Wensink opent reconditioneringscentrum voor occasions

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
In het centrum gaat Wensink occasions aan de lopende band reconditioneren. (Foto: Wensink)

Dealerholding Wensink opent in Groningen een eigen reconditioneringscentrum voor occasions van alle merken. Dit meldt het bedrijf aan Automotive. Volgens woordvoerder Ben Frequin kunnen in deze locatie jaarlijks zo’n 10 duizend occasions worden gecontroleerd en in nieuwstaat gebracht. “Het voornaamste doel is om een uniforme kwaliteitsstandaard te krijgen voor occasions. Nu gebeurt dat nog bij verschillende vestigingen”, aldus Frequin. Onder meer een technische controle, (lak)herstel en schoonmaakwerkzaamheden worden hier uitgevoerd, vertelt Frequin, die eraan toevoegt dat ook velgen ter plekke snel kunnen worden hersteld. Er zijn dertien bruggen aanwezig.

Het reconditioneringscentrum is gehuisvest in een oude Philips-fabriek, waar de controles, kleine reparatie en zelfs mediaproductie voor online verkoop direct achter elkaar kunnen gebeuren. “Als er niks mis is met de auto en hij niet uit het proces gehaald hoeft te worden, kan een auto binnen twee of drie uur klaargemaakt worden voor verkoop,” zo vertelt Frequin.

Gewonnen tijd

Hoeveel tijd er precies per auto gewonnen wordt, kan Frequin niet zeggen. “Het is nou eenmaal per auto echt verschillend wat eraan moet gebeuren. Daardoor kunnen we nu niet precies zeggen hoe lang het duurt, dus ook niet wat het verschil moet worden.” De keuze voor Groningen was vooral uit praktische overwegingen: “We zitten vooral in Noord-Oost Nederland gevestigd en we hadden daar ruimte in een geschikt pand.”

Jorus Vos, CBO Wensink Automotive, zegt: “Dankzij ons reconditioneringscentrum kunnen we de technische staat van personen- en bestelwagens optimaal in kaart brengen en direct alle werkzaamheden uitvoeren die nodig zijn. Het is dan ook geen ‘gewone’ werkplaats, maar een plek waar we de voertuigen met een gegarandeerde kwaliteit showroomklaar maken. Wij geloven zo in deze uniforme aanpak, dat de occasions in aanmerking komen voor reparatie- en onderhoudsabonnementen van drie jaar en klanten zelfs een terugkoopregeling kunnen afsluiten.”

Wensink is bezig met een groeistrategie. Alleen al dit jaar nam de holding Mercedes-specialist Woltinge, Ford-dealer Schurer-Kamphuis, de schadewerkzaamheden van Sent Waninge over en nam het een belang in Fleetcraft.

Het proces

Het reconditioneringsproces is grotendeels gestandaardiseerd. Voordat Wensink de auto’s op transport zet, is al duidelijk welke onderdelen in Groningen op voorraad moeten zijn. Ieder voertuig krijgt een tag waarmee het reconditioneringsproces digitaal wordt vastgelegd. Bij binnenkomst worden de auto’s gewassen. Direct daarna wordt het profiel van de banden digitaal uitgelezen en wordt de auto op de remmenbank gezet, waarna ook de koplampen worden getest en afgesteld. Indien nodig doen de monteurs ter plekke een viergas- of roetmeting.

Vervolgens wordt de auto op een brug gezet en een digitaal inspectierapport opgemaakt. Daar worden ook de onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd en worden krassen of kleine deukjes hersteld. Daarvoor beschikt het bedrijf over een verfmengmachine die de kleuren meet en verf in kleine hoeveelheden mengt. Ook beschadigde velgen worden gereinigd, afgedraaid en opnieuw gepoedercoat, zo meldt het bedrijf.

De occasions die klaar zijn, worden in de studio van binnen en van buiten gefotografeerd. Dankzij een draaiplateau zijn de auto’s 360 graden rond te filmen. Hierdoor biedt Wensink in veel gevallen de auto nog dezelfde dag online aan.

37 werkplekken

Bij het nieuwe centrum van Wensink is plek voor 37 medewerkers. Naar verwachting is er de komende jaren meer capaciteit nodig om aan de toenemende vraag naar kwalitatieve occasions te kunnen voldoen. 

