Seldenrijk groeide uit tot groot handelsbedrijf én retailer

Interview | Corné Seldenrijk: Groei in buitenland door samenwerking

Interview • Corné Seldenrijk handelde al op de middelbare school in auto’s en brommers. En dat is nog altijd wat hij het liefste doet. Op de zaak zien ze hem weinig, het liefst is hij op pad. “Gekscherend roepen ze dat het beter gaat als ik er niet ben”, vertelt hij lachend.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Corné Seldenrijk (Beeld: Marcel Cazemier)

Van een eenmanszaak in 2001 met 20 auto’s tot een in- en verkoopbedrijf van occasions met een constante voorraad van 700 op een terrein van 15 duizend vierkante meter. Hoe heb je die groei voor elkaar gekregen?

“Ik heb nooit de ambitie gehad om hard te groeien met Seldenrijk. Dat is heel organisch gegaan. Het is begonnen uit hobby en een goede bijverdienste naast mijn schooltijd. In mijn vrije tijd handelde ik in auto’s en brommertjes en in 2001 huurde ik in Nunspeet een terrein achter een tankstation waar ik twintig auto’s kwijt kon. Al snel paste dat niet meer en huurde ik verschillende plekken waar ik mijn voorraad kwijt kon. In 2003 heb ik mijn jeugdvriend Corné Westerbroek gevraagd om mij parttime te ondersteunen in de verkoop, omdat ik het niet meer alleen aankon. In 2017 hebben we dit nieuwe pand in Harderwijk neergezet en sinds kort hebben we dat uitgebreid met Gran Turismo Seldenrijk voor exclusieve occasions en de verhuur en verkoop van campers. Met Seldenrijk zijn we bekend geworden met de gewone gezinsauto. Inmiddels doen we 70 procent particuliere verkoop en 30 procent zakelijk, in heel Europa. Wat het bedrijf uniek maakt is onze constante voorraadpositie van zo’n 700 stuks, ook nu het zo moeilijk is aan occasions te komen.”

Je werkt sinds 2003 nauw samen met Corné Westerbroek: hij als bedrijfsleider, jij als directeur. Wat maakt jullie een goed duo?

“Hij is nuchter en rationeel en zorgt als bedrijfsleider dat alle operationele zaken goed lopen. Daar kan ik blind op vertrouwen. Zelf ben ik liever de hele dag op pad en met de handel bezig. Dat vind ik het allerleukste en daar ben ik goed in. Er wordt hier ook wel eens gekscherend gezegd dat het beter is dat ik niet de hele dag op de zaak ben. Daar hebben ze gelijk in. Ik ben hoog sensitief en voel, zie en merk alles wat er om me heen gebeurt, de kleinste dingen. Dat kan lastig zijn voor mijn omgeving en voor mijzelf. Die hoge gevoeligheid ontdekte ik per toeval zo’n 15 jaar geleden nadat onderzoek bij mijn zoon uitwees dat hij hoog sensitief is. Ik vond dat allemaal heel erg herkenbaar. Het fijne is dat we gezegend zijn met veel inlevingsvermogen. Ik heb vrij snel door wat er bij mensen leeft en of ze ergens mee zitten. En ik vergeet bijna niks van mijn medewerkers.”

In het kort: Corné Seldenrijk

GEBOREN 29-01-1978, Hilversum / OPLEIDING LTS motorvoertuigtechniek, MTS verkoopmanagement, HBO bedrijfsmanagement / CARRIÈRE 2001-heden Seldenrijk bv inkoop van voorraad, vanaf 2021 in- en verkoop exclusieve marktsegment, na 2015 diverse participaties in autobedrijven / RELATIE getrouwd / KINDEREN 3 kinderen van 17, 15 en 12 jaar / HOBBY’S buitenactiviteiten met gezin en vrienden, lezen, mountainbiken, roadtrips maken.

Wat is essentieel in jouw manier van handeldrijven?

“Het is een kunst om aan je klant te laten merken dat hij ook nog aan de deal kan verdienen. Je moet niet alles voor jezelf willen houden. Ik ga voor de relatie en zorg voor een goede wisselwerking. Dealers en garagisten moeten ook een goede marge op een auto kunnen maken. Occasions van bepaalde premiummerken bied ik altijd eerst aan bij de dealers van dat merk. Die krijgen dan een week bedenktijd. Daarna gaat de verkoop voor iedereen open.

