Btw- en bpm-problematiek en (in)correct adverteren: AM Remarketing Event zet alles op een rijtje

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Op 23 juni vindt het AM Remarketing Event plaats in Green Village in Nieuwegein. Met 12 topsprekers en circa 200 bezoekers is het Remarketing Event een absolute must voor iedereen die zich bezighoudt met de in- en verkoop van gebruikte auto’s. 

Het programma bevat een reeks aan onderwerpen die iedereen in de sector raken, zoals de btw- en bpm-problematiek bij import en export, de gewijzigde garantiewetgeving, schaalvergroting in de remarketing en het (in)correct adverteren van occasions, een probleem dat moeilijk oplosbaar blijkt. 

Pijnpunt: Adverteren 

Het incorrect en zelfs opzettelijk verkeerd adverteren van occasions is een groot pijnpunt in de branche. Niet alleen voor de bedrijven die wel correct adverteren en zo op een achterstand worden gezet, maar zeker ook voor de Autoriteit Consument & Markt. De waakhond heeft al meerdere malen aan de bel getrokken en is permanent in overleg met de branche. Dat heeft geholpen, maar nog steeds voldoen niet alle advertenties aan de gestelde eisen. Tot nu toe deelde de autoriteit geen boetes uit, maar dat moment komt steeds dichterbij. Op het Remarketing Event is de ACM aanwezig om tekst en uitleg te geven over de eisen waaraan moet worden voldaan en aan de mogelijke gevolgen (lees: sancties) die de ACM kan opleggen. Juriste Natascha Linssen (Treble Advocaten) behandelt een aantal praktijkzaken, uit de autobranche maar ook uit andere retailbranches. Daarnaast legt Rico van der Vies, commercieel directeur bij Automotive Mediaventions, uit waarom ze bij AutoTrack de teugels steeds strakker aanhalen. Tot slot delen we de resultaten van een onderzoek naar ex-btw adverteren.

Schaalvergroting: kans of bedreiging

Op het AM Remarketing Event staan twee van de grootste Europese spelers in de occasionmarkt op het podium: Auto1 Group en BCA. Wordt de remarketing straks het exclusieve domein van de grote reuzen of blijft er ruimte voor kleinere (niche)spelers? Alles wijst erop dat Auto1 Group – en zeker ook BCA – de komende jaren alleen maar een groter deel van de koek zullen opeisen. Maar wat zijn hun plannen? En welke ruimte blijft er dan voor de rest? Op 23 juni geven zowel Auto1 Group als BCA hun visie op het remarketinglandschap. 

280477c51825cea194937455b7bc4fd4 w930

Langere garantietermijn

Dit jaar is de periode van omgekeerde bewijslast (wettelijke garantietermijn) gewijzigd van 6 naar 12 maanden. Dit betekent dat autobedrijven – in de nieuwe situatie – twaalf maanden moeten kunnen aantonen dat het geleverde voertuig voldoet aan de ‘redelijke verwachting’ van de consument. Natuurlijk wilt u deze situatie het liefst voorkomen. Dat kan door een goede garantie te geven aan de consument. Tijdens het Remarketing Event geeft garantieverzekeraar Autotrust tekst en uitleg over wat de nieuwe wetgeving betekent voor de autobranche en hoe bedrijven daar mee om kunnen gaan. 

Import&export: nooit een moment rustig

De lijst met ‘pijnpunten’ is groot als het import en export betreft. Zomaar een auto verkopen aan een buitenlandse koper is er niet bij. Contant geld is verdacht en er is het risico om in een btw-carrousel terecht te komen. De autobranche werd de afgelopen jaren opgeschrikt door meerdere grote strafzaken, die zelfs als ze niet tot een veroordeling leiden alsnog enorme schade aanrichten. In een panelgesprek worden de belangrijkste onderwerpen besproken. Zo zit juriste Carlijn van Dijk aan tafel. Zij schetst de belangrijkste juridische ontwikkelingen aan de hand van recente uitspraken. Namens de RDW is André Nijboer aanwezig om in te gaan op de bpm-problematiek bij import en export. In 2020 werden de regels voor rest-bpm aangescherpt. Hoe hangt de vlag er nu bij? Sinds dit jaar is het proces rond de bpm-aangifte aangepast, waarbij de RDW een centrale rol heeft gekregen. Dit alles met het idee om een einde te maken aan de enorme procesindustrie die is ontstaan rond de bpm. Derde tafelgast is Gerard ten Buuren, die als voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven en Groothandel continu bezig is om de belangen van de branche te behartigen.