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Wensink opent reconditioneringscentrum voor occasions | Automotive Online

Wensink opent reconditioneringscentrum voor occasions

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
In het centrum gaat Wensink occasions aan de lopende band reconditioneren. (Foto: Wensink)

Dealerholding Wensink opent in Groningen een eigen reconditioneringscentrum voor occasions van alle merken. Dit meldt het bedrijf aan Automotive. Volgens woordvoerder Ben Frequin kunnen in deze locatie jaarlijks zo’n 10 duizend occasions worden gecontroleerd en in nieuwstaat gebracht. “Het voornaamste doel is om een uniforme kwaliteitsstandaard te krijgen voor occasions. Nu gebeurt dat nog bij verschillende vestigingen”, aldus Frequin. Onder meer een technische controle, (lak)herstel en schoonmaakwerkzaamheden worden hier uitgevoerd, vertelt Frequin, die eraan toevoegt dat ook velgen ter plekke snel kunnen worden hersteld. Er zijn dertien bruggen aanwezig.

Het reconditioneringscentrum is gehuisvest in een oude Philips-fabriek, waar de controles, kleine reparatie en zelfs mediaproductie voor online verkoop direct achter elkaar kunnen gebeuren. “Als er niks mis is met de auto en hij niet uit het proces gehaald hoeft te worden, kan een auto binnen twee of drie uur klaargemaakt worden voor verkoop,” zo vertelt Frequin.

Gewonnen tijd

Hoeveel tijd er precies per auto gewonnen wordt, kan Frequin niet zeggen. “Het is nou eenmaal per auto echt verschillend wat eraan moet gebeuren. Daardoor kunnen we nu niet precies zeggen hoe lang het duurt, dus ook niet wat het verschil moet worden.” De keuze voor Groningen was vooral uit praktische overwegingen: “We zitten vooral in Noord-Oost Nederland gevestigd en we hadden daar ruimte in een geschikt pand.”

Jorus Vos, CBO Wensink Automotive, zegt: “Dankzij ons reconditioneringscentrum kunnen we de technische staat van personen- en bestelwagens optimaal in kaart brengen en direct alle werkzaamheden uitvoeren die nodig zijn. Het is dan ook geen ‘gewone’ werkplaats, maar een plek waar we de voertuigen met een gegarandeerde kwaliteit showroomklaar maken. Wij geloven zo in deze uniforme aanpak, dat de occasions in aanmerking komen voor reparatie- en onderhoudsabonnementen van drie jaar en klanten zelfs een terugkoopregeling kunnen afsluiten.”

Wensink is bezig met een groeistrategie. Alleen al dit jaar nam de holding Mercedes-specialist Woltinge, Ford-dealer Schurer-Kamphuis, de schadewerkzaamheden van Sent Waninge over en nam het een belang in Fleetcraft.

Het proces

Het reconditioneringsproces is grotendeels gestandaardiseerd. Voordat Wensink de auto’s op transport zet, is al duidelijk welke onderdelen in Groningen op voorraad moeten zijn. Ieder voertuig krijgt een tag waarmee het reconditioneringsproces digitaal wordt vastgelegd. Bij binnenkomst worden de auto’s gewassen. Direct daarna wordt het profiel van de banden digitaal uitgelezen en wordt de auto op de remmenbank gezet, waarna ook de koplampen worden getest en afgesteld. Indien nodig doen de monteurs ter plekke een viergas- of roetmeting.

Vervolgens wordt de auto op een brug gezet en een digitaal inspectierapport opgemaakt. Daar worden ook de onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd en worden krassen of kleine deukjes hersteld. Daarvoor beschikt het bedrijf over een verfmengmachine die de kleuren meet en verf in kleine hoeveelheden mengt. Ook beschadigde velgen worden gereinigd, afgedraaid en opnieuw gepoedercoat, zo meldt het bedrijf.

De occasions die klaar zijn, worden in de studio van binnen en van buiten gefotografeerd. Dankzij een draaiplateau zijn de auto’s 360 graden rond te filmen. Hierdoor biedt Wensink in veel gevallen de auto nog dezelfde dag online aan.

37 werkplekken

Bij het nieuwe centrum van Wensink is plek voor 37 medewerkers. Naar verwachting is er de komende jaren meer capaciteit nodig om aan de toenemende vraag naar kwalitatieve occasions te kunnen voldoen. 

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.