De prijs bepaalt de reis

Kennisbank | Diesels bieden meer kansen dan gedacht

Kennisbank • Diesels zijn uit de gratie en een ex-lease elektrische auto levert in het buitenland vaak meer op, zo luiden de clichés. Maar de ene diesel of EV is de andere niet.
Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Import en export lagen vorig jaar op recordniveau. De import kwam net onder de 300 duizend personenauto’s uit, de export ging daar nog overheen (310 duizend). Uit Autotelex-statistieken blijkt dat de drie meest geëxporteerde auto’s (vanaf bouwjaar 2011) de bijtellingstoppers Peugeot 308 SW, Renault Mégane Estate en Volvo V40 zijn. Alle drie diesels. Dat Europa een prima afzetmarkt is voor massaal ingezette leaseauto’s, heeft de geschiedenis inmiddels vaak bewezen, zegt occasiondeskundige Gerard ten Buuren. “Nederlandse auto’s staan bekend om hun goede kwaliteit. Auto’s die om fiscale redenen zijn ingezet, zoals de 308 en V40, zijn in het buitenland erg gewild omdat ze in veel landen graag diesel rijden.” Maar toch ziet hij ook steeds vaker diesels weer gewoon in Nederland blijven. “Ook in Nederland neemt de vraag naar gebruikte diesels weer toe, dus je ziet daar behoorlijke prijsstijgingen voor.” 

Over één kam

Indicata, de datadochter van remarketingbedrijf Autorola, becijfert dat ten opzichte van januari vorig jaar diesels nu gemiddeld bijna 5 procent duurder zijn. Maar dat is het gemiddelde, benadrukt Tim Teeuwen, salesmanager Indicata Nederland. “Diesels worden in de markt nog steeds vaak over één kam geschoren, terwijl de vraag echt per model verschilt.”

indicata bewerking automotive 2022

Duurder

Zo blijkt uit de Indicata-data dat sportieve dieselmodellen, zoals de BMW 6-serie, momenteel tegen torenhoge prijzen worden aangeboden. In het compacte segment B-segment valt de gemiddelde prijsverhoging mee (7%), maar zijn er binnen het segment wel uitschieters. Grote dure diesels zoals de S-klasse zagen hun waarde dalen, terwijl de Audi A1 Sportback bijna een kwart duurder is dan begin vorig jaar. Gemiddeld genomen is in bijna ieder segment de gemiddelde diesel in het buitenland duurder, maar per model hoeft dat zeker niet zo te zijn. Veel M-segmentdiesels zijn geschikt voor export, maar een Grand Scenic kan juist prima geïmporteerd worden. Teeuwen: “Met de huidige tools kunnen bedrijven precies zien wat er wordt aangeboden en wat de verwachte statijd is. Op basis daarvan kan de keuze gemaakt worden om te importeren of te exporteren, met daarbij kans om goede marges te realiseren.”

BCA heeft geen schuldgevoel over het feit dat auto’s die met Nederlands belastinggeld zijn ingezet weer het land verlaten

Uit de Autotelex-cijfers blijkt dat de EV-export langzaam op gang komt. In januari staat de eerste ingezette Tesla’s Model S, waarvan de zestig maanden bijtelling nu begint af te lopen, bij de meest geëxporteerde auto’s (78 stuks). Anderzijds werden er ruim tweehonderd Renaults Zoe geïmporteerd. Het zijn cijfers die goed aansluiten op de praktijk van remarketingbedrijf BCA. Bij het bedrijf wordt 39 procent van de verkochte EV’s momenteel geëxporteerd (tegen 20 procent over alle verkochte auto’s). 69 procent van alle EV-export betreft Tesla’s en dan voornamelijk de Model S, die voornamelijk verkocht worden aan Duitsland (46%) en Scandinavische landen (26%).

Exportoplossing

BCA ontwikkelde exportoplossingen speciaal voor EV’s, omdat een aantal e-modellen deze over de grens momenteel tegen betere prijzen worden verkocht. Mede omdat elektrische auto’s steeds meer uit de lease terugkomen en er in het buitenland verschillende incentiveprogramma’s draaien zal die export alleen maar toenemen. Commercieel directeur Tony Vrijsen heeft geen schuldgevoel over het feit dat auto’s die met Nederlands belastinggeld zijn ingezet weer het land verlaten. “Uiteindelijk moeten wij voor onze inbrengers de hoogste opbrengst realiseren. Er zijn nu overal in Europa stimuleringsregelingen, waardoor export de beste prijs kan opleveren. Als de overheid wil dat deze auto’s in Nederland blijven, dan moeten ze dat stimuleren.” Overigens verwacht BCA dat ook de import van EV’s zal toenemen.

Ten Buuren onderschrijft dat. “Autobedrijven én consumenten zijn klaar voor elektrische occasions. Het is voor autobedrijven nu juist een probleem om ze in te kopen. Ook al zijn er nu wel stimuleringsmaatregelen, in het buitenland leveren ze soms meer op.” Van de EV-import die via BCA loopt, komt het grootste deel uit Denemarken (52%) en Duitsland (34%). Ook bij BCA is de Zoe het meest geïmporteerd, gevolgd door de Nissan Leaf, de Smart ForTwo en Peugeot e-2008. Vrijsen: “Wij doen nu wekelijks twee Europese EV-veilingen, maar onze verwachting is dat dit er snel meer gaan worden. De EV-markt wordt steeds volwassener.”