Kennis&Inspiratie: Nationaal Occasion Onderzoek

Een belangrijk onderdeel van het Remarketing Event is traditioneel de presentatie van het Nationaal Occasion Onderzoek. Michel Corveleijn (VWE) deelt de belangrijkste bevindingen exclusief met alle aanwezigen. In de occasionretail zijn het de dealerbedrijven die in hoog tempo een groter deel van de koek opeisen. Zeeuw & Zeeuw-ceo Jan Hofstede geeft een inkijkje in het occasionbeleid van de dealerholding. Zeeuw & Zeeuw verkocht vorig jaar ruim 10 duizend occasions (!) waarvan ongeveer zeventig procent B2C. Daarmee zijn occasions een van de belangrijkste pijlers onder het bedrijf geworden. En het belang van occasions neemt alleen maar toe voor dealers, zeker nu veel van de OEM’s in toenemende mate zelf de nieuwverkoop op zich nemen.

Tot slot wordt op het event ook de Occasion van het Jaar bekendgemaakt, een steeds prestigieuzere prijs. Welke auto volgt de Volkswagen Golf op? 

Netwerken: het kan en mag weer

Uiteraard is er ruim voldoende tijd om te netwerken. Gedurende de dag is er volop tijd om bij te praten met vakgenoten. Het event wordt afgesloten met een barbecue. Deze wordt mogelijk gemaakt door eventpartner BCA.

INSCHRIJVEN

Met 12 topsprekers en circa 200 bezoekers belooft het AM Remarketing Event een evenement te worden dat u niet mag missen. Heeft u uw kaartje al bemachtigd? Abonnees van Automobiel Management en Automotive krijgen 100 euro korting op deelname. Schrijf u nu in.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Btw- en bpm-problematiek en (in)correct adverteren: AM Remarketing Event zet alles op een rijtje | Automotive Online

Btw- en bpm-problematiek en (in)correct adverteren: AM Remarketing Event zet alles op een rijtje

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Op 23 juni vindt het AM Remarketing Event plaats in Green Village in Nieuwegein. Met 12 topsprekers en circa 200 bezoekers is het Remarketing Event een absolute must voor iedereen die zich bezighoudt met de in- en verkoop van gebruikte auto’s. 

Het programma bevat een reeks aan onderwerpen die iedereen in de sector raken, zoals de btw- en bpm-problematiek bij import en export, de gewijzigde garantiewetgeving, schaalvergroting in de remarketing en het (in)correct adverteren van occasions, een probleem dat moeilijk oplosbaar blijkt. 

Pijnpunt: Adverteren 

Het incorrect en zelfs opzettelijk verkeerd adverteren van occasions is een groot pijnpunt in de branche. Niet alleen voor de bedrijven die wel correct adverteren en zo op een achterstand worden gezet, maar zeker ook voor de Autoriteit Consument & Markt. De waakhond heeft al meerdere malen aan de bel getrokken en is permanent in overleg met de branche. Dat heeft geholpen, maar nog steeds voldoen niet alle advertenties aan de gestelde eisen. Tot nu toe deelde de autoriteit geen boetes uit, maar dat moment komt steeds dichterbij. Op het Remarketing Event is de ACM aanwezig om tekst en uitleg te geven over de eisen waaraan moet worden voldaan en aan de mogelijke gevolgen (lees: sancties) die de ACM kan opleggen. Juriste Natascha Linssen (Treble Advocaten) behandelt een aantal praktijkzaken, uit de autobranche maar ook uit andere retailbranches. Daarnaast legt Rico van der Vies, commercieel directeur bij Automotive Mediaventions, uit waarom ze bij AutoTrack de teugels steeds strakker aanhalen. Tot slot delen we de resultaten van een onderzoek naar ex-btw adverteren.