Het is beter dat ik niet de hele dag op de zaak ben

Die voorsprong moet je elkaar geven, dan denken ze de volgende keer ook weer aan jou. Het gaat er niet om dat je zoveel mogelijk geld voor jezelf naar binnen weet te halen. Sterker nog; succes of geluk hangt zeker niet af van geld. Als dat bij de ander wel zo is, merk ik dat meteen. Dat is ook het verschil tussen de Randstad en de Gelderse regio. Hier heerst meer saamhorigheid, speelt het geloof een grotere rol en is men meer van het leven en laten leven. Als ik met geld mijn verlies moet nemen, dan maakt me dat weinig uit, maar als er op menselijk vlak vervelende dingen gebeuren, trek ik mij dat erg aan. Ik vind dat je altijd moet blijven stilstaan bij de betrekkelijkheid van alles. Het kan opeens anders zijn. Daar moet je je van bewust blijven.”

Waar komt dat vermogen tot relativeren vandaan?

seldenrijk 730x604“Ik kom uit Loosdrecht en ben van huis uit niet gelovig opgevoed, maar ben alleen maar meer gaan geloven. Vooral omdat ik het belangrijk vind dat je je afvraagt wat de bedoeling is van dingen in het leven. Ik ben als vrijwilliger betrokken bij daklozen- en gevangeniszorg. Dan kom je met mensen in aanraking die door omstandigheden alles zijn kwijtgeraakt; gezin, geld, huis en bedrijf. Die kwetsbaarheid moet je blijven zien. Als ik voor iets ga, dan ga ik er ook helemaal voor. Mijn gezin en mijn bedrijf, maar ook het geloof. Ik heb een periode theologie gestudeerd, maar dat was helaas niet te combineren met het bedrijf. Als ik meer tijd heb, pak ik die studie weer graag op.”

Wat is kenmerkend voor jouw manier van ondernemen?

“Het liefst ga ik met iedereen op een gelijkwaardige en vertrouwelijke manier om. Maar als directeur-eigenaar van het bedrijf is dat vaak lastig met je eigen medewerkers, dat moet je je goed realiseren. Tenslotte ben en blijf ik toch hun baas die de knopen doorhakt en eindverantwoordelijk is. Daardoor laten medewerkers nooit het achterste van hun tong zien, hoe graag je dat ook zou willen. Ik heb geleerd om te delegeren en verantwoordelijkheden goed te verdelen én ik probeer zo kort mogelijk te vergaderen.”

Wat zijn je ambities voor de toekomst?

“Samen met de familie Donkervoort ben ik een paar jaar geleden begonnen met Donkervoort GmbH in Keulen, waarvan ik voor 50 procent aandeelhouder ben. Ik ken de familie nog van vroeger uit Loosdrecht en heb er stage gelopen. We deden al geregeld zaken in het luxe marktsegment. De doelgroep die een Donkervoort koopt, is een hele andere dan een Ferrari-koper. Mensen met 30 miljoen op de bank hebben vaak een verzameling aan exclusieve occasions en houden niet van uiterlijk vertoon. Ik heb nu bijvoorbeeld een Pagani staan van 1,5 miljoen. Daarover praat ik met verzamelaars die graag hun collectie willen aanvullen, echte liefhebbers.

Hier heerst meer saamhorigheid dan in de Randstad

Dat ben ik zelf ook. Door het bedrijf in Keulen kan ik veel makkelijker zaken doen in het buitenland. En ik ben in gesprek met andere bedrijven waarmee ik een samenwerking wil aangaan in Seldenrijk bv. En er is belangstelling genoeg. Een eventuele medeaandeelhouder zou ook belangrijk kunnen zijn voor de continuïteit en geeft mij meteen ook de kans om meer zaken in het buitenland te doen.”

Kun je het bedrijf makkelijk loslaten aan het einde van dag?

“Jazeker, ik werk van 8 tot 18 uur en als ik thuis kom, dan sluit ik me af voor het bedrijf. Ik ben‘s avonds helemaal gestopt met beeldschermen en kijk dus nooit tv meer, maar lees erg veel. Op dit moment ben ik bezig met diverse boeken bezig, waaronder managementboeken zodat ik me goed kan voorbereiden op het eventuele nieuwe partnerschap binnen mijn bedrijf. Tegenwoordig ga ik met de camper op vakantie en slapen we niet meer in een caravan, dat is een grote luxe. Meer heb ik niet nodig.” 