Kennisbank | Diesels bieden meer kansen dan gedacht | Automotive Online
De prijs bepaalt de reis

Kennisbank | Diesels bieden meer kansen dan gedacht

Kennisbank • Diesels zijn uit de gratie en een ex-lease elektrische auto levert in het buitenland vaak meer op, zo luiden de clichés. Maar de ene diesel of EV is de andere niet.
Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Import en export lagen vorig jaar op recordniveau. De import kwam net onder de 300 duizend personenauto’s uit, de export ging daar nog overheen (310 duizend). Uit Autotelex-statistieken blijkt dat de drie meest geëxporteerde auto’s (vanaf bouwjaar 2011) de bijtellingstoppers Peugeot 308 SW, Renault Mégane Estate en Volvo V40 zijn. Alle drie diesels. Dat Europa een prima afzetmarkt is voor massaal ingezette leaseauto’s, heeft de geschiedenis inmiddels vaak bewezen, zegt occasiondeskundige Gerard ten Buuren. “Nederlandse auto’s staan bekend om hun goede kwaliteit. Auto’s die om fiscale redenen zijn ingezet, zoals de 308 en V40, zijn in het buitenland erg gewild omdat ze in veel landen graag diesel rijden.” Maar toch ziet hij ook steeds vaker diesels weer gewoon in Nederland blijven. “Ook in Nederland neemt de vraag naar gebruikte diesels weer toe, dus je ziet daar behoorlijke prijsstijgingen voor.” 

Over één kam

Indicata, de datadochter van remarketingbedrijf Autorola, becijfert dat ten opzichte van januari vorig jaar diesels nu gemiddeld bijna 5 procent duurder zijn. Maar dat is het gemiddelde, benadrukt Tim Teeuwen, salesmanager Indicata Nederland. “Diesels worden in de markt nog steeds vaak over één kam geschoren, terwijl de vraag echt per model verschilt.”

indicata bewerking automotive 2022

Duurder

Zo blijkt uit de Indicata-data dat sportieve dieselmodellen, zoals de BMW 6-serie, momenteel tegen torenhoge prijzen worden aangeboden. In het compacte segment B-segment valt de gemiddelde prijsverhoging mee (7%), maar zijn er binnen het segment wel uitschieters. Grote dure diesels zoals de S-klasse zagen hun waarde dalen, terwijl de Audi A1 Sportback bijna een kwart duurder is dan begin vorig jaar. Gemiddeld genomen is in bijna ieder segment de gemiddelde diesel in het buitenland duurder, maar per model hoeft dat zeker niet zo te zijn. Veel M-segmentdiesels zijn geschikt voor export, maar een Grand Scenic kan juist prima geïmporteerd worden. Teeuwen: “Met de huidige tools kunnen bedrijven precies zien wat er wordt aangeboden en wat de verwachte statijd is. Op basis daarvan kan de keuze gemaakt worden om te importeren of te exporteren, met daarbij kans om goede marges te realiseren.”

BCA heeft geen schuldgevoel over het feit dat auto’s die met Nederlands belastinggeld zijn ingezet weer het land verlaten

Uit de Autotelex-cijfers blijkt dat de EV-export langzaam op gang komt. In januari staat de eerste ingezette Tesla’s Model S, waarvan de zestig maanden bijtelling nu begint af te lopen, bij de meest geëxporteerde auto’s (78 stuks). Anderzijds werden er ruim tweehonderd Renaults Zoe geïmporteerd. Het zijn cijfers die goed aansluiten op de praktijk van remarketingbedrijf BCA. Bij het bedrijf wordt 39 procent van de verkochte EV’s momenteel geëxporteerd (tegen 20 procent over alle verkochte auto’s). 69 procent van alle EV-export betreft Tesla’s en dan voornamelijk de Model S, die voornamelijk verkocht worden aan Duitsland (46%) en Scandinavische landen (26%).

Exportoplossing

BCA ontwikkelde exportoplossingen speciaal voor EV’s, omdat een aantal e-modellen deze over de grens momenteel tegen betere prijzen worden verkocht. Mede omdat elektrische auto’s steeds meer uit de lease terugkomen en er in het buitenland verschillende incentiveprogramma’s draaien zal die export alleen maar toenemen. Commercieel directeur Tony Vrijsen heeft geen schuldgevoel over het feit dat auto’s die met Nederlands belastinggeld zijn ingezet weer het land verlaten. “Uiteindelijk moeten wij voor onze inbrengers de hoogste opbrengst realiseren. Er zijn nu overal in Europa stimuleringsregelingen, waardoor export de beste prijs kan opleveren. Als de overheid wil dat deze auto’s in Nederland blijven, dan moeten ze dat stimuleren.” Overigens verwacht BCA dat ook de import van EV’s zal toenemen.

Ten Buuren onderschrijft dat. “Autobedrijven én consumenten zijn klaar voor elektrische occasions. Het is voor autobedrijven nu juist een probleem om ze in te kopen. Ook al zijn er nu wel stimuleringsmaatregelen, in het buitenland leveren ze soms meer op.” Van de EV-import die via BCA loopt, komt het grootste deel uit Denemarken (52%) en Duitsland (34%). Ook bij BCA is de Zoe het meest geïmporteerd, gevolgd door de Nissan Leaf, de Smart ForTwo en Peugeot e-2008. Vrijsen: “Wij doen nu wekelijks twee Europese EV-veilingen, maar onze verwachting is dat dit er snel meer gaan worden. De EV-markt wordt steeds volwassener.”