ACM: Geduld met ‘foutadverteerders’ is op

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De Autoriteit Consument & Markt gaat autobedrijven die foutief blijven adverteren beboeten. Dat meldde de organisatie gisteren op het AM Remarketing Event. “We zijn in 2017 begonnen met de branche te wijzen op de regels rond adverteren. Ondanks grote inspanningen om de branche te informeren zien we nog steeds dat het niet goed gaat”, vertelde beleidsmedewerker Wim Kettenis. Al later dit jaar zou de ACM over kunnen gaan tot het uitdelen van boetes aan bedrijven die onterecht ex-btw adverteren. Volgens Kettenis worden momenteel de laatste interne hordes genomen om over te kunnen gaan tot het uitdelen van boetes.

De ACM vertelde gisteren dat niet alleen autobedrijven, maar ook de dataleveranciers en occasionportalen, verantwoordelijk worden gehouden voor het correct adverteren. Boetes kunnen oplopen tot 10 procent van de totale omzet van een bedrijf.

Eerder deze week meldde Autotrack al contracten van bedrijven die herhaaldelijk de fout ingaan, op te zeggen

Op het event presenteerden Automotive samen met het Manifest ‘Ex-btw, weg ermee’ de resultaten van een klein onderzoek naar het adverteren met prijzen exclusief btw. Van de 75 onderzochte bedrijven bleken er 7 in de afgelopen weken nog foutief te hebben geadverteerd. 

  Correct Foutief 
25 grootste dealers Automotive Dealerholding Top 60 22 3
25 grootste occasionbedrijven 24 1
25 aanwezige bedrijven op event 22 3
Bijvangst* nvt 46

Bron: Onderzoek Manifest ‘Ex-btw, weg ermee’, in opdracht van Automotive

*Bedrijven waarvan tijdens het onderzoek werd geconstateerd dat ze ex-btw adverteren, maar die geen onderdeel uitmaken van de onderzoeksgroep. 

Bas Oude Luttikhuis, die samen met Martijn Duivenvoorden het platform oprichtte, meldde niet verrast te zijn door de uitkomsten. “We komen nog dagelijks gevallen tegen. Maar bij ons vorige onderzoek onder dealerholdings deed nog negentig procent het fout, nu tien procent. Dus we gaan echt de goede kant op.” Volgens Oude Luttikhuis zijn er op alle portalen nog bedrijven te vinden die ex-btw adverteren, behalve op Viabovag. “Maar we zien voorbeelden van bedrijven die op Viabovag een auto correct adverteren, maar op een ander portal de auto alsnog weer ex-btw prijzen.”

Bekijk hieronder een sfeerverslag van het AM Remarketing Event.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

ACM: Geduld met ‘foutadverteerders’ is op | Automotive Online

ACM: Geduld met ‘foutadverteerders’ is op

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De Autoriteit Consument & Markt gaat autobedrijven die foutief blijven adverteren beboeten. Dat meldde de organisatie gisteren op het AM Remarketing Event. “We zijn in 2017 begonnen met de branche te wijzen op de regels rond adverteren. Ondanks grote inspanningen om de branche te informeren zien we nog steeds dat het niet goed gaat”, vertelde beleidsmedewerker Wim Kettenis. Al later dit jaar zou de ACM over kunnen gaan tot het uitdelen van boetes aan bedrijven die onterecht ex-btw adverteren. Volgens Kettenis worden momenteel de laatste interne hordes genomen om over te kunnen gaan tot het uitdelen van boetes.

De ACM vertelde gisteren dat niet alleen autobedrijven, maar ook de dataleveranciers en occasionportalen, verantwoordelijk worden gehouden voor het correct adverteren. Boetes kunnen oplopen tot 10 procent van de totale omzet van een bedrijf.

Eerder deze week meldde Autotrack al contracten van bedrijven die herhaaldelijk de fout ingaan, op te zeggen

Op het event presenteerden Automotive samen met het Manifest ‘Ex-btw, weg ermee’ de resultaten van een klein onderzoek naar het adverteren met prijzen exclusief btw. Van de 75 onderzochte bedrijven bleken er 7 in de afgelopen weken nog foutief te hebben geadverteerd. 

  Correct Foutief 
25 grootste dealers Automotive Dealerholding Top 60 22 3
25 grootste occasionbedrijven 24 1
25 aanwezige bedrijven op event 22 3
Bijvangst* nvt 46

Bron: Onderzoek Manifest ‘Ex-btw, weg ermee’, in opdracht van Automotive

*Bedrijven waarvan tijdens het onderzoek werd geconstateerd dat ze ex-btw adverteren, maar die geen onderdeel uitmaken van de onderzoeksgroep. 

Bas Oude Luttikhuis, die samen met Martijn Duivenvoorden het platform oprichtte, meldde niet verrast te zijn door de uitkomsten. “We komen nog dagelijks gevallen tegen. Maar bij ons vorige onderzoek onder dealerholdings deed nog negentig procent het fout, nu tien procent. Dus we gaan echt de goede kant op.” Volgens Oude Luttikhuis zijn er op alle portalen nog bedrijven te vinden die ex-btw adverteren, behalve op Viabovag. “Maar we zien voorbeelden van bedrijven die op Viabovag een auto correct adverteren, maar op een ander portal de auto alsnog weer ex-btw prijzen.”

Bekijk hieronder een sfeerverslag van het AM Remarketing Event.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.