Autobedrijf Seldenrijk

Seldenrijk in Harderwijk houdt zich bezig met in- en verkoop van occasions, heeft een voorraad van circa 700 occasions en verkoopt er jaarlijks zo’n 4.500: 70 procent particulier en 30 procent zakelijk, door heel Europa. Het bedrijf werd bekend als occasiondealer van doorsnee gezinsauto’s en is uitgebreid met Seldenrijk GTS met occasions in het exclusieve segment en een camperbedrijf.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Interview | Corné Seldenrijk: Groei in buitenland door samenwerking | Automotive Online
Seldenrijk groeide uit tot groot handelsbedrijf én retailer

Interview | Corné Seldenrijk: Groei in buitenland door samenwerking

Interview • Corné Seldenrijk handelde al op de middelbare school in auto’s en brommers. En dat is nog altijd wat hij het liefste doet. Op de zaak zien ze hem weinig, het liefst is hij op pad. “Gekscherend roepen ze dat het beter gaat als ik er niet ben”, vertelt hij lachend.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Corné Seldenrijk (Beeld: Marcel Cazemier)

Van een eenmanszaak in 2001 met 20 auto’s tot een in- en verkoopbedrijf van occasions met een constante voorraad van 700 op een terrein van 15 duizend vierkante meter. Hoe heb je die groei voor elkaar gekregen?

“Ik heb nooit de ambitie gehad om hard te groeien met Seldenrijk. Dat is heel organisch gegaan. Het is begonnen uit hobby en een goede bijverdienste naast mijn schooltijd. In mijn vrije tijd handelde ik in auto’s en brommertjes en in 2001 huurde ik in Nunspeet een terrein achter een tankstation waar ik twintig auto’s kwijt kon. Al snel paste dat niet meer en huurde ik verschillende plekken waar ik mijn voorraad kwijt kon. In 2003 heb ik mijn jeugdvriend Corné Westerbroek gevraagd om mij parttime te ondersteunen in de verkoop, omdat ik het niet meer alleen aankon. In 2017 hebben we dit nieuwe pand in Harderwijk neergezet en sinds kort hebben we dat uitgebreid met Gran Turismo Seldenrijk voor exclusieve occasions en de verhuur en verkoop van campers. Met Seldenrijk zijn we bekend geworden met de gewone gezinsauto. Inmiddels doen we 70 procent particuliere verkoop en 30 procent zakelijk, in heel Europa. Wat het bedrijf uniek maakt is onze constante voorraadpositie van zo’n 700 stuks, ook nu het zo moeilijk is aan occasions te komen.”

Je werkt sinds 2003 nauw samen met Corné Westerbroek: hij als bedrijfsleider, jij als directeur. Wat maakt jullie een goed duo?

“Hij is nuchter en rationeel en zorgt als bedrijfsleider dat alle operationele zaken goed lopen. Daar kan ik blind op vertrouwen. Zelf ben ik liever de hele dag op pad en met de handel bezig. Dat vind ik het allerleukste en daar ben ik goed in. Er wordt hier ook wel eens gekscherend gezegd dat het beter is dat ik niet de hele dag op de zaak ben. Daar hebben ze gelijk in. Ik ben hoog sensitief en voel, zie en merk alles wat er om me heen gebeurt, de kleinste dingen. Dat kan lastig zijn voor mijn omgeving en voor mijzelf. Die hoge gevoeligheid ontdekte ik per toeval zo’n 15 jaar geleden nadat onderzoek bij mijn zoon uitwees dat hij hoog sensitief is. Ik vond dat allemaal heel erg herkenbaar. Het fijne is dat we gezegend zijn met veel inlevingsvermogen. Ik heb vrij snel door wat er bij mensen leeft en of ze ergens mee zitten. En ik vergeet bijna niks van mijn medewerkers.”

In het kort: Corné Seldenrijk

GEBOREN 29-01-1978, Hilversum / OPLEIDING LTS motorvoertuigtechniek, MTS verkoopmanagement, HBO bedrijfsmanagement / CARRIÈRE 2001-heden Seldenrijk bv inkoop van voorraad, vanaf 2021 in- en verkoop exclusieve marktsegment, na 2015 diverse participaties in autobedrijven / RELATIE getrouwd / KINDEREN 3 kinderen van 17, 15 en 12 jaar / HOBBY’S buitenactiviteiten met gezin en vrienden, lezen, mountainbiken, roadtrips maken.

Wat is essentieel in jouw manier van handeldrijven?

“Het is een kunst om aan je klant te laten merken dat hij ook nog aan de deal kan verdienen. Je moet niet alles voor jezelf willen houden. Ik ga voor de relatie en zorg voor een goede wisselwerking. Dealers en garagisten moeten ook een goede marge op een auto kunnen maken. Occasions van bepaalde premiummerken bied ik altijd eerst aan bij de dealers van dat merk. Die krijgen dan een week bedenktijd. Daarna gaat de verkoop voor iedereen open.