Schaalvergroting: kans of bedreiging

Op het AM Remarketing Event staan twee van de grootste Europese spelers in de occasionmarkt op het podium: Auto1 Group en BCA. Wordt de remarketing straks het exclusieve domein van de grote reuzen of blijft er ruimte voor kleinere (niche)spelers? Alles wijst erop dat Auto1 Group – en zeker ook BCA – de komende jaren alleen maar een groter deel van de koek zullen opeisen. Maar wat zijn hun plannen? En welke ruimte blijft er dan voor de rest? Op 23 juni geven zowel Auto1 Group als BCA hun visie op het remarketinglandschap. 

280477c51825cea194937455b7bc4fd4 w930

Langere garantietermijn

Dit jaar is de periode van omgekeerde bewijslast (wettelijke garantietermijn) gewijzigd van 6 naar 12 maanden. Dit betekent dat autobedrijven – in de nieuwe situatie – twaalf maanden moeten kunnen aantonen dat het geleverde voertuig voldoet aan de ‘redelijke verwachting’ van de consument. Natuurlijk wilt u deze situatie het liefst voorkomen. Dat kan door een goede garantie te geven aan de consument. Tijdens het Remarketing Event geeft garantieverzekeraar Autotrust tekst en uitleg over wat de nieuwe wetgeving betekent voor de autobranche en hoe bedrijven daar mee om kunnen gaan. 

Import&export: nooit een moment rustig

De lijst met ‘pijnpunten’ is groot als het import en export betreft. Zomaar een auto verkopen aan een buitenlandse koper is er niet bij. Contant geld is verdacht en er is het risico om in een btw-carrousel terecht te komen. De autobranche werd de afgelopen jaren opgeschrikt door meerdere grote strafzaken, die zelfs als ze niet tot een veroordeling leiden alsnog enorme schade aanrichten. In een panelgesprek worden de belangrijkste onderwerpen besproken. Zo zit juriste Carlijn van Dijk aan tafel. Zij schetst de belangrijkste juridische ontwikkelingen aan de hand van recente uitspraken. Namens de RDW is André Nijboer aanwezig om in te gaan op de bpm-problematiek bij import en export. In 2020 werden de regels voor rest-bpm aangescherpt. Hoe hangt de vlag er nu bij? Sinds dit jaar is het proces rond de bpm-aangifte aangepast, waarbij de RDW een centrale rol heeft gekregen. Dit alles met het idee om een einde te maken aan de enorme procesindustrie die is ontstaan rond de bpm. Derde tafelgast is Gerard ten Buuren, die als voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven en Groothandel continu bezig is om de belangen van de branche te behartigen.

Kennis&Inspiratie: Nationaal Occasion Onderzoek

Een belangrijk onderdeel van het Remarketing Event is traditioneel de presentatie van het Nationaal Occasion Onderzoek. Michel Corveleijn (VWE) deelt de belangrijkste bevindingen exclusief met alle aanwezigen. In de occasionretail zijn het de dealerbedrijven die in hoog tempo een groter deel van de koek opeisen. Zeeuw & Zeeuw-ceo Jan Hofstede geeft een inkijkje in het occasionbeleid van de dealerholding. Zeeuw & Zeeuw verkocht vorig jaar ruim 10 duizend occasions (!) waarvan ongeveer zeventig procent B2C. Daarmee zijn occasions een van de belangrijkste pijlers onder het bedrijf geworden. En het belang van occasions neemt alleen maar toe voor dealers, zeker nu veel van de OEM’s in toenemende mate zelf de nieuwverkoop op zich nemen.

Tot slot wordt op het event ook de Occasion van het Jaar bekendgemaakt, een steeds prestigieuzere prijs. Welke auto volgt de Volkswagen Golf op? 

Netwerken: het kan en mag weer

Uiteraard is er ruim voldoende tijd om te netwerken. Gedurende de dag is er volop tijd om bij te praten met vakgenoten. Het event wordt afgesloten met een barbecue. Deze wordt mogelijk gemaakt door eventpartner BCA.

INSCHRIJVEN

Met 12 topsprekers en circa 200 bezoekers belooft het AM Remarketing Event een evenement te worden dat u niet mag missen. Heeft u uw kaartje al bemachtigd? Abonnees van Automobiel Management en Automotive krijgen 100 euro korting op deelname. Schrijf u nu in.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.