder van Carnext aan Automotive. Het concept, opgezet door Leaseplan om de eigen remarketingauto’s rechtstreeks aan consumenten te verkopen, blijft actief in Portugal, Spanje en Nederland. Verder doet het bedrijf geen mededelingen over de toekomstplannen van Carnext.
Carnext werd eerder dit jaar overgenomen door de Constellation Group, dat ook eigenaar is van BCA, een veilingplatform. Hierbij werd een overeenkomst getekend met Leaseplan, dat deze maatschappij zijn auto’s via Carnext zou blijven aanbieden. Bronnen binnen en rond het bedrijf bevestigen aan Automotive dat er wordt gekeken naar de mogelijkheid om de b2b-activiteiten van Carnext onder te brengen bij BCA.
Ontslagen
Verder is het opvallend dat de mogelijkheid om online een auto te kopen, is verdwenen. Er wordt voorlopig ingezet op een model waarbij mensen wel een auto kunnen uitkiezen en een afspraak kunnen maken. Waarom hiervoor gekozen is, kon de woordvoerder niet zeggen.
Carnext doet geen mededelingen over hoeveel ontslagen er met de afschaling gepaard gaan, maar een groot aantal medewerker meldt op Linkedin een nieuwe baan te zoeken. Ook cfo Maarten van Neerven is inmiddels vertrokken. Betrouwbare bronnen melden aan Automotive dat een groot deel van de zzp’ ers en leveranciers te horen heeft gekregen dat het contract wordt beëindigd, evenals een aantal vaste medewerkers.
De verliezen bij het occasionplatform worden geschat op zo’n 400 miljoen euro.