Het is beter dat ik niet de hele dag op de zaak ben

Die voorsprong moet je elkaar geven, dan denken ze de volgende keer ook weer aan jou. Het gaat er niet om dat je zoveel mogelijk geld voor jezelf naar binnen weet te halen. Sterker nog; succes of geluk hangt zeker niet af van geld. Als dat bij de ander wel zo is, merk ik dat meteen. Dat is ook het verschil tussen de Randstad en de Gelderse regio. Hier heerst meer saamhorigheid, speelt het geloof een grotere rol en is men meer van het leven en laten leven. Als ik met geld mijn verlies moet nemen, dan maakt me dat weinig uit, maar als er op menselijk vlak vervelende dingen gebeuren, trek ik mij dat erg aan. Ik vind dat je altijd moet blijven stilstaan bij de betrekkelijkheid van alles. Het kan opeens anders zijn. Daar moet je je van bewust blijven.”

Waar komt dat vermogen tot relativeren vandaan?

seldenrijk 730x604“Ik kom uit Loosdrecht en ben van huis uit niet gelovig opgevoed, maar ben alleen maar meer gaan geloven. Vooral omdat ik het belangrijk vind dat je je afvraagt wat de bedoeling is van dingen in het leven. Ik ben als vrijwilliger betrokken bij daklozen- en gevangeniszorg. Dan kom je met mensen in aanraking die door omstandigheden alles zijn kwijtgeraakt; gezin, geld, huis en bedrijf. Die kwetsbaarheid moet je blijven zien. Als ik voor iets ga, dan ga ik er ook helemaal voor. Mijn gezin en mijn bedrijf, maar ook het geloof. Ik heb een periode theologie gestudeerd, maar dat was helaas niet te combineren met het bedrijf. Als ik meer tijd heb, pak ik die studie weer graag op.”

Wat is kenmerkend voor jouw manier van ondernemen?

“Het liefst ga ik met iedereen op een gelijkwaardige en vertrouwelijke manier om. Maar als directeur-eigenaar van het bedrijf is dat vaak lastig met je eigen medewerkers, dat moet je je goed realiseren. Tenslotte ben en blijf ik toch hun baas die de knopen doorhakt en eindverantwoordelijk is. Daardoor laten medewerkers nooit het achterste van hun tong zien, hoe graag je dat ook zou willen. Ik heb geleerd om te delegeren en verantwoordelijkheden goed te verdelen én ik probeer zo kort mogelijk te vergaderen.”

Wat zijn je ambities voor de toekomst?

“Samen met de familie Donkervoort ben ik een paar jaar geleden begonnen met Donkervoort GmbH in Keulen, waarvan ik voor 50 procent aandeelhouder ben. Ik ken de familie nog van vroeger uit Loosdrecht en heb er stage gelopen. We deden al geregeld zaken in het luxe marktsegment. De doelgroep die een Donkervoort koopt, is een hele andere dan een Ferrari-koper. Mensen met 30 miljoen op de bank hebben vaak een verzameling aan exclusieve occasions en houden niet van uiterlijk vertoon. Ik heb nu bijvoorbeeld een Pagani staan van 1,5 miljoen. Daarover praat ik met verzamelaars die graag hun collectie willen aanvullen, echte liefhebbers.

Hier heerst meer saamhorigheid dan in de Randstad

Dat ben ik zelf ook. Door het bedrijf in Keulen kan ik veel makkelijker zaken doen in het buitenland. En ik ben in gesprek met andere bedrijven waarmee ik een samenwerking wil aangaan in Seldenrijk bv. En er is belangstelling genoeg. Een eventuele medeaandeelhouder zou ook belangrijk kunnen zijn voor de continuïteit en geeft mij meteen ook de kans om meer zaken in het buitenland te doen.”

Kun je het bedrijf makkelijk loslaten aan het einde van dag?

“Jazeker, ik werk van 8 tot 18 uur en als ik thuis kom, dan sluit ik me af voor het bedrijf. Ik ben‘s avonds helemaal gestopt met beeldschermen en kijk dus nooit tv meer, maar lees erg veel. Op dit moment ben ik bezig met diverse boeken bezig, waaronder managementboeken zodat ik me goed kan voorbereiden op het eventuele nieuwe partnerschap binnen mijn bedrijf. Tegenwoordig ga ik met de camper op vakantie en slapen we niet meer in een caravan, dat is een grote luxe. Meer heb ik niet nodig.” 

Autobedrijf Seldenrijk

Seldenrijk in Harderwijk houdt zich bezig met in- en verkoop van occasions, heeft een voorraad van circa 700 occasions en verkoopt er jaarlijks zo’n 4.500: 70 procent particulier en 30 procent zakelijk, door heel Europa. Het bedrijf werd bekend als occasiondealer van doorsnee gezinsauto’s en is uitgebreid met Seldenrijk GTS met occasions in het exclusieve segment en een camperbedrijf.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.